Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast gist/ 15 liter pils...  (gelezen 942 keer)

Offline kennym325

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wyeast gist/ 15 liter pils...
« Gepost op: 28-06-2017 20:56 u »
Brouwers,

Op BrouwHulp heb ik een recept gevonden voor een simpele pils. Wanneer ik bij de gist kom staat hier 1 pak Wyeast gist. Wanneer ik bij brouwsels kijk bij vergisting geeft hij aan dat ik 100 miljard gistcellen heb, maar ik moet er 240 miljard hebben, houdt dit in dat ik dus 3 pakken Wyeast gist moet halen van € 7 per stuk? Lijkt me nogal veel voor 15 liter pils?

Gr kenny

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
Re: Wyeast gist/ 15 liter pils...
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2017 21:05 u »
Brouwers,

Op BrouwHulp heb ik een recept gevonden voor een simpele pils. Wanneer ik bij de gist kom staat hier 1 pak Wyeast gist. Wanneer ik bij brouwsels kijk bij vergisting geeft hij aan dat ik 100 miljard gistcellen heb, maar ik moet er 240 miljard hebben, houdt dit in dat ik dus 3 pakken Wyeast gist moet halen van € 7 per stuk? Lijkt me nogal veel voor 15 liter pils?

Gr kenny

Nee klopt precies wat BrouwHulp zegt, misschien nog wel meer. Voor een ondergistend bier ben je meer gist nodig. Hoe koeler je hem vergist hoe meer.
In dit geval is het verstandig om een starters te maken van 1 pak gist.

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2017 21:40 u »
Ik heb in maart ook 16  ltr pils gebrouwen , met een begin SG van 1048.
Ik heb ook maar 1 zakje Wyeast gist gebruikt nr 2124 Bohemian Lager.
Op 11 graden laten gisten ging perfect
Na de gisting van 3 weken was het eind SG 1010

En het eindresultaat vonden ik  en mijn vrienden super, echt goed gelukt.

Naar mijn mening 3 zakjes te veel en dat buiten de kosten dan.

Enos

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2017 22:55 u »
Het klopt wat Fermon schrijft. Hoe lager de vergistingstemperatuur hoe meer vitale gist je nodig hebt voor een vlotte en volledige vergisting.
Bij te weinig gist te enten loop je het risico dat je een gestokte vergisting krijgt.

Om voldoende vitale gist te krijgen met één verpakking moet je een giststarter maken. Daarover is hier op het forum heel veel geschreven.
Zie de tag giststarter.
Je kunt ook de zoekfunctie gebruiken. Dit forum bestaat al de nodige jaren en veel onderwerpen zijn zeer uitvoerig al aan bod geweest.

Tags: