Toppunt van slimheid

Gestart door hansHalberstadt, 18-06-2017 22:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt



Hersluitbaar zakje pH strips... Of toch niet hersluitbaar

Herman

Je knipt hem onderaan los en daarna bewaar je het in het bovenste deel. Is hersluitbaar....

hansHalberstadt

Dat is wel weer erg slim. Zou zeker een voordeel hebben als de hersluitbare kant direct te openen was echter was de andere kant van het herstluitbare stripje ook nog gesealed.

stiaanke

Nog een tip. Knip de strips in de lengte in twee en je hebt er dubbel zoveel. ;-)

Fordnox

Zoek eens op pH Test Strips op Ebay die hebben niet zo'n "slim" plastic zakje er om heen en je hoeft ze ook niet door midden te knippen want die kosten daar geen drol  ;)

Eskil

Citaat van: stiaanke op 18-06-2017  23:04 uNog een tip. Knip de strips in de lengte in twee en je hebt er dubbel zoveel. ;-)
Dit is een hollands forum, iedereen snijdt ze hier al lang in achten.  (LOL)

ciesvandekwis

Onhandige onleesbare dingen, pH metertje van ebay voor 5 euro en je bent geholpen.

Ansius

Citaat van: ciesvandekwis op 19-06-2017  15:41 uOnhandige onleesbare dingen, pH metertje van ebay voor 5 euro en je bent geholpen.

Not

DirkB

Misschien een pH metertje voor iets meer kopen. Ik heb met die scripts nooit een zinnige meting kunnen doen. Kan aan mijn kleurenblindheid liggen hoor, maar ik kon er niets mee.

hansHalberstadt

Met pH papiertje kan ik in ieder geval verschil zien tussen 5.2 en 5.4 en dat is voldoende om je beslag aan te zuren. Als je kleurenblind bent voor rood dan wordt het wel lastig vrees ik omdat rood juist in sterkte varieert bij dit pH papier.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-06-2017  16:50 uMet pH papiertje kan ik in ieder geval verschil zien tussen 5.2 en 5.4 en dat is voldoende om je beslag aan te zuren. Als je kleurenblind bent voor rood dan wordt het wel lastig vrees ik omdat rood juist in sterkte varieert bij dit pH papier.

Nadeel van pH-stips is dat ze of te onnauwkeurig zijn of een te klein bereik hebben.

Een pH-meter is een veel betere keuze. Je kunt er het hele proces mee volgen. (En ook zien dat de pH oploopt als je het bier op de gist laat staan na de hoofdgisting...). Ook het stijgen van de pH door koudhoppen kun je volgen.
Tijdens het koken van het wort hoort de pH ergens tussen de 5.0 en 5.2 te liggen. Ook dat kun je met deze strips niet controleren...

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 19-06-2017  22:29 uNadeel van pH-stips is dat ze of te onnauwkeurig zijn of een te klein bereik hebben.

Een pH-meter is een veel betere keuze. Je kunt er het hele proces mee volgen. (En ook zien dat de pH oploopt als je het bier op de gist laat staan na de hoofdgisting...). Ook het stijgen van de pH door koudhoppen kun je volgen.
Tijdens het koken van het wort hoort de pH ergens tussen de 5.0 en 5.2 te liggen. Ook dat kun je met deze strips niet controleren...
Is ook mijn ervaring! En doe jezelf een plezier, koop meteen een goede meter, calibratie oplossing en KCl bewaar oplossing.

hansHalberstadt

Inderdaad is een goede pH meter een aanwinst. Punt waarom ik nog twijfel om er een aan te schaffen is dat je vaak hoort dat de electrode snel stuk gaat en nogal prijzig is. Ik wil eigenlijk voorkomen dat de helft van de kosten van mijn bier bestaat uit kosten voor de pH meter, dus wil dan meteen de goede kopen en de juiste bewaarmethode zodat het ding minstens 25 of 50 brouwsels mee kan.
   

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2017  09:00 uInderdaad is een goede pH meter een aanwinst. Punt waarom ik nog twijfel om er een aan te schaffen is dat je vaak hoort dat de electrode snel stuk gaat en nogal prijzig is. Ik wil eigenlijk voorkomen dat de helft van de kosten van mijn bier bestaat uit kosten voor de pH meter, dus wil dan meteen de goede kopen en de juiste bewaarmethode zodat het ding minstens 25 of 50 brouwsels mee kan.

Het aanschaffen van een pH meter is net het zelfde als het aanschaffen van een state of the art brouwunit,
Heb je niet de nodige (voor)kennis hoe het te gebruiken, te onderhouden en de gegevens te interpreteren is het sowieso een verloren investering, de kans dat je er beter bier mee gaat maken zonder deze nodige voor kennis is immers nihil.
Ik raad iedereen aan alvorens geld uit te geven aan een pH meter verdiep je wat in de verschillende type sondes, het gebruik, onderhoud en de interpretatie van de waarden.
En vooral ken je zelf, koop iets waar je van weet dat je het kan onderhouden en gebruiken, zo bescherm je je zelf tegen foutieve aankopen.
Lees even deze site er op na en er zal je veel duidelijk worden. http://www.pH-meter.info/
(niet persoonlijk gericht maar een algemeen advies)

hansHalberstadt

Ik neem aan dat voor langdurig plezier aan je pH meter het vooral gaat om een aantal basisregeltjes waar je je aan moet houden mbt soort bewaaroplossing, hoe te meten en bewaren zonder degradatie van je electrode, juiste calibratie etc. zou mooi zijn als iemand dit kan samenvatten in 1 A4tje dan gaan meer mensen dat ook zo gebruiken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2017  12:16 uIk neem aan dat voor langdurig plezier aan je pH meter het vooral gaat om een aantal basisregeltjes waar je je aan moet houden mbt soort bewaaroplossing, hoe te meten en bewaren zonder degradatie van je electrode, juiste calibratie etc. zou mooi zijn als iemand dit kan samenvatten in 1 A4tje dan gaan meer mensen dat ook zo gebruiken.

pH-meters worden verkocht met een gebruiksaanwijzing. In ieder geval is dat het geval met de betere meters. Volg de aanwijzingen van de fabrikant. Hoe je het beste met je meter om kunt gaan kan van meter tot meter verschillen.

Hoe tevreden ik ben met mijn Extech pH100 steek ik niet onder stoelen en banken. In het verleden heb ik heel wat meters versleten. Na verloop van tijd werden ze traag en verliepen de pH-waarde heel snel. De Extech PH100 is uiterst eenvoudig te kalibreren en het onderhoud is bijzonder eenvoudig. Dankzij de platte elektrode heb je maar heel weinig kalibratievloeistof nodig. Na gebruik even naspoelen (ik gebruik daar gedestilleerd water voor, drogen met een tissue en bewaren in de pH4 buffers (anderen zweren bij 3 mol KCl-oplossing).
Werkt perfect, snel en nauwkeurig. Er zat slechts 0,02 verschil tussen mijn eigen meting en die van Brand.
Niet de goedkoopste maar wel heel fijn in het gebruik.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.