Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verbeteringen aan Brewferm Triple  (gelezen 1948 keer)

Offline Ad uit Maleisie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Verbeteringen aan Brewferm Triple
« Gepost op: 02-07-2017 12:03 u »
Hallo bierbrouwers en bierdrinkers,

“Ad uit Maleisie” … mijn voornaam is “Ad” en ik woon voornamelijk in Maleisie, met mijn vrouw. Een aantal maanden per jaar verblijven wij ook in Nederland.
Sinds het jaar 2000 wonen wij in Azie, verschillende landen. In Azie ben ik meteen met brouwen begonnen. Toen, omdat hier geen speciaalbier te koop was. Inmiddels is een breed scala van Europese bieren hier verkrijgbaar. Toch ben ik doorgegaan met brouwen omdat ik mijn eigen bier lekkerder vind.
Een hele simpele brouwer ben ik. Het gaat mij niet om het proces, maar om het resultaat: “af en toe een bijzonder biertje drinken”. Het werk van het brouwen neem ik op de koop toe. Ik noem het “brouwen”. Sommigen of misschien zelfs velen van jullie zullen het verafschuwen wat ik doe: ik gebruik Brewferm pakketten, Triple. Andere smaken ook geprobeerd, “Triple” is mijn favoriet. Helemaal volgens recept van Brewferm. In zo’n emmer met die vrolijke bierdrinker erop en een kraantje aan de onderkant. In het deksel heb ik een waterslot gefabriceerd. Ik had in het begin al eens gelezen dat “alles goed schoon” moet zijn. Alles wat ik gebruik ontsmetten, dat doe ik consequent, met “Chemopro van OXI”, nog nooit een batch mislukt. Alles in de emmer volgens recept van Brewferm, goed roeren en dan laten gisten. In Maleisie is het veel warmer dan in Nederland, 35 graden overdag, 25 graden s’nachts. Het gisten gebeurt in de slaapkamer. Daar gebruiken wij s’nachts airconditioning, 24 graden s’nachts en overdag warmt het op tot zo’n 28 graden. Hier en daar lees ik dat die temperatuur te hoog is voor het gistingsproces. Het gaat toch altijd goed. Gisting bebeurt wel snel. Ik heb het idee dat de batch na een paar dagen al klaar is. Soortelijk gewicht meten … dat heb ik nog nooit gedaan, ik laat het gewoon 7 dagen staan, dan EEn keer hevelen, bottle suiker erbij, bottelen, weer 7 dagen in de slaapkamer en vervolgens in de koelkast. Meteen daarna vind ik het al goed drinken, een paar weken later nog beter. Soms, na een paar maanden, weer terug vanuit Nederland, vind ik nog een paar flesjes in de koelkast. Dan smaakt het nog even lekker, kan het voordeel van “maanden rijpen” niet proeven.
Onlangs kwam ik min of meer toevallig terecht op deze site. Hier las ik dat de keuze van het gist bepalend is voor de uiteindelijke smaak van het bier. Had ik nog geen weet van. Las ook ergens dat “Wyeast 1762 abbey 2” zowat het summum is voor het gisten van bier, superieur tov het gist dat met de Brewferm pakketten wordt meegeleverd, resulterend in een veel betere smaak.
Dacht dat dit een mooi moment was om mijn brouwproces eens onder de loop te nemen, na zoveel jaren, met hopelijk een beetje hulp van jullie “de bierbrouw professionals”. Wellicht ga ik hierna eea veranderen, een experiment of twee doen en als de nieuwe procedure bevalt dan ga ik weer vele jaren op de nieuwe weg verder. Heel specifiek heb ik drie vragen:

1.   Brewferm Triple: Is dat nog steeds aan te raden of is er inmiddels een beter Triple pakket op de markt?
2.   Gist: “Wyeast 1762 abbey 2”, leidt dat echt tot een veel betere smaak? Of kun je een andere gist voorstellen die nog lekkerder bier maakt? En hoe moet dat dan met vloeibaar gist, hoeveel moet ik gebruiken voor Brewferm Triple en hoe toe te voegen?
3.   Heb jij wellicht nog andere voorstellen om mijn bier nog beter (lekkerder) te maken?
Deze post heb ik op “Stel je voor” geplaatst. Misschien is dit niet de juiste ingang voor mij met, mijn 3 vragen. Als dat zo is dan hoor ik dat graag, ga ik hem op de voorgestelde rubriek zetten.
Bij voorbaat hartelijk dank voor de adviezen.

Groeten uit Maleisie,

Ad

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Verbeteringen aan Brewferm Triple
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2017 17:04 u »
Hoi Ad,

Leuk om je verslag te lezen dat je ook zonder gecontroleerde vergisting in de warmte een lekker biertje kunt brouwen. Brewferm Triple resulteert inderdaad altijd in een prima biertje, toevallig zit ik er op dit moment één te drinken. Ik ga binnenkort een triple brouwen van pilsmout en ben van plan hetzelfde recept te vergisten met een aantal verschillende korrelgisten. De gisten die ik heb geselecteerd zijn;

Lallemand Abbaye
Fermentis Safbrew S-33
Fermentis Safale BE-256
MJ Belgian Tripel M31
MJ Belgian Ale M41

Misschien kun je er inspiratie uit halen voor jouw Brewferm verbeter project.

Welkom op het forum en veel plezier met brouwen  :proost:

Groeten,

Peter

Tags: