Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Quadrupel recept. Kan de gist dit doen?  (gelezen 4332 keer)

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
  • Land: nl
    • Thuisbrouwerij Prins
Quadrupel recept. Kan de gist dit doen?
« Gepost op: 24-06-2017 21:58 u »
Graag zou ik morgen een Quadrupel brouwen. Ik hoop dat deze dan in het najaar/winter lekker op smaak is voor wanneer het kouder wordt buiten. Ik ben benieuwd naar jullie meningen over het recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptQuadrupel
Kenmerk
Brouwdatum25-6-2017
BiertypeQuadrupel
Aantal liters12
Gewenst begin SG1098 (10,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21,5 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater14,3 liter
Spoelwater7,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur35 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC84,4 %4303 gr3 EBC
Caramünch type 24,3 %219 gr110 EBC
Chocolademout1,3 %66 gr900 EBC
Kristalsuiker10,0 %510 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)11,9 %6 gr90 minuten12 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %18 gr90 minuten10 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %12 gr5 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C45 minuten3,1 l/kg
273°C20 minuten3,1 l/kg
376°C2 minuten3,1 l/kg

Voor de rest vroeg ik me af, ik ga dit vergisten met een zakje S33 die ik ''nog had liggen'' en houdbaar is tot 08-2017, dat betekent dat de gist al een aantal maanden hier in huis is. Denken jullie dat dit zakje de 12L zonder slepende vergisting kan vergisten? Of is het handig dat ik met moutextract in een gedesinfecteerde PET-fles even het zakje activeer voor morgen en goed schud en ontgas?  :biersmile: Bedankt!  :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
Re: Quadrupel recept. Kan de gist dit doen?
« Reactie #1 Gepost op: 24-06-2017 22:33 u »
De houdbaarheidsdatum is 08-2017. Mr. Malty geeft aan dat ik uit moet gaan bij de 'production date' van één jaar voor de houdbaarheidsdatum. Wanneer ik dit invoer krijg ik de volgende uitkomsten:

www" border="0

Is dit redelijk betrouwbaar kan één zakje ook voldoende zijn? Lees vaak op het forum dat Mr.Malthy te 'voorzichtig' zou zijn in haar berekeningen.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2017 08:19 u »
Hoewel ik gewoonlijk met vloeibare gisten werk wil ik je deze raad geven. Doe die 10% suiker niet in de kookpan maar los die op met een beetje water breng het aan de kook en voeg de siroop toe in het gistvat als de gisting al een dag of 5 gaande is.
Zo geef je de gist de mogelijkheid, om eerst de moeilijke suikers aan te pakken, en helemaal op het einde de heel gemakkelijke kristalsuiker om te zetten. Op 24u is die suikergift ook omgezet.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2017 22:12 u »
...
 ik ga dit vergisten met een zakje S33 die ik ''nog had liggen'' en houdbaar is tot 08-2017, dat betekent dat de gist al een aantal maanden hier in huis is. Denken jullie dat dit zakje de 12L zonder slepende vergisting kan vergisten?

Als je het zakje gist korrelgist koud hebt bewaart dan verwacht ik niet veel problemen.
Heb de S33 gist al eens gebruikt (1 zakje op 20 ltr) die al een jaar over de datum was.
Normale vergisting gehad. Was wel met een begin sg van 1.060 oid.

Wel de suiker pas na de hoofdvergisting toevoegen zoals Brouwerwaldonk aangeeft.

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2017 01:45 u »
Bedankt voor de reacties! Vond vandaag een ander oud(er) zakje S33 dus uiteindelijk heb ik 14L gemaakt met twee zakjes van 1/1,5 jaar oud. Dat werkte! Na 3 uur blupte het waterslot al.  :proost: Dit is het uiteindelijk geworden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptQuadrupel
Kenmerk
Brouwdatum25-6-2017
BiertypeQuadrupel
Aantal liters14
Gewenst begin SG1098 (10,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,2 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater16,3 liter
Spoelwater8,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur43 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80,0 %4779 gr3 EBC
Caramünch type 26,0 %358 gr110 EBC
Kristalsuiker10,0 %597 gr0 EBC
Special B3,0 %179 gr391 EBC
Chocolademout1,0 %60 gr900 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)11,9 %11 gr90 minuten25 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %11 gr90 minuten7 EBU

OpmerkingenOorsrponkelijk 23 IBU, door fout in BrouwVisie neemt ie suiker bij vergisting niet mee en lijkt het bier bitterder.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als
Opmerkingen2 redelijk oude zakjes S33 toegevoegd (1 houdbaar tot 3-17 en 1 tot 8-17)

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C40 minuten3,0 l/kg
273°C20 minuten3,0 l/kg
376°C2 minuten3,0 l/kg

OpmerkingenMaischen zat redelijk veel tegen de 69C aan in de eerste stap.

