Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Filterheks via Aliexpress of zo?  (gelezen 2775 keer)

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Land: nl
  • Niets hoeft, paarden wel
Filterheks via Aliexpress of zo?
« Gepost op: 10-07-2017 21:47 u »
Hoi,

Ik vraag mij af of er een filterheks / lauterhexe / lasterhelix via Aliexpress (of een vergelijkbare site) kan worden gekocht? Ik kan er zelf geen vinden, maar wellicht heeft iemand van het forum een goede tip.

Ik hoor graag van jullie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Filterheks via Aliexpress o.i.d.?
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2017 22:46 u »
Heel veel "homebrew" gerelateerd gezocht op AliExpress, veel gevonden maar nooit een Filterheks tegengekomen inderdaad...  :-\

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2018 19:12 u »
Ik heb er vorige week een in Almere gekocht en ja dat kost wat maar damn! Het doet zijn werk!

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2018 21:11 u »
Ik heb er vorige week een in Almere gekocht en ja dat kost wat maar damn! Het doet zijn werk!
Ik een week of 6 geleden. Helaas slibte deze ook dicht van de eiwitten. Bij mijn volgende brouw ga ik een wirllpool proberen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2018 21:45 u »
Ik een week of 6 geleden. Helaas slibte deze ook dicht van de eiwitten. Bij mijn volgende brouw ga ik een wirllpool proberen.

Dat kun je voorkomen door extra bochten te leggen in je filterheks. Een filterheks hoort altijd te groot te zijn.

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #5 Gepost op: 05-03-2018 21:59 u »
Als de filterheks de ronding van de ketel volgt, dus precies past, laat hij alleen schoon water door. Voor de rest slibt hij meteen dicht. Als je dan je roerspaan tussen de filterheks en de wand van de ketel steekt en deze spatel een kwartslag draait dan laat hij weer wort door. Wat Jacques al zei, zorg dat de filterheks te groot is en in bochten ligt. Hij filtert op de openingen in de bochten.

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-03-2018 16:20 u »
Als de filterheks de ronding van de ketel volgt, dus precies past, laat hij alleen schoon water door. Voor de rest slibt hij meteen dicht. Als je dan je roerspaan tussen de filterheks en de wand van de ketel steekt en deze spatel een kwartslag draait dan laat hij weer wort door. Wat Jacques al zei, zorg dat de filterheks te groot is en in bochten ligt. Hij filtert op de openingen in de bochten.
Ja, maar dan komt er ook eiwitten door. Dus dan maar de whirlpool methode proberen en met een knietje leegtappen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 06-03-2018 22:54 u »
Ja, maar dan komt er ook eiwitten door. Dus dan maar de whirlpool methode proberen en met een knietje leegtappen.

Dat is in het begin het geval. Door het wort een paar keer voorzichtig terug te gieten krijg je toch uiteindelijk heldere wort.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Filterheks via Aliexpress of zo?
« Reactie #8 Gepost op: 07-03-2018 10:39 u »
Nu we hier toch op zitten.

Ik wil binnenkort een filter hebben voor mijn 70 L menno pan.
Welke maat filterheks moet je daarvoor hebben? Je hebt een meter en 1.8 meter.
Kun je daar gewoon een koperen stijgbuis indraaien en dan als een hevelfilter erin doen?
Mij lijkt me dat je hem van te voren erin moet leggen en niet aan het einde van de maisch erin kan doen zoals bij een hevelfilter kant? Omdat die veel flexibeler is>
Ik heb de optie om een kraan op die pan te zetten door een bevriende lasser. Is het het handigste om iets te maken om daar die filterheks op aan te sluiten?

Wellicht al ergens behandeld. Maar ik hoop op suggesties?

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 07-03-2018 11:56 u »
Ik had de koerte versie en de 30 L menno pan, dit voldeed. Ik vermoed dus dat jij naar de lange versie zal moeten gaan

Online Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #10 Gepost op: 07-03-2018 12:03 u »

Kun je daar gewoon een koperen stijgbuis indraaien en dan als een hevelfilter erin doen?
Mij lijkt me dat je hem van te voren erin moet leggen en niet aan het einde van de maisch erin kan doen zoals bij een hevelfilter kant? Omdat die veel flexibeler is>
Ik heb de optie om een kraan op die pan te zetten door een bevriende lasser. Is het het handigste om iets te maken om daar die filterheks op aan te sluiten?

Wellicht al ergens behandeld. Maar ik hoop op suggesties?

Ik maisch eerst in een pan en giet het daarna over in een speciale filelteremmer met filterheks. Die er al in ligt op de bodem inderdaad.
>>Spoelen en opvangen in (reeds schoongemaakte) pan.

Maar 70 liter-pan til je niet zomaar op met een paar extra kilo bostel. Dus ja: eerst filterheks er in en dan je mout.
Je moet alleen wel bedenken dat je tijdens het roeren misschien de filterheks verschuift en de sleuven open gaan staan.
Daarom eerst een partij aftappen en dat weer teruggooien en nogmaals spoelen...

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-03-2018 12:45 u »

Je kunt op het draadeinde van de kraan, vaak 1/2 inch, een camlock zetten en daar je filterheks op klikken. Werkt prima. Een foto daarvan staat in de Easybrew 30 draad. Mannetje op de kraan en het gedeelte met de armpjes op het T-stuk van de filterheks.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #12 Gepost op: 07-03-2018 13:29 u »
Gebruik je die filterhexe nu bij het filteren van de maisch of het filteren na het koken? Volgens mij wordt dat hier door elkaar aangenomen? Want dat maakt nog al wat uit dunkt mij zo.

Online Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #13 Gepost op: 07-03-2018 15:08 u »
Gebruik je die filterhexe nu bij het filteren van de maisch of het filteren na het koken? Volgens mij wordt dat hier door elkaar aangenomen? Want dat maakt nog al wat uit dunkt mij zo.
Ik neem aan dat men dit gebruikt om na de maisch te filteren. Ik wel tenminste. Na het koken lijkt me onzinnig...

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-03-2018 15:21 u »
Dank jullie wel voor de reacties!

Ik wil het in elk geval gebruiken om de maisch te filteren. Hiermee wil ik graag af van de filterkuip/koelbox maisch.
Ik heb twee pannen van 70 liter, dus voor mij is het ideaal om in één te kunnen filteren en in de ander te kunnen koken.

Mijn twijfel is dus in welk nieuw filtersysteem voor mij.
Ik kan een hevelfilter maken en deze gewoon in de pan steken.
Maar aangezien ik iemand ken die wel wilt lassen kan ik ook een kraan in de pan maken en daar een filtersysteem op aansluiten binnenin de pan!
Eventueel een filterhex, maar wellicht is een zelfgemaakt systeem wat niet flexibel is nog beter.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 07-03-2018 15:25 u »
Ik neem aan dat men dit gebruikt om na de maisch te filteren. Ik wel tenminste. Na het koken lijkt me onzinnig...

Alle semie-automatische ketels zoals, easybrew 30, grainfather, bulldog, brewmonk en ace hebben een moutpijp. Filteren na het maischen gebeurt door de moutpijp omhoog te halen. Filtering door filterheks, bazooka of iets dergelijks wordt dus alleen na de kook gebruikt om hopresten en eiwitten uit het wort te houden.

Offline erdeve

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-03-2018 15:59 u »
Ik gebruik een filterhex in zowel de maisch- als de kookketel. Werkt perfect!

Online Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #17 Gepost op: 07-03-2018 16:42 u »
Alle semie-automatische ketels zoals, easybrew 30, grainfather, bulldog, brewmonk en ace hebben een moutpijp. Filteren na het maischen gebeurt door de moutpijp omhoog te halen. Filtering door filterheks, bazooka of iets dergelijks wordt dus alleen na de kook gebruikt om hopresten en eiwitten uit het wort te houden.
My bad... ik gebruik zelf hopzakjes en eiwitten houd ik er zo veel mogelijk uit met een whirlpool...

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 07-03-2018 16:45 u »
My bad... ik gebruik zelf hopzakjes en eiwitten houd ik er zo veel mogelijk uit met een whirlpool...

Nee, zijn bad ;). Sorry Joep, ze zijn echt hiervoor bedoeld.
Dat er geen (semi)-automatische ketels op de markt zijn met een filterheks betekent toch niet dat ze niet gebruikt kunnen worden in een maisch.
Het staat in de beschrijving van de Läuterhexe (op de Matmill site) dat ze juist bedoeld zijn voor het filteren na het maischen.

