SG Brewferm tripel

Gestart door thezewery, 17-07-2017 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Afgelopen zaterdag 2 blikken Brewferm tripel aan het werk gezet. Eea geheel en precies volgens de aanwijzingen in het blik, aangevuld met de tips van de wiki, uitgevoerd.
In de loop van de middag begonnen en rond zessen klaar op toevoegen van de gist na, want veel te warm. Afkoelen duur de tot een uurtje of 11 's avonds en toen was het 23 graden en wij het zat.
In tegenstelling tot wat het blik zegt, hebben we volgende de wiki eerst een monster genomen, daarna de gist toegevoegd.
Kwartiertje gewacht, doorgeroerd, afgesloten waterslot erop.
De gemeten SG was 1062. Volgens het blik zou dat 1075 moeten zijn.

Kan dit verschil te maken hebben met de wat hogere temp, 23 ipv 20?
Doordat het gist toch eerst had moeten toegevoegd volgens het blik?
Doordat we 'slechts' 990 g suiker (55 g/l) hebben toegevoegd en dus daarmee niet het volume van de blikken zelf hebben meegeteld?

Anyway: de volgende ochtend stond ie vrolijk en fanatiek te klepperen, in de loop van de dag begon het naar banaan te ruiken, en nu vanmorgen zo goed als reukloos en een stuk minder fanatiek aan het pruttelen...

RienP

Het kan zijn de suiker of het extract niet helemaal gelijk verdeeld is. Het monster geeft dan een wat vertekend beeld.

Dirtbag

Citaat van: thezewery op 17-07-2017  08:24 uAfgelopen zaterdag 2 blikken Brewferm tripel aan het werk gezet. Eea geheel en precies volgens de aanwijzingen in het blik, aangevuld met de tips van de wiki, uitgevoerd.
In de loop van de middag begonnen en rond zessen klaar op toevoegen van de gist na, want veel te warm. Afkoelen duur de tot een uurtje of 11 's avonds en toen was het 23 graden en wij het zat.
In tegenstelling tot wat het blik zegt, hebben we volgende de wiki eerst een monster genomen, daarna de gist toegevoegd.
Kwartiertje gewacht, doorgeroerd, afgesloten waterslot erop.
De gemeten SG was 1062. Volgens het blik zou dat 1075 moeten zijn.

Kan dit verschil te maken hebben met de wat hogere temp, 23 ipv 20?
Doordat het gist toch eerst had moeten toegevoegd volgens het blik?
Doordat we 'slechts' 990 g suiker (55 g/l) hebben toegevoegd en dus daarmee niet het volume van de blikken zelf hebben meegeteld?

Anyway: de volgende ochtend stond ie vrolijk en fanatiek te klepperen, in de loop van de dag begon het naar banaan te ruiken, en nu vanmorgen zo goed als reukloos en een stuk minder fanatiek aan het pruttelen...

Correctie temperatuur hydrometer maakt van 1062 bij 23 Celsius 1063 bij 20 Celsius, een enkele punt.

Als ik even snel Google vind ik dat je 650 gram suiker per blik moet toevoegen, als je dan "maar" 990 gram toevoegt voor twee blikken krijg je inderdaad een lager start SG.

Je SG is een maat voor hoeveel suiker er in de oplossing zit. Aangezien de gist deze suiker opeet en alcohol maakt zal het resultaat zijn dat je als niet wat doet een iets lager alcohol percentage gaat krijgen. Dit is geen man over boord, kan zijn dat je het bier hierdoor zelfs lekkerder kan vinden :)

Als je echter echt dit suiker er in wil hebben kun je alsnog tijdens het vergisten de resterende 310 gram suiker toevoegen. In dit geval je eigen keuze.

Ik zie in een ander topic van je dat je 55 g/l suiker gebruikt. Weet je zeker dat daar geen 5,5 g/liter staat voor bij het bottelen? Dat is nogal een verschil zullen we maar zeggen :)

db

Easywoods

Citaat van: Dirtbag op 17-07-2017  10:18 uCorrectie temperatuur hydrometer maakt van 1062 bij 23 Celsius 1063 bij 20 Celsius, een enkele punt.

