Hoge vergistingstemperatuur in huis?

Gestart door Jo s, 19-06-2017 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

Citaat van: EvdBroek op 22-06-2017  13:45 uHet gaat niet alleen om warm of koud maar ook om er voor te zorgen dat er geen temperatuurschommelingen optreden

Ik heb zelf een Brewbucket met een T-sensor aan de binnenkant. Door het vat op het juiste moment even buiten of in een koele ruimte te plaatsen worden temperatuurschommelingen zo veel mogelijk voorkomen. Kwestie van ervaring met de betreffende giststam.

Jukkie

Citaat van: Robert1968 op 22-06-2017  16:19 uIk heb zelf een Brewbucket met een T-sensor aan de binnenkant. Door het vat op het juiste moment even buiten of in een koele ruimte te plaatsen worden temperatuurschommelingen zo veel mogelijk voorkomen. Kwestie van ervaring met de betreffende giststam.

echt heel effectief koelen is dit niet, aangezien er in het gistvat zelf van alles gebeurt dat warmte genereert. Een koelkast koelt dan echt een stuk harder 'tegen'

Robert1968

In de winter is dit erg effectief, zeker als de temp. lager is dan in een koelkast. Een vorst is perfect voor een (energiezuinige) cold crash.
In de zomer kun je de (kleine) Brewbucket ook gemakkelijk even in een waterbad zetten.

Sander van Dijk

Citaat van: Robert1968 op 22-06-2017  18:38 uIn de winter is dit erg effectief, zeker als de temp. lager is dan in een koelkast. Een vorst is perfect voor een (energiezuinige) cold crash.
In de zomer kun je de (kleine) Brewbucket ook gemakkelijk even in een waterbad zetten.


Toch vind ik gewoon de temperatuur stappen en periodes instellen in mijn T-control controller en dan het gistvat in mijn koelkast zetten toch makkelijker dan het gistvat door verschillende plekken in het huis te sjouwen  >:D

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 22-06-2017  13:45 uHet gaat niet alleen om warm of koud maar ook om er voor te zorgen dat er geen temperatuurschommelingen optreden

Maar ook dat je zeggenschap hebt over de vergistingstemperatuur. Via de temperatuur kun je sturen op de smaak van je bier. Lagere temperatuur laat de mout en de hop meer naar voren komen. Hogere temperatuur zorgt voor meer vergistingsproducten waardoor de invloed van de gist groter is.

Easywoods

Citaat van: Easywoods op 19-06-2017  21:02 uIk ben ook wel benieuwd, ik kon het geduld niet opbrengen om te wachten op mijn vergistings(koel)kast dus het brouwsel staat nu te vergisten bij 23 graden  :nut: Vandaag is de koelkast binnengekomen maar is het slangenwaterslot te hoog  :huilen:

Waterslot dus besteld en een mooie aanleiding om het boek van Adrie Otte erbij te bestellen, dat dan weer wel  8)

Maar om een lang verhaal kort te maken, zou het huidige brouwsel nog iets kunnen worden?  :proost:

Zojuist, een week na het bottelen, het eerste flesje geopend... Heel veel "banaan" iets te veel warmte dus tijdens de vergisting denk ik?  :weetniet:

Verder geen rare smaakjes  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Easywoods op 06-07-2017  21:14 uZojuist, een week na het bottelen, het eerste flesje geopend... Heel veel "banaan" iets te veel warmte dus tijdens de vergisting denk ik?  :weetniet:

Verder geen rare smaakjes  :proost:
Volgens mij doen ze elders op het forum erg hun best om juist banaan te krijgen via het maischschema. (Hermann methode)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.