Slurry invriezen

Gestart door NielsM1980, 17-06-2017 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NielsM1980

Hallo,

Ik heb een vraagje over het invriezen van gistslurry

Ik heb vandaag wat gistslurry ingevroren maar het substantie is wel aardig hard geworden,
moet dit niet wat slushpuppy achtige substantie blijven?

Ik heb 5 ml glycerine en 25 ml water gemengd en daar bovenop 30 ml gistslurry gedaan en gemengd.

Of komt het dat het zo hard geworden is dat ik het niet goed/ te weinig heb geschud tijdens invriezen?

Bedankt voor de reacties alvast.

Sander van Dijk

Nee, dit hoeft niet zacht te blijven. Ook met de normale hoeveelheid glycerine wordt dit gewoon hard, maar de glycerine beschermt de celwanden van de gist tegen kapot vriezen. Volgens mij werd er hier op het forum door RobinB (is niet meer actief op het forum, maar had er wel veel verstand van) een eindconcentratie van ca 10% tot 15% glycerine aanbevolen.


Edit: ik zie nu dat er 10 tot 30% werd geadviseerd, maar 10% is dan wel echt laag, beter wat meer aanhouden. link en link en link  En de meeste glycerine bevat 83% glycerol en daar gaat het eigenlijk om, dus in jouw geval heb je nu wel te weinig glycerol voor het mooi.

William

Ik denk dat je teveel water hebt in het uiteindelijke mengsel. Een verhouding glycerine / starter van 1/1 of 1/3 werkt beter. inderdaad wel flink schudden tijdens het invriezen omdat het anders snel ontmengd.

Serge VL

Ik gebruik 1/3 glycerine, 1/3 water, 1/3 slurry. in deze verhouding bevriest dit pas bij een temp lager dan -18°C maar het hoeft zelfs niet te bevriezen om jaren te kunnen bewaren.

Lange Möpper

Citaat van: Serge VL op 17-06-2017  19:01 uIk gebruik 1/3 glycerine, 1/3 water, 1/3 slurry. in deze verhouding bevriest dit pas bij een temp lager dan -18°C maar het hoeft zelfs niet te bevriezen om jaren te kunnen bewaren.

Welke hoeveelheid slurry vries je dan in? Hoeveel is nodig om er goed een starter van te kunnen maken?

Hoe gaat dat dan? Doe je de volledige inhoud van het ingevroren goedje bij je wort, incluus de glyserine?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.