Beginnersproblemen BIAB - eerste keer moutbrouwen

Gestart door Komies, 08-07-2017 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Komies

Hoi forummers!

Na mijn eerste brouwsel met een gehopt moutextract, dat best lekker is geworden, heb ik gisteren een poging gedaan met mourbrouwen, met de BIAB methode. Ik heb een recept gebruikt voor "zomerbier" uit een boek dat ik heb besteld. Ik heb voor BIAB gekozen om zonder heel veel spullen te kopen of zelf een filterkuip te moeten maken drinkbaar (hoeft niet perfect) bier te krijgen. Ook vind ik de berekeningen voor de hoeveelheden spoelwater etc wat lastig. Als het met BIAB lukt wil ik de spulletjes wat gaan uitbreiden. Het wordt misschien een lange post, maar ik lees vaak op jullie forum dat jullie meer info nodig hebben, dus wil niets vergeten  ;)

Omdat ik nog geen grote brouwketel heb, moest ik terugschalen naar een hoeveelheid die geschikt is voor een pan met 9 L inhoud. Hieruit heb ik uiteindelijk onderstaand recept verkregen met Brewpal (iPad app).

Het recept voor 3,75 bier:
OG 1041, FG 1010 (4,0% ABV)
29 IBU
7,5 SRM
7 liter water, BIAB zonder spoelstap
0,62 Kg Pale Ale MD (Dingemans)
0,05 Kg Cara 120 MD (Dingemans)

Maischen 60 minuten op 65 ºC (praktisch tussen 64 en 67 gehouden)

Koken:
70 min. 2 g Fuggles 6% en 2gr. Kent Goldings
30 min. 2 g Fuggles 6% en 2gr. Kent Goldings
15 min. Ultramoss
1 min. 2 g Kent Goldings

Gist: 40ml Wyeast 1335 (British Ale II)

Gekoeld in de spoelbak met water en ijs in circa 45 minuten tot 25 ºC

Problemen:
  • Er zat ontzettend veel mout/neerslag in het wort, het was erg troebel. Het zou denk ik kunnen komen door de kookzak, onderin waren grovere mazen dan de 'zijkanten'. Ook denk ik dat ik te fijn heb geschroot, ik heb een schijvenmolen gekocht en had wat moeite met de juiste grofheid.
  • Er zat een dun, doorzichtig/kleurloos 'vliesje' op het wort na koken/koelen. Uiterlijk vergelijkbaar met het vliesje dat je op melk krijgt als je het kookt.
  • Het wort viel veel donkerder uit dan het recept omschrijft. Mijn vraag, trekt dit later nog bij of blijft het zo donker? En waardoor komt deze sterke afwijking?
  • Het SG na het koken zat op slechts 1023. Dit lijkt mij veel te laag.

Er zat zoveel troep (gruis van mout) in mijn wort dat ik het niet in mijn gistingsvat wilde en heb deze poging maar door het toilet gespoeld. Maar, de aanhouder zal winnen, binnenkort ga ik voor een 2e poging. Ik had geen jodium in huis, dus heb geen zetmeelproef kunnen doen.

Kunnen jullie me op basis van mijn opsomming van problemen tips geven?
Nogmaals, het doel is voor nu geen perfectie. Ik wil graag een drinkbaar biertje maken en op deze manier kennis maken met verschillende mout- en hopsmaken. Ik heb een startpakket van Brouwmarkt (met een 'dobber' SG meter, maatcilinder, alcoholthermometer etc), een schijvenmolen, een paar hevels, extra brouwemmer, hopzakjes en een brouwzak. Veel meer aanschaf van spulletjes zou ik momenteel eigenlijk niet willen doen.

Ik lees graag jullie tips, bedankt!

Dugraph

Hoi Komies,

Dat is dezelfde reden waarom ik Biab brouw! Met als verschil dat ik op termijn wel perfect bier wil hebben. Met als laatste wapenfeit een top 20 notering bij de Brand wedstrijd en nog genoeg ruimte voor verbetering kan ik stellen dat ik nog lang niet uitgespeeld ben met mijn brouwmethode.