Als ik even snel google vind ik dat je 650 gram suiker per blik moet toevoegen, als je dan "maar" 990 gram toevoegt voor twee blikken krijg je inderdaad een lager start SG.

Je SG is een maat voor hoeveel suiker er in de oplossing zit. Aangezien de gist deze suiker opeet en alcohol maakt zal het resultaat zijn dat je als niet wat doet een iets lager alcohol percentage gaat krijgen. Dit is geen man over boord, kan zijn dat je het bier hierdoor zelfs lekkerder kan vinden :)

Als je echter echt dit suiker er in wil hebben kun je alsnog tijdens het vergisten de resterende 310 gram suiker toevoegen. In dit geval je eigen keuze.

 Ik zie in een ander topic van je dat je 55 g/l suiker gebruikt. Weet je zeker dat daar geen 5,5 g/liter staat voor bij het bottelen? Dat is nogal een verschil zullen we maar zeggen :)

db


In de gebruiksaanwijzing staat toch echt een 1e suikertoevoeging van 55 g/l...  55x18 maakt inderdaad 990 g suiker toevoeging dus dat heeft het verschil niet kunnen veroorzaken... Was het wel kristalsuiker ipv brouwsuiker?

https://www.Brouwland.com/content/docs/056/056%20Bierpakketten%20Brewferm/MAN_beerkits_Brewferm.pdf



Easywoods

Citaat van: thezewery op 17-07-2017  08:24 uIn de loop van de middag begonnen en rond zessen klaar op toevoegen van de gist na, want veel te warm. Afkoelen duur de tot een uurtje of 11 savonds en toen was het 23 graden en wij het zat.

Zorg dat je de volgende keer als het leidingwater, net als nu, ruim 20 graden is dat je de dag ervoor een paar flessen met water vult en ze in de koelkast zet... Daarmee kun je wel snel op de gewenste temperatuur komen.  ;)

Dirtbag

Citaat van: Easywoods op 17-07-2017  10:33 un de gebruiksaanwijzing staat toch echt een 1e suikertoevoeging van 55 g/l...  55x18 maakt inderdaad 990 g suiker toevoeging dus dat heeft het verschil niet kunnen veroorzaken... Was het wel kristalsuiker ipv brouwsuiker?

https://www.Brouwland.com/content/docs/056/056%20Bierpakketten%20Brewferm/MAN_beerkits_Brewferm.pdf

Okay, dat wist ik niet, ik keek naar een verkooptekst (http://www.brouwstore.nl/bierkit-Brewferm-triple-voor-9-l?gclid=Cj0KEQjwwLHLBRDEq9DQxK2I_p8BEiQA3UDVDkorH796wb4bAteN3ly_oYPFwqrZI2clog7y7ciIIpkaAqxt8P8HAQ) waar als je het op een bepaalde manier leest je 650 gram suiker moet toevoegen per blik.

Hoe heb je bepaald dat je 18 liter hebt? Heb je hiervoor de schaal op de kant van de emmer gebruikt?

db

thezewery

Bedankt voor de reacties!

Zak brouwsuiker is dicht gebleven en enkel 990 g kristalsuiker gebruikt.
18 liter toegevoegd water exact afgemeten met de maatbeker.
Blijft over:
- wellicht ongelijke, ondanks echt wel heel goed mengen en schudden, vermenging (kan dat zoveel schelen?)
- had niet enkel suiker moeten toevoegen obv hoeveelheid water maar obv totale hoeveelheid

thezewery

BTW: de meter geeft in leidingwater 1000 aan, dus die is ook uitgesloten

Easywoods

Citaat van: thezewery op 17-07-2017  12:32 uBedankt voor de reacties!

