Onduidelijkheden brouwen!

Gestart door kennym325, 12-07-2017 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kennym325

Beste collega brouwers,

Aangezien jullie mij altijd van goed advies voorzien heb ik een paar vragen.

Ik heb onlangs mijn 2e brouwdag gehad.

Bij mijn eerst brouwdag had ik eigenlijk toch een onduidelijk recept en geen gebruik gemaakt van BrouwHulp.
Het komt er op neer dat ik destijds 10 liter bier had moeten hebben en er maar 6,5 overbleef. Hierdoor heb ik het rendement omlaag gezet. Of dit nodig was geen idee, maar het leek mij een toen een goed besluit. Ook op de dag zelf geen metingen gedaan. Ja ik weet het heel slecht.

Nu heb ik nog een paar vragen:

Ik heb afgelopen zaterdag een dubbel gebrouwen.
Begin en eind sg waren gepland op 1,043 en 1,079.
Daadwerkelijke gemeten waardes waren 1,035 en 1,072
Rendement staat op 65% dus dat betekend dat ik al meer gram aan ingrediƫnten gebruik dan bij een rendement van 75%.

Als ik deze gegevens invoer op ''metingen op de brouwdag'' dan kom ik aan een begin rendement(aanvang koken) op 47,8% en een eind van 57,7%. Is dit niet heel weinig?

Maischstappen zijn:
62C-20 minuten
72C-30 minuten
78C-5  minuten

Ik weet dat het een heel verhaal is, maar heel graag jullie hulp en advies!
Mocht er nog info ontbreken voor een duidelijk beeld hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Gr kenny

JaMo

Misschien komt het omdat je zo kort maischt? Ik maisch altijd ongeveer 75 min. (wel eenstaps).

kennym325

Citaat van: JaMo op 13-07-2017  20:53 uMisschien komt het omdat je zo kort maischt? Ik maisch altijd ongeveer 75 min. (wel eenstaps).

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken, maar zeker weet ik het niet...

lier

Doe de volgende keer de jodiumtest dan weet je of je klaar bent of dat je nog even door moet maischen om alle enzymen om te zetten. Het kan ook liggen aan het schroten of aan het spoelen.

De beste manier om alles uit te sluiten blijft natuurlijk een nauwgezet logboek bijhouden, het bierbrouwproces is niet zo strikt dat je niet die 10 seconden kan nemen om even een tijd, temperatuur of SG op kan schrijven. Ik heb altijd een blanco brouwformulier wat ik klaar leg met een pen waar ik alles op opschrijf.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.