Ligt het nou aan mij?

Gestart door Wim67, 06-07-2017 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim67

Na 3 blik brouwsels gebrouwen te hebben, moet me wat van het hart.
Elk brouwsel (een pilsner,weizen en Belgisch dubbel) heeft een vreemde bijsmaak welke ik niet kan thuisbrengen.
Ik ben erg zorgvuldig met schoonmaken en gebruik daarvoor ook de juiste producten.
Ligt het nu aan mij dat het op zijn Hollands gezegd niet te zuipen is? Het plan is om er mee verder te gaan en echt te gaan brouwen. Maar dit ontmoedigt enorm en houdt me ook tegen om spullen aan te schaffen.
Wat denken jullie er van?

Gr wim

hans_nwk

Als het geen besmetting is geweest zou het nog aan de vergistingstemperatuur kunnen liggen.

Groet,
Hans

Mthijs

Eens met bovenstaande reactie.

Maar daarnaast herken ik dit wel van toen ik zelf begon, ong. 3/4 jaar geleden. Ook toen begonnen met blikbrouwen, bier werd redelijk maar toch was er steeds iets mee, beetje vreemd smaakje. Tja, beetje van Maggie en een beetje van jezelf. Als ik zelf verse pastasaus maak is ie ook altijd lekkerder dan vanuit een pakje (daarom koken we thuis ook nooit meer 'met pakjes').

Sinds ik ben begonnen met moutbrouwen is dat echt totaal anders. Geen rare smaakjes meer, maar superlekkere bieren. Iedereen (vrienden, kennissen, collegae) is enthousiast en drinkt ze graag.

Dus stop met die prefab rotzooi, schaf een ketel en moutmolen aan en ga lekker brouwen!
En gebruik dan meteen een oude koelkast + STC-1000 (Google) om met gecontroleerde temperaturen te vergisten.
Het valt allemaal wel mee hoor, gewoon goed inlezen en gaan!

Basje42

Het zal wel een gistsmaakje zijn ? Lijkt mij meest voor de hand liggend.
Of niet goed uitgegist.

De sport is natuurlijk om dit te elimineren, en op naar het volgende verbeterpunt....
Je moet niet verwachten na 3 blikbrouwsels, dat je bier de supermarkt in kan voor de grote meute  :D
En dat van mij ook niet hoor.



ciesvandekwis

Vaak haal je al véél lekkerder resultaat met blik door:
- een andere korrelgist te gebruiken, die Brewferm Top die er meestal bij zit, maakt veel esters aan, zeker als hij ongecontroleerd vergist wordt
- vergistingstemperatuur onder controle te krijgen: je gistvat in een kamer van 20° zetten, belet niet dat je bier vlotjes 23-25° haalt door het vergistingsproces an sich. Gistkast bouwen dus, stc1000 via ebay en 2ehands koelkast, reken een 30-50€ als je een beetje zoekt.

Valt het dan mee: volgraan en gaan!

hansHalberstadt

Het laatste blikbier wat ik gebrouwen heb is meer dan 20 jaar geleden, maar wat ik me kan herinneren is inderdaad een bijsmaak die alleen bij blikbier voorkwam. Ik denk dat het kwam door de grote hoeveelheid suiker die erbij moest (dat geeft al aan dat het een zwaar kostencompromis was) en de gist zeer waarschijnlijk. en misschien ook nog het procedé om de zaak in te dikken tot stroop of andere toevoegingen die erin zitten. Vandaar dat ik daarna nooit meer blikbier heb gemaakt.

joenedu

Zeer herkenbaar, ik heb ook een aantal blikken gebrouwen voor ik met mout begon te spelen. Zelfs nu vrienden me een met blik gebrouwen biertje voorschotelen, proef ik hetzelfde weer.
Sinds ik  met mout brouw is het al een wereld van verschil geworden. De laatste 3 brouwsels met een STC-1000 vergist (gecontroleerd dus) en dan wordt het nóg lekkerder!

lier

Ik heb nooit blik gebrouwen, maar zoek iemand in de buurt waarbij je een keertje mee kan brouwen dan zie je snel genoeg of het wat voor je is.

Als je met mouten gaat brouwen heb je ook de kwaliteit beter in de hand en zoals vaker gezegd doe een brouwcursus bij een gilde in de buurt, als je dan nog bijsmaken hebt kunnen zij precies vertellen waar je de mist in gaat.

Succes :)

Wim67

Voor de duidelijkheid, ik heb een gistkast in combi met een inkbird. Voor de eerste maal gebruikt met het laatste brouwsel. Dat maakte helaas niet veel uit. Ik geloof best dat de bijgeleverde gist ook niet geweldig is.
Wat doorgisten betreft, dat hou ik in de gaten middels een hydrometer. Op het moment dat hij 3 dagen stabiel is ga ik pas bottelen. Gemiddeld binnen 2/3 weken.

Ik ga eerst maar eens bij een mede brouwer kijken als ik de kans krijg. Daar word ik vast een hoop wijzer van.

Dank voor jullie reakties

Fermon

Blijft die vreemde smaak? Ook als je bier een paar maand in de fles zit?
Ik heb in december een bier gebotteld (sterke blonde), deze was in het begin niet te zuipen, maar nu is het een geweldig lekker bier geworden, deze heeft een bijzonder smaak evolutie meegemaakt.

Ps: dit was geen blikbrouwsel maar een moutbrouwsel. Blikbrouwen heb ik zelf nooit gedaan dus over de smaak van een blikbrouwsel kan ik niet oordelen. Maar het lijkt mij wel dat deze ook een smaak evolutie meemaakt.

Etn82

Citaat van: Wim67 op 06-07-2017  16:39 uIk ga eerst maar eens bij een mede brouwer kijken als ik de kans krijg. Daar word ik vast een hoop wijzer van.

In Rotterdam zit een vrij actieve brouwvereniging, waar je ook gewoon en keertje kan komen kijken. Zie ook http://www.brouwvereniging.nl/.

Ze houden volgens mij binnenkort weer een BigBrew op hun grote installatie die ze zelf gebouwd hebben. Dan heb je een hele hoop brouwers bij elkaar om ervaringen mee uit te wisselen.

WouterForPresident

Eens met andere gist proberen kan wonderen doen.

Wim67

Citaat van: Etn82 op 06-07-2017  18:26 uIn Rotterdam zit een vrij actieve brouwvereniging, waar je ook gewoon en keertje kan komen kijken. Zie ook http://www.brouwvereniging.nl/.

Ze houden volgens mij binnenkort weer een BigBrew op hun grote installatie die ze zelf gebouwd hebben. Dan heb je een hele hoop brouwers bij elkaar om ervaringen mee uit te wisselen.

Daar was ik al voor uitgenodigd, helaas kan ik niet op die dag.

TeVeHa

Natuurlijk ligt het aan jou, het moet wel er is niemand anders bij betrokken, haha, schaf spullen aan, brouw met mout , houd het basic en je zult moeite moeten doen om iets ondrinkbaars te verwezenlijken,  meestal is het best te zuipen tot zeer goed.

mvg

Dirtbag

Probeer anders eens een klein brouwsel minimash te maken. Moutextract met hop. Daar heb je maar minimale extra voorzieningen voor nodig tov blikbrouwen. Maak een simpele blonde met een andere gist dan bij de blikken zit, als je nog geen pan hebt die je groot genoeg acht maak je twee batches direct achter elkaar. Na het koken zet je de complete pan in de gootsteen (of in bad), vervolgens overhevelen naar het gistvat en nogmaals beginnen. Als je een beetje soeppan hebt kun je dan 5 liter brouwen per keer.

Mocht je denken dat je toch wel doorzet dan kun je er ook voor kiezen om meteen een grotere pan te kopen, neem een 27 liter weckpan van marktplaats of een 33 liter Menno pan, die kun je over het algemeen in een later stadium nog gebruiken.

Om eerlijk te zijn denk ik dat je de bijsmaak van blikken proeft, doordat het complete bier een proces ondergaat waarbij er water wordt onttrokken veranderd de smaak een beetje.

Minimash met moutextract is trouwens wel zo'n beetje de duurste manier van bierbrouwen. Voornamelijk omdat de moutextract in verhouding knap duur is.

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.