Vragen over hoofdgisting, metingen en nagisten

Gestart door Bozza, 26-06-2017 13:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Bozza op 29-06-2017  07:26 uDaarnaast nog een belangrijke vraag die ik nog open heb staan: Het waterslot is nog steeds actief (op dag 4). Als deze binnenkort stopt, wil ik de 400-450 gram suiker toevoegen om de SG waarde te verhogen (van 1.049 naar 1.058). Maar als ik dit opgelost in water toevoeg aan het vat, moet ik dit dan nog roeren of beter van niet?

Het waterslot hoeft niet stil te staan voordat je de extra suiker toevoegt. Voorzichtig roeren met een desinfecteerde plastic of rvs roerder kan. Roeren hoeft niet als je de suikeroplossing niet te dik maakt. 2 à 3 keer zo veel gewicht aan water nemen dan suiker werkt goed.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-06-2017  08:33 uAls bij mij de hoofdgisting gedaan is (wat meestal na 5 a 7 dagen is, meten is weten) dan hevel ik met een droesemkapje op de hevelbuis, altijd over naar een mandfles. Dan begint de lagering, die ik altijd 2 weken laat duren om het bier helder te laten worden. Tijdens het lageren doe ik ook dry hop een dag of 4. Na die 2 weken lageren ligt er een dun laagje gist op de bodem van de mandfles. Om te bottelen hevel ik nogmaals over (met een droesemkapje) naar een mandfles van waaruit ik bottel.

Het sneller helder worden van je bier wordt bevorderd door het gebruik van brouwzouten. De calciumionen zorgen voor een sneller flocculatie van je gist. Je bier wordt hierdoor helderder. Overigens is de duur waarbinnen een gist flocculeert van gist tot gist verschillend.

brouwerwaldonk

Ik gebruik inderdaad 25 ml calciumchloride in het brouwwater voor 45 L bier. Dus daarom wordt mijn bier mooi helder, wat ik nog niet wist.
Daarnaast werk ik uitsluitend met authentieke brouwerijgisten uit mijn gistbank.


Bozza

Citaat van: brouwerwaldonkEen staal nemen om de densiteit te meten kan perfect doen met een goed ontsmette hevelpijp met een silicone slang. Je neemt een proper maatglas, plaats daarin uw densiteitmeter en laat er genoeg bier in stromen tot de meter vlotjes drijft. Even de densiteitmeter voorzichtig op en neer bewegen om het koolzuur te laten lossen, dan pas aflezen. Het bier kan je dan opdrinken, zo heb je al een idee van de smaak.

De suiker die je wil toevoegen los je op in een klein beetje water (ik neem een gelijk deel water en suiker), breng het even aan de kook waarna je het in het gistvat giet. Dan even roeren om de suiker min of meer te mengen. Wel zorgen dat uw roerlepel grondig ontsmet is   

Helemaal duidelijk Brouwer Waldonk! Ik mis inderdaad nog iets dergelijks om op een goede hygiënische manier een staal te nemen, die moet ik gaan aanschaffen. En wat een helder bier btw, ziet er erg goed en uitnodigend uit! :-)

Citaat van: JacquesHet waterslot hoeft niet stil te staan voordat je de extra suiker toevoegt. Voorzichtig roeren met een desinfecteerde plastic of rvs roerder kan. Roeren hoeft niet als je de suikeroplossing niet te dik maakt. 2 à 3 keer zo veel gewicht aan water nemen dan suiker werkt goed.

Ahh ok. Dan ga ik de suikeroplossing vanavond toevoegen, is dat ook achter de rug.

Easywoods

Citaat van: Bozza op 29-06-2017  12:57 uHelemaal duidelijk Brouwer Waldonk! Ik mis inderdaad nog iets dergelijks om op een goede hygiënische manier een staal te nemen, die moet ik gaan aanschaffen.

Om eenvoudig en hygiënisch een monster te nemen kun je ook een "wijndief" gebruiken, werkt super  ;)

https://www.Brouwmarkt.nl/wijndief-helder-1-delig-om-monsters-uit-gistingsvat-fles-te-halen-lengte-50-cm.html

Bozza

Citaat van: Easywoods op 29-06-2017  13:29 uOm eenvoudig en hygiënisch een monster te nemen kun je ook een "wijndief" gebruiken, werkt super  ;)

https://www.Brouwmarkt.nl/wijndief-helder-1-delig-om-monsters-uit-gistingsvat-fles-te-halen-lengte-50-cm.html

Damn, dat is nog eens handig! Die gaat zeker op het lijstje voor mijn Brouwmarkt bezoek! Dank voor de tip Easy!

Bozza

Hallo bierbrouwers! Nou, het lijkt erop alsof we bij de volgende stap gaan belanden. Ik heb gisteravond de eerste meeting gedaan, na 8 dagen gisten, en kwam uit op 1.008, wat het recept ook voorschrijft. Ik zal het vanavond en morgenavond nogmaals meten en als het 1.008 blijft, ga ik woensdag bottelen. Mijn aanpak wordt dat ik het bier overhevel naar een bottelvat en de suikeroplossing hieraan toevoeg. Overal op Internet lees ik dat je de suikeroplossing als eerste erin moet doen en dan het bier overhevelen. Ik weet echter niet helemaal zeker hoeveel liter er nou in zit. In mijn bottelvat zijn de liters duidelijk aangegeven dus als het bier is overgeheveld, zal het aantal liter ook bekend zijn.

Is het mogelijk om eerst het bier over te hevelen en dan de gewenste hoeveelheid suikeroplossing toe te voegen? If so, moet je dan nog roeren of is dat uit ten boze?

Hoor graag hier wat meer tips over dan wat ik op Internet kan vinden. Hartelijk dank nogmaals.

Groeten,

Jos

PS. Zondag naar de Brouwmarkt gegaan en een hoop mooie accessoires ingeslagen! :-D

brouwerwaldonk

Citaat van: Bozza op 04-07-2017  07:24 uIs het mogelijk om eerst het bier over te hevelen en dan de gewenste hoeveelheid suikeroplossing toe te voegen? If so, moet je dan nog roeren of is dat uit ten boze?
Zodra je water met suiker kookt en alle suiker is opgelost (dus zachtje aan de kook brengen), mag je dat heet in je bottelemmer gieten, dan zachtjes maar voldoende omroeren zodat je bier overal evenveel suikeroplossing heeft. De suikerstroop mag in geen geval verkleuren naar bruin, want dat stolt direct in je bier en krijg je niet meer verdeeld in je bier.
Met zachtjes omroeren wordt bedoeld, dat er geen luchtinslag mag plaatshebben in verband met oxidatie.

Ik bottel in een mandfles en roer met een inox uitklapbare roerder, in een op en neer draaiende/scheppende beweging.




hans_nwk

Citaat van: Bozza op 04-07-2017  07:24 uIk weet echter niet helemaal zeker hoeveel liter er nou in zit. In mijn bottelvat zijn de liters duidelijk aangegeven dus als het bier is overgeheveld, zal het aantal liter ook bekend zijn.
Dit is een van de redenen waarom ik de suiker met maatschepjes en en een trechter rechtstreeks in de flesjes doe.
Groet,
Hans

Easywoods

Citaat van: Bozza op 04-07-2017  07:24 uIf so, moet je dan nog roeren of is dat uit ten boze?

Als je de suikeroplossing als eerste in je bottelvat doet en het jongbier er overheen laat lopen mengt het al aardig. Als alles in je bottelvat zit kun je nog even heel voorzichtig roeren... Maar als je de suiker rechtstreeks in de flesjes doet hoef je inderdaad helemaal niet te roeren...  :)

Jacques

Citaat van: Bozza op 04-07-2017  07:24 uHallo bierbrouwers! Nou, het lijkt erop alsof we bij de volgende stap gaan belanden. Ik heb gisteravond de eerste meeting gedaan, na 8 dagen gisten, en kwam uit op 1.008, wat het recept ook voorschrijft. Ik zal het vanavond en morgenavond nogmaals meten en als het 1.008 blijft, ga ik woensdag bottelen.

Dat je precies op 1008 bent uitgekomen is vooral toeval. Het eind SG is namelijk van heel veel factoren afhankelijk en je hoeft zeker niet uit te komen op het SG dat ander heeft gehaald met een recept. Wacht minstens 3 dagen met weer te maken. Wanneer dan het SG niet gedaald is mag je aannemen dat het bier is uitgegist. Een paar dagen laten staan om te zorgen dat het bier helderder wordt kan geen kwaad. Je hebt dan minder gist in je fles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.