Recepten winnaars ONK 2017

Gestart door Esterenbrouw, 11-07-2017 22:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esterenbrouw

Waar blijven de overige 9 recepten (inmiddels 7 geplaatst) van de plaatsen 1 t/m 3 van het j.l. ONK?
Het is toch gebruikelijk dat deze geplaatst worden?

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 11-07-2017  22:07 uWaar blijven de overige 9 recepten (inmiddels 7 geplaatst) van de plaatsen 1 t/m 3 van het j.l. ONK?
Het is toch gebruikelijk dat deze geplaatst worden?

Door mij zijn alle winnaars benaderd. Hetzij via de mail, hetzij via Facebook.
Het lijkt er op dat steeds meer hobbybrouwers zijn die commerciële plannen hebben en hun recept voor zich willen houden.

Met de wedstrijd die wij op dit forum gaan houden doorbreken we het niet verstrekken van recepten. Sterker nog het recept moet bekend zijn nog voordat je daadwerkelijk kun deelnemen aan de wedstrijd.

Overigens vind ik het erg jammer dat veel hobbybrouwers niet bereid zijn om hun prijswinnende recepten vrij te geven. Sommige commerciële brouwers zoals Brewdog denken daar anders over. Met alleen een recept ben je er niet namelijk. Veel komt aan op de uitvoering.

Esterenbrouw

Ik vind het ook heel erg jammer, want er zijn veel beginnende brouwers die gebruik maken
van de bewezen recepten.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de meerderheid van deze 9 winnaars overwegen commercieel te gaan.
Ik vrees dat het gewoon gemakzucht is.
Voor plaats 1 en 3 van de kloonklasse kunnen geen commerciële motieven zijn.

tdp

Citaat van: Esterenbrouw op 11-07-2017  23:05 uIk vind het ook heel erg jammer, want er zijn veel beginnende brouwers die gebruik maken
van de bewezen recepten.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de meerderheid van deze 9 winnaars overwegen commercieel te gaan.
Ik vrees dat het gewoon gemakzucht is.
Voor plaats 1 en 3 van de kloonklasse kunnen geen commerciële motieven zijn.

Of juist wel; iets op de markt brengen wat nog niet bestaat, compleet buiten de lijntjes is, etc.
Inderdaad zijn het mooie recepten voor beginnende, maar ook voor wat meer gevorderde brouwers. Ik vind het mooi dat er leden zijn die deze recepten willen delen, al wil ik niet oordelen over mensen die het niet delen.

(Bij deze: mocht ik ook een dermate goed bierbrouwen: ik deel het recept :), tot die tijd gebruik ik recepten van anderen ;))

Herman

Niet delen van een recept vind ik flauwe kul. Mijn prijswinnende recepten zijn gedeeld, ik daag een ieder uit het net zo lekker te maken :) Zoals Jacques al aangaf komt het toch op de uitvoering aan en is het recept echt niet heilig.

Oscar

Citaat van: Herman op 11-07-2017  23:11 uen is het recept echt niet heilig.

Je moest eens weten hoe weinig brouwers (ook commerciële) die niet weten en/of snappen... :)

Wolter

Vind ook dat mensen maar moeten proberen het recept naar eigen inzicht te verbeteren of na te brouwen.
Ik heb ook het idee dat er mensen zijn die een prijs winnen met een  bestaand bewezen (brewdog, forum, verander water in bier) recept en dit liever niet willen laten blijken.
Op zich lijkt het mij juist leuk om dit te weten. Daaruit blijkt dan zo'n gebruikt recept erg goed reproduceerbaar is en verder ook leuk om te zien hoe evt aanpassingen die zijn gedaan ook goed uitpakken.

TymonK

Goed dat Jacques iedereen benaderd heeft natuurlijk, maar misschien zit een deel van de winnaars ook niet op dit forum te wachten? Ze zullen zich toch moeten registreren etc om het recept te kunnen delen (of misschien heeft Jacques aangeboden dit voor ze te doen?)

In onze hobbybrouw club (IBU) zitten veel mensen die hier regelmatig actief zijn, maar ook een aantal die er gewoon niets mee hebben.... (en daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen - ieder zijn ding....)

Oja en  mijn recept staat natuurlijk geplaatst. Ik ben nog steeds trots op de 2e plaats  ;) :proost:

orangeloo

Wat valt er te winnen op het ONK of OBBK.
* Een oorkonde
* Een paar flesjes bier en voor de kampioen een brouwpakket (wat hij overigens al heeft ;) )
* EN je MAG je recept posten bij de bewezen recepten.

En dat laatste vind ik nu zelf een grote eer.

Vorig jaar kreeg ik nog via via een flesje bier van iemand met bier gebrouwen met "mijn" recept.
Geweldig trots was ik daar op.

Wolter

Nog even aan de boom schudden hoor. Het ONK komt er weer aan en na de zomer ook het OBBK.
Er zijn nog steeds redelijk veel prijswinnaars van het ONK, OBBK en BONK 2017 die het recept van zijn/haar winnende bier niet hebben vastgelegd bij de bewezen recepten.

Ben jij of ken jij één van hen? Het is erg leuk om in de eregalerij van dit forum opgenomen te worden dus zet het recept alsnog online.

Mocht je een winnaar kennen die niet actief is op het forum zou jij diegene dan willen vragen of het recept hier opgenomen mag worden? Bij niet forum gebruikers kan het recept via een persoonlijk bericht of mail naar mij toe worden gezonden zodat ik deze op het forum kan plaatsen.

Het overzicht van de winnaars is onder de Index Bewezen Recepten te vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.