Door een fout in BrouwVisie heeft de suiker die je toevoegt bij de vergisting geen invloed op het aantal IBU's wat nu te hoog is. Ook neemt BrouwVisie de toegevoegde suiker bij het vergisten niet mee bij het brouwzaalrendement waardoor ik op 55% zit terwijl dit ongeveer 65% is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2017 11:25 u »
Toch zal dit een vrij zoete quadrupels worden, S33 staat niet bekend om zijn lage eind SG's.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2017 11:42 u »
Zet uw densiteitmeter in een maatglas en er hevel een beetje bier in. Zo weet je hoever de gisting al is gevorderd en je kan meteen proeven wat de smaak als is.

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #7 Gepost op: 27-06-2017 13:09 u »
Binnen 24 uur na het brouwen was de hoofdvergisting voorbij.  :o Nu af en toe een blupje uit het waterslot. Denk dat die twee zakjes misschien toch wel (te)veel was achteraf. Net de suiker toegevoegd-, daarmee is mijn begin SG (achteraf gecorrigeerd) 1093 ipv. 1098.  :degroeten: Slim om nog 200 gram extra correctiesuiker toe te voegen? Ook omdat MO zei dat hij alsnog zoet wordt, dan kan de suiker het misschien wat droger maken?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 27-06-2017 13:39 u »
Binnen 24 uur na het brouwen was de hoofdvergisting voorbij.  :o Nu af en toe een blupje uit het waterslot
Voorbij of vastgelopen? Wat is je huidige SG?

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #9 Gepost op: 27-06-2017 13:49 u »
Ik denk dat de hoofdgisting voorbij is omdat toen ik met de refractometer keek en dit corrigeerde via https://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht ik op een SVG van 65% uitkwam. Door de toevoeging van de 597 g kristalsuiker is het bluppen van het waterslot weer begonnen.  Hopen dat de S-33 goed doorgist.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-06-2017 15:05 u »
Een refractometer is niet het geschikte meetinstrument om te zien hoe ver uw bier is uitgegist. Daarvoor is een densiteitmeter het enige juiste, en liefst nog dezelfde waarmee je de begin densiteit hebt gemeten.
Een niet volmoutbier met 10% suiker zou toch moeten doorgisten tot lager dan 1010

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 27-06-2017 15:59 u »
Een refractometer is niet het geschikte meetinstrument om te zien hoe ver uw bier is uitgegist. Daarvoor is een densiteitmeter het enige juiste, en liefst nog dezelfde waarmee je de begin densiteit hebt gemeten.
Een niet volmoutbier met 10% suiker zou toch moeten doorgisten tot lager dan 1010
Kan allebei. ik gebruik zelf alleen nog maar de refractometer. Het verband tussen Brix waarde aan het einde van de gisting en begin van de gisting is zelfs nog mooier dan bij de hydrometer omdat de verhouding eindbrix/beginbrix direct iets zegt over SVG en vrijwel niet afhankelijk is van de sterkte van je wort. Dat is bij de hydrometer niet het geval.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 27-06-2017 16:11 u »
Bijvoorbeeld
beginBrix=20 (SG=1081), eindbrix=10.8 (SG=1019) (verhouding Brix= 0.540 verhouding SG=19/81=0.235) komt overeen met SVG=75%
beginBrix=10 (SG=1039), eindbrix=5.3 (SG=1009) (verhouding Brix= 0.530, verhouding SG=9/39=0.231) komt overeen met SVG=75%

Bij SG zit er dus toch ook een verhouding in alleen is die anders

edit: bron is refractometertooltje

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #13 Gepost op: 27-06-2017 18:18 u »
Kan allebei. ik gebruik zelf alleen nog maar de refractometer. Het verband tussen Brix waarde aan het einde van de gisting en begin van de gisting is zelfs nog mooier dan bij de hydrometer omdat de verhouding eindbrix/beginbrix direct iets zegt over SVG en vrijwel niet afhankelijk is van de sterkte van je wort. Dat is bij de hydrometer niet het geval.

Ja inderdaad! Daarom gebruik ik deze tool vaak https://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht want die corrigeert dit toch ook?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 27-06-2017 20:23 u »

Met een refractometer kun je prima werken onder voorwaarde dat je het SG berekent met een daarvoor ontwikkelde rekentool.

En op welk eind SG je uitkomt is van diverse factoren afhankelijk. Begin SG, gebruikte gist, maischschema en gebruikte mouten om maar wat te noemen. Vandaar dat je niet zomaar kan stellen dat je met 10% suiker uit zou moeten komen op een eind SG lager dan 1010.

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #15 Gepost op: 27-06-2017 20:27 u »
Inderdaad. Wel is het waarschijnlijk dat de SVG hoger ligt mét 10% kristalsuiker dan volmout? Denk trouwens dat die kristalsuiker veel goeds doet in dit recept en het geheel wat droger trekt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 28-06-2017 12:07 u »
Met een refractometer kun je prima werken onder voorwaarde dat je het SG berekent met een daarvoor ontwikkelde rekentool.
Het SG hoef je alleen te berekenen als geheugensteuntje voor mensen die in SG termen denken. Zoals boven al aangegeven kun je direct de SVG berekenen uit de gemeten brix warden dus is SG berekenen daarvoor niet noodzakelijk als tussenstap.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 28-06-2017 21:35 u »
Het SG hoef je alleen te berekenen als geheugensteuntje voor mensen die in SG termen denken. Zoals boven al aangegeven kun je direct de SVG berekenen uit de gemeten brix warden dus is SG berekenen daarvoor niet noodzakelijk als tussenstap.

Feit is dat de internationale hobbybrouwgemeenschap in SG termen denkt en niet in Brix termen. Voor de onderlinge communicatie is daarom nodig om ook altijd SG waarden te vermelden. Dan weet iedereen waarover je het hebt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 28-06-2017 23:41 u »
Inderdaad voor de communicatie wel handig om ook het SG te vermelden. Misschien nog ter aanvulling:
de verhouding in SG termen is groter dan die in brix termen (0.235 versus 0.53 in het voorbeeld) dat betekent dat SG meten wat nauwkeuriger zou kunnen zijn, maar daartegenover staat dat brix veel makkelijker werkt met een druppeltje en dat refractometers vaak nauwkeuriger zijn dan hydrometers.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 29-06-2017 00:04 u »
Feit is dat de internationale hobbybrouwgemeenschap in SG termen denkt en niet in Brix termen. Voor de onderlinge communicatie is daarom nodig om ook altijd SG waarden te vermelden. Dan weet iedereen waarover je het hebt.

Als we Brix nu gewoon Plato noemen, dan zijn we al op de betere weg.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #20 Gepost op: 29-06-2017 00:05 u »
... refractometers vaak nauwkeuriger zijn dan hydrometers

Dat is niet juist.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 29-06-2017 00:21 u »
Dat is niet juist.
De hobbybrouw hydrometers zijn met 2 SG punten afleesbaar en refractometers die de meesten gebruiken zijn binnen 0.2 Brix punt afleesbaar. 1 Brix punt komt bij wort overeen met ca 4 SG punten dus 0.2 Brix=0.8 SG punt, vandaar mijn opmerking.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 29-06-2017 07:18 u »
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar meten met een densiteitmeter. Als ik de dichtheid meet van het wort met mijn refractometer voor en na de gisting kom ik uit op een vergistingsgraad van hoger dan 100% met die rekentool.
Ik heb een nauwkeurige densiteitmeter van 1000 tot 1100 met een schaalverdeling van 1 punt.
Laatst had ik voor een biertje van 7,6 vol% een SVG van 93%. Begin densiteit 1057 en na het gisten 1004.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 29-06-2017 09:01 u »
Als we Brix nu gewoon Plato noemen, dan zijn we al op de betere weg.

Brix is geen Plato. http://braukaiser.com/documents/Kaiser_Brix_Plato_SG_table.pdf

Daarnaast is Plato niet eenheid waar hobbybrouwers mee werken. De commerciële brouwers doen dat wel. Verder bepalen de commerciële brouwers de eind waarde met een Platometer (dobber) en die waarde is niet te vergelijken met die van een refractometer. Dat geeft dus nog meer verwarring.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 29-06-2017 09:10 u »
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar meten met een densiteitmeter. Als ik de dichtheid meet van het wort met mijn refractometer voor en na de gisting kom ik uit op een vergistingsgraad van hoger dan 100% met die rekentool.
Ik heb een nauwkeurige densiteitmeter van 1000 tot 1100 met een schaalverdeling van 1 punt.
Laatst had ik voor een biertje van 7,6 vol% een SVG van 93%. Begin densiteit 1057 en na het gisten 1004.

Ook ik heb nauwkeurige densimeters maar ook een nauwkeurige elektronische refractometer. Die meter heb ik aangeschaft omdat ik altijd moeite had met het goed aflezen van een analoge refractometer. Op een of andere manier zaten mijn wimpers mij altijd in de weg. Mijn elektronische meter geeft de Brix waarden in tienden weer. Laatst weer onderling met elkaar vergeleken met behulp van het rekentool van hansHalberstadt. Klopte perfect.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 29-06-2017 10:05 u »
Citaat
Mijn elektronische meter geeft de Brix waarden in tienden weer.
Waar is die te koop Jacques, en wat is de prijs?

Ik sta op het punt om een refractometer 0 -18 brix aan te schaffen, misschien nog even uitstellen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 29-06-2017 13:51 u »

Ik sta op het punt om een refractometer 0 -18 brix aan te schaffen, misschien nog even uitstellen.
18 brix is te weinig om het wort van een zwaar bier mee te kunnen meten. Ik zou dan 32 brix meter nemen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 29-06-2017 13:55 u »
Brix is geen Plato. http://braukaiser.com/documents/Kaiser_Brix_Plato_SG_table.pdf

Daarnaast is Plato niet eenheid waar hobbybrouwers mee werken. De commerciële brouwers doen dat wel. Verder bepalen de commerciële brouwers de eind waarde met een Platometer (dobber) en die waarde is niet te vergelijken met die van een refractometer. Dat geeft dus nog meer verwarring.
Die tabel geldt alleen voor wort met een bepaald eiwitpercentage waardoor je in dit geval brix/plato=1.04 krijgt, maar in de praktijk kan die brix correctiefacotr liggen tussen 1.02 en 1.07 en voor gisten bier loopt hij op naar wel 1.5
enige harde verband is er tussen plato en SG omdat die beide gekoppeld zijn aan dichtheid

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 29-06-2017 22:59 u »

Ik had eerste een Chinese maar dat was niet veel. Heb ik terug kunnen sturen en mijn geld heb ik terug gekregen.

De meter die ik nu heb komt van Brouwland en kost € 179. De meter heeft een bereik van 0 - 50 Brix. Je kunt aflezen op tienden en de maximale onnauwkeurigheid is 0,2 Brix.
Je moet er wel mee leren werken. Altijd minstens 30 seconden wachten voor een betrouwbare meting. De meter heeft dan de tijd gehad om de temperatuur van het monster te bepalen. Anders dan bij veel handrefractometers heb je zo'n 0,3 - 0,5 ml vloeistof nodig, dus meer dan 2 druppels. Toch ben ik zeer tevreden over deze meter.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 30-06-2017 08:36 u »
Dus jij meet na de gisting ook met dat toestel. Met welke tool reken je dan om naar de echte densiteit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 30-06-2017 13:26 u »
Dus jij meet na de gisting ook met dat toestel. Met welke tool reken je dan om naar de echte densiteit.

Hydrometer wordt amper meer gebruikt Met de rekentool van hansHalberstadt reken is alles om.

Maar ik ben het eens met je dat beginnende brouwers het beste een hydrometer kunnen gebruiken. Geen omrekenen en je hebt grotere monsters om te proeven...

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 07-07-2017 22:56 u »
Welke eind SG heb je uiteindelijk bereikt? Groet Sjoerd

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #32 Gepost op: 09-07-2017 11:20 u »
Welke eind SG heb je uiteindelijk bereikt? Groet Sjoerd

Vandaag gebotteld, eind SG was 1029, vergistingsgraad van 72,6%. Wordt dit bier te zoet?  :weetniet: Er staat 24 IBU tegenover.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #33 Gepost op: 09-07-2017 18:27 u »
Vandaag gebotteld, eind SG was 1029, vergistingsgraad van 72,6%. Wordt dit bier te zoet?  :weetniet: Er staat 24 IBU tegenover.

Densimeter of refractometer? Gecorrigeerd?

Offline Sjoerd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 19-07-2017 22:47 u »
Hij zal wat zoet zijn, maar wordt vooral een wat dikbier die niet waarschijnlijk niet makkelijk wegdrinkt. Ik heb ooit een quadrupel gebrouwen met een eind SG 1030, die dronk niet makkelijk weg. Was wel complexer in de mouten, dus hoop voor je dat het meevalt.

Gr Sjoerd

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #35 Gepost op: 17-11-2017 16:17 u »
Uiteindelijk is dit een heerlijk biertje geworden met een romige schuimkraag en welliswaar aan de zoete kant maar niet té zoet.  :proost:  Volgende week maandag maak ik hem nog een keer maar dan met de La Trappe-Quadrupel gist en íets meer hop.

Tags: