Vergisting Porter is blijven hangen op 1030, svg maar 48%

Gestart door Mthijs, 06-07-2017 08:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mthijs

Dag,

Afgelopen vrijdag (nu 6 dagen geleden) samen met een maat van me onderstaande porter gebrouwen. Verliep allemaal prima. Al 4 uur na het enten van de gist werd het waterslot actief. Ging vervolgens vlot, veel activiteit, vergisting op 19 graden, gecontroleerde vergisting. Twee dagen later nam activiteit abrupt af. SG gemeten, 1030. Temperatuur van gistkast iets verhoogd, dag later nog steeds 1030. Nu dus ook nog steeds zo.

Heb het bier geproefd, niet verkeerd. Mooie smaak en geur, daar niet van, maar toch: hij zou door moeten gaan naar ~1017. Huidige vergistingsgraad is een magere 48%!!

Vreemd toch? Ben nu 3/4 jaar aan het brouwen, dit is brouwsel nummer 8 en nog niet eerder heb ik een mislukt brouwsel gehad.

Iemand tips?


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk08
Naam receptPorter Five Forces
Brouwdatum30-06-2017
BierstijlPorter (Brown)
Volume24,0
Begin SG1,058 SG
Eind SG1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,9%
Alcoholgehalte5,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)89 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)39 IBU
Brouwzaalrendement72,2 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,50 lWater uit Water
11,61 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,80 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC57,2 %
0,60 kgSpecial BDingemans350 EBC9,0 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,5 %
0,49 kgRookmoutWeyermann6 EBC7,4 %
0,48 kgPale Ale moutDingemans7 EBC7,2 %
0,42 kgGeroosterde gerstDingemans1000 EBC6,3 %
0,35 kgTarwemout donkerDingemans20 EBC5,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust68,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
28,0 gCentennialbellen10,3%75 min.28,3 IBU
30,0 gE.K. Goldingbellen5,9%15 min.8,2 IBU
20,0 gE.K. Goldingbellen5,9%5 min.2,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gEmpire Ale (M15)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,030 SG
Schijnbare vergistingsgraad48,7%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


EvdBroek

Dat ligt misschien aan je gebruikte Munich Light

Ventus

Mogelijk de gist, heb ook de ervaring met de M15 welke toen (vanaf 1063) op 1026 stokte. Wel een lekker bier geworden.

Mthijs

Op een Engels forum had ik inderdaad ook gelezen dat deze gist mogelijk niet ver uitgist. Maar 1030 vind ik toch wel erg hoog. Zou het een optie zijn om slurrie van Safale US-05 (die heb ik nog staan) toe te voegen om 'm verder te laten uitgisten?

Mthijs

Citaat van: EvdBroek op 06-07-2017  08:18 uDat ligt misschien aan je gebruikte Munich Light

Hoe dat zo?

NaahedetleJ

Citaat van: Ventus op 06-07-2017  08:21 uMogelijk de gist, heb ook de ervaring met de M15 welke toen (vanaf 1063) op 1026 stokte. Wel een lekker bier geworden.

Heb ook een bier die van 1078 naar 1026 is gegaan (black IPA). Dus ruim boven 25% van begin sgKreeg m echt niet lager Te weinig gist gebruikt achteraf (mr malty net leren kennen ;)).
Bier smaakt overigens super lekker!

Echter gezien jouw begin sg en gebruikte aantal gram gist lijkt me dat in jouw geval niet de oorzaak

Mthijs

Beste mensen,

Zelf verdenk ik, na nog wat gegoogled te hebben, toch vnl. de gist. Deze schijnt als kenmerk te hebben dat hij niet ver doorgist en heeft een hoge flocculatie. Er schijnen meer brouwers te zijn die met deze gist niet verder kwamen dan 1025. Bij mij dus 1030.

Heb daarom zojuist 1,5 liter wort/jongbier afgetapt, in erlenmeyer gedaan samen met de slurrie van US-05 (mooie neutrale gist, uit vorig brouwsel opgevangen), een mespuntje gistvoeding en een pakje van 200 ml. appelsap voor nog wat extra voeding en suikers. Dat staat nu op de magneetroerder. Mijn plan is om nadat dit actief is geworden het erbij te doen, om zodoende de Porter hiermee verder te laten vergisten. Zou het erg jammer vinden als dit brouwsel niet verder komt dan 1030, dan is er toch ergens wat fout gegaan.

Wat denken jullie? Is dit een goed plan?

EvdBroek

Citaat van: Mthijs op 06-07-2017  08:38 uHoe dat zo?
Het kan zijn dat die niet voor een volledige conversie zorgt, dat heb je namelijk bij sommige munich mouten

EvdBroek

Citaat van: Mthijs op 06-07-2017  11:57 uBeste mensen,

Zelf verdenk ik, na nog wat gegoogled te hebben, toch vnl. de gist. Deze schijnt als kenmerk te hebben dat hij niet ver doorgist en heeft een hoge flocculatie. Er schijnen meer brouwers te zijn die met deze gist niet verder kwamen dan 1025. Bij mij dus 1030.

Heb daarom zojuist 1,5 liter wort/jongbier afgetapt, in erlenmeyer gedaan samen met de slurrie van US-05 (mooie neutrale gist, uit vorig brouwsel opgevangen), een mespuntje gistvoeding en een pakje van 200 ml. appelsap voor nog wat extra voeding en suikers. Dat staat nu op de magneetroerder. Mijn plan is om nadat dit actief is geworden het erbij te doen, om zodoende de Porter hiermee verder te laten vergisten. Zou het erg jammer vinden als dit brouwsel niet verder komt dan 1030, dan is er toch ergens wat fout gegaan.

Wat denken jullie? Is dit een goed plan?
Misschien even je gistvat schudden en nog (meer) geduld hebben

DLB

Je hebt hem al 8 keer eerder gebrouwen zeg je?

Maar nu met een andere gist?

Mthijs

Nope, 8 andere brouwsels, vanalles, ging steeds goed.

mbroek

Citaat van: EvdBroek op 06-07-2017  08:18 uDat ligt misschien aan je gebruikte Munich Light

Dat probleem is er alleen met de Goldswaen versies, de basis zou geen problemen moeten geven.

hansHalberstadt

Citaat van: mbroek op 06-07-2017  20:32 uDat probleem is er alleen met de Goldswaen versies, de basis zou geen problemen moeten geven.

Dat ga ik binnenkort zien. Per ongeluk Goldswaen Munich light gebruikt 40% storting ipv normale Munich. Goldswaen is blijkbaar een caramout. 

Blokkie

Adrie Otte schrijft op zijn website een artikel over hoge eind dichtheden. http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/artikelen/6-doorbreek-de-1-020-grens. Hij geeft aan dat er meerdere redenen zijn waarom er een hoge eind sg over blijft. Eén van de factoren het het maischschema. Door vrij lang te maischen bij temperaturen van rond 70 graden verkrijg je een vrij zoet bier met een relatief hoog eind sg. Wil je dat niet komt hij op het advies om vooral langer bij een 65 graden te blijven.

Ook de dikte van het beslag heeft invloed. Adrie adviseert eerder richting 4:1 tot 5:1 te gaan.

NaahedetleJ


Citaat van: mbroek op 06-07-2017  20:32 uDat probleem is er alleen met de Goldswaen versies, de basis zou geen problemen moeten geven.

Goldswean uit nl is dus mindere kwaliteit mout zeg je?  Ik heb pale ale mout gebruikt van hun

NaahedetleJ


Herman

SG heb je gemeten met? Refractometer toevallig?

Mthijs

Nope, met hydrometer.

Heb intussen de US-05 toegevoegd. Kijken wat ie doet.
Hopelijk wordt het nog wat...

Inderdaad een interessant artikel van Adrie over vergisting, was leerzaam. Kan dus best de combi zijn van mijn gist en maischschema.
Nu maar slapen, laat de Amerikaanse gistkabouters vannacht hun werk maar starten  ;) Hopelijk doen ze het wat verregaander dan hun Britse collegae :)

hansHalberstadt

Volgens mij is de conclusie van Adrie wel dat de SVG voornamelijk door de gist bepaald wordt en het maischtraject alleen maar zorgt voor de afronding naar boven of beneden, dus geen heel extreme situaties als deze kan verklaren.

mbroek

Citaat van: NaahedetleJ op 06-07-2017  22:45 uSorry. Ik lees niet goed.

Ik wilde nog reageren op je eerste reactie, maar je had het al door. Prima mouten overigens.

Mthijs

Beste mensen,

Graag zou ik willen leren voor een volgende keer en ik hoop dan ook met jullie hulp te kunnen achterhalen wat er is gebeurd waardoor dit bier zo belabberd is vergist.

Ik heb na de vorige posts uiteindelijk nog de andere gist toegevoegd, Safale US-05 welke ik had opgekweekt/geactiveerd met giststarter. Was veel actieve gist. Na toevoeging paar dagen afgewacht, toen weer SG gemeten: 1,030. Dus niks gebeurd.

Wat zou er kunnen zijn? Zelf heb ik nu de volgende overwegingen:
1. Het kan aan de gebruikte munich mout liggen, al zou dat niet zo'n groot verschil moeten maken;
2. Maischschema is genoemd, zal ongetwijfeld invloed hebben maar dat maakt geen 13 punten  / 15 % vergistingsverschil;
3. Er kan iets met de gebruikte gist zijn, maar na toevoeging andere gist is er niets verbeterd;
4. Misschien te lage vergistingstemperatuur? --> na verhogen temperatuur in vergistingskast is er niets verbeterd;
5. Er kan een infectie zijn? --> nog nooit eerder gehad, bier ruikt, smaakt en oogt gewoon goed;
6. Andere opties???

Inmiddels heb ik voor de zekerheid het bier wel overgeheveld, het staat nu in een volle mandfles onder waterslot, ik wil het in ieder geval maar een week of twee zo laten staan en dan eens een sample nemen om weer te weten.

Wie zou er iets nuttigs over kunnen zeggen?

hansHalberstadt

De munich light samen met de pale mout moet alle omzetting doen. Met alleen 68graden stap van een uur wordt de beta amylase die de vergistbare suiker moet maken snel gedeactiveert dus is de kans groot dat je overgebleven alpha amylase enymen alleen nog relatief grote ketens kan afleveren terwijl het merendeel van de zetmeel nog niet is afgebroken, mede omdat je veel mout zonder enzymwerking in je beslag hebt en munich ook al wat minder enzymen heeft dan pilsmout.
dat verklaart denk ik wel waarom je veel onvergistbare suikers hebt. 

Dus in deze extreme omstandigheden is het maischen misschien toch van groter belang dan soms aangenomen

Mthijs

Dankjewel voor je heldere uitleg.

Dan zal het dus hoogstwaarschijnlijk aan de combinatie van de mouten en het gebruikte maischschema liggen. En misschien ook een temperatuurafwijking tijdens het maischen, dat ie ipv 68 misschien naar 69 of 70 graden is gegaan. Al heb ik niet echt een afwijking in mijn thermometer geconstateerd.

Overigens zit het bier nu in een mandfles en blubt het waterslot iedere 10 sec. Er gebeurt dus nog wel wat. Ben benieuwd.

Mthijs

7 dagen later... SG is inmiddels 1,022. Dat geeft toch weer hoop! Het gist dus traag door. Smaak is inmiddels stukken beter, niet meer zo zoet als bij SG 1,030 maar evenwichtig, biiter, gebrand, pure chocola en koffie smaak. Wordt denk ik toch een mooie en lekkere Porter.

Het waterslot blubt nog zo eenmaal per 10 sec.
Dus ik laat 'm nog maar een weekje staan...

Komt het toch nog goed met dit bier!

hansHalberstadt

Ik zou niet gaan bottelen voor je zeker weet dat hij is uitgegist. Nagisting gaat blijkbaar erg langzaam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.