Het eerste wat me opvalt aan je bericht is het kleine volume en lage SG na koken. Ik ga ervan uit dat je niet spoelt? Misschien volgende keer proberen om 1 à 2 ltr water van ca 80C over je mout in zak te gooien. Zo spoel je achtergebleven suikers eruit en weet ik zeker dat je SG stijgt. En je volume na koken is groter! Als je dit niet wilt dan kun je je rendement aanpassen (en dus meer mout storten) maar dan zou ik een grotere ketel aanraden.

Mbt je 'problemen':
1. Veel mout in je beslag na het omhoog halen van de zak is in principe niet de bedoeling. Check de biab zak op te grote mazen. Neerslag in de vorm van eiwitten is wel goed mogelijk, dit veroorzaakt de troebeling. Deze vlokken wel uit tijdens de hoofd-/nagisting, niets om je druk over te maken. Goede gistvoeding ook trouwens.
2. Het vliesje dat je beschrijft herken ik niet. Waar koel je het wort?
3. Het wort klaart bij nagisting waardoor het iets lichter lijkt, zal niet veel schelen. Optisch is het nogal een verschil of je de kleur in een emmer beschouwt of in een maatglas.
4. Zie opmerking hierboven.

Verder is mijn tip: gooi nooit zomaar je wort weg! Zeker niet als je gist al klaar stond. Wie weet wordt het toch een heel lekker bier! Succes!

Komies

Bedankt voor je reactie Dugraph! Dat is inderdaad een mooi wapenfeit, gefeliciteerd!

Ik denk inderdaad dat een groot deel van het probleem in de maasgrootte zit. Ik heb intussen een andere zak besteld (The Brew Bag). Ik heb een plaatje toegevoegd met de 'neerslag' na het koken. Ik heb inderdaad nu vaak gelezen dat miskleunen niet direct weggegooid moeten worden, maar ik had hier echt geen vertrouwen in. :) Inderdaad zonde van de gist, deze stond zoals je zegt al klaar. Hoe dan ook, met de nieuwe zak verwacht ik een veel beter resultaat!

Even een vraag over het spoelen. Ik wil dit gaan proberen. Even een check:
Stel dat ik inderdaad met 1 liter zou spoelen, dan zal ik dus met (in plaats van 7 liter) met 6 liter water moeten maischen? Of komt die liter spoelwater er echt bij en hou ik dus (zoals je zegt) meer kookvolume over? In dit geval, hoe weet ik hoeveel ik maximaal kan spoelen zonder dat ik mijn wort aan het verdunnen ben?

Overigens wil ik op termijn zeker ook naar perfectie streven, maar eerst maar eens een lekker drinkbaar biertje :).



lier

Ik zou mijn water verdelen, zeg 4 - 5 liter om te maischen en de rest om te spoelen om meer suikers uit je maisch te spoelen, als je meer water gaat gebruiken klopt je recept niet meer.


Dugraph

Citaat van: Komies op 09-07-2017  20:35 uEven een vraag over het spoelen. Ik wil dit gaan proberen. Even een check:
Stel dat ik inderdaad met 1 liter zou spoelen, dan zal ik dus met (in plaats van 7 liter) met 6 liter water moeten maischen? Of komt die liter spoelwater er echt bij en hou ik dus (zoals je zegt) meer kookvolume over? In dit geval, hoe weet ik hoeveel ik maximaal kan spoelen zonder dat ik mijn wort aan het verdunnen ben?

Ligt aan je systeem. Wat is bv je dampverlies? Voor graanabsorptie kan je ongeveer uitgaan van 1 ltr water per kg mout. Hoeveel hield je vorige keer over nadat je de zak verwijderd had?

Gebruik je BrouwHulp of andere brouwsoftware? Deze berekenen je maisch- en spoelwater als volgt:
Gewenst eindvolume - verdamping + spoelwater - graanabsorptie = maisschwater. Afhankelijk of je 'dun of dik' wilt maischen kun je een deel van het maischwater als spoelwater inzetten.

Om zeker te weten dat je niet onnodig aan het verdunnen bent kun je SG metingen doen van het spoelwater. Als er nauwelijks restsuikers meer meekomen (SG < 1.010) dan kun je beter stoppen. Deze stap voer ik niet uit omdat ik ondertussen weet wat ik kan verwachten in mijn systeem. Ik check uiteraard wel het SG voor koken en na koken.

Marksbrew

Citaat van: Komies op 08-07-2017 &nbsp;17:33 uHoi forummers!

