Geplofte tripel

Gestart door MartijnOMG, 17-07-2017 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnOMG

Toen ik vanmiddag in de logeerkamer kwam rook ik het gelijk, niet best!

En ja hoor, twee flesjes naast elkaar in de krat gesprongen. Mooie zooi natuurlijk en eerst aan de schoonmaak geweest. Maar wat nu te doen met de rest? Ik denk dat het wat te warm stond daar dus wat koeler wegzetten eerst en dan maar weggooien?

De botteldatum was 25 mei. Vergist met high gravity trappist van Wyeast met 7 g suiker per liter. Zou het niet goed uitvergist zijn voordat ik gebotteld hen of moet ik het met deze gist een stuk langer laten staan met de 2e vergisting/lagering? Heb natuurlijk wel gemeten en ik zag geen veranderingen de laatste dagen voor de cold crash en bottelen.

5 mei gebrouwen, na 2 weken overgeheveld naar 2e vergisting (19 mei). 22ste cold crash. Lijkt mij erop dat ik de 2e vergisting veel te kort heb laten duren.

Echt shit, je denk natuurlijk dat jou dit niet overkom!

Eric v B

Eerst een handdoek erover om rondvliegend glas te voorkomen. ZSM koel zetten en als de temperatuur van het bier verlaagd is,  een voor een de kroonkurken iets oplichten om de druk eraf te laten. Dit moet je gedurende de komende week een aantal keren doen.

Sterkte.

MartijnOMG

Citaat van: Eric v B op 17-07-2017  16:19 uEerst een handdoek erover om rondvliegend glas te voorkomen. ZSM koel zetten en als de temperatuur van het bier verlaagd is,  een voor een de kroonkurken iets oplichten om de druk eraf te laten. Dit moet je gedurende de komende week een aantal keren doen.

Sterkte.

Koelkast koel?

Eric v B

Citaat van: MartijnOMG op 17-07-2017  16:21 uKoelkast koel?
Jazeker!

MartijnOMG

En na die week kan ik ze gewoon laten staan?

TymonK

Citaat van: MartijnOMG op 17-07-2017  16:46 uEn na die week kan ik ze gewoon laten staan?
Als het goed is wel want dan is de overtollige druk eraf. Maar zeker weet je het nooit dus koel (niet per se koud) laten staan met handdoek of zo erover tegen glas.
En daarna alleen openmaken als ie goed koud is :-)

MartijnOMG

Oké, nu weet ik wat ik moet doen.

Maar denken jullie dat het komt door te snel bottelen na de 2e vergisting?



EBC

Tja, die coldcrash weer he. Stop daar nu toch eens mee.

JaMo

Nagisting laat ik sowieso een week staan. dus waarschijnlijk te snel ermee gestopt.

Succes ermee! Hopelijk blijft de schade beperkt..

Jacques

Citaat van: EBC op 17-07-2017  18:24 uTja, die coldcrash weer he. Stop daar nu toch eens mee.

Hoe jij door over denkt is bekend.  :stokpaard:

Wanneer je wacht met de coldcrash totdat je zeker weet dat de vergisting is beëindigd is daar niet veel mis mee.

Marcel_k

Citaat van: MartijnOMG op 17-07-2017  17:41 u0
Maar denken jullie dat het komt door te snel bottelen na de 2e vergisting?
Waarom noem je begin- en eind SG niet gewoon?

EBC

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  22:31 uHoe jij door over denkt is bekend.  :stokpaard:

Wanneer je wacht met de coldcrash totdat je zeker weet dat de vergisting is beëindigd is daar niet veel mis mee.

Maar ja, zo doen de meesten het niet. Amper twee weken en dan ... coldcrash. Dan is het geen stokpaard, maar gedegen goed advies  :groots:.
Ze zouden het pas na vier weken mogen doen. En dan vind ik het nog zinloos en bestijg ik mijn stokpaard  ;D.

Jacques

Citaat van: EBC op 17-07-2017  22:52 uMaar ja, zo doen de meesten het niet. Amper twee weken en dan ... coldcrash. Dan is het geen stokpaard, maar gedegen goed advies  :groots:.
Ze zouden het pas na vier weken mogen doen. En dan vind ik het nog zinloos en bestijg ik mijn stokpaard  ;D.

Een bier heeft gemiddeld geen 4 weken nodig om uit te gisten. Als je voldoende vitale gist geënt hebt is dat na 2 tot 3 weken het geval. Zeker als je op het einde van de nagisting de temperatuur laat oplopen.
Een bier langer op de gist laten staan dan nodig is doet het bier meer kwaad dan goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  22:31 uHoe jij door over denkt is bekend.  :stokpaard:

Wanneer je wacht met de coldcrash totdat je zeker weet dat de vergisting is beëindigd is daar niet veel mis mee.

Ik zou dan wel kunstmatig wat overdruk aan koolzuur geven, want in koud bier lost veel meer koolzuur op met als gevolg dat je waterslot andersom gaat staan en lucht aanzuigt met oxidatie als gevolg. moet je wel apparatuur voor hebben/maken. 

MartijnOMG

Citaat van: Marcel_k op 17-07-2017  22:45 uWaarom noem je begin- en eind SG niet gewoon?

Te druk met schoonmaken  ;)

Begin sg was 1081
na hoofd 1014
na 2e  1012

Schijnbare vergistingsgraad 85,2%
Werkelijke 69,8%

Dus ik dacht destijds dat ie wel klaar zou zijn, ondanks dat het doel 1008 was. Ik had 16,5 liter in het gistvat en daar 1 smackpack 3787 trappist high gravity aan toegevoegd.

stiaanke

Citaat van: MartijnOMG op 17-07-2017  17:41 uMaar denken jullie dat het komt door te snel bottelen na de 2e vergisting?

Hoe heb je de bottelsuiker toegevoegd? In bottelemmer?
Dan is het ook mogelijk dat de bottelsuiker slecht gemengd werd zodat sommige flesjes teveel suiker hebben gekregen.

MartijnOMG

Citaat van: stiaanke op 18-07-2017  11:57 uHoe heb je de bottelsuiker toegevoegd? In bottelemmer?
Dan is het ook mogelijk dat de bottelsuiker slecht gemengd werd zodat sommige flesjes teveel suiker hebben gekregen.

Ja, 1 deel suiker met 2 delen water gekookt en dat als eerste in de bottelemmer en daarna bier erop vanuit het gistvat.

Verder nog nooit problemen mee gehad maar het zou natuurlijk kunnen dat het niet helemaal goed gemengd is.

tdp

Citaat van: EBC op 17-07-2017  22:52 uMaar ja, zo doen de meesten het niet. Amper twee weken en dan ... coldcrash. Dan is het geen stokpaard, maar gedegen goed advies  :groots:.
Ze zouden het pas na vier weken mogen doen. En dan vind ik het nog zinloos en bestijg ik mijn stokpaard  ;D.

+1


mbroek

Citaat van: MartijnOMG op 18-07-2017  10:54 uDus ik dacht destijds dat ie wel klaar zou zijn, ondanks dat het doel 1008 was. Ik had 16,5 liter in het gistvat en daar 1 smackpack 3787 trappist high gravity aan toegevoegd.

Gist heeft geen doel, het stopt wanneer het klaar is. Bij de een is dat vlot, met een Saison wat minder vlot.

Overigens een vreemde combinatie die twee gisten, had je daar een speciaal idee of plan mee?

MartijnOMG

Citaat van: mbroek op 18-07-2017  16:49 uGist heeft geen doel, het stopt wanneer het klaar is. Bij de een is dat vlot, met een Saison wat minder vlot.

Overigens een vreemde combinatie die twee gisten, had je daar een speciaal idee of plan mee?

Hoezo twee gisten, daar heb ik het niet over gehad hoor.

mbroek

Citaat van: MartijnOMG op 18-07-2017  17:11 uHoezo twee gisten, daar heb ik het niet over gehad hoor.

Nee, ergens verkeerd gelezen, sorry.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-07-2017  00:19 uIk zou dan wel kunstmatig wat overdruk aan koolzuur geven, want in koud bier lost veel meer koolzuur op met als gevolg dat je waterslot andersom gaat staan en lucht aanzuigt met oxidatie als gevolg. moet je wel apparatuur voor hebben/maken.

Door de lage temperatuur verloopt de oxidatie minder snel. Verder gaat het om een beperkte hoeveelheid lucht. Maar als je de mogelijkheid hebt om koolzuur te geven is dat natuurlijk wel beter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.