Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Suiker  (gelezen 1431 keer)

Offline thezewery

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Suiker
« Gepost op: 14-07-2017 12:54 u »
Spulletjes binnen gekregen om van het weekend 2x Brewferm triple te gaan proberen.
Op de site stond 'zelf suiker toevoegen'. Ok, dus 1 kg brouwsuiker meebesteld.
Lees ik de gebruiksaanwijzing: 55 g/l. 18 liter dus 990 g suiker. mooi! (want op de wiki had ik gelezen dat tbv bottelen het beter is kristalsuiker te gebruiken).
...maar...nu zie ik op de zak suiker staan dat om hetzelfde effect te krijgen er 10% meer moet worden toegevoegd. Grr...
De vraag is nu: kan ik straffeloos gewoon 81 g kristalsuiker bij de 1kg brouwsuiker voegen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
Re: suiker
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2017 13:29 u »
Eerst en vooral even het verschil toelichten: 'brouw'suiker wordt meestal pure glucose (monosaccharide) mee bedoeld en kirstalsuiker is sucrose (disaccharide van glucose en sucrose).

De 2 kan je te samen gebruiken. Omdat het om 2 verschillende stoffen gaat is er een verschill in het aantal suikereenheden per kg.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: suiker
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2017 13:41 u »
Ja hoor, geen probleem. En de volgende keer niet de dure brouwsuiker mee bestellen maar gewoon een kilootje van de Appie erin mikken ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Suiker
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2017 14:50 u »
Brouwsuiker, hoe misleidend kan een term zijn!
Het is is gewoon glucose. dextrose of ook wel druivensuiker genoemd.

Je hebt het gewoon niet nodig. Het is een truc van onze leveranciers om ons meer producten van hen af te laten nemen dan nodig is. Trap er niet in! Koop gewoon een pak kristalsuiker bij je plaatselijke supermarkt. Wel zo voordelig.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2017 15:03 u »
...o.... :stom:   maar, bedankt!

Offline breda82

• Vol lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #5 Gepost op: 14-07-2017 15:28 u »
Enige voordeel is dat het makkerlijker oplost vind ik.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #6 Gepost op: 14-07-2017 17:18 u »
En je kunt er ook nog even over nadenken als je wilt; het mooist is als je de suikertoevoeging na de hoofdvergisting doet  ;)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2017 18:18 u »
En je kunt er ook nog even over nadenken als je wilt; het mooist is als je de suikertoevoeging na de hoofdvergisting doet  ;)

Maar dat geeft wel andere smaakcomponenten.

Bij een beperkt aantal gistsoorten kan het voordeel geven, maar het is geen standaard wet.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #8 Gepost op: 14-07-2017 20:34 u »
Ik maak invertsuiker in voorraad en kan die naar behoefte toevoegen.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #9 Gepost op: 14-07-2017 21:31 u »
Bij de blikken die ik heb vergist, stond 'voeg een kilo suiker toe'.
Aangezien ik geen andere suiker kende dan kristalsuiker (jaja en basterd-, riet- en bruine suiker), heb ik daar gewoon een kilo van toegevoegd.
De Export Stout is een best biertje geworden (alhoewel ik tegenwoordig zelf beter kan :brouwen: >:D).
De Bock was wat minder. Maar na verschillende Bocks te hebben geprobeerd, hou ik gewoon niet van de stijl. Te zoet en rozijn is niet mijn ding.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 15-07-2017 14:45 u »

Moet ik dan eerst overhevelen (dit ivm mengen van de suiker)?
En: als je niet direct gist toevoegt (maar pas na de hoofdvergisitng), wat eten de gistjes dan waardoor er toch een hoofdvergisitng plaats vindt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 15-07-2017 15:16 u »
En: als je niet direct gist toevoegt (maar pas na de hoofdvergisitng), wat eten de gistjes dan waardoor er toch een hoofdvergisitng plaats vindt?

Overhevelen is niet nodig.

Ik denk dat je je vergist  ;D.  De gist zit al in het vat. In het wort zitten suikers die vergist worden.

Offline Easywoods

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-07-2017 15:33 u »

Nee, ik bedoelde dat je eerst de inhoud van de Brewferm blikken de hoofdvergisting laat doormaken en daarna de suiker toevoeging doet. Het gist eet dan eerst de moeilijk vergistbare suikers op en eet daarna met gemak de makkelijk vergistbare suikers.

Hier kun je het nog eens nalezen; http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2017 16:40 u »

Nee, ik bedoelde dat je eerst de inhoud van de Brewferm blikken de hoofdvergisting laat doormaken en daarna de suiker toevoeging doet. Het gist eet dan eerst de moeilijk vergistbare suikers op en eet daarna met gemak de makkelijk vergistbare suikers.

Hier kun je het nog eens nalezen; http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Zie de smiley bij Jacques... >:D

Offline Easywoods

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-07-2017 17:19 u »
Zie de smiley bij Jacques... >:D

Jaja, een schrijffoutje (vergiss(t)ing  ;D) van thezewery, hij bedoeld "als je niet direct SUIKER toevoegt"  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 15-07-2017 19:50 u »
Het gist eet dan eerst de moeilijk vergistbare suikers op en eet daarna met gemak de makkelijk vergistbare suikers.

Zo werkt het niet hoor.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 16-07-2017 13:25 u »
Yup. Ik bedoelde inderdaad uiteraard suiker en geen gist...

Tags: