Reinigen binnenkant aftapkraan

Gestart door thoru, 27-06-2017 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thoru

Hoi,

Ik brouw in standaard witte plastic brouwemmers van Brewferm. Deze hebben een aftapkraantje die er zo uitziet:


Hoe kan ik zo'n kraantje schoonmaken aan de binnenkant? Door het half transparante kunststof is goed te zien dat er vloeistofresten achterblijven in het kraantje. Ik laat nu aan het einde van het reinigen van de emmer zelf al het reinigingsmiddel door het kraantje lopen waarbij ik hem voortdurend open en dicht draai. Niet echt handig en ik betwijfel of het effectief is.

Het lijkt er niet op dat het kraantje te demonteren is.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Remco Poelstra

joenedu

Als je flink trekt kan je het rode kraantje uit de witte houder trekken.

ciesvandekwis

Met een flessenborstel, flink heet sopje, of mijn pink (wel teruggeven achteraf).
Je hebt ook van die pijpenkoteraars, of strootjes (ijzerdraadje met soort stug vilt omheen) te koop in knutselwinkels.

mbroek

Met gepast geweld heb je drie delen na uit elkaar prutsen.

Maar het beste is als je dingen gaat vervangen vaten zonder plastic kraantjes te nemen. Ga dan hevelen of neem rvs kranen.

brouwmus

Of je gebruikt (voorzichtig) een mondstukborsteltje. Eentje voor een trombonemondstuk past:
https://www.schreeven.nl/grootkoper/1142-helin-3300-mondstuk-borstel-large-00021227.html

Kraantje kan inderdaad uit elkaar.

Zelf trek ik er een doekje doorheen, nadat het kraantje heeft liggen weken in de Oxi.



Jacques


Amateurke

Jacques, ik denk dat je appelen met citroenen aan het vergelijken bent?

lier


thoru

Hartelijk dank voor alle reacties.

Ik ga eerst nog eens proberen om het kraantje uit elkaar te halen.
Mocht dat niet lukken dan is zo'n aseptisch of anderszins goed reinigbaar kraantje een mooi alternatief.
Ik ben bang dat ik met doekjes e/o borsteltjes niet de ingeklemde resten kwijt raak.

Met vriendelijke groet,

Remco Poelstra

Jacques

Citaat van: Amateurke op 27-06-2017  21:16 uJacques, ik denk dat je appelen met citroenen aan het vergelijken bent?

Niet echt. Het gaat weliswaar om een ander type kraan maar de 3 delige kranen zijn eenvoudig volledig uit te elkaar te halen en daardoor goed te reinigen. Door mij worden dergelijke kranen al een paar jaar gebruikt. Overigens zitten op mijn Chinese CCT sanitaire vlinderklep kranen. Die zijn ideaal. Niet voor niets worden die veel gebruikt in commerciƫle brouwerijen.

edensan

Citaat van: Jacques op 28-06-2017  21:25 uNiet echt. Het gaat weliswaar om een ander type kraan maar de 3 delige kranen zijn eenvoudig volledig uit te elkaar te halen en daardoor goed te reinigen. Door mij worden dergelijke kranen al een paar jaar gebruikt. Overigens zitten op mijn Chinese CCT sanitaire vlinderklep kranen. Die zijn ideaal. Niet voor niets worden die veel gebruikt in commerciĆ«le brouwerijen.
Ook bij AliExpress?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.