Italiaanse brouwerijen / hopkwaliteit

Gestart door Erick, 09-07-2017 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Net terug van een vakantie in Italië. We hebben daar 10 verschillende brouwerijen bezocht, mijn vrouw werkt voor het NRC en gaat er een stuk over schrijven, zodra dat verschijnt zal ik een link plaatsen.
We hebben dus veel mensen (brouwers en medewerkers) gesproken / geïnterviewd. Wat mij opviel was dat er veel geklaagd wordt over het verminderen van de hopkwaliteit. Er komen steeds meer brouwerijen bij, waarvan er al diverse worden opgekocht door Inbev, en de benodigde hop wordt dan ook groot ingekocht waardoor er minder, in kwaliteit en hoeveelheid, overblijft voor de kleinere brouwer. 1 had zelfs een proef gedaan met hopthee: 25 soorten; 5 waren goed, 3 redelijk en de overige waren niet uit elkaar te houden qua smaak. Het is mij zelf ook wel eens opgevallen dat mijn bieren soms minder uitgesproken lijken dan vroeger maar ik dacht dat dat te maken had met gewenning. Zijn er meer mensen die dit herkenbaar voorkomt?


Oh ja, de bezochte brouwerijen:
-

seed7

Ja, die klachten zijn niet onbekend. Het is voor kleine brouwers van belang goede kontakten op te bouwen als ze top kwaliteit willen of bijzondere dingen. Is lastig, maar lukt wel, zelfs op afstand. Verder moet je denk ik niet achter de hype hop aan rennen. Met de klassiekers zijn nog steeds zeer fraaie bieren te brouwen.

Baladin is leuk. Ben er heel wat jaren geleden geweest, Teo is een bijzonder mens.

Mooie bierreis!

Ingo

Erick

Teo is inderdaad een karakter. Wist niet dat hij, samen met een vriend, de ontwerper is van het Teku-glas (waar de meningen ook sterk over variëren).  Bijznderste voor mij was het drinken van de Spaceman van Brewfist recht uit het gistvat, 2 weken voor hij zou worden gebotteld. Zo enorm vers, w a u w!

BrouwMout.nl

Het is niet alleen een vraag en aanbodprobleem. Ook de oogstkwaliteit is sommige jaren beduidend minder. Bijvoorbeeld oogst 2015, over de hele range lagere alfazuurgehaltes en dat betekent dus ook minder aromacomponenten.

Jacques

Leuke bierreis!

In Europa gebeurt de laatste jaren heel veel op biergebied. De bierrevolutie gaat niet aan ons continent voorbij. Heel interessant is de ontwikkeling in Spanje en Italië. Landen waar traditioneel bij alleen wijn gedronken werd. Tegenwoordig zijn er veel kleine brouwerijen die interessante bieren brouwen. Bij de betere bierfestivals kun je deze bieren proeven.
Ook in Duitsland is langzaam maar zeker zich ook aan het ontwikkelen naar een lang waar moderne bieren gebrouwen worden. Net als België lopen ze niet voorop bij de bierrevolutie. De brouwtradities in die landen worden niet zo maar opzij gezet. Begrijpelijk want deze landen hebben een bepaalde reputatie. Toch kunnen ook zij zich niet permitteren om hun ogen te sluiten voor de veranderingen die plaatsvinden in het bierwereldje.
Italië heeft geen brouwtraditie dat is een voordeel...

Dat hop een probleem is, is bekend. Laatst sprak ik een brouwmeester van een grote Brabantse brouwerij. Hij vertelde dat zij bezig zijn om contracten af te sluiten rechtstreeks met hopboeren om zo verzekerd te zijn van  leveringen. De nodige jaren geleden gaf de EU subsidie voor het afbreken van hopvelden. Met de huidige prijzen zullen er agrariërs zijn die spijt hebben dat ze daarvan gebruik hebben gemaakt.

EBC

Die zogenaamde bierrevolutie is vooral opvallen. Als nieuwe brouwerij moet je anders zijn dan anderen. Dat levert zelden goede bieren op.

Laatst was er het PINT festival in Maastricht.
Veel Nederlandse 'jonge' brouwerijen.
Ik vond het een erg hip festival. Maar goed bier was er nauwelijks te krijgen.
Heel gepimpt, veel opvallen, veel kruiden, oosters, en andere nonsens. Een bier had zelfs mout geroosterd op schapestront. Dan houdt het voor mij op. Een slokje is leuk, twee. Maar nog een glas bestel je niet van dit hippe bier. Nee hoor, de trends van NL brouwerijen hebben het van export, niet van de lokale markt.
Deze bierrevolutie van Nederland is maar kortstondig. Uiteindelijk gaan we terug naar de smaken waarvan we al lange tijd weten dat ze goed zijn. En dan komen we terug op de traditionele soorten. Zo is het de nouvelle cuisine ook vergaan, en het moleculair koken.

Geen IPA's meer, dat is nu toch echt achterhaald.
Bieren met eerlijke hop uit eigen streek. Lokaal, lokaal, lokaal. Dat is de nieuwe norm. De hype gaat heel snel over.

William

Citaat van: EBC op 09-07-2017  17:49 uDie zogenaamde bierrevolutie is vooral opvallen. Als nieuwe brouwerij moet je anders zijn dan anderen. Dat levert zelden goede bieren op.
...
...

Geen IPAs meer, dat is nu toch echt achterhaald.
Bieren met eerlijke hop uit eigen streek. Lokaal, lokaal, lokaal. Dat is de nieuwe norm. De hype gaat heel snel over.

Grotendeels met je eens als het gaat om wat de gemiddelde of iets meer bierminnende consument wil. Wel denk ik dat een toegankelijke IPA zoals Brand deze brouwt wel een blijvertje zal zijn.
Gelukkig zijn en er ook meer dan gemiddelde liefhebbers maar daar moet je als Nederlandse brouwerij niet te veel business verwachten.
Inderdaad lijkt met lokaal en "eerlijk" de nieuwe trend.

Wel leuk hoor zo'n Italiaans bierreisje!

Underdike


SanderH

Citaat van: EBC op 09-07-2017  17:49 uGeen IPA's meer, dat is nu toch echt achterhaald.

Een hype die wat mij betreft mag overgaan tot een vaste stijl. Dubbels hebben mij nooit echt aangesproken, de stijl is niet aan mee besteedt.
Daarbij zeggend dat ik witlof als 3 jarige al heerlijk vond. Toen witlof nog niet doorgekweekt was en zijn echte mooie bitterheid verloor.
Bitter vind ik een fijne smaak in veel dingen, het grootste deel van de mensheid niet. Die laten de bittere spullen dan maar mooi voor mij in de schappen staan ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 09-07-2017  17:49 uDie zogenaamde bierrevolutie is vooral opvallen. Als nieuwe brouwerij moet je anders zijn dan anderen. Dat levert zelden goede bieren op.

Laatst was er het PINT festival in Maastricht.
Veel Nederlandse 'jonge' brouwerijen.
Ik vond het een erg hip festival. Maar goed bier was er nauwelijks te krijgen.
Heel gepimpt, veel opvallen, veel kruiden, oosters, en andere nonsens. Een bier had zelfs mout geroosterd op schapestront. Dan houdt het voor mij op. Een slokje is leuk, twee. Maar nog een glas bestel je niet van dit hippe bier. Nee hoor, de trends van NL brouwerijen hebben het van export, niet van de lokale markt.
Deze bierrevolutie van Nederland is maar kortstondig. Uiteindelijk gaan we terug naar de smaken waarvan we al lange tijd weten dat ze goed zijn. En dan komen we terug op de traditionele soorten. Zo is het de nouvelle cuisine ook vergaan, en het moleculair koken.

Geen IPA's meer, dat is nu toch echt achterhaald.
Bieren met eerlijke hop uit eigen streek. Lokaal, lokaal, lokaal. Dat is de nieuwe norm. De hype gaat heel snel over.

De bierevolutie waar ik het over heb is niet alleen IPA! Er zijn tal van andere bieren die onderdeel uitmaken van de revolutie. Ook allerlei porter/stout varianten, chocolade- en koffiebieren horen er bij. Maar ook hout gerijpte bieren, verschillende soorten saisons, fruitbieren anders dan kersen en frambozen.
En niet te vergeten de session bieren. Laag alcoholisch maar wel veel smaak. Lastig te brouwen. Dit past in de trend van minder alcoholgebruik. Ik heb diverse goed geslaagde Spaanse en Italiaanse sessions gedronken op bierfestivals. Ook bij de Caigny in het Belgische Essen worden deze bieren aangeboden.

Als je als kleine brouwer nog steeds alleen witbier, dubbels en tripel brouwt loop je vreselijk achter het feit aan dat veel bierliefhebbers iets anders willen drinken. Natuurlijk zijn er ook achterblijvers bij bierdrinkers maar de jonge bierdrinkers hebben niet zo veel met de door mij genoemde traditionele biertypen.

En ja, als je als kleine brouwer wilt opvallen tussen alle nieuwkomers moet je met een bijzonder bier komen. Het klopt ook dat niet elk nieuw bier even smakelijk is. Toch is dat een fase. De betere bijzondere bieren hebben zeker een toekomst. Net zoals het Belgische witbier dat zo'n 40 jaar geleden zijn opmars maakte na jaren weg te zijn geweest. Het zou zo maar kunnen dat oude verdwenen bierstijlen weer in zwang komen. Alles kan. Er is volop beweging...

Die beweging is er meer in landen als Spanje en Italië dan in België en Duitsland. De brouwers daar zitten niet vast aan brouwtradities.

Erick

EBC & Underdike: wat heeft jullie mening te maken met mijn post?
Ik lees niets over italiaans of over hop?
Kunnen jullie niet ergens anders een draadje gaan vervuilen? 😄

Erick

Man, een normaal iets delen wordt hier bijna onmogelijk.
Direct negatieve reacties, ben er een beetje klaar mee.

William

Citaat van: Erick op 09-07-2017  09:11 uNet terug van een vakantie in Italië. We hebben daar 10 verschillende brouwerijen bezocht, mijn vrouw werkt voor het NRC en gaat er een stuk over schrijven, zodra dat verschijnt zal ik een link plaatsen.
-----
-----
Oh ja, de bezochte brouwerijen:

Zitten deze brouwerijen allemaal in dezelfde omgeving of heb je er een bierroute van gemaakt?
Het lijkt me wel wat om zo'n tochtje te maken

Knobby

Citaat van: EBC op 09-07-2017  17:49 uDie zogenaamde bierrevolutie is vooral opvallen. Als nieuwe brouwerij moet je anders zijn dan anderen. Dat levert zelden goede bieren op.

Laatst was er het PINT festival in Maastricht.
Veel Nederlandse 'jonge' brouwerijen.
Ik vond het een erg hip festival. Maar goed bier was er nauwelijks te krijgen.
Heel gepimpt, veel opvallen, veel kruiden, oosters, en andere nonsens. Een bier had zelfs mout geroosterd op schapestront. Dan houdt het voor mij op. Een slokje is leuk, twee. Maar nog een glas bestel je niet van dit hippe bier. Nee hoor, de trends van NL brouwerijen hebben het van export, niet van de lokale markt.
Deze bierrevolutie van Nederland is maar kortstondig. Uiteindelijk gaan we terug naar de smaken waarvan we al lange tijd weten dat ze goed zijn. En dan komen we terug op de traditionele soorten. Zo is het de nouvelle cuisine ook vergaan, en het moleculair koken.

Geen IPA's meer, dat is nu toch echt achterhaald.
Bieren met eerlijke hop uit eigen streek. Lokaal, lokaal, lokaal. Dat is de nieuwe norm. De hype gaat heel snel over.
Heel opvallend hoe sommige mensen persoonlijke voorkeur verwarren met de absolute waarheid...
Persoonlijk vind ik zoete bieren niet te zuipen. Echter zal je mij niet horen zeggen dat ze de helft van de traditionele Belgisch brouwerijen mogen opdoeken.

Hypes zal je altijd houden. Er zijn mensen die daar achteraan hollen, en mensen die hypes verafschuwen. In het minder extremistische segment heb je mensen die graag nieuwe dingen proberen.
En IPA's zijn niet meer weg te denken. Dat is al lang geen hype meer. Er is duidelijk een aanzienlijke groep mensen die van flinke bitterheid en hoparoma houdt. Mag dat alsjeblieft?

Ohja: Schapenstront mout hoeft van mij ook niet, en ook ik heb op festivals slechte bieren geproefd, maar zullen wat dat gewoon slechte bieren of brouwers noemen en niet al omvattende generalisaties van maken?

Erick

Hi William,

Via de links kan je de locaties van de brouwerijen vrij makkelijk vinden.
Grofweg liggen deze in het bovenste gedeelte van italie, rondom Milaan en ruim boven Rome.
Voordeel is dat de meeste buiten de touristische paden liggen en een hotel met zwembad niet veel meer dan € 50 hoeft te kosten. De dorpjes zijn vaak klein maar enorm vriendelijk, net als de brouwers.

Jacques

Citaat van: Erick op 09-07-2017  21:31 uHi William,

Via de links kan je de locaties van de brouwerijen vrij makkelijk vinden.
Grofweg liggen deze in het bovenste gedeelte van italie, rondom Milaan en ruim boven Rome.
Voordeel is dat de meeste buiten de touristische paden liggen en een hotel met zwembad niet veel meer dan € 50 hoeft te kosten. De dorpjes zijn vaak klein maar enorm vriendelijk, net als de brouwers.

Kun je bij de brouwerijen ook lekker eten voor weinig geld zoals dat gebruikelijk is in de USA, Duitsland en Tsjechië?

William

Citaat van: Erick op 09-07-2017  21:31 uHi William,

Via de links kan je de locaties van de brouwerijen vrij makkelijk vinden.
Grofweg liggen deze in het bovenste gedeelte van italie, rondom Milaan en ruim boven Rome.
Voordeel is dat de meeste buiten de touristische paden liggen en een hotel met zwembad niet veel meer dan € 50 hoeft te kosten. De dorpjes zijn vaak klein maar enorm vriendelijk, net als de brouwers.

Ik krijg er steeds meer zin in. Ik ga deze links eens verder bestuderen. :duimop:

Erick

Hi Jacques,

Vaak zelfs beter als je van Italiaans eten houdt. 😄
Natuurlijk niet bij alle brouwerijen maar bij velen is het goed geregeld.
Check de links en je zult zien dat de meeste brouwerijen ook daarin voorzien.
Ben vele malen in de US geweest maar dit is meer dan vergelijkbaar en een stuk goedkoper.

Erick

De slakken bij Grado Plato,
De 'Stinko' van Teo bij Baladin,
De kazen bij bir. Italiano,
Het vleesplankje om de hoek bij Ommaia....
W. A. U. W.


Oh ja: de plankjes bij terminal 1 van Brewfist. 😜

Marksbrew

Hoi Erick, dat ziet er uit als een hele mooie roadtrip! Leuk dat je hem gedeeld hebt, ik zet hem op het lijstje van dingen die ik nog eens moet gaan doen.

pincopallino

Dat er minder kwaliteit  over blijft voor de micro brouwerij en de thuisbrouwers lijkt mij logisch. Bij elke levensmiddelproduct heeft de grote afnemer altijd de prioriteit. In Italië zijn er de afgelopen jaren ontzettend vele kleine brouwerij ontstaan waarvan een deel zeer goede bieren produceren. Almond 22 uit Pescara is een aanrader, ook Il Piccolo Birrificio Clandestino te Livorno heeft veel prijzen gewonnen. Ze brouwen daar met inventiviteit.

wh_birra

Ben dit jaar weer op Elba. Daar is ook een micro-brouwerij (of meerdere?). Heb vorig jaar het bier op een terras gedronken en zag op de site dat ze nog meer leuke bieren brouwen. Dit jaar maar eens een bezoekje brengen - misschien wel op de fiets (mtb) want die gaan mee deze keer.
http://www.birradellelba.it/index.html
http://www.birranapoleon.com/Birrificio-Napoleon/birrificio-napoleon.html
https://www.fermentobirra.com/microbirrifici/toscana/birra-dellelba/
http://www.microbirrifici.org/Birra_dell%27%27Elba_birrificio.aspx

Thamerdal



ceasar

Mooi artikel, ik ga gelijk eens kijken waar ik deze Italianen kan vinden.

Le Baladin Isaac, Super en Super bitter heb ik in Rome al eens mogen proeven en vond ik zeer lekker!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.