Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saccharomyces cerevisiae (Biergist)  (gelezen 2605 keer)

Offline Hoorn

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Saccharomyces cerevisiae (Biergist)
« Gepost op: 02-07-2017 17:10 u »
Ik ben de laatste maanden vooral aan het experimenteren om met pure en verse ingrediënten te koken. Daarvoor ben ik op zoek gegaan naar de best haalbare ingrediënten. Zo nu en dan kom ik op dergelijke websites ook interessante ingrediënten tegen voor het brouwen van bier.

Nu kwam ik toch wel iets heel bijzonders tegen (Saccharomyces cerevisiae, https://www.pit-pit.com/biergist.html). Mijn eerste gedachte was dit kan niet, is vast voor andere toepassingen, omdat gist na het openen van de verpakking snel in kwaliteit verminderd. Na een verdere verdieping https://nl.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_cerevisiae, kwam de twijfel. Misschien is het toch mogelijk om dit ingrediënt te gebruiken om bier (wijn en brood) mee te vergisten. Graag jullie mening/bevindingen, waarom het wel of niet kan en als het kan, hoe het te gebruiken is?

Alvast bedankt voor de opheldering.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Saccharomyces cerevisiae (Biergist)
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2017 17:20 u »
Volgens mijn bescheiden mening is dat geen levende gist en kan je daar dus geen wort mee vergisten. Je zou het eventueel kunnen gebruiken in de kookketel als gistvoeding.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2017 17:46 u »
Volgens mijn bescheiden mening is dat geen levende gist en kan je daar dus geen wort mee vergisten. Je zou het eventueel kunnen gebruiken in de kookketel als gistvoeding.
2e regel zegt ' Levende biergist'

Of het wat is om mee te brouwen? geen idee, want je heb t totaal geen idee wat de eigenschappen van deze mystery gist is.

Aan de andere kant hebben ze het ook weer over 'gemalen gist'... lekker duidelijk

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2017 17:46 u »
Ja, natuurlijk kan dit.
Wat dacht je dat korrelgist is?
De gistslurrie onder uit je gistvat kan je ook drogen, malen en verpakken voor later gebruik.

Van dit product weet je alleen niet van welke tak het is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2017 21:36 u »
Nu kwam ik toch wel iets heel bijzonders tegen (Saccharomyces cerevisiae, https://www.pit-pit.com/biergist.html). Mijn eerste gedachte was dit kan niet, is vast voor andere toepassingen, omdat gist na het openen van de verpakking snel in kwaliteit verminderd. Na een verdere verdieping https://nl.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_cerevisiae, kwam de twijfel. Misschien is het toch mogelijk om dit ingrediënt te gebruiken om bier (wijn en brood) mee te vergisten. Graag jullie mening/bevindingen, waarom het wel of niet kan en als het kan, hoe het te gebruiken is?

Saccharomyces cerevisiae is niets anders dan biergist. Wordt ook zo genoemd op de site waarnaar je verwijst.
Het is de verzamelnaam van bovengistende gisten. Ook broodgist en wijngist horen daarbij. De wikipedia pagina waarnaar je verwijst klopt helemaal. Biergisten zijn stammen van Saccharomyces cerevisiae die speciaal geselecteerd in de loop van een lange periode.

Zo te lezen gaat het om gedroogde gist. Geen idee waarom je het gemalen gist noemen. Staat wel interessant. Moet je wel een hele kleine schrootmolen hebben.  :)

Gedroogde gist koop je links en rechts heel wat goedkoper.
https://www.broodbakshop.nl/bruggeman-instant-gist-125-gram.html?gclid=CMa0o92s69QCFWIq0wodOyUKKg
https://www.arabfoodlovers.nl/instant-gist-500-gr

Offline Blokkie

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2017 21:48 u »
Wanneer je een eiwitbron zoekt, kan dit een goed en natuurlijk product zijn. Wanneer je wort wilt vergisten, dan denk ik niet dat het gaat werken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2017 22:03 u »
Biergist wordt vooral aangeraden omdat het veel vitamine B bevat.

Bij Westmalle mag men biergist ophalen op doktersrecept...

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2017 23:11 u »
Bij Westmalle mag men biergist ophalen op doktersrecept...
Volgens de laatste informatie die ik heb is er aan de poort van de brouwerij niets meer te halen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 03-07-2017 20:27 u »
Volgens de laatste informatie die ik heb is er aan de poort van de brouwerij niets meer te halen.

Zou kunnen. Het is weer even geleden dat ik gezien heb dat men bezig was met het oogsten van de gist voor de verkoop.

Offline Boxem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 04-06-2021 22:08 u »
Oud stukje… weet ik..
Maar ik wil er toch even op reageren.

Ik ben nu een poosje aan het brouwen met deze gist en het levert verassend goeie resultaten op..
Ik krijg ook goede recensies van vrienden en bekenden .
Ik heb het nu geprobeerd met een tripel en een witte, witte smaakt zeer goed, tripel moet nog 2 weekjes…

En voor de prijs hoef je het niet te laten..
€ 3,- ….. per kilo !

Offline Kramer

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 05-06-2021 12:05 u »
Oud stukje… weet ik..
Maar ik wil er toch even op reageren.

Ik ben nu een poosje aan het brouwen met deze gist en het levert verassend goeie resultaten op..
Ik krijg ook goede recensies van vrienden en bekenden .
Ik heb het nu geprobeerd met een tripel en een witte, witte smaakt zeer goed, tripel moet nog 2 weekjes…

En voor de prijs hoef je het niet te laten..
€ 3,- ….. per kilo !

Welke gist gaat dit nu over? Want de gist van pit&pit waar de oorspronkelijke link over gaat is € 17.50 per kilo. En de omschrijving is nu dusdanig dat duidelijk is dat het geen bruikbare levende gist is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 05-06-2021 13:25 u »
het zal dus gewoon gist zijn wat overblijft bij bottelen, maar de vraag is of ze het op hogere temperatuur hebben gedroogd, want dat kan betekenen dat het gewoon dood is. maar in ieder geval is het waarschijnlijk uitgeputte gist. Dus moet je er sowieso eerst een starter mee maken en dan zie ik weinig nut.

Offline Boxem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 05-06-2021 22:23 u »
Welke gist gaat dit nu over? Want de gist van pit&pit waar de oorspronkelijke link over gaat is € 17.50 per kilo. En de omschrijving is nu dusdanig dat duidelijk is dat het geen bruikbare levende gist is.

Is de gedroogde gist..
Die her en der voor een een paar euro te koop is…

Tags: