Brand hobbybrouw fiasco - mijn bier is zuur

Gestart door Vazoem, 25-06-2017 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazoem

Dag brouwers,

Ik heb jullie hulp nodig. Zoals vele van jullie heb ook ik dit voorjaar meegedaan aan het Brand hobbybrouwwedstrijd om een session IPA te maken. Helaas kreeg ik weinig feedback terug omdat mijn bier geïnfecteerd bleek te zijn. Dit is iets wat mij de laatste tijd al een paar keer overkomen is en daarom de vraag of jullie mijn manier van brouwen kunnen checken op fouten. Hieronder mijn proces:
  • Ik maisch met zelf geschroten mout en gebruik de oude Speidel 20 L voor dit proces. Ik kook dan meestal voor 60 minuten. De kraan heb ik op voorhand geweekt in een oplossing met PBW Five Star. De dompelkoeler is hygenisch schoon maar niet steriel schoon (probleem?)
  • Ik maak mijn 30 L gistvat (rond met dichtdraaien) door eerst vol met warm water en de voorgeschreven hoeveelheid PBW Five Star. Dit laat ik voor een paar uur weken tijdens schroten, maischen en koken. Hierin stop ik ook de Speidel kraan voor even en het waterslot. Ook maak ik het kraanstuk open en schrob deze met een kleine fijne borstel omdat hier eventueel kleine dingen kunnen achterblijven. Hierna leeg ik de tank en vul weer met water en dit keer Saniclean Five Star. Ik vul dan de tank weer helemaal met een flinke scheut Saniclean (misschien minder water en vooral met borstel schoonmaken?)    
  • Na koken en koelen laat ik het wort in de tank spetteren in de open lucht. Ik doe zelf alles met rubberen handschoenen aan die ik regelmatig inspuit met P3 Alcodes. Ik voeg op het einde gist toe die ik open knip met een schaar die ik heb ingespoten met P3 Alcodes.
  • Daarna belucht ik met aquarium pomp. Deze heeft een RVS bruissteen en het kleine filtertje die ik hergebruik (kan dit kwaad? Iedere keer dus blootgesteld aan vieze lucht maar die kun je niet schoonmaken want dat wordt hij onbruikbaar). Zowel de slang als de bruissteen kook ik altijd voor ongeveer 15 minuten voor gebruik (dit water gebruik ik om mijn most te spoelen). Deze heb ik niet voorbewerkt met schoonmaakmiddelen maar doe ik eigenlijk altijd in de vaatwasser (zou ik voortaan ook in de PBW kunnen doen). Belucht ik dan voor 15 minuten en sluit dan de gisttank af. (misschien moet ik ook voortaan de   
  • Tijdens het hele proces neem ik regelmatig samples met plastic paster pipet voor dichtheid maar deze maak ik niet schoon (kans op infectie!! maar hoe maak ik die goed schoon iedere keer?) 

Laatst kwam ik er achter dat er wat schimmel in mijn klimaatkast zat dus die heb ik grondig schoongemaakt nu. Het 30 L gistvat heb ik 2ehand gekocht. Daarom heb ik besloten maar nieuwe pet gistflessen te kopen gezien deze minder naden etc hebben. Enig idee waar ik goed op zou moeten letten? Dank voor jullie tips! :brouwen:

ir. Auditor

Zijn je flesjes goed schoon?

Markiej87

Je kunt het heel simpel bekijken: een infectie ontstaat altijd nádat je stopt met koken. Dus tijdens het koelen of daarna. Voor ons is het niet te zeggen waar dat ontstaat, hoe gedetailleerd je dit ook uitlegt. Je zult dus alles wat tijdens of na het koelen in contact komt met je bier grondig moeten reinigen of vervangen.

Vazoem

Citaat van: ir. Auditor op 25-06-2017  17:19 uZijn je flesjes goed schoon?


Ah die was ik nog vergeten inderdaad. Ik maak die schoon met weken in sop en dan schoon borstelen. Daarna bewaar ik ze en doe ik met aluminiumfolie een kapje er op zodat hij stofvrij blijft. Vlak voor bottelen maak ik ze schuin met Saniclean en een flessenpompje (handmatig). Toegegeven, ik kwam laatst enkele flessen tegen die toch niet goed schoon waren. Beter flessen schoon te maken met PBW en dan Saniclean vlak ervoor?

ir. Auditor

Ik brouw nog niet lang en in kleinere hoeveelheden, maar heb gelukkig na 14x brouwen nog geen infectie gehad (even afkloppen).

