Maischen op 63 -65 graden

Gestart door Roberts1987, 04-07-2017 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roberts1987

Na 6 mislukte brouwsels van 15 liter hoop ik nu het lek boven te hebben.
Verschillende bieren gebrouwen van tripel, stout, ipa allemaal mislukt (naja het ziet eruit als bier).
Het voornaamste probleem is TE zoet, waterig, gistsmaak, weinig alcohol, slap.
Ook merkte ik op dat na de hoofdgisting de lagering snel klaar was en de vergisting onrustig verliep.

Na wat zoeken op internet kwam ik tot de conclusie dat alles met elkaar te maken heeft, namelijk te veel onvergistbare suikers en te weinig vergistbare suikers.
Hierdoor is het zoet, weinig alcohol, slap, gistsmaak wellicht doordat de gist niks kan afbreken? en waterig.
En door te veel onvergistbare suikers ook geen lange vergisting?

Lang verhaal kort: ik heb nu gekozen om de 63-65 graden stap 75 minuten aan te houden voor max vergistbare suikers.
Resultaat is een SG van 1070, een rustige vergisting.

Nu mijn vraag: Waarom werken de normale maischschema's niet bij mij?
En zal mijn bier enigszins smaken of was het een stom experiment?
Ook had ik last van veel grove eiwitten tijdens het koken/afkoelen.

Mvg,

Robert

hansHalberstadt

Ik vermoed dat je eerder problemen hebt met de gist dan met het maischschema. Welke gist gebruik je en hoeveel gist voeg je toe en in welke vorm? Korrelgist, starter ?

Roberts1987

Ik heb korrelgist gebruikt 11 gram uit mijn hoofd, maar ook vloeibaar Wyeast smack pack.

hansHalberstadt

Wat was je begin SG en eind SG?

Roberts1987

Tripel begin sg 1060 - eind sg eigenlijk maar 1 x gemeten en die was toen 1000
Stout begin sg 1040
Ipa begin sg 1060
mislukte tripel 1040

Kan mij niet voorstellen dat SG te hoog is om zonder starter te werk te gaan.
Wel vreemd dat niet vergistbare suikers toch volledig omgezet zijn eigenlijk.

Thamerdal

Wat is de temperatuur van je wort als je de gist toevoegt?  ???

Roberts1987


hansHalberstadt

Van 1060 naar 1000 is juist heel (onwaarschijnlijk) hoge vergistingsgraad.
Smackpack is voor max 20 liter niet al te zwaar bier. voor zwaar bier of meer bier zou ik dan toch een starter maken. Is 1040 tripel het eind SG?

Thamerdal

Citaat van: Roberts1987 op 04-07-2017  21:11 uHet voornaamste probleem is TE zoet, waterig, gistsmaak, weinig alcohol, slap.
Het lijkt erop dat je bier niet uitvergist. Te weinig gist? Te weinig geduld? Te weinig/geen bottelsuiker?  :weetniet:

Roberts1987

Ja inderdaad de eind sg van 1000 was bij de mislukte 1040 tripel herinner ik mij weer.
Geduld heb ik meer dan genoeg ik heb mijn bier 2 maanden in fles laten staan, nog steeds niet te drinken.


Edit: van mijn bier wat ik afgelopen zondag gebrouwen hebt is sg nu al na hoofdgisting onder de 1020... niet meetbaar na 2 dagen hoofdgisting ;/

Jacques

Klinkt een beetje als te weinig body door een overmaat aan gist.

15 liter wort met een begin SG van 1040 vergisten met 11 g korrelgist is veel te veel. Je kunt al volstaan met 7 g.

Je hebt niet geschreven wat het begin SG was van het bier dat je zondag gebrouwen hebt. Maar het lijkt er op dat je wilt zeggen dat het bier een snelle daling heeft qua SG. Ook dat duidt om het gebruik van veel gist.

Overigens is een tripel met een begin SG van 1040 geen tripel. Een tripel is een zwaar bier met begin SG van boven de 1070. Ook een laag begin SG zorgt er voor dat je een slap bier hebt.

Roberts1987

Ik noemde het ook een mislukte tripel het moest destijds een tripel worden echter niet gelukt.

Tripel van afgelopen zondag begin sg 1070... verdund naar 1060 heeft nu na 2 dagen hoofdgist een sg van 1020 of lager kan het niet goed meten.
Te veel gist... zou kunnen, ik weet het eff niet meer. Misschien gewoon maar deze batch afwachten.

Jacques

Als je een zwaarder bier brouwt heb je meer gist nodig. Daarom zal nu onwaarschijnlijk dat je nu weer een overmaat aan gist gebruikt hebt. Ik neem aan dat je weer 15 liter gebrouwen hebt.

Roberts1987

Klopt 15 liter... zoals ik al zei ik weet het eff niet meer lijken toch nog te veel dingen fout te gaan.
Ik kijk deze batch aan..

Bedankt voor de adviezen

Oscar

Citaat van: Roberts1987 op 04-07-2017  21:11 uNu mijn vraag: Waarom werken de normale maischschema's niet bij mij?

Wat is voor jou een normaal maischschema?  :weetniet:  En lees je even in over een refractometerBrouwen algemeen, en wellicht wat brouwsoftware... En verdiep je eens in de gist en de vergisting... Wellicht een STC1000 aanschaffen..

 :brouwen:

Jeroen D

Eventueel dingetje om te dubbelchecken: je meetapparatuur.

Is je thermometer niet stuk of wijkt af? Dit zou verklaren waarom normale maischschema's niet werken...

Mijn eerste thermometer bleek 5 graden afwijking te hebben (63 was eigenlijk 58, en 78 was zelfs 72). Toch heb ik hier een half jaartje "prima" mee gebrouwen.

springerke

Woont er niemand in de buurt waar je eens een dagje kan meebrouwen, om te zien wat je verkeerd doet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.