Offline chthon

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #19 Gepost op: 07-03-2018 17:38 u »
De naam alleen al, Läuterhexe, geeft aan dat het dient om de maisch te zuiveren.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-03-2018 21:27 u »
Maar nog steeds geen aanbod op Ali :(

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 07-03-2018 22:41 u »
Maar nog steeds geen aanbod op Ali :(

Stel nou ziets:
https://nl.aliexpress.com/item/Flexibele-Kranen-Gevlochten-Slang-Tap-Rvs-Dubbele-inlaat-waterleiding-Badkamer-Product/32852860164.html?spm=a2g0z.search0104.8.9.40d74f89czPamr&priceBeautifyAB=0

Dat is van het RVS vlechtwerk wat ook voor het Javalfilter gebruikt wordt toch?
Maar in deze zit een rubberen binnenkant? Zou dat er niet makkelijk uitgsloopt kunnen worden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 07-03-2018 22:44 u »
Maar in deze zit een rubberen binnenkant? Zou dat er niet makkelijk uitgsloopt kunnen worden?

Dat is te doen. Heb ik ook gedaan in het verleden. Gaat alleen niet zo heel makkelijk.

Offline erdeve

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 07-03-2018 22:48 u »
Stel nou ziets:
https://nl.aliexpress.com/item/Flexibele-Kranen-Gevlochten-Slang-Tap-Rvs-Dubbele-inlaat-waterleiding-Badkamer-Product/32852860164.html?spm=a2g0z.search0104.8.9.40d74f89czPamr&priceBeautifyAB=0

Dat is dan te zacht. Die wordt door het gewicht platgedrukt.
Een filterhex is eigenlijk gewoon een RVS veer. Die kun je wel buigen maar deukt niet in.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 08-03-2018 06:29 u »
Stel nou ziets:

NIEUWS: Is vrij eenvoudig. Een nachtje in de thinner, dan trek je de binnenslang er zo uit.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 08-03-2018 06:57 u »
Een uurtje was bij mij al voldoende. ging als een tierelier. Ik meen dat Jacques ooit eens in een topic heeft vermeld dat het vrij lastig was (maar hij had destijds geen thinner gebruikt). Met thinner was het doodeenvoudig. Zet de bak met thinner wel even buiten of bij een openstaand raam :D

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 09-03-2018 10:14 u »
Dat is eigenlijk wel een idee. Dan heb je voor 15 euro een twee meter filterheks.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #29 Gepost op: 09-03-2018 11:08 u »
Die slangen zijn vaker gemaakt van waaibomen blik met een laagje chroom dan van fatsoenlijk RVS. Weet wat je in huis haalt.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 09-03-2018 11:30 u »
Die slangen zijn vaker gemaakt van waaibomen blik met een laagje chroom dan van fatsoenlijk RVS. Weet wat je in huis haalt.
304 RVS is duidelijk vermeld in de omschrijving!! En 304 blijft 304 RVS, trouwens de meest RVS komt toch allemaal van China  :weetniet:

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #31 Gepost op: 09-03-2018 16:25 u »
Even opgezocht, die "SUS304" is blijkbaar Japanse RVS...  :biersmile: Ik heb er mij 2 besteld, 1 voor mijn douchekop en een voor in mijn maischkoelbox...  :)

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-03-2018 17:10 u »
Hier knutsel je in no time een filterheks mee in elkaar. De veer is 1/2 duims lees ik. Alleen nog een RVS 1/2 duims T-stuk.

Dan knip je die binnenste slang door en verwijder je die? En dan het T-stukje met buitendraad?

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 09-03-2018 17:26 u »
Ben benieuwd Herman!

Ik ga dit denk ik ook proberen.
Maar eerst even kijken of ik een kraan kan laten lassen op de ketel :).

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 09-03-2018 21:55 u »
Dan knip je die binnenste slang door en verwijder je die? En dan het T-stukje met buitendraad?
Nee, binnendraad.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 09-03-2018 22:58 u »
Nee, binnendraad.

Laten jullie het resultaat op dit forum weten. Erg benieuwd. Volgens mij schroef je die veer zo in het T-stuk. Net zoals bij een orginele filterheks. Ik denk dat ik eens een filter met de gevlochten RVS slang ga maken. Benieuwd naar het verschil in resultaat met een filterheks.Die heb ik namelijk al in mijn ketel geknutseld. Alles voor de wetenschap. Hahaha!

Tags: