Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mestbehoeften van hop  (gelezen 4298 keer)

Offline RuudB

• Vol lid
  • Land: nl
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
Mestbehoeften van hop
« Gepost op: 11-07-2017 21:31 u »
Sinds 3 jaar kweek ik hopplanten in pot maar met tegenvallend succes. Lage opbrengsten, planten die nauwelijks tot niet op komen en groeiachterstand hebben tijdens het groeiseizoen. Mijn kennis was was 3 jaar geleden helemaal nul komma nul; plant in potje, af en toe water geven en dan verwachten dat ze er net zo uit zouden zien als op de hopvelden in Duitsland.

Gaandeweg ben ik een stuk wijzer geworden over o.a. de minimale grootte van een plantenbak (lees: cementbak), dat je tijdens het groeiseizoen heel veel water moet geven enz. De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het bemestingsverhaal, want ik had dit jaar wederom groeiachterstanden en gele randen aan het blad, hetgeen schijnt te komen door tekort aan voedingsstoffen. Zoekend op het forum lees ik dat mensen compost of af en toe een handje mestkorrels geven, maar niet hoe vaak en hoe veel. Op een gemiddeld pak mest staat “2x per jaar x gram per vierkante meter”, maar hoeveel vierkante meter is een pot? Dat kan je uitrekenen, maar als ik diezelfde plant in een grotere pot zet, waarom zou ik dan volgens dat pak meer mest moeten geven? Het blijft diezelfde plant met diezelfde vraag naar voeding. Tijd om het eens uit te zoeken, dit zijn mijn bevindingen ter lering, vermaak en vooral discussie.

Mijn eerste openbaring was de (bij mij ontbrekende) basiskennis: het NPK getal.
NPK staat voor stikstof (Nitrogen), fosfor (Phosphorus) en kalium. Deze stoffen worden op de verpakking van meskorrels weergegeven als NPK-verhouding. Deze verhouding geeft aan hoeveel procent van de meststof bestaat uit deze 3 stoffen. Voorbeeld: Ecostyle Bamboemest heeft een NPK van  10-3-5 en bevat per 100 gram dus 10 gram stikstof, 3 gram fosfor en 5 gram kalium (en in mindere mate nog andere stoffen, maar die haal je niet uit de NPK waarde).

Volgende vraag: hoeveel meststoffen heeft een volwassen hopplant nodig?
Verschillende bronnen op internet geven het volgende aan:

N: 100 – 150 lb per acre
P: 30 lb per acre
K: 80 – 150 lb per acre

Ook vond ik in diverse bronnen dat er ongeveer 900 hopplanten op een acre staan, als je e.e.a. omrekent naar grammen en enkele plant kom je op het volgende:

N: 58 – 87 gram, gemiddeld is dit 72,5 gram
P: 18 gram
K: 47 – 87 gram, gemiddeld is dit 67 gram

Als we uit gaan van de eerder genoemde Ecostyle Bamboemest met NPK 10-3-5 (die komt qua verhouding het beste in de buurt) dan heb je per plant 725 gram nodig. Je hebt dan 72,5 gram stikstof, 21 gram fosfor en 36 gram kalium. Kalium zal je dan dus nog los een beetje moeten bijmesten.

Volgende vraag: dit is grofweg 10x zoveel als op de verpakking staat !!! Bovendien las ik dat hop 90%  van zijn stikstofvraag in juni en juli nodig heeft, daarvoor 10% en daarna niets meer (leuk weetje: stikstof wordt in de bladeren opgeslagen en daarna vanuit de bladeren gebruikt om hopbellen te vormen). Kan ik zomaar 10x zo veel mest geven zonder risico en hoe lang duurt het voordat de meststoffen beschikbaar zijn? Hiervoor heb ik een mail gestuurd naar Ecostyle met bovengenoemde conclusie en vragen en keurig antwoord gehad. Samengevat:

Ja, zoveel mest (vinden we erg veel, maar kan kloppen) kan zonder risico en problemen gegeven worden. De meststoffen worden ongeveer 4 maanden lang afgegeven.

Conclusie: als ik begin juni alle meststoffen beschikbaar wil hebben moet ik in maart een hele grote hoeveelheid mestkorrels geven. Ik ga dit volgend voorjaar gewoon eens doen in de hoop dat mijn hop er dan net zo mooi bij staat als in Duitsland.

BTW1: pas op met kunstmest, wellicht kan kunstmest in deze grote hoeveelheden wel schade (verbranding) veroorzaken
BTW2: ik heb geen aandelen in Ecostyle, dit merk is voor mij de makkelijkst verkrijgbare natuurlijke (niet kunst-)mest (en gaf toevallig ook nog antwoord op mijn mail)  :D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Mestbehoeften van Hop
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2017 21:37 u »
Stap 1: zet ze in volle grond. Hop in pot gaat niet goed werken.

Bij mij groeien de wortels ongeveer 10 meter van de plant vandaan. Ze gaan minstens 3 meter diep. Ze zijn 5 cm doorsnede. Echt enorm dikke ondergrondse takken.

In een pot wordt dat niks. Punt.

En dan nog zijn er planten die het super doen, elk jaar weer, en er zijn er ook die toch steeds achterblijven. Die laatste vervang is dna door andere soorten.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2017 21:49 u »

Is bij mij helaas geen optie. Ik ga volgend jaar (naast het nieuwe bemestingsplan) wel voor grotere kuipen, deze zijn een stuk dieper/hoger dan de standaard cementkuip:

https://www.bmn.nl/gereedschap/mengkuipen-en-emmers/speciekuip/kuip-wit-met-handvat-125-liter-4502

Offline Edwarff

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Mestbehoeften van hop
« Reactie #3 Gepost op: 12-07-2017 08:54 u »
Interessante vraag, complimenten voor het huiswerk dat je al gedaan hebt. Ik ben erg benieuwd of er brouwers zijn die ons wat richtlijnen kunnen geven.

Zelf heb ik een Cascade- en een Centenial plant, nu voor het eerst in de volle grond. De Cascade plant heeft bruine randen aan het blad en de Centenial gaat wel prima. Dit was vorig jaar ook zo (toen nog in potten). Ik geef dagelijks water, maar toch gaat de  Cascade dus niet lekker.

Ik heb vorige week op de gok wat mest korrels toegevoegd. Ik ben benieuwd...

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2017 17:09 u »

Bij mij groeien de wortels ongeveer 10 meter van de plant vandaan. Ze gaan minstens 3 meter diep. Ze zijn 5 cm doorsnede. Echt enorm dikke ondergrondse takken.

En dan nog zijn er planten die het super doen, elk jaar weer, en er zijn er ook die toch steeds achterblijven. Die laatste vervang is dna door andere soorten.

Amen!

Maar ja, als het niet gaat, gaat het niet. Een mogelijkheid is een druppelsysteem met continue bemesting (een beetje zoals hydro) in combinatie met snoei. De opbrengst is lager maar kwalitatiever.
Kleinere wortels kunnen nu eenmaal maar een kleinere plant onderhouden.

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2017 17:27 u »
Om snel concreet te antwoorden:

Gele randen betekent een grof N tekort. N zit veel in dierlijke mest. Dierlijke mest is interessant omdat het geleidelijk voedsel afgeeft. Maar een eind in de groei is dat onvoldoende. Zoek naar 100% oplosbare meststoffen in water. Belangrijk: bij de eerste tekenen van bloei stoppen met N te geven. N stimuleert de vegetatieve groei maar wij zijn geïnteresseerd in de generatieve groei: de bloemen/bellen. Vanaf dan de balans naar P en K verleggen. P stimuleert generatieve groei. Mg is ook voldoende nodig want die is nodig voor de chlorofyl productie en dus de fotosynthese.
Wat ook helpt is elke jaar de plant uit de pot te nemen en de wortels serieus bij te snoeien. verse wortels nemen beter op en de plant zal vanzelf minder groot worden zodat de capaciteit van de pot minder overschreden wordt.

Kortom, geef maar goed veel maar controleer de bladeren en bouw van de plant. Die vertellen je veel. Verdorde randen kunnen wijzen op te veel P. Dunnen stelen met lange internodiën afstand en gekrulde bladeren: dan ben je aan 't overdrijven met de N-gift.

