Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelfgebouwde Rims te koop  (gelezen 1406 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Zelfgebouwde Rims te koop
« Gepost op: 14-07-2017 11:17 u »
Ik ga een Braumeister kopen. Dus binnenkort is mijn zelfgebouwde Rims overbodig. Hij doet het prima, maar het wordt me teveel werk, al die spullen van boven en uit de schuur halen, en de dag erna die afwas met al die kranen en slangen en pompen. Ik word een dagje ouder ů

Dus doe er maar een bod op. De pompen hou ik zelf en het spoelwaterketeltje met dompel-element ook.

Ik maakte er telkens 27,5 liter wort mee maar 30 liter is ook mogelijk. De maisch- en de kookketel zijn beiden 50 liter. Ze hebben demonteerbare kogelkranen. De doorvoeren zijn weldless met siliconen afsluitringen.

In de maischketel ligt een filterbodem. Ik recirculeerde met bijna 10 liter per minuut zonder dat ooit het filterbed is dichtgeslagen en haalde een rendement van 91% (ook door langzaam te spoelen). De temperatuur door de hele ketel bleef binnen de 0,5 graad hetzelfde.
De maischketel wordt direct verwarmd door een oude CV brander met een gasblok. Als de waakvlam uitwaait, gaat de hoofdklep dicht (waakvlambeveiliging). Verder is er een elektrische klep die geregeld wordt door een (in tijd en temperatuur) programmeerbare Auber 2342P die het gasblok aan en uit zet. De taster van de Auber meet de temperatuur onder de filterbodem.

Er zijn 3 gelaste, ijzeren rekken met zwenkwieltjes. De brander kan na het maischen onder de maischketel verwijderd worden en onder de kookketel worden geplaatst. Uiteindelijk vond ik het de beste oplossing om het wort na het koelen (er hoort ook een koperen spiraalkoeler bij) te whirlpoolen en het wort weg te pompen via een hevel achter de kraan. Je kunt aan de binnenkant van de kranen vastschroeven wat je wilt.

[

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Zelfgebouwde Rims te koop.
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2017 13:43 u »
Volgens mij verkoop je een HERMS.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2017 13:46 u »
Volgens mij verkoop je een HERMS.

Als je de maischketel direct verwarmd spreek je (volgens mij) technisch gezien niet over een HERMS maar inderdaad over een RIMS.

On-topic: Mooie installatie! Ik heb zelf op dit moment geen interesse maar wellicht zou je een richtprijs kunnen noemen voor ge´nteresseerden?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
Re: Zelfgebouwde Rims te koop
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2017 15:46 u »
Knap gemaakt, ik zie daar een PID PT100 regelaar op je maischketel, regelt die je gasklep dan?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2017 16:49 u »
Als je de maischketel direct verwarmd spreek je (volgens mij) technisch gezien niet over een HERMS maar inderdaad over een RIMS.

Heb je gelijk in. Terug naar topic.

Tags: