Tube cider

Gestart door Peke, 14-07-2017 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peke

Kenners,

Ik heb vanmiddag 5 liter appelsap in een brouwfles gedaan.
Zakje gekozen gist erbij en actie in de fles.
Nu zit er veel schuim bovenin en stroomt het waterslot over met het schuim.
Wat is nu verstandig? Gewoon zo laten? Slot eruihalen en schoon spoelen met water.
Het is mijn eerste keer dus een beetje hulp kan ik goed gebruiken.

Dank u wel.
Groet Peke

foz

Het beste is om het waterslot te vervangen door een slang (pvc of siliconen) en dit uit laten komen in een aparte fles met wat water erin om een waterslot te vormen. Dit noemen wij een blow-off tube. Maar regelmatig schoonmaken totdat het niet overstroomt is ook een alternatief.

Een tip voor de volgende keer: houd een liter appelsap achter totdat de hevigste vergisting voorbij is.

Peke

Super bedankt voor je antwoord.

Kan ik er nu het best nog wat uit gieten of regelmatig het waterslot schoon maken en hopen dat de ergste vergisting snel op houd?

Easywoods

Ik zet er net één in de vergistingskast en denk een plaatje is misschien handig  ;)



Plaatje staat op z'n kant helaas... zo zou ie leeglopen  :nut:

Peke

Ziet er goed uit. Je hebt Dus de blow of tube gebruikt.
Misschien móet ik die volgende keer ook maar proberen.

Peke

De hevige eerste gisting is voorbij het schuim is nu bijna geheel verdwenen.
3x het waterslot schoon gespoeld en nu blijft het water mooi helder en staat het lekker te borrelen.


Easywoods

Citaat van: Peke op 15-07-2017  10:35 uDe hevige eerste gisting is voorbij het schuim is nu bijna geheel verdwenen.
3x het waterslot schoon gespoeld en nu blijft het water mooi helder en staat het lekker te borrelen.

Mooi! Dan is het leed geleden en gaat 'ie nu verder vergisten zonder troep te maken  ;)

Peke

Citaat van: Easywoods op 15-07-2017  17:15 uMooi! Dan is het leed geleden en gaat 'ie nu verder vergisten zonder troep te maken  ;)

Klopt nu het mooi schoon blijft is het toch beter.
Nu afwachten wanneer de gisting gaat stoppen.
Wil dat het goed gestopt is ben beetje angstig als ik er suiker bij ga doen met bottelen dat de boel kan exploderen.
Ik ga flesjes vullen en dan een kroonkurk erop persen.
Zou tussen 2 en 3 gram veel verschil maken?

Easywoods

Citaat van: Peke op 15-07-2017  19:10 uWil dat het goed gestopt is ben beetje angstig als ik er suiker bij ga doen met bottelen dat de boel kan exploderen.
Ik ga flesjes vullen en dan een kroonkurk erop persen.
Zou tussen 2 en 3 gram veel verschil maken?

Ik heb geen idee of het met Cider anders is dan met bier, suiker voor de navergisting doe ik altijd nauwkeurig afwegen, ik doe 8 gram per liter nadat het SG gedurende een dag of 4 niet meer wil dalen. Nog nooit ploffende flesjes of spuiters gehad.

Er is vast wel iemand hier die kan bevestigen of dit met Cider wezenlijk anders is denk ik?

Peke

Citaat van: Easywoods op 15-07-2017  19:45 uIk heb geen idee of het met Cider anders is dan met bier, suiker voor de navergisting doe ik altijd nauwkeurig afwegen, ik doe 8 gram per liter nadat het SG gedurende een dag of 4 niet meer wil dalen. Nog nooit ploffende flesjes of spuiters gehad.

Er is vast wel iemand hier die kan bevestigen of dit met Cider wezenlijk anders is denk ik?

Dank Easywoods

Peke

Heb de topic vraag maar ff veranderd om mijn vragen in 1 topic te houden.

Ik heb een vraag.
Als ik alcoholpercentage wil verhogen in het begin dan zal ik suiker moeten toevoegen.
Los ik de suiker op in water? In het sap? Of kan het suiker rechtstreeks in de brouwfles zonder het eerst op te lossen?

Groet P

Peke

Citaat van: Peke op 18-07-2017  18:02 uHeb de topic vraag maar ff veranderd om mijn vragen in 1 topic te houden.

Ik heb een vraag.
Als ik alcoholpercentage wil verhogen in het begin dan zal ik suiker moeten toevoegen.
Los ik de suiker op in water? In het sap? Of kan het suiker rechtstreeks in de brouwfles zonder het eerst op te lossen?

Groet P

Niemand?

foz

Citaat van: Peke op 19-07-2017  21:18 uNiemand?

In principe kan alledrie. Suiker in de fles, appelsap erop en goed schudden. In een beetje heet water of appelsap oplossen en afgekoeld aan de fles toevoegen. Met appelsap betekent dat je niet aanlengt.

Peke

Citaat van: foz op 19-07-2017  21:38 uIn principe kan alledrie. Suiker in de fles, appelsap erop en goed schudden. In een beetje heet water of appelsap oplossen en afgekoeld aan de fles toevoegen. Met appelsap betekent dat je niet aanlengt.

Super bedankt Foz

Peke

Citaat van: foz op 14-07-2017  20:14 uHet beste is om het waterslot te vervangen door een slang (pvc of siliconen) en dit uit laten komen in een aparte fles met wat water erin om een waterslot te vormen. Dit noemen wij een blow-off tube. Maar regelmatig schoonmaken totdat het niet overstroomt is ook een alternatief.

Een tip voor de volgende keer: houd een liter appelsap achter totdat de hevigste vergisting voorbij is.

Wat heeft de blow of tube als voordeel dan?
Dan gaat het schuim toch door het slangetje heen?

brouwmus

Als het goed is, heb je dan veel minder poetswerk. Als het waterslot namelijk overloopt, stroomt het schuim tenslotte over de vloer... (Kan lang of kort duren). Neem het bakje waar de blowoff-slang in uitkomt dan ook niet te klein.

Peke

Dank brouwmus het is duidelijk nu.
Waterslot uitspoelen lijkt me alleen stuk simpeler dan de slang van binnen schoon te krijgen.
Geen ervaring hoor.

Dugraph

Citaat van: Peke op 20-07-2017  19:07 uDank brouwmus het is duidelijk nu.
Waterslot uitspoelen lijkt me alleen stuk simpeler dan de slang van binnen schoon te krijgen.
Geen ervaring hoor.

Waar gaat jouw suikergoedje dan naar toe buiten het waterslot? De troep buiten het slot - in je gistkast of badkamer of op je hardhouten vloer - is het lastigst op te ruimen. Waterslot of slang boeit inderdaad niet zo.

Peke

Citaat van: Dugraph op 21-07-2017  10:18 uWaar gaat jouw suikergoedje dan naar toe buiten het waterslot? De troep buiten het slot - in je gistkast of badkamer of op je hardhouten vloer - is het lastigst op te ruimen. Waterslot of slang boeit inderdaad niet zo.

Dank Dugraph

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.