Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Quadrupel recept. Kan de gist dit doen?  (gelezen 4323 keer)

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
Re: Quadrupel recept. Kan de gist dit doen?
« Reactie #25 Gepost op: 29-06-2017 10:05 u »
Citaat
Mijn elektronische meter geeft de Brix waarden in tienden weer.
Waar is die te koop Jacques, en wat is de prijs?

Ik sta op het punt om een refractometer 0 -18 brix aan te schaffen, misschien nog even uitstellen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 29-06-2017 13:51 u »

Ik sta op het punt om een refractometer 0 -18 brix aan te schaffen, misschien nog even uitstellen.
18 brix is te weinig om het wort van een zwaar bier mee te kunnen meten. Ik zou dan 32 brix meter nemen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 29-06-2017 13:55 u »
Brix is geen Plato. http://braukaiser.com/documents/Kaiser_Brix_Plato_SG_table.pdf

Daarnaast is Plato niet eenheid waar hobbybrouwers mee werken. De commerciŽle brouwers doen dat wel. Verder bepalen de commerciŽle brouwers de eind waarde met een Platometer (dobber) en die waarde is niet te vergelijken met die van een refractometer. Dat geeft dus nog meer verwarring.
Die tabel geldt alleen voor wort met een bepaald eiwitpercentage waardoor je in dit geval brix/plato=1.04 krijgt, maar in de praktijk kan die brix correctiefacotr liggen tussen 1.02 en 1.07 en voor gisten bier loopt hij op naar wel 1.5
enige harde verband is er tussen plato en SG omdat die beide gekoppeld zijn aan dichtheid

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 29-06-2017 22:59 u »

Ik had eerste een Chinese maar dat was niet veel. Heb ik terug kunnen sturen en mijn geld heb ik terug gekregen.

De meter die ik nu heb komt van Brouwland en kost Ä 179. De meter heeft een bereik van 0 - 50 Brix. Je kunt aflezen op tienden en de maximale onnauwkeurigheid is 0,2 Brix.
Je moet er wel mee leren werken. Altijd minstens 30 seconden wachten voor een betrouwbare meting. De meter heeft dan de tijd gehad om de temperatuur van het monster te bepalen. Anders dan bij veel handrefractometers heb je zo'n 0,3 - 0,5 ml vloeistof nodig, dus meer dan 2 druppels. Toch ben ik zeer tevreden over deze meter.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 30-06-2017 08:36 u »
Dus jij meet na de gisting ook met dat toestel. Met welke tool reken je dan om naar de echte densiteit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 30-06-2017 13:26 u »
Dus jij meet na de gisting ook met dat toestel. Met welke tool reken je dan om naar de echte densiteit.

Hydrometer wordt amper meer gebruikt Met de rekentool van hansHalberstadt reken is alles om.

Maar ik ben het eens met je dat beginnende brouwers het beste een hydrometer kunnen gebruiken. Geen omrekenen en je hebt grotere monsters om te proeven...

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 07-07-2017 22:56 u »
Welke eind SG heb je uiteindelijk bereikt? Groet Sjoerd

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #32 Gepost op: 09-07-2017 11:20 u »
Welke eind SG heb je uiteindelijk bereikt? Groet Sjoerd

Vandaag gebotteld, eind SG was 1029, vergistingsgraad van 72,6%. Wordt dit bier te zoet?  :weetniet: Er staat 24 IBU tegenover.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #33 Gepost op: 09-07-2017 18:27 u »
Vandaag gebotteld, eind SG was 1029, vergistingsgraad van 72,6%. Wordt dit bier te zoet?  :weetniet: Er staat 24 IBU tegenover.

Densimeter of refractometer? Gecorrigeerd?

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 19-07-2017 22:47 u »
Hij zal wat zoet zijn, maar wordt vooral een wat dikbier die niet waarschijnlijk niet makkelijk wegdrinkt. Ik heb ooit een quadrupel gebrouwen met een eind SG 1030, die dronk niet makkelijk weg. Was wel complexer in de mouten, dus hoop voor je dat het meevalt.

Gr Sjoerd

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #35 Gepost op: 17-11-2017 16:17 u »
Uiteindelijk is dit een heerlijk biertje geworden met een romige schuimkraag en welliswaar aan de zoete kant maar niet tť zoet.  :proost:  Volgende week maandag maak ik hem nog een keer maar dan met de La Trappe-Quadrupel gist en Ūets meer hop.

Tags: