Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Glycol gebruiken om te koelen  (gelezen 2038 keer)

Offline KooTjoo

• Vol lid
  • Land: nl
Glycol gebruiken om te koelen
« Gepost op: 11-07-2017 21:52 u »
Ik ben in het bezit van een Ss Brewtech CCT met temperatuurcontrole. Voor wat betreft koelen heb ik een bak water in een oude Wunderbar (soort Beertender) gezet met hierin de pomp die het water door de koelspiraal pompt. Dit werkt op zich prima maar wanneer ik de temperatuur op zijn laagst zet om bijvoorbeeld te coldcrahsen dan bevriest het water en heb ik problemen met de pomp.

Ik wil dit systeem nu wat gaan verbeteren en heb een aantal vragen en hoop dat iemand kan helpen.

- Kan ik Glycol toevoegen aan het water of kan dit niet met een standaard pompje.
- Is het zinvol om in plaats van een bak met water een spiraal in de Wunderbar te maken met hierin glycol of is de waterbak oplossing beter.

Ik wil dus eigenlijk een soort Glycol Koeler maken op basis van mijn Wunderbar.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
Re: Glycol gebruiken om te koelen
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2017 22:28 u »
Kun je geen koelvloeistof van een auto gebruiken?

5 liter kost bij de gamma een tientje en bevriest pas bij -26 celcius.

Aangezien standaard koelvloeistof niet mag reageren met de meeste kunststoffen, aluminium en ijzer evenals andere metalen zou ik willen gokken dat je de meeste pompjes wel kan gebruiken.

db

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2017 23:01 u »
Ik ben in het bezit van een Ss Brewtech CCT met temperatuurcontrole. Voor wat betreft koelen heb ik een bak water in een oude Wunderbar (soort Beertender) gezet met hierin de pomp die het water door de koelspiraal pompt. Dit werkt op zich prima maar wanneer ik de temperatuur op zijn laagst zet om bijvoorbeeld te coldcrahsen dan bevriest het water en heb ik problemen met de pomp.

Ik wil dit systeem nu wat gaan verbeteren en heb een aantal vragen en hoop dat iemand kan helpen.

- Kan ik Glycol toevoegen aan het water of kan dit niet met een standaard pompje.
- Is het zinvol om in plaats van een bak met water een spiraal in de Wunderbar te maken met hierin glycol of is de waterbak oplossing beter.

Gewoon eens wat glycerine / glycerol halen bij de drogist, of bij de Brouwmarkt. Paar verdunninkjes maken en kijken bij welke temperatuur het bevriest. Let wel dat het niet te viskeus wordt voor je pompje.

Offline Munckerik

• Boven 10 berichten
  • *
  • www.bio-brouwmaat.nl
    • bio-brouwmaat.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2017 23:30 u »
Glycol is iets anders dan glycerine/glycerol. Ik zou het gewoon bij glycol houden.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2017 00:01 u »
Glycol is iets anders dan glycerine/glycerol. Ik zou het gewoon bij glycol houden.
Je hebt gelijk, verkeerd gelezen

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2017 08:03 u »
Flesje antivries

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #6 Gepost op: 12-07-2017 14:27 u »
Pekelwater.

Glycol in je bier, dat is niet zo tof. Zout in je bier ook niet maar in elk geval ongevaarlijk. In een RVS systeem geen probleem maar zodra je verschillende metalen toepast, krijg je potentiaalverschillen en dus corrosie dus ff goed nakijken. Bij glycol heb je dat dan weer niet maar wat de rest ook al zegt: koelvloeistof (Action is lekker goedkoop) werkt dan prima. Niet food-grade helaas.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 12-07-2017 14:58 u »
Pekelwater inderdaad.

Als je glycol gebruikt werkt je koeler minder efficient, iets om rekening mee te houden als je op het randje zit van je capaciteit.

Persoonlijk denk ik dat je je moet afvragen waarom je wilt 'cold crashen',

Ingo

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #8 Gepost op: 12-07-2017 15:18 u »
Zoals al geschreven is pekelwater een voedsel veilige oplossing, maar zoals al beschreven lastig als er verschillende soorten metaal worden toegepast.

Een voedselveilig alternatief is propyleen glycol: https://www.huchem.nl/axti-temp-p-glycol-25l-100.html
Ja, de overdracht gaat er iets van achteruit, maar je hebt geen gezeur met verschillende metalen en je kunt het mengen met water tot je de juiste vorstbescherming hebt.

Offline dePol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Je brasse donc je suis
« Reactie #9 Gepost op: 12-07-2017 15:25 u »
In verband met de suggestie om antivries te gebruiken. Antivries bestaat uit (ongeveer) 50% water, 45% glycol, en 5% overige additieven.  Die overige zijn anti-corosie, anti-schuim, en smeermiddelen.  En dat weerstaat temperaturen tot 60 graden.

Kun je dus zeker gebruiken.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 02-06-2018 09:33 u »

Werkt jouw wunderbar glycolkoeler? Ik heb er ook 1 staan en wil dezelfde opzet eens proberen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 02-06-2018 10:46 u »
Pekelwater.

Glycol in je bier, dat is niet zo tof. Zout in je bier ook niet maar in elk geval ongevaarlijk.

Wodka dan? Dat bevriest bij -40 en is goed vloeibaar en niet giftig. En in Duitsland maar 5 euro per 0.7 liter.

Offline Genieter

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 02-06-2018 11:06 u »
KooTjoo,
Je zou Propylene glycol van het merk "Starbrite"kunnen gebruiken.
Dit is een niet giftige antivries die gebruikt wordt in de pleziervaart om o.a. de afgetapte waterleidingen mee te vullen voor de winter.
Via Google zijn verschillende leveranciers te vinden.

Zelf gebruik ik het al meer dan 15 jaar om de koeler van mijn distilleerketel te koelen.

Genieter.

Tags: