RVS afvulpijpje

Gestart door Easywoods, 24-06-2017 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: Peke op 13-08-2017  19:06 uWat is de lengte van dat rvs buisje?
Misschien wel goed om champagne flessen te vullen?
De door mij "geteste" 0,75 L fles was een Champagne fles. Werkt dus wel maar met de gemodificeerde uitvoering komt er meer in de fles.

Winne2

Net een testje gedaan met RVS pijpje, merk nu dat als je het veertje eruit haalt dit de afsluiting niet beïnvloedt, en je dus meteen kunt navullen op de bekende manier door met het pijpje op de rand van het flesje drukken tot juiste vulhoogte. Hoe simpel kan het zijn... :brouwen:

Johannesdeloper

Citaat van: Winne2 op 17-08-2017  22:41 uNet een testje gedaan met RVS pijpje, merk nu dat als je het veertje eruit haalt dit de afsluiting niet beïnvloedt, en je dus meteen kunt navullen op de bekende manier door met het pijpje op de rand van het flesje drukken tot juiste vulhoogte. Hoe simpel kan het zijn... :brouwen:
Dat is een goeie om te weten. Ik ga testen of de vulsnelheid daar ook mee omhoog gaat. Blijft alleen de vraag of als je het bier dan van de rand naar beneden laat lopen, je niet
heel veel oxidatie van je bier krijgt?

beermenke

Ik heb een gewoon rvs buisje aan een siliconenslang en vul het flesje tot aan de rand en knijp slang dicht en ga naar volgend flesje en heb altijd de perfecte vulhoogte. Heb diverse vullers met afsluitbare vuller en zelfs een enolmatic maar het gemakkelijkst en snelst is gewoon mijn rvspijpje en slang. Bottel wel max 20 liter en voor de helft in champageneflessen dus geen mega brouwer.

Easywoods

Citaat van: Johannesdeloper op 22-08-2017  10:42 uBlijft alleen de vraag of als je het bier dan van de rand naar beneden laat lopen, je niet
heel veel oxidatie van je bier krijgt?

Alleen de laatste centimeters vanaf het randje bijvullen... Het grootste deel gewoon vanaf de bodem  ;)

Winne2

Gaat inderdaad over de laatste paar ml... Niet de hele fles.

tdp

Het pijpje is dus beter schoon te maken maar het is een 'behelpen' met bottelen? Ik denk dat ik bij mijn plastic variant blijf ;)

Pim

Niet wanneer je het pijpje modificeert met een stukje 8 mm rvs buis.

tdp

Citaat van: Pim op 23-08-2017  09:04 uNiet wanneer je het pijpje modificeert met een stukje 8 mm rvs buis.

Is dan het pijpje gewoon niet goed, of niet goed genoeg?

Pim

Citaat van: tdp op 23-08-2017  09:40 uIs dan het pijpje gewoon niet goed, of niet goed genoeg?
Enige nadeel van het pijpje is dat ie te dik is en dus te veel kopruimte laat na normaal vullen. Zie dit eerdere bericht...
Citaat van: Pim op 13-08-2017  14:56 uIk heb even een testje gedaan met de standaard 13mm vulpijp (eerste kolom) tov de gemodificeerde versie (tweede kolom) in enkele gangbare flessen. De flessen maximaal gevuld met de vulpijp. In mm is de hoogte tot de bovenkant van de fles aangegeven.
  • BNR            59   35
  • APO            72   40
  • Westmalle   76   45
  • 0,75cl         90   55

Met de gemodificeerde vulpijp vind ik de vulhoogte prima en is er dus geen extra kunstje nodig.

Pim

Ik heb zojuist mijn bestelling voor vervanging siliconenringen binnen gekregen. Voor het geld hoef je het niet te laten: 20 stuks voor 3-3,50 euro (incl verzenden)  ^-^
In 10 dagen geleverd.

Het kleine ringetje in de kop van de vulpijp is de 7 mm uitvoering. De grote ring aan beide zijden van de pijp is de 12 mm uitvoering.
 

thezewery

Nav een ander topic vraag ik me af of er voor dit pijpje (als je dat pengedeelte eraf haalt) een droesemkap verkrijgbaar zou zijn en/of hoe zoiets zelf het best te fabriceren...

lier

Citaat van: thezewery op 28-09-2017  08:11 uNav een ander topic vraag ik me af of er voor dit pijpje (als je dat pengedeelte eraf haalt) een droesemkap verkrijgbaar zou zijn en/of hoe zoiets zelf het best te fabriceren...

Waarom zou je er een droesemkap over willen hebben? En als je de pen er uit haalt is het gewoon een rvs pijpje.

thezewery

Citaat van: lier op 28-09-2017  08:32 uWaarom zou je er een droesemkap over willen hebben? en als je de pen er uit haalt is het gewoon een rvs pijpje
Om ermee te hevelen?

lier

Citaat van: thezewery op 28-09-2017  12:36 uOm ermee te hevelen?

Ik zou bijna zeggen koop een hevel, maar dat is ongetwijfeld te kort door de bocht.

thezewery

Citaat van: lier op 28-09-2017  14:05 uIk zou bijna zeggen koop een hevel, maar dat is ongetwijfeld te kort door de bocht.
Nee hoor. Het is enkel geen antwoord op de vraag...

lier

Haha
Om op de vraag terug te komen, het is gewoon een hol rvs pijpje als je de nippel er af haalt, als je het moet voorzien van een droesemkop en slang ed blijft hij erg kort naar mijn idee en ben je goedkoper af om een hevel kant en klaar te kopen.
Wil je echt eentje van rvs, dan ging ik om een stukje rvs tubing, dan kan je je eigen lengte bepalen en diameter en deze aanpassen aan een droesemkop.

In elk geval succes ermee

thezewery

ik gebruik eigenlijk helemaal geen hevel maar gewoon de kraantjes aan de vaten. werkt prima voor ons. Echter de laatste tijd wat aan het proberen/rommelen op kleine schaal namelijk met 5 liter glazen fles, en daar zit helaas geen kraantje op.
Nu heb ik zo'n rvs afvulpijp die met pinnetje eraf best geschikt zou zijn voor deze flessen, maar had ik graag een droesemkapje oid erop gehad...

lier

Ik heb zo'n automatische hevel https://www.Brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-5-10-ltr-flessen-mini.html.

Dat werkt prima, zou niet anders meer willen of je moet een conisch vergistingsvat hebben (verlanglijstje ;D) en wordt geleverd met een droesemkapje. Denk dat je met zo'n ding voor een kleine investering meer bier uit je emmer haalt zonder deze te hoeven beroeren.

Etn82

Inmiddels heb ik een paar keer afgevuld met het RVS afvulpijpje. Ik ben er eigenlijk best positief over. Maar ik vul niet af op standaard BNR flessen. Meestal vul ik af op grotere flessen (Amerikaanse Bomber's 66cl). Ook hecht ik niet zoveel waarde aan de 'correcte' afvulhoogte, daar ik niet meer aan wedstrijden deelneem.

Wat ik wel gemerkt heb, is dat je de afvulpijp bij aanvang het beste even kunt ontluchten door hem op z'n kop te houden met de kop op het vloeistofniveau van het af te vullen bier. Door dan de naald even in te drukken, ontlucht je hem. Doe je dit niet, dan loopt het erg moeizaam.

Al bij al, vind ik het een groot voordeel dat deze afvulpijp helemaal demontabel is en daardoor goed is schoon te maken en te ontsmetten. De afwerking is zeer netjes gedaan.

JamMasterJustin

Ik ben er ook blij mee: de afvulhoogte vind ik ook niet zo spannend. Het komt goed genoeg in de buurt voor mijn smaak.

Jeroen D

Ik heb het afvulpijpje een paar keer gebruikt. En ik heb besloten om hem te "verkopen".

Iemand interesse (omgeving Zaandam) om dit pijpje uit te proberen?
Hij is 3e hands, maar zo goed als nieuw. Ik heb er toen een paar zelf gebrouwen biertjes voor gegeven, dat lijkt me prima deal :)

Mijn ervaring:
Op zich werkt het prima, maar inderdaad niet ideaal omdat je de fles net niet vol genoeg krijgt. Daarnaast brouw ik niet zo veel (qua volume) en vul ik meestal gewoon vanuit een gistemmer (schone emmer waar ik de suikeroplossing met het bier meng) met het kraantje en dit gaat eigenlijk net zo makkelijk, met minder afwas. De doorstroming is lager dan met het kraantje, dus bij kleine hoeveelheden brouwen (20 liter bv) is het voor mij niet per se sneller. Het ziet er wel fancy uit...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.