Witbier, hergisting bij 15°C

Gestart door Hans Anton, 22-06-2017 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans Anton

Ik heb een witbier gebrouwen op basis van een eigen recept. Zit nu inmiddels ruim 2 weken in de fles, gebotteld met malt extract voor een doel CO2 van 2,2. Natuurlijk heb ik me vooraf in diverse recepten verdiept en kwam daar een aantal keer tegen dat de hergisting wordt gedaan bij zo'n 15°C. Dat heb ik dus ook gedaan. Nu heb ik er eergisteren 1 in de koelkast gezet en gisteren open getrokken. Zit op zich koolzuur in de fles, smaak ik goed, wat je van een witbier verwacht, maar wel vlak. Ook niet veel schuim.

Zelf heb ik het idee dat dat dus met de temperatuur te maken heeft. Wat denken jullie? Langer laten staan op deze temperatuur, of toch warmer zetten? Waarom zou je witbier uberhaupt op een lagere temperatuur hergisten?

Best een paar vragen, ben benieuwd naar jullie inzichten!

Adrie

Ik weet niet waar je vandaan hebt dat de hergisting moet plaatsvinden bij 15 ºC. Misschien voor ondergistende bieren, maar niet voor bovengistende bieren. Zet de flessen een week warm weg (dat moet nu wel lukken) en probeer dan nog eens.

Hans Anton

Ik ga ze direct warmer zetten Adrie. En ik zal even zoek waar ik dat gelezen heb... (tenzij het natuurlijk in mijn hoofd ontstaan is  :weetniet:)

Jacques

Citaat van: Hans Anton op 22-06-2017  17:00 uIk ga ze direct warmer zetten Adrie. En ik zal even zoek waar ik dat gelezen heb... (tenzij het natuurlijk in mijn hoofd ontstaan is  :weetniet:)

Er is één brouwerij waarvan ik weet dat de hergisting op fles wordt uitgevoerd bij 15 ºC. Dat is Orval.
Bij nadere (Belgische) brouwerijen waaronder andere trappistenbrouwerijen wordt de hergisting op de fles uitgevoerd bij 24-25 ºC (in een zogenaamde warme kamer).   


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.