Wyeast gist/ 15 liter pils...

Gestart door kennym325, 28-06-2017 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kennym325

Brouwers,

Op BrouwHulp heb ik een recept gevonden voor een simpele pils. Wanneer ik bij de gist kom staat hier 1 pak Wyeast gist. Wanneer ik bij brouwsels kijk bij vergisting geeft hij aan dat ik 100 miljard gistcellen heb, maar ik moet er 240 miljard hebben, houdt dit in dat ik dus 3 pakken Wyeast gist moet halen van € 7 per stuk? Lijkt me nogal veel voor 15 liter pils?

Gr kenny

Fermon

Citaat van: kennym325 op 28-06-2017  20:56 uBrouwers,

Op BrouwHulp heb ik een recept gevonden voor een simpele pils. Wanneer ik bij de gist kom staat hier 1 pak Wyeast gist. Wanneer ik bij brouwsels kijk bij vergisting geeft hij aan dat ik 100 miljard gistcellen heb, maar ik moet er 240 miljard hebben, houdt dit in dat ik dus 3 pakken Wyeast gist moet halen van € 7 per stuk? Lijkt me nogal veel voor 15 liter pils?

Gr kenny

Nee klopt precies wat BrouwHulp zegt, misschien nog wel meer. Voor een ondergistend bier ben je meer gist nodig. Hoe koeler je hem vergist hoe meer.
In dit geval is het verstandig om een starters te maken van 1 pak gist.

Enos

Ik heb in maart ook 16  ltr pils gebrouwen , met een begin SG van 1048.
Ik heb ook maar 1 zakje Wyeast gist gebruikt nr 2124 Bohemian Lager.
Op 11 graden laten gisten ging perfect
Na de gisting van 3 weken was het eind SG 1010

En het eindresultaat vonden ik  en mijn vrienden super, echt goed gelukt.

Naar mijn mening 3 zakjes te veel en dat buiten de kosten dan.

Enos

Jacques

Het klopt wat Fermon schrijft. Hoe lager de vergistingstemperatuur hoe meer vitale gist je nodig hebt voor een vlotte en volledige vergisting.
Bij te weinig gist te enten loop je het risico dat je een gestokte vergisting krijgt.

Om voldoende vitale gist te krijgen met één verpakking moet je een giststarter maken. Daarover is hier op het forum heel veel geschreven.
Zie de tag giststarter.
Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken. Dit forum bestaat al de nodige jaren en veel onderwerpen zijn zeer uitvoerig al aan bod geweest.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.