Lees eens over nutriënt deficiency's en nutriënt burns

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #6 Gepost op: 12-07-2017 17:34 u »
Ik heb zelf (bij andere planten) heel veel invloed gemerkt van koemestkorrels. Die houden lekker vocht vast, verbeteren de structuur en geven langzaam af. Gewoon een beetje in de bovenste laag rommelen.  Mijn schoonvader was boomkweker en zwoor erbij (in combinatie met kunstmest).

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2017 08:31 u »
Om snel concreet te antwoorden:

Gele randen betekent een grof N tekort. N zit veel in dierlijke mest. Dierlijke mest is interessant omdat het geleidelijk voedsel afgeeft. Maar een eind in de groei is dat onvoldoende. Zoek naar 100% oplosbare meststoffen in water. Belangrijk: bij de eerste tekenen van bloei stoppen met N te geven. N stimuleert de vegetatieve groei maar wij zijn geïnteresseerd in de generatieve groei: de bloemen/bellen. Vanaf dan de balans naar P en K verleggen. P stimuleert generatieve groei. Mg is ook voldoende nodig want die is nodig voor de chlorofyl productie en dus de fotosynthese.
Wat ook helpt is elke jaar de plant uit de pot te nemen en de wortels serieus bij te snoeien. verse wortels nemen beter op en de plant zal vanzelf minder groot worden zodat de capaciteit van de pot minder overschreden wordt.

Kortom, geef maar goed veel maar controleer de bladeren en bouw van de plant. Die vertellen je veel. Verdorde randen kunnen wijzen op te veel P. Dunnen stelen met lange internodiën afstand en gekrulde bladeren: dan ben je aan 't overdrijven met de N-gift.

Lees eens over nutriënt deficiency's en nutriënt burns

Dank voor deze info. De gele randen waren het startpunt naar mijn zoektocht mbt voedingstekort.
Oplosbare mest in water zou een oplossing kunnen zijn voor de grote stikstofvraag in juni en juli, ga ik verder naar zoeken.

Wanneer zou ik de wortels het beste kunnen snoeien, ik neem aan in het vroege voorjaar voordat de plant uit loopt? Ik heb wel eens gelezen dat dit wel goed is voor planten in volle grond maar in pot niet omdat de planten dan automatisch klein blijven, maar je verhaal over verse de opname van wortels klinkt ook geloofwaardig.

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2017 08:33 u »
Ik heb zelf (bij andere planten) heel veel invloed gemerkt van koemestkorrels. Die houden lekker vocht vast, verbeteren de structuur en geven langzaam af. Gewoon een beetje in de bovenste laag rommelen.  Mijn schoonvader was boomkweker en zwoor erbij (in combinatie met kunstmest).

Dank voor de tip, kan inderdaad een goede aanvulling zijn denk ik.

Offline HopSwiers

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2017 09:05 u »
Wanneer zou ik de wortels het beste kunnen snoeien, ik neem aan in het vroege voorjaar voordat de plant uit loopt? Ik heb wel eens gelezen dat dit wel goed is voor planten in volle grond maar in pot niet omdat de planten dan automatisch klein blijven, maar je verhaal over verse de opname van wortels klinkt ook geloofwaardig.

Ja klopt, in het vroege voorjaar. Het is eigenlijk zo dat vooràl planten in pot hier baat bij hebben. Is bijvoorbeeld ook een vast onderdeel in de verzorging van bonsais en dat is nu net de kunst van het groeien in pot.
Wortels zijn naast voedsel opnemers ook heel belangrijke signaalgevers. Ze bepalen voor een groot deel de hormonen huishouding in de plant en dus de groei. 

