Rendement

Gestart door Edolem, 09-07-2017 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

Ik heb een vraagje...
Vandaag 2x gebrouwen.. een Saison en een APA, beide met 5 a 6 kg palemout.
Eerste keer (de saison) viel me op dat ik gepland sg had van 1053, maar ik maar 1040 had.
Ik had weinig geroerd en snel gespoeld. dat zou ik beter doen:
de APA echter, ging nog slechter. Wederom toevallig gepland sg van 1053, maar nu had ik maar 1038. En wezenlijk beter geroerd en flink goed gespoeld.
Ik verdenk nu de palemout. En nu ik erover nadenk: in de grote batch Quadrupel van 150 liter was ook 1085 gepland en hadden we maar een eind SG van 1072. En daar zat ook palemout in voor 27%. Allemaal uit dezelfde zak.
Zou het kunnen dat ik een slechte partij had? We hebben het namelijk over 2x wezenlijk andere methodes op dezelfde brouwinstallatie, en eenmaal in het groot in een andere brouwinstallatie.
Wat denken jullie? Vergezocht?

Edgar

Ik snap niet zo goed hoe je zo ver naast je doel kunt uitkomen als je tijdens het maischen kunt meten en jodiumtestjes doen. Je weet vóór het spoelen al hoe je omzetting is, dus als het niet in de ketel terechtkomt heb je ofwel niet goed gespoeld of te kort gemaischt.

Als je geen versuikering krijgt heb je misschien een Keniaanse partij Plastic Pale te pakken? ;)

Het is vrijwel nooit de mout, zou ik willen stellen. Eerder een reken(methode)foutje of iets met je schroten, maar dat zou je in de jodiumtest moeten kunnen zien.

Als je je recept post dan wil iemand hier misschien met je meerekenen. Ik zie dat je bezig bent met het opzetten van een brouwerij, en ook dat je eerder al rekenproblemen had. Als de oorzaak inderdaad dat laatste is: die twee gaan niet lekker samen.

Underdike

Hele domme vraag: Heb je per ongelijk het SG met een dobber gemeten, terwijl het wort nog een beetje warm was?
1040 bij 53 graden Celsius is 1053 in het echt... en zelfs bij een lauwe 35 graden scheelt het al 6 punten aan SG...

Edolem

Tsja inderdaad, als ik ieder stap had gemeten had ik het geweten. Mee eens, maar na heel veel brouwsels doe ik dat allang niet meer, ook geen zetmeeltest meer, gewoon ongeveer 70 minuten maischen.
En nee ik meet ook geen warme wort, dit is de SG van het bier dat het vat ingaat.
Goed dat je hebt opgezocht dat ik een brouwerij ben aan het starten: betekent dit dat ik geen domme vragen mag stellen?
Oh misschien: ik doe nog altijd niet aan het aanzuren van het spoelwater en de maisch en het gebruik van brouwzout.
Misschien in combinatie met deze mout?

Edgar

Citaat van: Edolem op 10-07-2017  01:44 uTsja inderdaad, als ik ieder stap had gemeten had ik het geweten. Mee eens, maar na heel veel brouwsels doe ik dat allang niet meer, ook geen zetmeeltest meer, gewoon ongeveer 70 minuten maischen.
En nee ik meet ook geen warme wort, dit is de SG van het bier dat het vat ingaat.

Oei bingo wat mij betreft. Kan goed gaan, kan misgaan.

CiteerGoed dat je hebt opgezocht dat ik een brouwerij ben aan het starten: betekent dit dat ik geen domme vragen mag stellen?

Mja zo zou je het misschien kunnen zeggen. Of toch: domme antwoorden geven aan de douane kan geld kosten. Maar meer serieus: Als je straks met accijnzen te maken krijgt denk ik dat je je proces onder controle moet hebben, en dus misschien wat meer moet meten. Je begin-SG meet je ook, dus je wilt kennelijk wel weten wat er in je vat komt. Gewoon iets eerder beginnen met meten.

CiteerMisschien in combinatie met deze mout?

Als dat je gelukkig maakt :D. Meten is weten.  :brouwen:

mbroek

Vaak meet ik met de refractometer even tijdens het maischen. Je hebt zo wel een idee of je goed uitkomt en met een rims gaat dat toch wel makkelijk even de retour slang op het glaasje, af laten koelen en aflezen.

Het is gewoon een indicatie of het goed gaat.

@Edolem heb je jouw thermometer gecontroleerd? Slechte omzetting is of een schroot probleem, maar een verkeerde temperatuur is ook fataal en heeft nog meer effect dan verkeerd schroten.



Jules

Domme vraag misschien van mijn kant: maar je meet het sg van het wort die het gistvat ingaat: komen het aantal liters in je kookketel ook exact overeen met je berekening? Als je een liter meer hebt dan je berekening is je SG al lager...

Ik bv heb nooit precies evenveel liters na koelen als ik bereken: doordat bv mijn rendement wat wisselt. Ik corrigeer mijn sg dan door toevoegen van water of iets langer doorkoken (verdampen)
Ik wil mijn sg kloppend hebben: een liter meer of minder is voor mij niet zo belangrijk...

mbroek

Wat in het gistvat gaat klopt niet altijd precies, maar het SG is wel redelijk goed en is ook belangrijker.
Als je SG en volume voor het koken klopt, dan zit je doorgaans na het koken ook goed. Ik corrigeer al heel lang niet meer na het koken.

DoubleW

Tips:
pH is zeer belangrijk voor rendement. Aanzuren om tot een range tussen 5.2 en 5.6 te komen is standaard anders werken je enzymen onvoldoende.
Het gebruik van bepaalde moutsoorten kan een lager rendement geven. M.n. de biologische pilsmout wil nog wel eens minder scoren evenals mout wat lang bewaard is.
Langer maischen kan helpen op een temp van 65 graden.
Gebruik een refractometer met ATC, je kan tientallen malen met een druppel wort bekijken waar je staat met je sg
Verdun niet te veel met spoelen, stop echt bij uitstroom sg 1007. Het levert niet extra op en je krijgt te laag sg en meer bitterheid door vliezen graan

Ansius

Citaat van: DoubleW op 13-07-2017  09:53 uTips:
pH is zeer belangrijk voor rendement. Aanzuren om tot een range tussen 5.2 en 5.6 te komen is standaard anders werken je enzymen onvoldoende.
Het gebruik van bepaalde moutsoorten kan een lager rendement geven. M.n. de biologische pilsmout wil nog wel eens minder scoren evenals mout wat lang bewaard is.
Langer maischen kan helpen op een temp van 65 graden.
Gebruik een refractometer met ATC, je kan tientallen malen met een druppel wort bekijken waar je staat met je sg
Verdun niet te veel met spoelen, stop echt bij uitstroom sg 1007. Het levert niet extra op en je krijgt te laag sg en meer bitterheid door vliezen graan

Ik vind de tips niet zo sterk.

Edolem

Citaat van: DoubleW op 13-07-2017  09:53 uTips:
pH is zeer belangrijk voor rendement. Aanzuren om tot een range tussen 5.2 en 5.6 te komen is standaard anders werken je enzymen onvoldoende.

Daar zat ik ook aan te denken. Misschien dat heel toevallig door omstandigheden de pH gewoon echt niet goed is geweest. Is voor het eerst eigenlijk dat ik palemout gebruik. Kan ik me bijna niet voorstellen. Maar aanzuren en brouwzouten wilde ik toch nog wel eens uitproberen. Ben me in aan het lezen en ik kom steeds meer bij de overtuiging dat maisch en spoelwater aanzuren moet, en in de maisch bijgesteld moet worden met brouwzouten.

@Ansius: je vind ze niet zo sterk, maar heb je zelf dan betere tips? Dit is niet echt constructief.

Ansius

Ik heb wat moeite met het uitgangspunt van standaard.
Even los van het feit of er juist gemeten wordt is het geen noodzaak.

Rendement is uiteraard afhankelijk van de gebruikte ingrediënten.
Maar waar praat je over?
Over maischschema's en de belangrijkheid daarvan is veel discussie.
Ik denk een klein beetje belangrijk, maar niet zo veel.
Beter verse ingrediënten gebruiken.

Waarom wil je om de 5 minuten weten wat je sg is?

Ik spoel niet om te verdunnen.
Niet te veel spoelen is wel beter.


Een tijdje terug een uitdraai gezien met als resultaat van het behandelde water;
Ca 171
Mg 5
Na 29
Cl 125
SO4 116
Dit is het resultaat van kraanwater met 10 gram CaCl2, 5 gram CaSO4 en 6,1 melkzuur op 28 liter.
Ik denk dat de eerste twee buiten het wenselijke vallen.

Dus mijn tip is; doe beter niets dan iets fout op dit vlak.

Mijn gedachte is dat als je 1,053 verwacht en je komt uit op 1,040 er meer aan de hand is dan een niet ideaal pH.

DoubleW

Ansius je zit qua kennis van bierbrouwen nog op de basisschool. Stel je open voor de wereld van biochemie

lier

Even voor mijn beeldvorming, het wel of niet gebruiken van brouwzouten heeft toch niks te maken met je rendement of in elk geval verwaarloosbaar weinig?

Bovendien lijkt het mij dat als jou installatie 150 liter kan brouwen en jij hebt een stort van 5 -6 kg basismout (waar ik 20 liter mee brouw om op 1050 of zo uit te komen) lijkt het mij dat je te kleine batches aan het brouwen bent in een te grote installatie en dat wil niet of dat je een te lage stort hebt.
Ik weet niet hoe groot je batches waren en de hoeveelheid andere mouten en suikers maar ik keek nog niet naar die zak mout.

MDD

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het door verkeerde pH waardes komt, het verschil tussen de SG's lijkt me simpelweg te groot. Weet je zeker dat je thermometer ok is? Dit lijkt mij namelijk de meest grote kanshebber voor dit probleem.

Brouwers

Citaat van: MDD op 26-07-2017  23:35 uIk kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het door verkeerde pH waardes komt, het verschil tussen de SG's lijkt me simpelweg te groot. Weet je zeker dat je thermometer ok is? Dit lijkt mij namelijk de meest grote kanshebber voor dit probleem.
Lijkt ook overeen te komen met wat de brulosopher heeft gemeten.
http://brulosophy.com/2017/07/24/water-chemistry-pt-9-evaluating-the-impact-of-high-mash-pH-exbeeriment-results/

Wat betreft de smaakverschillen lijkt er nogal discussie te zijn of het experiment wel een succes is (effect gelatine, spoelwater pH, type bier etc...)

Hay

Citaat van: DoubleW op 26-07-2017  21:49 uAnsius je zit qua kennis van bierbrouwen nog op de basisschool. Stel je open voor de wereld van biochemie

Ik ben het helemaal met Ansius eens , ik zie teveel mensen er maar wat bij gooien zonder te weten wat ze doen.
Dus hanteer ik het begrip beter niets dan zo maar wat doen en ik heb het nog nooit gemist alles gaat prima.
Maar verklaar je nader jij zit blijkbaar al op de grote school.

Jules

Citaat van: DoubleW op 26-07-2017  21:49 uAnsius je zit qua kennis van bierbrouwen nog op de basisschool. Stel je open voor de wereld van biochemie

Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit soort reacies waardeloos. Is dit de manier waarop we hier met elkaar willen omgaan? Of willen we met wat meer respect van mening verschillen?

Mvg J

breda82

Ik mis een hele grote thanks button. Ben het met jules eens. Voor de vele starters waaronder ikzelf wordt de zin om vragen te stellen hier op het forum niet groter, komen soms botte reacties voorbij.

Bertje Bier

Citaat van: breda82 op 27-07-2017  11:54 uIk mis een hele grote thanks button. Ben het met jules eens. Voor de vele starters waaronder ikzelf word de zin om vragen te stellen hier op het forum niet groter, komen soms botte reacties voorbij.

Soms heeft het wel zin even te kijken hoe laat de betreffende persoon de reactie heeft geplaatst...

Gezien de algemene interesse hier, kan het gebruik van eigen gemaakt "algemeen medicijn" wel eens voor deze bijverschijnselen zorgen. Persoonlijk vind ik mezelf ook geestiger als ik wat van mijn brouwsels geproefd heb.

Overigens dacht ik laatst ook eens aan de pH-correctie te gaan en schoot de pH door naar 4,4.
Mijn SG's waren toen zeer bedroevend en vergelijkbaar met de hierboven gemellde resultaten.

JaMo

Ik denk toch dat het aan je maischtijd ligt... Probeer langer te maischen. Ik behandel mijn water nooit en heb nooit zo'n grote afwijking in SG...

Edolem

Bedankt mensen,

ik denk dat we er niet uit komen. En de gemoederen lopen al wederom te hoog op.
Ik maisch altijd 60+ minuten en natuurlijk maak ik niet een 25 liter batch in de 200 liter installatie.


tdp

Als je verder alles hetzelfde hebt gedaan als je normaliter doet, en het enige 'verschil' is de palemout is, kun je het daar wellicht in zoeken inderdaad.
Je zou een kleine batch kunnen brouwen met 100% van deze mout, om te bepalen of je daadwerkelijk een lager rendement haalt met deze mout?

mbroek

Goed idee van tdp om een kleine batch te brouwen.
Je maischt in 1 liter water 100 gram pale mout voor een uur, dan meet je het SG. Doe het zelfde met pilsmout, dit moet bijna gelijk zijn.
Als je pale versie veel lager is weet je de oorzaak.

Koken is niet nodig.

William

Misschien even terug naar het begin (Seed7 1e order parameters  :)):

Hoeveel kg mout, hoeveel maischwater, hoeveel spoelwater, hoeveel wort in het gistvat met welk start sg.

Kan het zijn dat je het brouwrendement op 100% hebt staan in de brouwsoftware? Je haalt daarvan ongeveer 71, 75 en 81%.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.