Onverwacht zuur saison bier, ervaringen met arsegan saison?

Gestart door Torben, 20-06-2017 18:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Torben

Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd het Arsegan saison bier in het gistvat staan (het gaat hierbij om dit pakket: https://www.Brouwmarkt.nl/r18.html)
Vandaag is de einddichtheid bepaald nadat het al een dikke week non-actief lijkt, een mooie waarde van exact 1.000 blijkt bereikt.
Uiteraard kon ik het niet weerstaan om mijn monstertje te proeven, waarna tot mijn verbazing er een zure smaak te bekken was.
Ik heb enig verstand van gisting en infecties etc. die tot dit effect kunnen leiden, maar het is mij niet opgevallen dat een bacteriële infectie mogelijk is.
Daarom de vraag, wat zijn andere mogelijk oorzaken voor deze zure smaak, of hoort dit nou eenmaal bij het bier? Het is een smaak die bij saison niet totaal ongewoon is, maar het staat nergens aangegeven in de beschrijving van het pakket.
Daarom de vraag; heeft iemand vaker gebrouwen met dit pakket? Weet iemand mogelijke oorzaken?

Alvast bedankt.

Torben

Silky

Hoi Torben,

Als beginner heb ik enkele maanden geleden hetzelfde bier gebrouwen maar dan startend vanuit een Arsegan bierkit. Ik zit nu in mijn tuin het resultaat te drinken en ik vind het best een lekker biertje geworden. Het ietwat zurige is naar mijn mening eigen aan Saison, evenals de kruidige smaak en het aroma van citrusvruchten (pompelmoes). Ik zou me dus maar niet te veel zorgen maken en het bier na hergisting op de fles een week of vier gunnen om te rijpen. Geduld zegt Jacques altijd...
Groetjes,

Silky :degroeten:

Jacques

Citaat van: Torben op 20-06-2017  18:13 uHallo,

Ik heb de afgelopen tijd het Arsegan saison bier in het gistvat staan (het gaat hierbij om dit pakket: https://www.Brouwmarkt.nl/r18.html)
Vandaag is de einddichtheid bepaald nadat het al een dikke week non-actief lijkt, een mooie waarde van exact 1.000 blijkt bereikt.
Uiteraard kon ik het niet weerstaan om mijn monstertje te proeven, waarna tot mijn verbazing er een zure smaak te bekken was.
Ik heb enig verstand van gisting en infecties etc. die tot dit effect kunnen leiden, maar het is mij niet opgevallen dat een bacteriële infectie mogelijk is.
Daarom de vraag, wat zijn andere mogelijk oorzaken voor deze zure smaak, of hoort dit nou eenmaal bij het bier? Het is een smaak die bij saison niet totaal ongewoon is, maar het staat nergens aangegeven in de beschrijving van het pakket.
Daarom de vraag; heeft iemand vaker gebrouwen met dit pakket? Weet iemand mogelijke oorzaken?

Alvast bedankt.

Torben

Elk bier is behoorlijk zuur. De pH van bier zit normaal gesproken tussen de 4,3 en 4,8. Je ervaart bier niet als zuur door de restsuikers, esters, (hoger) alcohol en bitterheid. Bij een saison is de hoeveelheid restsuikers minder dan bij veel andere biertypen. Hierdoor kan de zure smaak meer naar voren komen. Ook de bitterheid ervaar je meer.
Maar ook doordat jongbier in verhouding veel acethaldehyde bevat kan het als zurig overkomen.

Door een rijping van het bier wordt de zure beleving minder. Inderdaad, geduld, geduld en geduld. Met de tijd zal het bier beter gaan smaken.

Torben


Silky

... en, hoe is hij geworden?
Groet uit België
Silky :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.