Saisongist, hoe ver gaat die nu eigenlijk door...

Gestart door Jules, 17-07-2017 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

Hoi allemaal,

Twee weken geleden dit bier gebrouwen:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkJH17001
Naam receptDuvel Alternativa Saison
Brouwdatum02-07-2017
BierstijlSaison (Sterke)
Volume20,8 l
Begin SG1,088 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad86,4%
Alcoholgehalte9,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Noonan)48 IBU
Brouwzaalrendement59,8 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Veenendaal (Vitens)
18,69 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l8 mg/l27 mg/l135 mg/l32 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,80 kgPale Ale moutDingemans7 EBC39,1 %
3,29 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC33,8 %
1,31 kgPale CaraThomas Fawcett and Sons13 EBC13,5 %
0,66 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,8 %
0,66 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.2,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.2,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,6 gChinookbellen13,1%60 min.17,8 IBU
29,7 gChinookbellen13,1%20 min.15,3 IBU
51,8 gChinookbellen13,1%whirlpool13,1 IBU
21,6 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%whirlpool1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Strong Ale (1388)bovengist
1,0 pak(ken)Belgian Saison (3724)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting28,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting28,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad88,6%

Door problemen met hevelen bij het afvoeren naar het gistvat (er ontstaat veel schuim in de hevel waardoor deze afslaat) is er uiteindelijk 15,5 liter naar het gistvat gegaan met SG 1080.
Na een kleine week gegist te hebben bij 20 graden de temperatuur dagelijks een graadje verhoogd.
Nu staat het bier al 4 dagen strak op 1010: een SVG van 88.6%. De aangegeven svg voor de 1388 is 76%, en voor de 3724 88%/
De hoogste temperatuur ingesteld is nu 28,5 en schommelt een beetje tussen 28 en 29.
Ik denk dat het ver gedaan is met de gist: al een dag of 4 daalt het sg niet meer, en svg is al hoger dan aangegeven.

Wat denken jullie, nog even laten staan, temp omhoog naar 30 graden en een paar dagen wachten of nu koelen om te gaan klaren en bottelen.
Nu wat ervaring opgedaan met deze gist.
Geuren van het bier zijn amazing en veelbelovend.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Edwin brouwt

Ik heb net een Saison met de Belle Saison gist gebotteld, maar die heeft na een week hoofdvergisting nog vier weken in de mandfles gezeten. En omdat ik tijdens het bottelen veel schuim kreeg dacht men hier op het forum dat ie misschien toch niet helemaal uitgegist was.... Dus ik zou geen haast hebben  :D

Jacques

Een saisongist gaat lang door en haalt ongekend lage eind SG waarden. Daarom is bij een saisongist verstandig wat langer te wachten met bottelen dan gebruikelijk. Wacht nog maar een week met bottelen en laat het bier staan bij de huidige temperatuur. Die is immers al hoog.

Mthijs

Heb zelf toevallig 1,5 week geleden een saison gebrouwen. Die is binnen 6 dagen van SG 1.065 naar 1,004 gegaan. Hoofdgisting gaat dus erg rap en ver door. Staat momenteel na te gisten...

EBC

Ik hou niet van coldcrash, maar 30°C voor Belle Saison vind ik fors hoog. Voor elke gist overigens. Dat levert enkel autolyse op.

Nu heb je een zeer zwaar bier gebrouwen, toch voor een gist die normaal tot onder de 1,000 vergist.

Ik zou de temperatuur terug brengen naar 20°C en dan nog een weekje of twee afwachten. Ik vergist Belle Saison op 19°C en verhoog aan het eind tot 20°C. Hogere temp is nergens voor nodig. Ik heb bijna altijd 102 % svg.

Ik denk eerder dat die hoge temp voor de vrij lage svg heeft gezorgd die je nu hebt.

Jacques

Citaat van: EBC op 17-07-2017  23:01 uIk hou niet van coldcrash, maar 30°C voor Belle Saison vind ik fors hoog. Voor elke gist overigens. Dat levert enkel autolyse op.

Nu heb je een zeer zwaar bier gebrouwen, toch voor een gist die normaal tot onder de 1,000 vergist.

