Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geschroot mout bewaren  (gelezen 13879 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
Geschroot mout bewaren
« Gepost op: 16-12-2005 20:58 u »
Ik heb net (20:57) mijn mout geschroot voor morgen en heb dit in mijn gistingsemmer gedaan. raar, want normaal doe ik het altijd in een zak in de koelkast. Kan ik deze emmer gewoon bij kamertemp bewaren alsk ik morgen ga brouwen of moet ik het echt in de koelkst doen.

Groeten jordi

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
Re: Geschroot mout bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 16-12-2005 21:07 u »
Geen probleem.

Sommige zweren er zelfs bij in verband met met een gewenste lichte verzuring van het mout.

Maar langer dan een dag/nacht zou ik het zelf niet geschroot bewaren, dit in verband met infectiegevaar, aromaverlies e.d.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #2 Gepost op: 16-12-2005 22:14 u »
Ik schroot altijd de avond van te voren en bewaar dan de mout in een goed gesloten emmer, werkt prima en minder werk op de eigenlijke brouwdag.

Pieter

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2005 23:01 u »
Idem,

Het is naar mijn inziens zelfs nog beter i.v.m. infectie gevaar.
Bij een profesionele brouwerij staat de moutmolen altijd in een apparte ruimte om infectiegevaar
te voorkomen.
Als men de avond van tevoren schroot kan het stof neerslaan, en de volgende dag opgezogen
worden.

Ik bewaar het zelf altijd 1 nacht.
2 zou ook nog kunnen denk ik.
Ik weet eigenlijk niet hoe snel het verzuurt.
Het zal niet binnen een paar dagen gebeuren lijkt mij.
Gebeurt het toch, dan hoeft men geen zuur meer te gebruiken, en is men dus volgens het
rheinheitsgebot bezig.  ;)

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2005 23:12 u »
Als je na het schroten je mout goed afgesloten en zo droog mogelijk bewaard kan er volgens mij weinig mee gebeuren.
En als er infectie op kan treden...is dat dan door stof/beestjes uit de omgeving ?? en is geschrootte mout hygroscopisch..??  :weetniet:
als dat zo is moet je dus uitkijken voor rotting den k ik...maar dat is op lange termijn en niet voor 1 of 2 dagen...

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2005 10:17 u »
Vraag mij niet meer waar maar ik heb ergens gelezen dat men het de dag voor het brouwen zelfs een klein beetje bevochtigd om zo de zuurgraad naar behoren te krijgen. Ook las ik ergens dat men op 38 gr inmaischt om de zuurgraad eenvoudiger optimaal te verkrijgen alvorens naar de eerste maisch stap over gegaan wordt.

Dit lijkt mij logische en vrij onschadelijk voor het gehele maisch proces, waar of juist helemaal fout?  :stom:

Salu2, Hans

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #6 Gepost op: 18-12-2005 12:33 u »
Ikzelf schroot ook altijd de mout de avond te voren en zet het dan in de kamer in een afgesloten emmer zodat bij de storting de temperatuur van de mout niet zo koud is.

Je kan zo de mout makkelijk een week laten staan (wel zo koud mogelijk dan) de verzuring treed niet zo snel op.

groeten :degroeten:

roco

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 19-12-2005 09:45 u »
ik heb diverse malen geschrote mout bewaard tot 48 uur na schroten. Bij kamertemperatuur in een goed afgesloten zak. Gaat prima. Koelen is volgens mij niet nodig en ja, mout/meel etc is hygroscopisch (trekt water aan).

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #8 Gepost op: 24-07-2006 14:20 u »
Martiaal is hier in zuid Spanje lastig verkrijgbaar maar ik had 50 kg mout gekregen van de Alhambra cerveza fabrikant, helaas kwam het al geschroten aan en misschien wel twee a drie dagen oud.
Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en ik heb er in mijn Rims 15 kg mee gebrouwen, tijdens de storting vond ik het erg klonteren en ik had tijdens de 60/70 gr opwarming steeds last van een verstopt filterbed en er moest dus diverse malen gesneden worden. Ik vraag mij af of dit komt door dat de mout al reeds lang geschroot was? 10% van de storting was zelf vers geschrote gerstemout.

De pH hoefde ik inderdaad ruim een puntje lager te corrigeren dan bij mijn voorgaande brouwsels. De overgebleven 35 kg gaan naar de ganzen en ik ga weer op zoek naar verse mout.

Gr. Hans

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #9 Gepost op: 24-07-2006 14:39 u »
Één keer heb ik 1 of 2 weken voor de brouwdag geschroot, althans, ik schrootte voor twee brouwsels waarvan er één de dag erna gebrouwen werd en de ander 2 weken erna. Gewoon in een plastic zak, dichtgeknoopt, bewaard en geen verschil gemerkt. Verzuring krijg je alleen als je de mout vochtig maakt en dat heb ik niet gedaan. Het scheelde in elk geval een extra keer stofzuigen, moutmolen inelkaar en uitelkaar halen etc.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 24-07-2006 15:17 u »
Langer dan één dag heb ik geschrote mout enkel in de vriezer bewaard. De klontering en verstopping zal m.i. niet snel met het geschroot-zijn te maken hebben, maar eerder met de schroting zelf en de eigenschappen van de mout.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 24-07-2006 18:42 u »
Als het goed is zou je de geschrote mout ook onder koolzuur kunnen bewaren. Er is dan weinig contact met zuurstof. Je moet natuurlijk wel een koolzuurfles tot je beschikking hebben.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #12 Gepost op: 25-07-2006 00:18 u »
Bedankt voor de tips, maar het is nu denk ik al bijna een week terug geschroot en ik ga er dus toch maar de ganzen blij mee maken. ^-^

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #13 Gepost op: 28-12-2008 11:09 u »
Arghh, ik voel me vandaag zo brak en ziek dat ik niet kan gaan brouwen. Zijn er nog nieuwe inzichten na deze draag m.b.t. het bewaren van geschroot mout. Ik wil eigenlijk pas volgende week zaterdag gaan brouwen en zou het zonde vinden om 9 kg MO mout weg te gooien. Het schrootsel staat luchtdicht afgesloten in de schuur (waar het nu een beetje vriest).

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 28-12-2008 11:16 u »
Dit lijken me ideale omstandigheden om het mout te bewaren. Je had niet op een beter moment ziek kunnen worden.

Beterschap!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #15 Gepost op: 28-12-2008 11:58 u »
Hmmm, onze Amerikaanse brouwbroeders nemen het ook niet zo nauw. Inderdaad William, een week in een koude schuur moet te doen zijn.

http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=1&t=66031&start=0&hilit=storing+crushed+grain

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #16 Gepost op: 28-12-2008 12:27 u »
Ik heb vorig jaar 5 dagen tussen schroten en brouwen gehad en mijn Scotch ale viel bij iedereen in de smaak. En toen heb ik de emmer gewoon in huis gezet, dus een graad of 20.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 28-12-2008 12:46 u »
Ik heb hier thuis (appartement) geschroot mout pakweg 2 a 3 weken bewaard bij een graad of 16.  In een plastic container (voedingsmiddelen kunststof) van de Xenos.  Ik zet het liever niet in de garage, daar is het weliswaar koeler maar de dampjes die uit de auto en de motor opstijgen lijken minder wenselijk voor het bier.  De berging beneden is dan wel zonder die dampjes maar weer wat warmer.  Aan het resulterende bier heb ik niets negatiefs kunnen ontdekken mbt het bewaren van geschroot mout. 

Al met al lijkt me dat koel, droog en goed afgesloten bewaren (ook al ivm muizen en dat soort gedierte) van geschrote mout voor in ieder geval een paar weken geen significante invloed heeft.

Als je zelf geen schrootmolen hebt moet je toch wat  :)

Wilko

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 28-12-2008 13:21 u »
Ik schroot altijd de avond van te voren en bewaar dan de mout in een goed gesloten emmer, werkt prima en minder werk op de eigenlijke brouwdag.

Pieter
Exact. Ik gebruik een luchtdichte chemicaliën emmer waar 5 kg in zat.  In die emmers past precies een schrootsel van 6.5 kg, wat ongeveer mijn maximum stort is. Dan zit er dus lekker weinig lucht bij. Het zit denk ik beter in die emmers dan in die zakken van Brouwland, waar vaak gaatjes in zitten. Ik bewaar dan ook mijn ongeschrote mout ook in dit soort en vergelijkbare emmers. glycinepoeder, wat in die emmers zat, is meer hygroscopisch dan mout, dus dat zit wel goed.
Deze emmers zijn gratis maar komen slechts af en toe leeg op het lab.

Tags: mout schroten