Wanneer nagisten

Gestart door Joreb, 04-07-2017 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joreb

Hallo allemaal,

Mijn eerste batch brouwen was niet gelukt helaas, te weinig wort overgehouden (14 liter en moest zijn 20 liter) en niet helder (onvoldoende gefilterd). Ook was ik vergeten de begin SG te meten  :huilen: . Dus ik ben middels begonnen met mijn tweede batch wat soepeler was verlopen. Begin SG (Arsegan Duvel Nat) was 1067 wat opvallend goed was, gezien de beginwaarde van handleiding.

Nu loopt het heerlijk te gisten in mijn oma's kelder (19 graden). Nu na 7 dagen (volgens handleiding 7 tot 10 dagen hoofdgisting)  begint het te kriebelen om het te overhevelen naar ander vat om te nagisten. Alleen ik vraag me af wanneer het beste is om te overhevelen?

- Moet ik hierbij de SG in de gaten houden? Als bij paar dagen de waarde SG niet veranderd?
- Moet bij overhevel naar ander vat alles meegenomen worden of alleen het helder vloeistof (en hoe doe ik dat?)?
- Moet de nagisting veel koeler zijn dan 19 graden? Ik weet namelijk geen andere kelders waar het kouder is (in handleiding staat 22 graden, maar ik lees op internet dat het koeler moest zijn)
- Hoelang moet nagisten gebeuren oftewel wanneer mag ik gaan bottelen?

Fermon

Citaat van: Joreb op 04-07-2017  12:47 uHallo allemaal,

Mijn eerste batch brouwen was niet gelukt helaas, te weinig wort overgehouden (14 liter en moest zijn 20 liter) en niet helder (onvoldoende gefilterd). Ook was ik vergeten de begin SG te meten  :huilen: . Dus ik ben middels begonnen met mijn tweede batch wat soepeler was verlopen. Begin SG (Arsegan Duvel Nat) was 1067 wat opvallend goed was, gezien de beginwaarde van handleiding.

Nu loopt het heerlijk te gisten in mijn oma's kelder (19 graden). Nu na 7 dagen (volgens handleiding 7 tot 10 dagen hoofdgisting)  begint het te kriebelen om het te overhevelen naar ander vat om te nagisten. Alleen ik vraag me af wanneer het beste is om te overhevelen?

- Moet ik hierbij de SG in de gaten houden? Als bij paar dagen de waarde SG niet veranderd?
- Moet bij overhevel naar ander vat alles meegenomen worden of alleen het helder vloeistof (en hoe doe ik dat?)?
- Moet de nagisting veel koeler zijn dan 19 graden? Ik weet namelijk geen andere kelders waar het kouder is (in handleiding staat 22 graden, maar ik lees op internet dat het koeler moest zijn)
- Hoelang moet nagisten gebeuren oftewel wanneer mag ik gaan bottelen?

Ten eerste is het geen probleem als je bier niet helder het gistvat in gaat. Dit zijn eiwitten (trub) die uiteindelijk neerslaan op de bodem.
Er zijn zelfs onderzoeken geweest dat de trub de gisting bevorderd.

Ten tweede: wanneer de de nagisting begint word tdoor de gist bepaald, wanneer de hevige vergisting is geëindigd en het waterslot begint in activiteit af te nemen (minder blubs) begint de de nagisting. Dan kan je overhevelen. Sommige brouwers doen dit niet en laten hun bier in het zelfde gistvat voor de nagisting. Hierover zijn de meningen verdeeld. Ik zelf heb beide geprobeerd en het zijn met beide manieren goede bieren geworden.

Als je sg na 3 dagen hetzelfde is gebleven betekent dat dat de gisting voorbij is en je niet meer moet overhevelen, dit ivm met zuurstof inslag. (In je gistvat wordt je bier beschermd door een laag CO2) wanneer je overhevelt nadat de vergisting is afgelopen krijg je geen deken CO2 meer en krijg je oxidatie.

Voor overhevelen kan je een hevel gebruiken met een droesemkop, deze zorgt ervoor dat je gist en trub niet meegaat.

De nagisting kan op dezelfde temperatuur, eventueel kan je de temperatuur op het laatst van de vergistg iets omhoog gooien zodat  alke vergistbare suikers worden vergist, en om te zorgen dat de gist de diacetyl afbreekt.

Verder kan je ook de zoekfunctie op dit forum gebruiken, er staat ontzettend veel informatie op dit forum over jou gestelde vragen.

Veel succes.

brouwerwaldonk

Als het SG enkele dagen hetzelfde blijft mag je beginnen met overhevelen zonder de gist die op de bodem ligt door een droesemkapje op de hevelbuis te zetten. Die dit liefst naar een mandfles, eventueel vol tot aan de hals. Voor oxidatie moet je volgens mij niet zo bang zijn want de nog zwevende gist zal die opnemen waardoor de gist een boostje krijgt en terug in actie schiet en ook terug een koolzuur deken vormt.
Als het kan mag het op dezelfde temperatuur gedurende 1 tot 2 weken. Stilaan wordt je bier meer en meer helder zeker als je kouder nagist. Voor het afbreken van de diacetyl volgt er nog een hergisting op fles die warm moet. Vóór het bottelen nogmaals overhevelen, om de opgeloste bottelsuiker te kunnen omroeren.

Jacques

Allereerst wil ik opmerken dat Fermon een uitstekend antwoord gegeven heeft op de vraag.
Het is de gist die bepaalt wanneer de nagisting begint en niet de brouwer. De hoofdgisting gaat namelijk geleidelijk over in de nagisting. Als er geen vergisting meer is en je het bier langer laat staan ben je aan het lageren.

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-07-2017  14:47 uAls het SG enkele dagen hetzelfde blijft mag je beginnen met overhevelen zonder de gist die op de bodem ligt door een droesemkapje op de hevelbuis te zetten. Die dit liefst naar een mandfles, eventueel vol tot aan de hals. Voor oxidatie moet je volgens mij niet zo bang zijn want de nog zwevende gist zal die opnemen waardoor de gist een boostje krijgt en terug in actie schiet en ook terug een koolzuur deken vormt.

Overhevelen nadat alle suikers vergist zijn is niet zo'n goed idee. Er is wel degelijk een risico op oxidatie van je bier. Voor de vorming van koolzuur heb je vergistbare suikers nodig. Wanneer die op zijn zal er geen koolzuur gevormd worden. Hooguit zal er opgelost koolzuur vrijkomen door het overhevelen.
Daarnaast heeft lageren niet zo heel veel zin. Het bier wordt er niet beter van. Je kunt net zo goed meteen bottelen. Kraakhelder wordt het ook in de fles.

Joreb

Dank voor de antwoorden!

Heb gisteren nog de SG gemeten en is nu 1015 (en smaakte best lekker :P) . Zal vanavond weer de SG meten!

Alleen ik heb nog niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden, over wanneer nagisten. In de handleiding in bierpakket (https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/897/) staat 7 -  10 dagen  CAT C met SG voor zware bieren ± 1010-1015 en voor lichte bieren ± 1005-1010, zal ik dan voor lichte bieren de SG aanhouden? en is gistfles van glas noodzakelijk? En als ik ga nagisten in zelfde vat, waar moet ik dan nog mee rekening mee houden?

Fermon

Citaat van: Joreb op 05-07-2017  14:22 uDank voor de antwoorden!

Heb gisteren nog de SG gemeten en is nu 1015 (en smaakte best lekker :P) . Zal vanavond weer de SG meten!

Alleen ik heb nog niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden, over wanneer nagisten. In de handleiding in bierpakket (https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/897/) staat 7 -  10 dagen  CAT C met SG voor zware bieren ± 1010-1015 en voor lichte bieren ± 1005-1010, zal ik dan voor lichte bieren de SG aanhouden? en is gistfles van glas noodzakelijk? En als ik ga nagisten in zelfde vat, waar moet ik dan nog mee rekening mee houden?

Bedoel je stap 11?? Deze is niet noodzakelijk.
Nagisten houdt in dat de hoofdgisting voorbij is, tijdens de nagisting worden de laastste suikers opgesnoept door de gist.
Als je wilt overhevelen voor de nagisting lijkt mij dat nu een goed moment (SG 1.015). Blubt het waterslot nog?? MJ m41 gist normaal gesproken behoorlijk ver door (lage eind sg) .
Als je overhevelt voor de nagisting kan het in een plastic vat of glazenfles... Dit maakt niet zoveel uit, een voorwaarde is  dat deze zo vol mogelijk moet zitten, zodat er weinig lucht boven in de fles zit(zuurstof), en dat het laatste beetje vergist wordt en deze ruimte zich vult met koolzuur.
Dan 2 weken laten staan (zelfde temperatuur) en dan bottelen.

Als je het in dezelfde fles laat voor de nagisting heb je meer kans op bijsmaken door de dode gist onder in je vat (deze heb ik nog niet gehad)! Dan zou ik wat eerder bottelen... Wel goed je sg meten dat de vergisting echt is afgelopen! Anders krijg je bommen!

Als je SG na 3 dagen niet is verandert kan je in principe bottelen.

Jacques

Citaat van: Joreb op 05-07-2017  14:22 uDank voor de antwoorden!

Heb gisteren nog de SG gemeten en is nu 1015 (en smaakte best lekker :P) . Zal vanavond weer de SG meten!

Meet niet te vlug achter elkaar. Laat er paar dagen tussen zitten. Ten eerste is het verschil in SG groter en makkelijker vast te stellen en ten tweede gaat het gistvat minder vaak open waardoor je minder zuurstof bij je bier krijgt.

Overigens kun je het beste je niet al te veel aantrekken van de bijgevoegde handleiding. De eind SG's die genoemd worden worden vaak niet gehaald.
En al eerder hebben we hier op het forum gezien dat stap 6 van de handleiding gewoon onzin is. Onder een eiwitrust wordt heel wat anders verstaan dan beschreven. (Een eiwitrust voer je uit rond de 50 ºC tijdens het maischen om eiwitten af te breken.) En eiwitvlokken worden al tijdens het koken gevormd. Het is onbegrijpelijk dat zo'n grote leverancier zo'n slechte handleiding bij hun pakketten doet. En ook dat het signaal over er onjuistheden in de handleiding staan, dat al vaker op dit forum gegeven is, niet opgepikt wordt. 

Joreb

Dank allemaal voor de reacties! Het had me veel geholpen!

Mijn eerste batch (Duvel van Arsegan) is een succes, heb al wat flesjes gegeven aan collega's en vrienden en waren zeer positief (of ik nog wat meer kan brouwen lol :) )!

Al dan nog wel hier en daar wat opmerkingen:
- was iets te zoet van smaak; Ik denk inderdaad dat ik iets teveel aan suiker heb gebruikt tijdens het bottelen, was uitgegaan van 8 gram per liter (volgende keer maar 6 gram proberen)
- iets te weinig hopsmaak; denk dat het mede komt door teveel suiker tijdens het bottelen, maar iets langer hop meekoken lijkt mij dat het geen kwaad kan.

Bedankt allemaal  :groots: (op naar mijn volgende batch!)

stiaanke

De suiker die je toevoegt bij het bottelen vergist normaal volledig en maakt het bier niet zoeter.

Joreb

Citaat van: stiaanke op 04-08-2017  21:07 uDe suiker die je toevoegt bij het bottelen vergist normaal volledig en maakt het bier niet zoeter.

Heb net een fles opengemaakt en kom eigenlijk niet te zoet over, hopsmaak goed aanwezig (eigenlijk perfect te noemen :) )

De opmerkingen waren dan ook in begin gemaakt na twee weken in fles (had dit allemaal genoteerd), hierna na dan 3 a la 4 weken verder na het bottelen alleen maar meer positiever berichten! Gisteren was ik bij een verjaardag en had dus aantal flessen meegenomen, hier waren dan ook bierkenners (ook een brouwer tussen) aanwezig ( kwam daar dus later achter haha) en waren volop positief over mijn bier. Veel vragen hoe ik het had gebrouwen natuurlijk..

Ongelooflijk, ben hier wel totaal mee over verrast! Had dit zeker niet verwacht bij mijn eerste batch (nou ja, eigenlijk tweede)... nogmaals bedankt allemaal!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.