Ik zou de temperatuur terug brengen naar 20°C en dan nog een weekje of twee afwachten. Ik vergist Belle Saison op 19°C en verhoog aan het eind tot 20°C. Hogere temp is nergens voor nodig. Ik heb bijna altijd 102 % svg.

Ik denk eerder dat die hoge temp voor de vrij lage svg heeft gezorgd die je nu hebt.

Het is bekend dat diverse saisongisten gebruikt worden bij hoge temperaturen. Ik raad je aan eens een bezoek te brengen aan Brasserie Dupont in Tourpes om daar zelf te zien dat vergist wordt bij 35 ºC. De gistkuipen stalen warmte uit! Ook heel wat hobbybrouwers op dit forum hebben gemeld hoge vergistingsgraden te halen met hoge vergistingstemperaturen bij het gebruik van een saisongist. Jouw suggestie dat de hoge temperatuur gezorgd heeft voor een vrij lage vergistingstemperatuur komt daarmee niet overeen.

Overigens heeft de Belle Saison veel minder een hoge temperatuur nodig dan de Wyeast Belgian Saison (de Dupont gist). Wanneer je de Belgian Saison bij temperaturen rond de 20 ºC zijn werk laat doen wil deze gist stokken. Bij de Belle Saison heb je, zoals je zelf ook al aangeeft, daarmee dergelijke problemen niet zo snel.

Jules

De Wyeast 3724 heef wat last van stokkende gisting en kan erg lang doorgaan. Ik neem voor het gemak even aan dat de wyeast1388 klaar is: het aangegeven svg is 76%. De gisting die nog plaats heeft lijkt me van de 3724 te komen. Wat ik me nu afvraag: is of deze verder gaat doorgisten dan de aangegeven 88%. Dat ie doorkan tot onder de 1000 begrijp ik, maar of hij dat haalt bij een start sg van 1088??

Bedankt voor de tip Jaques:
ik laat hem nog eens een week staan bij deze temp en zal regelmatig het sg.meten. als dat volgende week nog gelijk is aan nu (1010) dan gaat ie koud en daarna de fles in.

@EBC: de Wyeast 3724 wordt wel vaker op hoge temp gezet als de gisting wat stokt. Aangezien het wort al ver vergist was (ca 1018) voordat ik de temp van 20' graden verhoogd heb, verwacht ik niet veel nare bijsmaakjes of veel hogere alcoholen. Het bier ruikt nu ook niet alsof dat gebeurd is. Welke saison gebruik jij dat je zo'n hoge svg waarden haalt? Is die van White Labs?

hans_nwk

Niet elke saison gist gaat even ver door.
Ik heb MJ31 en Belle Saison gebrouwen, die haalden ongeveer 1.000.

Met opkweek van Dupont ben ik twee keer in de buurt van 1.006 uitgekomen.

Maar zoals al geschreven kan een saisongist wat langer doen over de laatste puntjes, nog even geduld!

Groet,
Hans

seed7

Wat je goed hebt gedaan is een andere gist naast de Wyeast 3724 zetten, alleen heb je een gist gekozen die minder diep gaat dan de Wyeast 3724 waardoor je nu niet weet wat er speelt. Gewoon geduld hebben dus.

Als je ziet dat de gist duidelijk sedimenteert en echt helder wordt kun je over bottelen gaan nadenken. De algemeen misbruikte drie dagen regel gaat niet op, de gisting kan met een half puntje per drie dagen gaan.

Voor een volgende keer een andere combinatie pakken, zet naast de Wyeast 3724 een gist die vlot dieper gaat, de andere Dupont gisten of Belle Saison en aanverwanten.

Ingo

Jules

Citaat van: seed7 op 18-07-2017  11:11 uWat je goed hebt gedaan is een andere gist naast de Wyeast 3724 zetten, alleen heb je een gist gekozen die minder diep gaat dan de Wyeast 3724 waardoor je nu niet weet wat er speelt. Gewoon geduld hebben dus.

Als je ziet dat de gist duidelijk sedimenteert en echt helder wordt kun je over bottelen gaan nadenken. De algemeen misbruikte drie dagen regel gaat niet op, de gisting kan met een half puntje per drie dagen gaan.