Na mijn eerste brouwsel met een gehopt moutextract, dat best lekker is geworden, heb ik gisteren een poging gedaan met mourbrouwen, met de BIAB methode. Ik heb een recept gebruikt voor "zomerbier" uit een boek dat ik heb besteld. Ik heb voor BIAB gekozen om zonder heel veel spullen te kopen of zelf een filterkuip te moeten maken drinkbaar (hoeft niet perfect) bier te krijgen. Ook vind ik de berekeningen voor de hoeveelheden spoelwater etc wat lastig. Als het met BIAB lukt wil ik de spulletjes wat gaan uitbreiden. Het wordt misschien een lange post, maar ik lees vaak op jullie forum dat jullie meer info nodig hebben, dus wil niets vergeten  ;)

Omdat ik nog geen grote brouwketel heb, moest ik terugschalen naar een hoeveelheid die geschikt is voor een pan met 9 L inhoud. Hieruit heb ik uiteindelijk onderstaand recept verkregen met Brewpal (iPad app).

Het recept voor 3,75 bier:
OG 1041, FG 1010 (4,0% ABV)
29 IBU
7,5 SRM
7 liter water, BIAB zonder spoelstap
0,62 Kg Pale Ale MD (Dingemans)
0,05 Kg Cara 120 MD (Dingemans)

Maischen 60 minuten op 65 ºC (praktisch tussen 64 en 67 gehouden)

Koken:
70 min. 2 g Fuggles 6% en 2gr. Kent Goldings
30 min. 2 g Fuggles 6% en 2gr. Kent Goldings
15 min. Ultramoss
1 min. 2 g Kent Goldings

Gist: 40ml Wyeast 1335 (British Ale II)

Gekoeld in de spoelbak met water en ijs in circa 45 minuten tot 25 ºC

Problemen:
  • Er zat ontzettend veel mout/neerslag in het wort, het was erg troebel. Het zou denk ik kunnen komen door de kookzak, onderin waren grovere mazen dan de 'zijkanten'. Ook denk ik dat ik te fijn heb geschroot, ik heb een schijvenmolen gekocht en had wat moeite met de juiste grofheid.
  • Er zat een dun, doorzichtig/kleurloos 'vliesje' op het wort na koken/koelen. Uiterlijk vergelijkbaar met het vliesje dat je op melk krijgt als je het kookt.
  • Het wort viel veel donkerder uit dan het recept omschrijft. Mijn vraag, trekt dit later nog bij of blijft het zo donker? En waardoor komt deze sterke afwijking?
  • Het SG na het koken zat op slechts 1023. Dit lijkt mij veel te laag.

Er zat zoveel troep (gruis van mout) in mijn wort dat ik het niet in mijn gistingsvat wilde en heb deze poging maar door het toilet gespoeld. Maar, de aanhouder zal winnen, binnenkort ga ik voor een 2e poging. Ik had geen jodium in huis, dus heb geen zetmeelproef kunnen doen.

Kunnen jullie me op basis van mijn opsomming van problemen tips geven?
Nogmaals, het doel is voor nu geen perfectie. Ik wil graag een drinkbaar biertje maken en op deze manier kennis maken met verschillende mout- en hopsmaken. Ik heb een startpakket van Brouwmarkt (met een 'dobber' SG meter, maatcilinder, alcoholthermometer etc), een schijvenmolen, een paar hevels, extra brouwemmer, hopzakjes en een brouwzak. Veel meer aanschaf van spulletjes zou ik momenteel eigenlijk niet willen doen.

Ik lees graag jullie tips, bedankt!

Ik brouw ook BIAB en heb zelfs de top 10 gehaald van de Brand wedstrijd.
Zoals hier al gezegd, gooi niets weg, er gebeuren nog mooie dingen met je bier tijdens de gisting!
Welke brouwzak heb je precies? In principe hoort er geen mout achter te blijven, echter wel wat bezinksel. Zou ik me geen zorgen over maken. Probeer zo snel mogelijk te koelen en roer dan even zodat je een werveling krijgt. Dan eraf blijven en je zal zien dat de troep in het midden van je pan ligt. Dan voorzichtig overhevelen naar je gistvat, niet gieten dus. Blijft er al heel veel achter in je pan.
Qua brouwsoftware gebruik ik BeerSmith2, die heeft een app voor iPhone en ipad en werkt heel goed met BIAB.
Witte vliezen zou je niet moeten hebben trouwens. Zetmeeltest heb ik nog nooit gedaan, als je de tijd neemt komt het meestal wel goed. Geldt ook voor helder worden, na je gisting wordt je bier over het algemeen vanzelf helder.
Dus lekker laten vergisten, van alles wat misgaat leer je alleen maar.

Underdike

Ik zou met die BIAB-zak gaan maischen in een koelbox (die heeft iedereen wel staan toch ?), dan kan je aan het eind van de maisch je zak er boven hangen en nog een beetje naspoelen met heet water.
Voordeel daarvan is dat je je volume in de kookpan beter kan benutten... je kan dan bvb 8 liter hebben bij start kook, en plm. 6,5 a 7 liter na de kook overhouden.

Als je zorgt dat je mout niet té fijn gemalen is zou je minder slurry over moeten houden... en ik denk dat het door de wc spoelen sowieso niet nodig was. Tijdens de vergisting zal het een stuk helderder worden, helemaal als je de laatste paar dagen de fermenter koud weg zet.j

Komies

Okidoki, bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe, super en bruikbaar! De overeenkomst die ik in jullie antwoorden is: BIAB of geen BIAB, gewoon wel spoelwater gebruiken! Ik heb daarom het recept aangepast zodat 't waarschijnlijk net allemaal in de pan past en er een redelijke hoeveelheid overblijft voor het bottelen.

@Underdike: Ik hou het eerst even bij de pan, een koelbox ga ik misschien nog wel even proberen, maar hoe minder vaten hoe makkelijker voor nu. Ik heb een elektrische koelbox en zou het jammer vinden als er iets stuk gaat  ;)

@Marksbrew: Heb een paar foto's toegevoegd van mijn 2 brouwzakken. De meest fijne is The Brew Bag (https://goo.gl/mwubr1), de grovere (met 2 maaswijdtes) is de 'oude' (https://goo.gl/onAFpT). Ik verwacht met de nieuwe zak al een stuk minder gruis in het brouwsel. Beersmith2 heb ik gisteren getest en BrouwHulp vind ik toch wat makkelijker in het gebruik. Wel jammer dat hiervoor geen tablet interface is, maar helaas pindakaas.


@Dugraph: Mijn dampverlies heb ik berekend door circa 7 liter water te koken, hier was na 1 uur 4.9 liter van over. Dus ik heb 30% berekend. De verdamping van wort hebben we niet berekend, aangezien we dit (te snel) hebben weggegooid. Is de simulatie met water een beetje betrouwbaar? Ik gebruik inderdaad BrouwHulp en heb een en ander in het recept aangepast.

Ok, bij deze het recept. Kunnen jullie beoordelen of dit enigszins succesvol zal worden?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1b
Naam receptZomerbier concept #2
Brouwdatum11-07-2017
BierstijlBitter
Volume5,0 l
Begin SG1,039 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,3%
Alcoholgehalte3,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,00 lWater uit Onnen/De Groeve (Bad-Nieuweschans)
2,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l276 mg/l51 mg/l17 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,96 kgPale Ale moutDingemans7 EBC93,9 %
0,06 kgCara 120Dingemans120 EBC6,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Direct67,0 °C1 min.60 min.5,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
3,8 gFugglebellen6,0%70 min.13,7 IBU
2,5 gE.K. Goldingpellets5,5%70 min.9,1 IBU
2,5 gFugglebellen6,0%30 min.4,6 IBU
2,5 gE.K. Goldingpellets5,5%30 min.4,6 IBU
1,3 gE.K. Goldingpellets5,5%1 min.0,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,13 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,4 pak(ken)British Ale II (1335)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting23,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,3%
Temp. nagisting20,0 °C

*Edit: Volume voor koken staat in BrouwHulp overigens op 7,6 liter, verdamping 2,4 liter, volume 'eind koken' op 5,2 en volume na koelen 5 l.

Ik hoop dat ik een beetje correct jullie tips heb verwerkt! :weetniet:
Bedankt voor de reacties wederom!

rutgeri

Hoi Komies,

Ik ben zelf ook net begonnen met BIAB. Ik vroeg mij af of je het aangepaste recept met de andere bag al getest had, en zo ja wat de resultaten daar waren.

Rutger

Komies

Hi Rutger!

Tijdens het brouwen zag het eerste wort  met 'the brew bag' er echt prima uit. Het is wel wat donkerder geworden dan het recept, en een hoog SG, maar we waren een beetje zuinig met ons spoelwater. In ieder geval mooi helder wort. Dit bier mogen we komend weekend gaan proeven!

Afgelopen weekend ook weer gebrouwen en daar leek het brouwsel tijdens het koken toch weer wat troebel. Mijn gok is dat het hier eiwitten of iets dergelijks betreft. Bij het afkoelen ontstond er een soort vlokkerige neerslag die aan elkaar klonterde, het ging hier in ieder geval niet om heel fijn geschroot mout, geen bruine laag drap. De toplaag na het koelen was mooi helder en leek uitermate geschikt om te vergisten, dat proces is momenteel bezig (zondag bottelen).

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen, succes!

Gr. Engel.

Underdike

Die troebeling is normaal tijdens het koken... in je gistvat daalt dat netjes neer en wordt je bier weer helder (helemaal als je aan het eind van de vergisting de temperatuur een dag lang omlaag helpt tot een graad of 6 (cold-crashen).

Svvelt

Ik ben ook een beginnende brouwer met de BIAB methode Ik heb tot nu toe niet gespoeld maar de zak laten uitlekken in een zeef boven de brouwpan. Hierna nog een beetje uitknijpen. Het waterverlies door moutopname is hierdoor veel minder dan de 1 liter per kilo. De SG waardes zijn zoals ze zouden moeten zijn. Ik heb mijn BIAB zakken op Ali Express besteld en zijn 100 micron. Voldoet naar mijn idee prima.

Pieter1954

Dat uitknijpen is juist het probleem. De boel is bloody hot!

jackodb

Citaat van: Pieter1954 op 29-12-2018 &nbsp;17:03 uDat uitknijpen is juist het probleem. De boel is bloody hot!

Bekend 'probleem'. En met het vocht eruit te persen heb ik al een zeef vernield. Met een metalen vergiet gaat 't nu een stuk beter.

Om de hitte te vermijden gebruik ik de roerspatel of ander stevig keukengerei om de boel aan te drukken.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 29-12-2018 &nbsp;17:03 uDat uitknijpen is juist het probleem. De boel is bloody hot!

Niet alleen de hitte is een probleem...

Door het uitknijpen krijg je veel eerder oxidatiesmaakjes.
Dat komt door het kletteren van het wort dat je er uitperst maar ook door het uitpersen van de kiempjes van de mout. Daar zetten veel vetten in. Deze vetten worden afgebroken door enzymen. De vetzuren worden later omgezet in een van de stoffen die verantwoordelijk is voor oxidatiesmaak.

Pieter1954


Heuvinger brouwerij

Citaat van: Pieter1954 op 29-12-2018 &nbsp;17:03 uDat uitknijpen is juist het probleem. De boel is bloody hot!
Ik knijp die maischkookzak nooit uit.
Ik spoel door tot dat ik het juiste kookvolume heb, meestal is dan het sg. 1020 en het wort al vrij bleek geworden.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 29-12-2018 &nbsp;23:02 uDus maar niet doen?

Er zijn genoeg redenen om het niet te doen.
Als alternatief kun je er voor kiezen de zak met mout langer te laten uitlekken in een filteremmer. Je kunt dan ook de bostel beter spoelen. Hierdoor haal je een hoger rendement dan door uit te knijpen.

Een filteremmer is eenvoudig te maken. Koop twee emmers waarin de bia-zak net in past. Maak met een houtboor gaatjes in de bodem van één van de emmers. Bij de andere emmer maak een gat voor een kraantje net boven de bodem van de emmer. Het is een goedkope oplossing. Plastic emmers die voedselveilig zijn kosten niet al te veel. Een plastic kraantje ook niet...

Snelbier

SG na koken lijkt me érg laag... Veel tips om dat op te krikken zijn al gegeven.
Maar: bij welke temperatuur heb je gemeten?
SG van 1,023 gemeten op 70'C is gecorrigeerd een SG van 1,043, bijna het dubbele.
BrouwHulp heeft daar een vakje 'hydrometer-correctie' voor.
Ben er zelf ook ingestonken, dacht dat het niet zoveel uitmaakte..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.