Enorm veel schuim in de flesjes tijdens bottelen

Gestart door Edwin brouwt, 16-07-2017 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Gisteravond 14 liter Saison gebotteld, maar dat ging niet zoals bij de vorige 5 brouwsels.

Ik kon nl. de flesjes tot maximaal de helft vullen omdat er heel veel schuim ontstond in de flesjes. Dus het moest in   drie keer (alsof je voor het eerst achter een biertap staat, zeg maar).

Hoe zou dit kunnen komen? Mijn methode is elke keer hetzelfde: hevel uit de mandfles en met zo'n slim afvulpijpje in de flesjes, daarna pas een schepje suiker in het flesje er bij (waarbij sommige flesjes ook weer extra begonnen te e schuimen). Ook met het schoonmaken van flesjes ben ik elke keer zeer precies. Daarbij: het waren voor de helft nieuwe flesjes (ook schoongemaakt natuurlijk).

Het was een Saison met de Danstar Belle Saison die al drie dagen heel netjes op 1002 stond, maar er leek al wel veel koolzuur te zijn gevormd in de mandfles (kan dat?).

Ik heb dus geen idee waarom er zoveel schuim ontstond, maar het werd wel een flinke kliederboel...
Iemand een idee?

hansHalberstadt

Nog niet uitgegist. en suikerkristallen zorgen voor nog meer vrijkomen van koolzuur. Je kunt beter vloeibare suikeroplossing gebruiken, die schuimt niet. en wachten tot het bier helemaal is uitgegist.


Chris71

Een saison kan ver onder de 1000 uitgisten. Hou je flessen goed in de gaten, mogelijk heb je straks bommetjes. Ik zou ze uit voorzorg in een plastic bak zetten.

William

Je krijgt vooral schuim als de hoeveelheid opgelost koolzuur tegen de verzadigingsconcentratie zit (nog voordat je de suiker erbij schept).

Als je het bier al gaat koelen (bv soort van cold crash) voordat het volledig is uitvergist zal er meer koolzuur oplossen tijdens de periode dat het kouder staat. Als je daarna de temperatuur weer omhoog laat gaan (omdat je wilt bottelen) dan komt de hoeveelheid koolzuur boven de verzadigingsconcentratie. Resultaat veel schuim bij het bottelen en elke andere beweging. Een schepje suiker laat het nog eens extra schuimen.

Een andere reden voor schuimen tijdens bottelen is dat er ergens lucht wordt aangezogen tussen hevelslang en bottelpijpje.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2017  10:11 uNog niet uitgegist. en suikerkristallen zorgen voor nog meer vrijkomen van koolzuur. Je kunt beter vloeibare suikeroplossing gebruiken, die schuimt niet. en wachten tot het bier helemaal is uitgegist.

Dank voor je reactie, Hans.
Maar een dag 4 geen enkele bubbels met zou toch moeten duiden op uitgegist?
Hij heeft een week in de hoofdvergisting en 4 weken in de mandfles gezeten, best lang toch?
En hij schuimde al voordat ik er suiker bij deed.

Edwin brouwt

Citaat van: Chris71 op 16-07-2017  10:31 uEen saison kan ver onder de 1000 uitgisten. Hou je flessen goed in de gaten, mogelijk heb je straks bommetjes. Ik zou ze uit voorzorg in een plastic bak zetten.

Ja, daar ben ik ook een beetje bang voor: de boel staat op het balkon...

hansHalberstadt

Citaat van: FREDwin op 16-07-2017  12:08 uDank voor je reactie, Hans.
Maar een dag 4 geen enkele bubbels met zou toch moeten duiden op uitgegist?
Hij heeft een week in de hoofdvergisting en 4 weken in de mandfles gezeten, best lang toch?
En hij schuimde al voordat ik er suiker bij deed.

Kan zijn dat je deksel iets lekt in combinatie met traag lopend eindtraject van je gisting. dan duurt het laatste stukje heel lang en heb je maar weinig koolzuurproductie die ergens weglekt, maar niet via je waterslot, hoewel met mandfles is dat al weer onwaarschijnlijker. saisongist gaat ver door, maar misschien langzamer dan andere gisten, of misschien weinig gist met beetje slepende nagisting.

Edwin brouwt

Citaat van: William op 16-07-2017  10:42 uJe krijgt vooral schuim als de hoeveelheid opgelost koolzuur tegen de verzadigingsconcentratie zit (nog voordat je de suiker erbij schept).

Als je het bier al gaat koelen (bv soort van cold crash) voordat het volledig is uitvergist zal er meer koolzuur oplossen tijdens de periode dat het kouder staat. Als je daarna de temperatuur weer omhoog laat gaan (omdat je wilt bottelen) dan komt de hoeveelheid koolzuur boven de verzadigingsconcentratie. Resultaat veel schuim bij het bottelen en elke andere beweging. Een schepje suiker laat het nog eens extra schuimen.

Een andere reden voor schuimen tijdens bottelen is dat er ergens lucht wordt aangezogen tussen hevelslang en bottelpijpje.

Dank voor de info, William. Maar ik vergist nu nog zonder koeling: allles staat in de badkamer bij een behoorlijk constante temperatuur van 21°C. Maar goed om te weten voor de toekomst :)

En dat bottelpijpje, slangetje, bochtje... Misschien zat het inderdaad daar in. Ik ga de volgende keer met 1 slang overhevelen in een bottelemmer met daarin een kraan. 's Kijken of daar beter gaat...

hansHalberstadt

Wel of niet teveel druk op je flesjes zegt straks of eea werkelijk uitgegist was.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2017  12:14 uKan zijn dat je deksel iets lekt in combinatie met traag lopend eindtraject van je gisting. dan duurt het laatste stukje heel lang en heb je maar weinig koolzuurproductie die ergens weglekt, maar niet via je waterslot, hoewel met mandfles is dat al weer onwaarschijnlijker. saisongist gaat ver door, maar misschien langzamer dan andere gisten, of misschien weinig gist met beetje slepende nagisting.

Hoe kan ik de volgende keer weten wanneer ik kan bottelen? Vier dagen een strak sg heb ik geleerd, toch?

Chris71

Normaal wel, maar een saison gist gedijt bij hogere temperaturen (28°), dus het kan zijn dat het nu even op een laag pitje doorgist en straks bij warmer weer nog verder gaat.

Edwin brouwt

Ik heb net dit stuk gelezen
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22334.50.html
en lees dat men gemiddeld op een svg van 90-95% zit. Ik heb volgens BrouwHulp en svg van 96%. Lijkt me wel uitgegist, toch?  ???

Anyway, hij zit op de fles, als ik terugkom van vakantie ga ik meemaken of het gelukt is of dat ik bommetjes heb geproduceerd. De smaak is nu in ieder geval al heel lekker  ;D



Jacques

Citaat van: FREDwin op 16-07-2017  20:17 uIk heb net dit stuk gelezen
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22334.50.html
en lees dat men gemiddeld op een svg van 90-95% zit. Ik heb volgens BrouwHulp en svg van 96%. Lijkt me wel uitgegist, toch?  ???

Anyway, hij zit op de fles, als ik terugkom van vakantie ga ik meemaken of het gelukt is of dat ik bommetjes heb geproduceerd. De smaak is nu in ieder geval al heel lekker  ;D

Een saison gist gaat inderdaad heel lang door zoals Chris71 opmerkt. Een vergistingsgraad van meer dan 100% is geen uitzondering. De ervaring heeft geleerd dat wat langer wachten met bottelen bij een saison geen kwaad kan...

hansHalberstadt

Citaat van: FREDwin op 16-07-2017  12:19 uHoe kan ik de volgende keer weten wanneer ik kan bottelen? Vier dagen een strak sg heb ik geleerd, toch?

Ja dat klopt wel. Maar hoe meet je het SG? kan via CO2 mits je vat heel goed afsluit zodat niets lekt. Wat ik zelf doe is met de refractometer elke dag meten. Dat doe ik via een dun siliconenslangtje door een T stukje  tussen het waterslot en het vat. siliconen brandstofslang voor modelbouw 2 of 3mm inwendig, wat opzuigen met injectiespuitje, filteren en dan meten. Filteren kan met stukje aquariumluchtslang met stukje watten erin zodat je met spuitje ca 10 druppeltjes erdoor kunt persen, dan 10e druppeltje meten is dan helder.
 

Edwin brouwt

Ik kon helaas niet langer wachten vanwege de vakantie: dan zou ik nog drie weken extra hebben moeten wachten en dat leek me weer iets te lang (7 weken op de mandfles)

Meten doe ik met een refractometer, maar omdat het bier al erg helder is heb ik niet gefilterd. Zou dat nog veel uitmaken?

brouwerwaldonk

Als je volgende keer van je lagervat eerst overheveld naar een bottelvat dan zul je geen schuim meer hebben bij het vullen van je flessen.

hansHalberstadt

Citaat van: FREDwin op 17-07-2017  07:52 uMeten doe ik met een refractometer, maar omdat het bier al erg helder is heb ik niet gefilterd. Zou dat nog veel uitmaken?
Als je maar een heldere streep hebt op je refractometer. Zodra er gist of andere troebelheid in zit krijg je een vage streep. Dan kun je beter filteren. Als het bier al vrijwel helder is heb je geen probleem met meten denk ik.
 

Edwin brouwt

Ja, ik ga zeker de volgende keer eerst naar een bottelemmer overhevelen, dan gaat het bottelen vast ook met minder geklieder. :nut:

En de refractometer gaf zeker een mooie strakke streep aan, dus dat zal wel goed zijn gegaan. Maar goed om te weten dat je aan de strakheid van de streep kunt zien of je meting ok is, Ik was bang dat er een foute meting/verkeerd getal uit zou komen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.