Zak brouwsuiker is dicht gebleven en enkel 990 g kristalsuiker gebruikt.
18 liter toegevoegd water exact afgemeten met de maatbeker.
Blijft over:
- wellicht ongelijke, ondanks echt wel heel goed mengen en schudden, vermenging (kan dat zoveel schelen?)
- had niet enkel suiker moeten toevoegen obv hoeveelheid water maar obv totale hoeveelheid

Dan weet ik het al, je hebt 18 liter water toegevoegd terwijl het totale volume 18 liter moet zijn... Niet zo'n ramp maar daar zit het verschil dus... 2 Liter teveel water.

thezewery

Grrrrrr #%#%@#%@... Heb ff de aantekeningen erbij gepakt en je hebt helemaal gelijk. We hadden de gebruiksaanwijzing van het blik gecombineerd met de wiki en hebben gedaan:

4 liter in leeg vat (leek handig ivm de plakzooi die dan hopelijk niet zo op de bodem zou hechten)
2 liter om de blikken uit te spoelen
2 liter voor het suiker (niet volgens blik, maar volgens wiki 2x hoeveelheid water tov suiker)
10 liter water volgens tabelletje blik

Stomstomstom... Vooral ook omdat we nog nagerekend hadden en keurig op 18 uitkwamen...
We hebben dus 1 op 10 verdund. Zal dat de smaak heel erg beïnvloeden?
En komt die verdunning dan inderdaad overeen met het SG verschil van 1062 tov 1075 wat het had moeten zijn?


Citaat van: Easywoods op 17-07-2017  13:03 uDan weet ik het al, je hebt 18 liter water toegevoegd terwijl het totale volume 18 liter moet zijn... Niet zo'n ramp maar daar zit het verschil dus... 2 Liter teveel water.

Easywoods

Ik denk dat het wel zal meevallen, zal een wat lichte tripel worden maar dan drink je er toch gewoon twee  ;) :proost:

thezewery

Goeie tip, bedankt!

Citaat van: Easywoods op 17-07-2017  10:42 uZorg dat je de volgende keer als het leidingwater, net als nu, ruim 20 graden is dat je de dag ervoor een paar flessen met water vult en ze in de koelkast zet... Daarmee kun je wel snel op de gewenste temperatuur komen.  ;)

thezewery

Heeft het zin nog 110 g suiker onopgelost (of misschien beter 121 g brouwsuiker) toe te voegen ivm smaak, of heeft dit enkel invloed op de alcohol (of is het veel beter vat gewoon lekker dicht te laten)?

Easywoods

Ik zou het vat dichtlaten, die extra suiker geeft alleen maar alcohol en niet veel meer smaak

Jacques

Citaat van: thezewery op 17-07-2017  16:59 uHeeft het zin nog 110 g suiker onopgelost (of misschien beter 121 g brouwsuiker) toe te voegen ivm smaak, of heeft dit enkel invloed op de alcohol (of is het veel beter vat gewoon lekker dicht te laten)?

Zoals ik eerder in een ander topic geschreven heb is het gebruik van "brouwsuiker" nergens voor nodig. Brouwsuiker is niets anders dan een andere naam voor glucose, dextrose of druivensuiker. Het is een truc van onze leveranciers om een hogere omzet te halen. Koop gewoon kristalsuiker in de supermarkt, je bent daardoor goedkoper uit. Het gebruik van glucose is niet nodig. De gist is in staat een enzym uit te scheiden die sucrose (=kristalsuiker) buiten de gistcel scheidt in fructose en glucose. Dit proces gaat snel.

Citaat van: Easywoods op 17-07-2017  17:46 uIk zou het vat dicht laten, die extra suiker geeft alleen maar alcohol en niet veel meer smaak

Het is een misverstand dat als je extra suiker toevoegt je alleen meer alcohol krijgt. Door de omzetting van suiker in alcohol worden ook tal van andere vergistingsproducten geproduceerd door de gist. Deze dragen wel degelijk bij aan de smaak van je bier.

Easywoods

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  22:09 uHet is een misverstand dat als je extra suiker toevoegt je alleen meer alcohol krijgt. Door de omzetting van suiker in alcohol worden ook tal van andere vergistingsproducten geproduceerd door de gist. Deze dragen wel degelijk bij aan de smaak van je bier.

Jawel, maar ik bedoelde dat nog eens 110 gram suiker extra toevoegen omdat er 2 liter teveel water is toegevoegd bovenop de 990 gram suiker die er al in zit niet veel meer smaak zal geven  ;)

thezewery

De brouwsuikerzak is ook dicht gebleven. Dacht dat het nu wel nuttig zou zijn omdat het wellicht beter/makkelijker oplost en dus niet eerst in water hoeft maar direct in het vat om zodoende niet verder te verdunnen.

Citaat van: Jacques op 17-07-2017  22:09 uZoals ik eerder in een ander topic geschreven heb is het gebruik van "brouwsuiker" nergens voor nodig. Brouwsuiker is niets anders dan een andere naam voor glucose, dextrose of druivensuiker. Het is een truc van onze leveranciers om een hogere omzet te halen. Koop gewoon kristalsuiker in de supermarkt, je bent daardoor goedkoper uit. Het gebruik van glucose is niet nodig. De gist is in staat een enzym uit te scheiden die sucrose (=kristalsuiker) buiten de gistcel scheidt in fructose en glucose. Dit proces gaat snel.

thezewery

BTW: volgens de beschrijving moet er 7gr/l tijdens bottelen worden toegevoegd. Gaan we nu best uit van 18 liter of de daadwerkelijke 20 liter?

Easywoods

Citaat van: thezewery op 18-07-2017  07:35 uBTW: volgens de beschrijving moet er 7gr/l tijdens bottelen worden toegevoegd. Gaan we nu best uit van 18 liter of de daadwerkelijke 20 liter?

Van het daadwerkelijke volume uitgaan... 20 liter in dit geval dus  ;)

thezewery

ok, bedankt!

Citaat van: Easywoods op 18-07-2017  07:40 uVan het daadwerkelijke volume uitgaan... 20 liter in dit geval dus  ;)

Jacques

Citaat van: Easywoods op 18-07-2017  01:01 uJawel, maar ik bedoelde dat nog eens 110 gram suiker extra toevoegen omdat er 2 liter teveel water is toegevoegd bovenop de 990 gram suiker die er al in zit niet veel meer smaak zal geven  ;)

Ook die 110 gram suiker wordt vergist  ;) en zorgt voor extra vergistingsproducten. Het is zelfs zo dat je meer esters krijgt wanneer in de storting suiker zit. Wel is het zo dat de moutigheid door een suikergift minder wordt. Maar het is echt een misverstand dat je door een suikertoevoeging alleen maar meer alcohol krijgt. De suiker compenseert toch wel  voor een deel het te veel aan water.

Easywoods

Citaat van: Jacques op 18-07-2017  21:13 uOok die 110 gram suiker wordt vergist  ;) en zorgt voor extra vergistingsproducten. Het is zelfs zo dat je meer esters krijgt wanneer in de storting suiker zit. Wel is het zo dat de moutigheid door een suikergift minder wordt. Maar het is echt een misverstand dat je door een suikertoevoeging alleen maar meer alcohol krijgt. De suiker compenseert toch wel  voor een deel het te veel aan water.

OK, overtuigd  ;) toch nog die 110 gram erbij dan  :biersmile:

EBC

Citaat van: Easywoods op 18-07-2017  07:40 uVan het daadwerkelijke volume uitgaan... 20 liter in dit geval dus  ;)

Nee, uitgaan van het aantal liters dat je daadwerkelijk gaat bottelen. Dus pas bepalen op botteldag, na overhevelen.

Easywoods

Citaat van: EBC op 18-07-2017  21:21 uNee, uitgaan van het aantal liters dat je daadwerkelijk gaat bottelen. Dus pas bepalen op botteldag, na overhevelen.
Het daadwerkelijke volume is toch het volume in de bottelemmer?  :nut:

Jacques

Citaat van: Easywoods op 18-07-2017  22:13 uHet daadwerkelijke volume is toch het volume in de bottelemmer?  :nut:

Ja. Om het volume te bepalen weeg ik de bottelemmer voor en na het vullen met het bier dat ik wil bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.