Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoge vergistingstemperatuur in huis?  (gelezen 5201 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hoge vergistingstemperatuur in huis?
« Reactie #25 Gepost op: 22-06-2017 16:19 u »
Het gaat niet alleen om warm of koud maar ook om er voor te zorgen dat er geen temperatuurschommelingen optreden

Ik heb zelf een Brewbucket met een T-sensor aan de binnenkant. Door het vat op het juiste moment even buiten of in een koele ruimte te plaatsen worden temperatuurschommelingen zo veel mogelijk voorkomen. Kwestie van ervaring met de betreffende giststam.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 22-06-2017 17:49 u »
Ik heb zelf een Brewbucket met een T-sensor aan de binnenkant. Door het vat op het juiste moment even buiten of in een koele ruimte te plaatsen worden temperatuurschommelingen zo veel mogelijk voorkomen. Kwestie van ervaring met de betreffende giststam.

echt heel effectief koelen is dit niet, aangezien er in het gistvat zelf van alles gebeurt dat warmte genereert. Een koelkast koelt dan echt een stuk harder 'tegen'

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 22-06-2017 18:38 u »
In de winter is dit erg effectief, zeker als de temp. lager is dan in een koelkast. Een vorst is perfect voor een (energiezuinige) cold crash.
In de zomer kun je de (kleine) Brewbucket ook gemakkelijk even in een waterbad zetten.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #28 Gepost op: 22-06-2017 21:33 u »
In de winter is dit erg effectief, zeker als de temp. lager is dan in een koelkast. Een vorst is perfect voor een (energiezuinige) cold crash.
In de zomer kun je de (kleine) Brewbucket ook gemakkelijk even in een waterbad zetten.

Toch vind ik gewoon de temperatuur stappen en periodes instellen in mijn T-control controller en dan het gistvat in mijn koelkast zetten toch makkelijker dan het gistvat door verschillende plekken in het huis te sjouwen  >:D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 22-06-2017 22:06 u »
Het gaat niet alleen om warm of koud maar ook om er voor te zorgen dat er geen temperatuurschommelingen optreden

Maar ook dat je zeggenschap hebt over de vergistingstemperatuur. Via de temperatuur kun je sturen op de smaak van je bier. Lagere temperatuur laat de mout en de hop meer naar voren komen. Hogere temperatuur zorgt voor meer vergistingsproducten waardoor de invloed van de gist groter is.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #30 Gepost op: 06-07-2017 21:14 u »
Ik ben ook wel benieuwd, ik kon het geduld niet opbrengen om te wachten op mijn vergistings(koel)kast dus het brouwsel staat nu te vergisten bij 23 graden  :nut: Vandaag is de koelkast binnengekomen maar is het slangenwaterslot te hoog  :huilen:

Waterslot dus besteld en een mooie aanleiding om het boek van Adrie Otte erbij te bestellen, dat dan weer wel  8)

Maar om een lang verhaal kort te maken, zou het huidige brouwsel nog iets kunnen worden?  :proost:

Zojuist, een week na het bottelen, het eerste flesje geopend... Heel veel "banaan" iets te veel warmte dus tijdens de vergisting denk ik?  :weetniet:

Verder geen rare smaakjes  :proost:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 11-07-2017 11:29 u »
Zojuist, een week na het bottelen, het eerste flesje geopend... Heel veel "banaan" iets te veel warmte dus tijdens de vergisting denk ik?  :weetniet:

Verder geen rare smaakjes  :proost:
Volgens mij doen ze elders op het forum erg hun best om juist banaan te krijgen via het maischschema. (Hermann methode)

Tags: