Mout zeven naar grootte

Gestart door pim1980, 08-07-2017 13:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Weet hier iemand of brouwerijen hun mout zeven naar korrelgrootte voordat ze schroten?

Of doet een 4-walsenmolen dat eigenlijk zelf. Ik denk dat iedereen thuis een 2-walsenmolen heeft maar de kleine korrels worden dan niet altijd gebroken, of de grote te fijn.

Benieuwd hoe de grote jongens dat doen

Oscar

Citaat van: pim1980 op 08-07-2017  13:09 uWeet hier iemand of brouwerijen hun mout zeven naar korrelgrootte voordat ze schroten?

Nee, dat doen de mouterijen... :)  (Als het goed is. Bij 1 weet ik dat ze zeer slecht zeven). Maar dat zeven is meer om de vervuiling er uit te halen, niet zozeer om op grootte te selecteren.

pim1980

Citaat van: Oscar op 08-07-2017  13:23 uNee, dat doen de mouterijen... :)  (Als het goed is. Bij 1 weet ik dat ze zeer slecht zeven). Maar dat zeven is meer om de vervuiling er uit te halen, niet zozeer om op grootte te selecteren.

Dank je, maar in dat geval blijft mijn vraag staan [emoji6]. Doet een 4-walsenmolen dat, zodat alle korrels mooi geschroot worden?

Jacques

Citaat van: pim1980 op 08-07-2017  13:41 uDank je, maar in dat geval blijft mijn vraag staan [emoji6]. Doet een 4-walsenmolen dat, zodat alle korrels mooi geschroot worden?

Nee. Met een 4 walsenmolen worden de grove deeltjes nog eens geschroot.

Zie ook
http://www.buhlergroup.com/europe/en/downloads/Brochure_Maltomat_2013_en.pdf
http://www.buhlergroup.com/northamerica/en/products/malt-grist-mill-lefa.htm#.WWI93OlpxPY

En ook dit plaatje


pim1980

Dank je Jaques,

Je zegt 'nee',  maar uit je uitleg begrijp ik 'ja'  8). Een 4-walsenmolen schroot dus eigenlijk 2x (de grove delen apart). Ok, dat heet niet 'zeven', maar is wel het principe van scheiden naar grootte.

EBC

Volgens mij is het vooral zinloos.

Korrel gebroken is gebroken.

Jacques

Citaat van: EBC op 09-07-2017  20:32 uVolgens mij is het vooral zinloos.

Korrel gebroken is gebroken.

Daar denken heel wat grote brouwerijen anders over...

Jacques

Citaat van: pim1980 op 09-07-2017  18:38 uJe zegt 'nee',  maar uit je uitleg begrijp ik 'ja'  8). Een 4-walsenmolen schroot dus eigenlijk 2x (de grove delen apart). Ok, dat heet niet 'zeven', maar is wel het principe van scheiden naar grootte.

De moutkorrels worden niet vooraf gezeefd. Het schrootresultaat wel. Dat is een wereld van verschil.
Zoals hiervoor al is geschreven worden de graankorrels in de mouterij op grootte gescheiden.

Amateurke

Citaat van: EBC op 09-07-2017  20:32 uVolgens mij is het vooral zinloos.

Korrel gebroken is gebroken.
Nu zit je er echt ver naast!

HopSwiers

Citaat van: Oscar op 08-07-2017  13:23 uNee, dat doen de mouterijen... :)  (Als het goed is. Bij 1 weet ik dat ze zeer slecht zeven). Maar dat zeven is meer om de vervuiling er uit te halen, niet zozeer om op grootte te selecteren.

Nee, niet alleen daarom  :) Een uniforme korrelgrootte is belangrijk zodat de korrels zo gelijk en uniform mogelijk water opnemen tijdens het weken. Hierdoor zal ook de kieming zo uniform mogelijk zijn, bijgevolg ook de vorming van enzymen, enz. enz...

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 09-07-2017  21:24 uDaar denken heel wat grote brouwerijen anders over...

Klopt, waarom zouden anders brouwerijen kiezen voor de combinatie van een hammermill en Meura filter? Oke, belangrijkste is plaats en vooral tijd besparing. Maar de opbrengst is ook een stuk groter. Hoe fijner, hoe groter het contact oppervlak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.