Help: pH doorgeschoten naar pH 4.5

Gestart door Frank Cameron, 30-06-2017 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Cameron

Ben aan het brouwen, nu is de pH van de maisch doorgeschoten naar 4- 4.5

Wat te doen? ???

Hen al zo veel mogelijk water aan de maisch toegevoegd, dit verandert niets.

Bvd,


Robert1968

Beetje kalk of (schoonmaak)soda. Weliswaar waarschijnlijk geen "food-grade" kwaliteit, maar die paar gram die je nodig hebt, zal je geen kwaad doen.

Frank Cameron

pH blijkt 5 te zijn.. heb dit maar geaccepteerd.

Wellicht alleen iets minder rendement?

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 30-06-2017  19:58 upH blijkt 5 te zijn.. heb dit maar geaccepteerd.

Wellicht alleen iets minder rendement?

Zal meevallen.

Als je een pH hebt van 5.0 tijdens het koken is er niets aan de hand. Bij begin maischen kan het een iets lagere vergistingsgraad geven.
Ben je een donker bier aan het brouwen? Speciaal voor donkere bieren heb ik tegenwoordig calciumcarbonaat in huis om de pH tijdens het maischen omhoog te kunnen brengen. Calciumcarbonaat is gewoon te koop bij onze leveranciers en wordt veel gebruikt als ontzuurder van wijn.

Frank Cameron

Citaat van: Jacques op 30-06-2017  22:18 uZal meevallen.

Als je een pH hebt van 5.0 tijdens het koken is er niets aan de hand. Bij begin maischen kan het een iets lagere vergistingsgraad geven.
Ben je een donker bier aan het brouwen? Speciaal voor donkere bieren heb ik tegenwoordig calciumcarbonaat in huis om de pH tijdens het maischen omhoog te kunnen brengen. Calciumcarbonaat is gewoon te koop bij onze leveranciers en wordt veel gebruikt als ontzuurder van wijn.

Dag Jacques,

Ik brouw een IPA met Cascade hop. Ben inmiddels aan het koelen en het valt me op dat de eiwitten veel minder goed zijn uitgevlokt.
Kan dat ook met de pH te maken hebben?

Groet Frank


HermanH

Als je te veel aangezuurd hebt of veel donkere mouten hebt gebruikt waardoor de pH te laag is, kan je de zuurtegraad naar omlaag halen (naar hoger pH-cijfer brengen) met bicarbonaat, gewoon rijsmiddel/bakpoeder dat ook in zelfrijzende bloem zit. Echter voorzichtig mee strooien, het is erg snel terug te veel aan pH-waarde, dus te weinig zuur...

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 30-06-2017  23:39 uDag Jacques,

Ik brouw een IPA met Cascade hop. Ben inmiddels aan het koelen en het valt me op dat de eiwitten veel minder goed zijn uitgevlokt.
Kan dat ook met de pH te maken hebben?

Groet Frank

Het uitvlokken van eiwitten is inderdaad ook afhankelijk van de pH. Je hebt niet verteld wanneer je de pH gemeten hebt en waarmee. Bij een pH van 5,2 krijg je een prima uitvlokking. Daar zul je niet veel van af hebben gezeten denk ik.
De hoeveelheid eiwituitvlokking is ook sterk afhankelijk van de gebruikte mout. Heb je toevallig een andere mout gebruikt dan anders.

Frank Cameron

Citaat van: Jacques op 01-07-2017  09:12 uHet uitvlokken van eiwitten is inderdaad ook afhankelijk van de pH. Je hebt niet verteld wanneer je de pH gemeten hebt en waarmee. Bij een pH van 5,2 krijg je een prima uitvlokking. Daar zul je niet veel van af hebben gezeten denk ik.
De hoeveelheid eiwituitvlokking is ook sterk afhankelijk van de gebruikte mout. Heb je toevallig een andere mout gebruikt dan anders.

Zit rond de pH 5 (gemeten met stripjes uit het lab). En ik heb inderdaad andere mout gebruikt, Palemout ipv eerdere pilsmout.

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 01-07-2017  09:53 uZit rond de pH 5 (gemeten met stripjes uit het lab). En ik heb inderdaad andere mout gebruikt, Palemout ipv eerdere pilsmout.

Bij een donkere mout krijg je een lagere pH. Nu is het verschil tussen pilsmout en palemout niet erg groot. Daarom is onwaarschijnlijk dat de oorzaak is voor een lagere pH.

pH-stripjes zijn niet altijd betrouwbaar omdat ze meestal een vrij groot bereik hebben. Weet je wat het bereik is van de strookjes die jij gebruikt hebt?

Frank Cameron

Citaat van: Jacques op 02-07-2017  15:07 uBij een donkere mout krijg je een lagere pH. Nu is het verschil tussen pilsmout en palemout niet erg groot. Daarom is onwaarschijnlijk dat de oorzaak is voor een lagere pH.

pH-stripjes zijn niet altijd betrouwbaar omdat ze meestal een vrij groot bereik hebben. Weet je wat het bereik is van de strookjes die jij gebruikt hebt?

Nee de pH is doorgeschoten door mijn eigen fout. Ik heb te veel zuur toegevoegd.

De pH stripjes lopen van pH 1 tot 14. Wel laboratorium kwaliteit.

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 03-07-2017  00:06 uDe pH stripjes lopen van pH 1 tot 14. Wel laboratorium kwaliteit.

Die stripjes hebben een veel te groot bereik en zijn voor ons ongeschikt.
Beter is is het pH strips aan te schaffen met een kleiner bereik. Bijvoorbeeld deze.

Nog fijner om te gebruiken is een pH-meter maar daarvoor moet je dieper in de buidel.

Frank Cameron

Citaat van: Jacques op 03-07-2017  20:37 uDie stripjes hebben een veel te groot bereik en zijn voor ons ongeschikt.
Beter is is het pH strips aan te schaffen met een kleiner bereik. Bijvoorbeeld deze.

Nog fijner om te gebruiken is een pH-meter maar daarvoor moet je dieper in de buidel.

Die strips heb ik ook, alleen ogen ze niet echt kwalitatief vind ik.
Toch maar eens naar een pH meter kijken, maar alles op zijn tijd.

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 03-07-2017  22:25 uDie strips heb ik ook, alleen ogen ze niet echt kwalitatief vind ik.

Het gaat om de functionaliteit. Aan pH-strips waarop je de pH kunt aflezen per hele pH-waarde heb je niet zo veel als het gaat om het controleren van het brouwproces...

Frank Cameron

De Eind SG is 1062 geworden, hier had ik ook op gehoopt.

Jacques

Citaat van: Frank Cameron op 04-07-2017  08:06 uDe Eind SG is 1062 geworden, hier had ik ook op gehoopt.

Ik denk dat je begin SG bedoelt: het SG voor de start van de vergisting.

Frank Cameron

Citaat van: Jacques op 04-07-2017  20:34 uIk denk dat je begin SG bedoelt: het SG voor de start van de vergisting.

Klopt inderdaad, moet natuurlijk begin SG zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.