Ik gebruik beugelflesjes.
-zodra het flesje leeg is spoel ik even met kraanwater.
-voor bottelen doe ik ze in een teiltje heet water met afwasmiddel (huismerk met extra hygiëne)
-zorg dat flesje helemaal vol is.
-rubbertje los in water.
-enkele minuten weken
-met schone nieuwe schuurspons buitenkant van flesje en dop schoonmaken.
-met flessenborstel binnenkant.
-leeg gieten
-teiltje vullen met schoon water en oxi
-flesjes weer enkele minuten er in, helemaal vol.
-kort naspoelen met koud schoon water.

Het kost wel veel tijd, gelukkig brouw ik maar 6 flesjes per keer.....

Verder heb ik altijd een flesje handalcohol staan en gebruik dat erg vaak tussendoor om mijn handen te ontsmetten.

Fermon

Ik ga ervan uit dat je de flesjes van brand hebt gebruikt? Deze zijn al schoongemaakr/ nieuw. Deze heb jij ook nog gereinigd? Zo ja dan denk dat jouw infectie  probleem zit tussen het koelen en bottelen.

bierfan

Toevallig nog een lepel die je tijdens het koken en na het koelen gebruikt?

orangeloo

Citaat van: Vazoem op 25-06-2017  17:15 u
  • Daarna belucht ik met aquarium pomp. Deze heeft een RVS bruissteen en het kleine filtertje die ik hergebruik (kan dit kwaad? Iedere keer dus blootgesteld aan vieze lucht maar die kun je niet schoonmaken want dat wordt hij onbruikbaar). Zowel de slang als de bruissteen kook ik altijd voor ongeveer 15 minuten voor gebruik (dit water gebruik ik om mijn most te spoelen). Deze heb ik niet voorbewerkt met schoonmaakmiddelen maar doe ik eigenlijk altijd in de vaatwasser (zou ik voortaan ook in de PBW kunnen doen). Belucht ik dan voor 15 minuten en sluit dan de gisttank af. (misschien moet ik ook voortaan de   
  • Tijdens het hele proces neem ik regelmatig samples met plastic paster pipet voor dichtheid maar deze maak ik niet schoon (kans op infectie!! maar hoe maak ik die goed schoon iedere keer?) 

Deze twee stappen zou ik eens (tijdelijk) overslaan.

Zorg voor genoeg gist en laat het wort goed in je gistvat "kletteren" Eventueel nog eens goed zwenken met het gistvat nadat de gist is toegevoegd. Beluchten KAN een risico op infectie opleveren.

En waarom regelmatig samples nemen? Doe het na de hoofdgisting, als je overhevelt naar een mandfles en na de nagisting als je gaat bottelen. Waarom meer samples nemen, echt veel te corrigeren valt er toch niet. En iedere keer je vat openen KAN een risico op infectie opleveren.

Daarnaast zou ik alle kraantjes en hevels die je gebruikt na het koken nog eens goed controleren / schoonmaken / desinfecteren. Dus ook als je gaat bottelen, alle kraantjes, hevels en slangen controleren / schoonmaken / desinfecteren.

Koel je met een platenkoeler? deze heeft ook wel wat meer aandacht nodig. Is goed schoon te houden. maar dan moet je dat wel zorgvuldig doen.

Succes  :brouwen:

ps Geïnfecteerd bier kan altijd nog een lekker lambiekachtig bier worden. Dus lekker weg zetten en ieder jaar een sproeien.

mbroek

Citaat van: Vazoem op 25-06-2017  17:15 uTijdens het hele proces neem ik regelmatig samples met plastic paster pipet voor dichtheid maar deze maak ik niet schoon (kans op infectie!! maar hoe maak ik die goed schoon iedere keer?)

Wat ik doe is een nieuw rietje op de pipet prikken en dan neem ik een sample. Een ritje komt uit de verpakking door de pipet, ik zit er dus niet aan. Daarna kan het rietje weg (ik proef er nog wel van). In de pipet komt dus nooit vloeistof bij mij.
 

Bart LJ

Laat je de dompelkoeler wel  minimaal 10 minuten meekoken?

Neetje

Citaat van: ir. Auditor op 25-06-2017  17:19 uZijn je flesjes goed schoon?

Lijkt me sterk dat dan alle flesjes besmet zijn.

Dund

Ik zou sowieso een plantenspuit kopen en die vullen met Star San oplossing.

Je kan dan je vaten, handschoenen, pipetten, etc inspuiten. Dit is een stuk makkelijker en sneller dan een heel vat laten vollopen. Daarnaast zou het ook kunnen dat je plastic vat wat scheurtjes heeft of zo en dat daar een hardnekkige bacterie in zit?

Knobby

2e hand gistvat zou ik niet vertrouwen. Plastic is berucht om dat er in krassen hardnekkige bacterien kunnen zitten die je niet makkelijk om zeep helpt.

ciesvandekwis

Alle koude-fase materiaal eens in een 10% bleekwateroplossing zetten en naspoelen met warm water en azijn. Hoeft niet helemaal onder te staan, eens mee rollen af en toe en nachtje laten trekken. Ook plastic hevels vertonen na tijd ook barstjes waar van alles kan in kruipen.
En inderdaad, zuurtjes een jaar laten staan, als je een damejeanne op overschot hebt, er paar bodempjes oude geuze van Boon in gieten na uitdrinken. Helemaal geen straf dat  >:D.

Rich

Hoe uit zich de infectie in de smaak? Neem je ook de visuele aspecten van een infectie waar (vlies)? Hoewel ik niet per se twijfel aan het oordeel van de Brand keurmeester zou het zo niet ook iets anders kunnen zijn, matige kwaliteit van de (her)gisting bijvoorbeeld in het geval van een zuurtje.

Een beruchte infectiehaard is het plastic kraantje wat vaak meegeleverd wordt met gistvaten. Het vaste deel waar het kraantje in gaat bestaat vaak uit twee delen, tussen deze twee delen blijft een hoop troep hangen wat je er met weken niet uitkrijgt.

Oxhead

Plastic gistvat, kraantjes en hevels zijn in de meeste gevallen de oorzaak bij infecties.

Vazoem

Citaat van: mbroek op 25-06-2017  20:27 uWat ik doe is een nieuw rietje op de pipet prikken en dan neem ik een sample. Een ritje komt uit de verpakking door de pipet, ik zit er dus niet aan. Daarna kan het rietje weg (ik proef er nog wel van). In de pipet komt dus nooit vloeistof bij mij.

Ik zal kijken of ik het wat kan minderen in samples nemen of ik laat, zoals later ook beschreven, de pipet met saniclean inwerken voor gebruik. Zal paar biertje opzij zetten, wieweet!

Vazoem

Citaat van: Vazoem op 02-07-2017  17:31 uIk zal kijken of ik het wat kan minderen in samples nemen of ik laat, zoals later ook beschreven, de pipet met saniclean inwerken voor gebruik. Zal paar biertje opzij zetten, wieweet!

Daarom heb ik nu nieuwe gekocht zonder kraantjes.

Vazoem

Citaat van: Neetje op 25-06-2017  21:31 uLijkt me sterk dat dan alle flesjes besmet zijn.

Heb ze ook nog eens erna schoongemaakt met starsan dus zou goed moeten zijn denk ik. Visueel waren ze schoon.

Adbrouwt

Stoppen met beluchten dat kan ook zonder. Verder alles aan de koude kant schoon desinfecteren of steriliseren. En belangrijk tijdens de vergisting je vat niet aanraken en enkele weken laten gisten. Dus geen samples nemen of je vat open maken

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 02-07-2017  17:45 uStoppen met beluchten dat kan ook zonder. Verder alles aan de koude kant schoon desinfecteren of steriliseren. En belangrijk tijdens de vergisting je vat niet aanraken en enkele weken laten gisten. Dus geen samples nemen of je vat open maken

Het infectiespook ligt vooral aan het begin van de vergisting op de loer. Na de start van de vergisting is het bier veel minder gevoelig voor infecties. De daling van de pH, vorming van alcohol en koolzuur en vermindering van voedingstoffen maakt dat je bier veel minder gevoelig is. Het nemen van monsters kan uit het oogpunt van het voorkomen van infecties niet zo veel kwaad. Uiteraard hoort het materiaal dat je daarvoor gebruikt wel gedesinfecteerd te zijn. Wel is het zo dat je bij elke keer dat het gistvat open gaat nadat de vergisting is afgelopen er weer zuurstof in je gistvat komt. Dat hoor je ook zo veel mogelijk te beperken.

Vazoem

Dank voor alle tips! Ben nu bezig met zelfde receptuur ongeveer (alleen iets hogere SG dan brand hobbybrouwwedstrijd) om te zien of ik beter resultaat krijg emt alle aanpassingen. Fingers crossed! ::)

TymonK

Citaat van: Vazoem op 10-07-2017  12:25 uDank voor alle tips! Ben nu bezig met zelfde receptuur ongeveer (alleen iets hogere SG dan brand hobbybrouwwedstrijd) om te zien of ik beter resultaat krijg emt alle aanpassingen. Fingers crossed! ::)

Succes! Tips genoeg :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.