Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Het kan aan mij liggen maar ik vind dat het afvulpijpje (te) veel volume inneemt in het flesje...
Bedoel je dat als je het afvulpijpje er uit haalt er dan te veel headspace is?
Inderdaad
Grr, die van mij is onderweg...Stiftje verlengen of zo ?
Nee beetje navullen....
Hoe dan, en vooral gecontrolleerd? Ik vulde nu helemaal vol tot de rand...
...en reageert super!
Dat kun je beter niet doen. Laat 2 cm vrij vanaf de bovenkant van de fles. Water (bier bestaat voor 90 tot 95% uit water) zet uit bij temperatuursverhoging. Verder heb je een bufferruimte nodig voor het koolzuur dat opgelost is in het bier. Om veiligheidsredenen is het dus verstandig de flessen niet tot de rand te vullen.
Met het vulpijpje ga je tot de rand van het flesje, haal je hem er uit zit je er keurig een paar cm onder (met de kunststof variant in elk geval).
Nee beetje navullen...Citaat van: thezewery op 01-08-2017 14:51 uHoe dan, en vooral gecontrolleerd? Ik vulde nu helemaal vol tot de rand...
Mijn plastic afvulpijpje (degene die precies op het kraantje van vat past en die je daar vervolgens best handig vanaf kan stoten) heeft een buitendiameter van 10.2 mm, dus een doorsneeoppervlakte van 8.0 mm2.de RVSert heeft een buitendiameter van 13.0 mm, oppervlakte 10.2 mm2.Bij de door mij gebruikte longnecks van 22 cm levert dit dus een volumeverschil van 2.2 cm3 - 1.8 cm3 op.Na vullen tot randje en verwijderen van de rvs is de vulling van deze flessen bijna 6 cm onder de dop.ALs ik dan ook nog dit topic lees http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34735.0.html , begin ik toch wat nerveus te worden...
Ik bedoelde uiteraard en inderdaad tot de rand vullen met vulpijpje erin. Als je dan de rvs eruit haalt zit de vulling vet beneden de 2 cm
Ik heb een dun rvspijpje van een oude koeler. Ik vul altijd tot aan de rand van de kroonkurk en haal dan t pijpje omhoog en heb altijd de exacte vulhoogte. Nooit iets bijvullen. Werkt prima want ik heb ook een rvsvuller met pijpje die automatisch afsluit maar die werkt niet zo snel als mijn eenvoudig pijpje.