Offline DJBos

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2019 22:24 u »
Hoi, ik teel al een paar haar hop in kassen in Thailand in een zo genaamd dutch-bucket systeem. Dus hop groeit prima in bakken. Hop heeft wel warmte nodig en groeit prima als de wortels zo rond 18-20 graden blijven. Verder de wortels goed terug snoeien. In bakken buiten koelt het medium nog wel eens flink af. Ik maak een A en B oplossing aan en mix beide
met water. Laat leiding water een dag of 2 ontgassen.  Ik geef ze ongeveer 150 ml water per dag. Liefst verdeeld in de morgen en avond. De bakken zijn 35x30x30 hoog. Een betere beluchting kun je bereiken door kleine gaatjes te boren in de want. Hop is boron en iron sensatief. Dus zorg dat je voldoende micro elements toevoegt. Gemiddeld kun je de eerste oogst al plukken na 4 maanden afhankelijk van de soort. Columbus en Cascade doen het beste.
Als je de exacte samenstelling van de meststof wil email dan even. Dick@greenenergytechnology.asia

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #11 Gepost op: 02-05-2019 09:10 u »
Ik zou de bakken gewoon vullen met compost. Volgens mij zal je daarmee de plant niet verbranden. De wortels nemen enkel de voeding op die ze nodig hebben.

Ik heb aan de straat een bloembak en elke keer als er andere planten in worden gezet haal ik eerst de oude grond eruit en vul die volledig op met compost. Ik geef dagelijks water langs de schaal die er onder staat en de bloemen staan altijd heel fleurig en gezond. Nooit verbrande planten of gele randen, altijd donkergroen blad.   

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #12 Gepost op: 02-05-2019 09:42 u »
... altijd donkergroen blad.

Voilà, donkergroen blad, vooral daar moeten jullie letten, dan zit het goed.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #13 Gepost op: 02-05-2019 10:10 u »
Hoi, ik teel al een paar haar hop in kassen in Thailand in een zo genaamd dutch-bucket systeem. Dus hop groeit prima in bakken. Hop heeft wel warmte nodig en groeit prima als de wortels zo rond 18-20 graden blijven. Verder de wortels goed terug snoeien. In bakken buiten koelt het medium nog wel eens flink af. Ik maak een A en B oplossing aan en mix beide
met water. Laat leiding water een dag of 2 ontgassen.  Ik geef ze ongeveer 150 ml water per dag. Liefst verdeeld in de morgen en avond. De bakken zijn 35x30x30 hoog. Een betere beluchting kun je bereiken door kleine gaatjes te boren in de want. Hop is boron en iron sensatief. Dus zorg dat je voldoende micro elements toevoegt. Gemiddeld kun je de eerste oogst al plukken na 4 maanden afhankelijk van de soort. Columbus en Cascade doen het beste.
Als je de exacte samenstelling van de meststof wil email dan even. Dick@greenenergytechnology.asia
Hoi Dick ben je hobbybrouwer of ben je professioneel? Leuk om te lezen!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 02-05-2019 10:19 u »
Heb ook al eens gekeken naar dat dutch bucket systeem, om bijvoorbeeld tomaten te kweken. Met hop zou prima kunnen werken inderdaad, je kunt dat wel mooi de mestbehoefte reguleren.

Online brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 02-05-2019 10:27 u »
Voilà, donkergroen blad, vooral daar moeten jullie letten, dan zit het goed.
Normaal moet je zulke bladeren krijgen. Nieuwe jonge bladeren hebben een beetje een lichter groene kleur maar nooit geel.
Tussen begin april en begin mei groeit de plant 2 meter

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #16 Gepost op: 02-05-2019 10:41 u »

Nou dit vind ik wel erg kort door de bocht en twijfel of je het zelf wel geprobeerd hebt en zo ja, op welke wijze...

Ik kweek mijn hop al diverse jaren met groot succes in goed gedraineerde 65 liter bakken met een een samenstelling van tuin(zand)grond, compost, potgrond en grove delen uit gezeefde potgrond om goed vocht vast te houden. Hier bovenop een laag bodembedekker van kokos. De bakken haal ik om het jaar omhoog en ze zitten prachtig volgegroeid.

Zoals je het zelf al schrijft groeien je planten 10 meter bij de plant vandaan, 3 meter diep... Ik geloof niet dat iedere hobbybrouwer over een net zo mooi stukje grond als jij beschikt en of de buren wel zo blij zullen zijn met al dat gewoeker. Daarnaast is het op deze wijze onmogelijk om je planten in het gareel te houden en staan ze straks onherroepelijk door elkaar heen te groeien, mocht je meerdere soorten hebben. Want hoe weet je dat het scheutje wat opkomt bij dat soort hoort en niet van 10 meter verderop naar daar is gekomen? Mocht je ooit stoppen met het kweken van hop dan is het een hachelijke onderneming om alles weer weg te krijgen. Ikzelf heb ruimte genoeg maar kies toch voor de veilige manier en wil mijn planten en soorten graag uit elkaar houden en dus mooi in bakken. Kosten ook geen drol bij de Hornbach.

Hop in een pot gaat perfect mits niet te klein. Punt ;)

Gr. Jeroen

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 02-05-2019 10:45 u »
Al meer dan 10 jaar heb ik hopplanten tegen de zuidmuur van mijn huis staan.
Het zijn er 5 op een oppervlakte van 5 bij 0,3 m.
De planten zijn in de volle grond geplaatst (losch-grond gemengd met zand); de wortelruimte is niet beperkt.
Langs de hopplanten is een stenen pad gelegd.
Ik heb een draad gespannen op ca. 5 m hoogte; langs sisaldraden kunnen de meiden elk jaar lekker klimmen.
Op dit moment zijn ze ca. 2 m uitgelopen. Per plant 4-7 uitlopers.
In het voorjaar geef ik elke plant een plantschep geweekte koemestkorrels.
De hopplanten staan in de volle zon, tegen een warme muur en altijd in de wind.
Bewatering gebeurt alleen door natuurlijke regenval.
Afwijkingen of overmatig beestjes / vraat heb ik tot nu niet gezien.
Opbrengst: per plant 0,5-0,75 kg verse hopbellen.
Na drogen houd ik 600-800 g over. Ruim voldoende om een aantal keren een IPA etc. te brouwen.
Naast een bemoedigende woordje besteed ik er weinig aandacht aan de meiden. De natuur moet haar gang kunnen gaan.

Groet, Paul

Online brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2019 10:57 u »
....en of de buren wel zo blij zullen zijn met al dat gewoeker. Daarnaast is het op deze wijze onmogelijk om je planten in het gareel te houden
Ik heb de hop geplant in 1990 in mijn tuin naast de compostbak. Opbrengst per jaar 4 kg hop op één plant
Elk jaar trek ik alle zijscheuten uit, die verder dan 20cm boven komen en daardoor staat de hop maar op één plaats en niet één meter verder laat staan bij de buurman op 2 meter.
Momenteel staat de hop al 3 meter hoog.

Offline Jeroen76

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 02-05-2019 11:42 u »
Dat gaat dan goed daar bij jou. Ik doelde dan ook op de 10 meter uitlopers. Onlangs bij een 2 jaar oud hopveld wezen kijken daar staan de planten ook in de grond en midden op de 3 meter brede paden tussen de rijen liep ik al over de uitschieters heen. Als dit al na 2 jaar er zo bij ligt denk ik dat de planten na een paar jaar compleet door elkaar heen staan en dat zou ik toch echt minder vinden.

Gr. Jeroen

Offline RuudB

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 02-05-2019 13:05 u »
Update: na het bemestingbeleid van vorig jaar (zoals beschreven in mijn openingspost) zijn de hopplanten eerder en beter opgekomen dan vorige jaren. Wel heb ik mijn grond aangepast, ik heb de potgrond voor een flink deel gemixt met wat compost en 30% vermiculiet. Dit n.a.v. de droge zomer vorig jaar waarin de aarde is uitgedroogd en de kluiten van binnen geen vocht meer wilden opnemen; het water liep langs de kluit aan de onderkant de bak uit.

Overigens moet je geen vermiculiet uit de bouwmarkt gebruiken (die is bedoeld voor isolatie en is giftig). Ik heb deze gebruikt:
https://www.vandoornsoest.nl/vds/moestuin/producten/7082/product-500382.html

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 02-05-2019 19:05 u »
Nou dit vind ik wel erg kort door de bocht en twijfel of je het zelf wel geprobeerd hebt en zo ja, op welke wijze...

Ik kweek mijn hop al diverse jaren met groot succes in goed gedraineerde 65 liter bakken met een een samenstelling van tuin(zand)grond, compost, potgrond en grove delen uit gezeefde potgrond om goed vocht vast te houden. Hier bovenop een laag bodembedekker van kokos. De bakken haal ik om het jaar omhoog en ze zitten prachtig volgegroeid.

Zoals je het zelf al schrijft groeien je planten 10 meter bij de plant vandaan, 3 meter diep... Ik geloof niet dat iedere hobbybrouwer over een net zo mooi stukje grond als jij beschikt en of de buren wel zo blij zullen zijn met al dat gewoeker. Daarnaast is het op deze wijze onmogelijk om je planten in het gareel te houden en staan ze straks onherroepelijk door elkaar heen te groeien, mocht je meerdere soorten hebben. Want hoe weet je dat het scheutje wat opkomt bij dat soort hoort en niet van 10 meter verderop naar daar is gekomen? Mocht je ooit stoppen met het kweken van hop dan is het een hachelijke onderneming om alles weer weg te krijgen. Ikzelf heb ruimte genoeg maar kies toch voor de veilige manier en wil mijn planten en soorten graag uit elkaar houden en dus mooi in bakken. Kosten ook geen drol bij de Hornbach.

Hop in een pot gaat perfect mits niet te klein. Punt ;)

Gr. Jeroen

Jeroen

Hop maakt wortels, die zijn enkel voor voedselopname. En die groeien groot en diep. Uitlopers komen daar niet aan.

Hop maakt ook rizomen. Die groeien ondiep en daar komen uitlopers aan.

Als je aan een uitloper trekt, dan trek je eenvoudig de hele rizoom mee omhoog. Afknippen en klaar.

Door elkaar groeien? Nee hoor.
Bij de buren? Nee hoor.
Hop uitgraven? Geen probleem, als de kern met de rizomen eruit zijn, sterven de wortels vanzelf af. Niks geen hachelijke toestanden.

Dat hopveld waar je geweest bent, met uitlopers in het middenpad? Dat ligt aan het beheer.

Fijn dat het bij jou goed gaat in bakken. Ik ken diverse hobbytelers die veel mindere ervaring hadden. Zeker na een aantal jaren. En dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van de bellen gehad. Maar jij lijkt inderdaad zeer goed bezig. Laat anderen die met bakken werken jouw voorbeeld volgen.  :brouwen:

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #22 Gepost op: 02-05-2019 19:46 u »
Hop, en grote planten in het algemeen, in een bak kan goed gaan. Maar wel met een flink aantal mitsen en maren.

- Hoe groter de pot hoe beter (minder gevoelig tgv een beetje bufferwerking)
- elke dag water geven, niet teveel, niet te weinig, als je een paar dagen weg bent iemand regelen die er naar kijkt.
- regelmatig bemesten, de goede mest, niet te veel, niet te weinig. Iemand die er verstand van heeft kan bij beginnende verkleuring v.h. blad zien welke meststof er te weinig is, en corrigeren.

Kortom een moeizaam gebeuren wat soms goed kan gaan, maar vaak op een teleurstelling zal uitdraaien. Ik ben blij dat ik mijn hopplanten in de volle grond kan zetten, in speciekuipen zonder bodem in de hoop dat dat ze op de plaats gaat houden  :weetniet:

Offline Jeroen76

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 02-05-2019 20:38 u »

Jeroen

Hop maakt wortels, die zijn enkel voor voedselopname. En die groeien groot en diep. Uitlopers komen daar niet aan.

Hop maakt ook rizomen. Die groeien ondiep en daar komen uitlopers aan.

Ben afgestudeerd met diploma planten en bloementeelt dus dat hop wortels maakt is mij bekend. ;)

Snap je verhaal en ook super fijn dat het voor jou goed werkt zo, natuurlijk is planten in de volle grond het beste maar ben ik tevreden met mijn bakken. Heb je toevallig foto's van de wijze waarop ze bij jou groeien? Altijd leuk om te zien.

Gr. Jeroen

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 03-05-2019 00:11 u »

Tussen begin april en begin mei groeit de plant 2 meter

Mijn Northern Brewer zit op dit moment nog maar op 75 cm en is pas vorige week echt gaan groeien. eea zal dus ook wel afhankelijk zijn van ras en weersomstandigheden.

Tags: