EBC Donkere basterdsuiker Van Gilse

Gestart door _M_M_, 12-07-2017 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

_M_M_

Goede dag,

Ik heb  een zakje Van Gilse donkere basterdsuiker gekocht om een brouwexperimentje mee te doen maar ik kan alleen maar de bruine basterdsuiker in BrouwHulp vinden.
Het lijkt me dat deze nogal erg stuk lichter is dan de donkere.

Heeft iemand enig idee hoeveel EBC deze is?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet Mart Mennen

mbroek

Bij mij staat deze op 35 EBC in BrouwHulp. Maar verleden week heb ik dezelfde suiker nog gebruikt en ik heb toch ook het idee dat deze suiker donkerder is. 100 EBC?


hansHalberstadt

In bierpro heb ik voor donkere basterd suiker 30 EBC staan en voor lichte basterd suiker 10 EBC. Heb ik ooit een keer bepaald denk ik.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2017  23:12 uIn bierpro heb ik voor donkere basterd suiker 30 EBC staan en voor lichte basterd suiker 10 EBC. Heb ik ooit een keer bepaald denk ik.

Dan is die 35 EBC bij mij zo gek nog niet.

hansHalberstadt

Je kunt het ook zelf bepalen.

Vepaling van de kleur van een stof: (zie attachment: helpfile Bierpro)
Voor direct oplosbare stoffen:
voor oplosbare stoffen.
Los 50 g stof op in 200 ml water en vul het geheel aan tot 450 g.
Meet nu de kleur. De gemeten kleur is de EBC waarde van de stof.

Kleur kun je als volgt bepalen:
- neem een referentieglas pils
- neem zelfde glas en Verdun de te meten oplossing net zoveel tot je dezelfde kleur ziet als de pils
EBC waarde van de stof is dan 7 (pils) x verdunningsfactor.

hansHalberstadt

ps,
in bierpro ingredientenbestand zit ook nog een getal: extrahb (exttraheerbaar) die gebruik je normal voor mout (0.75=75% extraheerbaar) voor basterdsuiker heb ik die op 0.929 staan omdat er 7% water in deze suiker zit. vanwege de manier van rekenen van Bierpro neemt hij dan 92.7% van het gewicht en gebruikt dat als pure stof om verder te verwerken. dus krijg je dan ook in dit geval 92.7% van de kleurwaarde mee (30EBC kleur geeft dan 28.9EBC als je 500gram basterdsuiker oplost tot 4.5 liter) maar dit is in andere software misschien anders geregeld.
helstel: dit is toch niet zo. 500g aangevuld tot 4.5 kg (4.33 liter sg1041) levert precies 30EBC dus EBC waarde van de ingredient wat je in moet vullen in ingredientenbestand is precies volgens de definitie (congress wort/mengsel).

     

_M_M_

Hans hartelijk dank voor de in-depth informatie! Daar ga ik eens mee aan de slag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.