Voor een volgende keer een andere kombinatie pakken, zet naast de Wyeast 3724 een gist die vlot dieper gaat, de andere Dupont gisten of Belle Saison en aanverwanten.

Ingo

Nou de gist is nog duidelijk niet aan het bezinken:


En inderdaad: ik laat m staan, tot het sg geruime tijd niets meer doet, en de gist wat gaat bezinken.
Bommetjes wil ik niet  :o

En ik heb tijd genoeg: eerste brouwdag is pas weer in september :brouwen:

EBC

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  23:18 uHet is bekend dat diverse saisongisten gebruikt worden bij hoge temperaturen. Ik raad je aan eens een bezoek te brengen aan Brasserie Dupont in Tourpes om daar zelf te zien dat vergist wordt bij 35 ºC. De gistkuipen stalen warmte uit! Ook heel wat hobbybrouwers op dit forum hebben gemeld hoge vergistingsgraden te halen met hoge vergistingstemperaturen bij het gebruik van een saisongist. Jouw suggestie dat de hoge temperatuur gezorgd heeft voor een vrij lage vergistingstemperatuur komt daarmee niet overeen.


Daar ben ik natuurlijk al geweest. Maar zij houden die temperaturen maar kort aan. Zij hebben de middelen en vooral de ervaring met deze gist (en dan ervanuitgaande dat het dezelfde is als 3724, en dat is niet zo, #ref Wyeast en Whitelabs). Bovendien zijn zij de enige brouwerij die dit doen. En dan met name omdat hun gist, naar verluid, van oorsprong een wijngist is. Bij Dupont is het in 4 dagen uitgegist. Een hobbybrouwer moet niet de temperatuur maar omhoogbrengen aan het einde van vergisting omdat het niet lukt en die dan enkele weken aanhouden. Oei oei wat een autolyse, het wordt bouillon. Daar weet jij toch alles van.

EBC

Hier nog een TILT grafiekje van mijn laatste saison met Belle Saison:


Opmerking erbij. Het bier is in twee batches van 135 liter gebouwen. De eerste dag gekoeld tot 24 °C, het tweede brouwsel is er de volgende dag bijgegaan, en toen heeft de koeling van de gistingstank de boel teruggebracht naar 20 °C. De dunne grijze lijnen zijn de meetwaarden, de gekleurde lijnen zijn daggemiddelden.
Vergisting in 4 dagen klaar tot onder 1,000 SG bij 20,5 °C, daarna nog een graadje erbij gedaan, maar dat doet niks.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-07-2017  20:43 uDaar ben ik natuurlijk al geweest. Maar zij houden die temperaturen maar kort aan. Zij hebben de middelen en vooral de ervaring met deze gist (en dan ervanuitgaande dat het dezelfde is als 3724, en dat is niet zo, #ref Wyeast en Whitelabs). Bovendien zijn zij de enige brouwerij die dit doen. En dan met name omdat hun gist, naar verluid, van oorsprong een wijngist is. Bij Dupont is het in 4 dagen uitgegist. Een hobbybrouwer moet niet de temperatuur maar omhoogbrengen aan het einde van vergisting omdat het niet lukt en die dan enkele weken aanhouden. Oei oei wat een autolyse, het wordt bouillon. Daar weet jij toch alles van.

Een hoofdgisting van 4 dagen is geen uitzondering. Ook bij Dupont wordt het bier in andere gistvaten de nagisting uitgevoerd.
Veel hobbybrouwers hebben goede ervaringen met het ophoog brengen van de temperatuur tegen het einde van de nagisting. Uiteraard hoort die verhoging beperkt te zijn 2 à 3  ºC. Om autolyse te beperken dient dit niet te lang te duren. Zodra je weet dat het bier volledig is uitgegist kun je coldcrashen. Daarmee beperk je de autolyse. Weken het bier bij 19 à 20 ºC laten staan op de gist is natuurlijk vragen om autolyse...  ;D

EBC

Citaat van: Jacques op 18-07-2017  22:08 uEen hoofdgisting van 4 dagen is geen uitzondering. Ook bij Dupont wordt het bier in andere gistvaten de nagisting uitgevoerd.
Veel hobbybrouwers hebben goede ervaringen met het ophoog brengen van de temperatuur tegen het einde van de nagisting. Uiteraard hoort die verhoging beperkt te zijn 2 à 3  ºC. Om autolyse te beperken dient dit niet te lang te duren. Zodra je weet dat het bier volledig is uitgegist kun je coldcrashen. Daarmee beperk je de autolyse. Weken het bier bij 19 à 20 ºC laten staan op de gist is natuurlijk vragen om autolyse...  ;D

Een post geleden had je het nog over 35 °C ...

Maar ja, Wyeast 3724 is een van de meest onberekenbare gisten. Ik kan niemand aanraden ermee te brouwen. Neem liever de 3711.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-07-2017  22:12 uEen post geleden had je het nog over 35 °C ...

Maar ja, Wyeast 3724 is een van de meest onberekenbare gisten. Ik kan niemand aanraden ermee te brouwen. Neem liver de 3711.

Ik had het over 35 ºC omdat ze die temperatuur aanhouden bij Dupont.
En in mijn reactie heb ik het over 19 à 20 ºC omdat de praktijk is bij een kleine brouwerij in Lanaken.  ;)

Overigens is mijn ervaring dat bij een saison autolyse past in het smaakprofiel van deze bierstijl. Door autolyse gaat de pH omhoog. Normaal wil je dat niet. Echter omdat een saison een zeer hoge vergistingsgraad kent werkt dit effect bij deze gist niet ongunstig uit. Het bier komt hierdoor minder droog over.

Jules

Dit bier gister gebotteld: eind sg 1010. Mogelijk dat hij niet verder gaat doordat er 13% cara inzit.

Nu nog een paar weekjes bij 22 graden hergisten op fles. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Oscar

Citaat van: EBC op 17-07-2017  23:01 uIk hou niet van coldcrash, maar 30°C voor Belle Saison vind ik fors hoog. Voor elke gist overigens. Dat levert enkel autolyse op.

Serieus ???  dit meen je toch niet echt Beste EBC ???  Ik neem toch aan dat je weet dat je een saisongist flink warm moet vergisten (en ja dat mag zelfs tot boven de 30°C) om een mooi saison karakter te krijgen... Ik vergist ze ook het liefst zo warm mogelijk, en daar komen hele mooie bieren uit zonder autolyse smaakjes (en dat is een praktijkervaring... ;) )

 :brouwen:

EBC

Citaat van: Oscar op 30-07-2017  22:53 uSerieus ???  dit meen je toch niet echt ???  Ik neem toch aan dat je weet dat je een saisongist flink warm moet vergisten (en ja dat mag zelfs tot boven de 30°C) om een mooi saison karakter te krijgen... Ik vergist ze ook het liefst zo warm mogelijk, en daar komen hele mooie bieren uit zonder autolyse smaakjes (en dat is een praktijkervaring... ;) )

 :brouwen:

Een saison gist moet niet warm. Enkel die van Dupont.
Belle Saison produceert bij hogere temperaturen juist minder saison karakter, en dat is ook een praktijkervaring.
Zoveel brouwers, zoveel meningen.

Jules

Citaat van: EBC op 31-07-2017  07:04 uEen saison gist moet niet warm. Enkel die van Dupont.
Belle Saison produceert bij hogere temperaturen juist minder saison karakter, en dat is ook een praktijkervaring.
Zoveel brouwers, zoveel meningen.
Ehhh de 3724 is toch de dupont gist? De temperatuur is pas verhoogd nadat de duvelgist zijn grote bulk wel gedaan had.

Proefsels tijdens monsteren doen mij geloven dat dit een lekker bier wordt.
Nog een week of 4 wachten!

hans_nwk

Citaat van: EBC op 31-07-2017  07:04 uEen saison gist moet niet warm. Enkel die van Dupont.
Als je de gist opkweekt van Dupont doet deze het prima bij 25 °C. Met 3 weken kun je dan bottelen over het algemeen. De WY3724 heb ik nooit durven proberen maar over de Dupont opkweek ben ik erg te spreken.

Groet,
Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.