Forumwedstrijd 2017/2018

Gestart door Jacques, 17-06-2017 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Brouwers

En voor mensen die alleen reizen: https://www.etos.nl/nieuws/nstreinkaartjes
€19.75 + flesje water en chocoladereep

William

Citaat van: Eric v B op 01-04-2018  20:50 u??? ik denk dat ik dat ff kom checken in R'dam.  :proost2:


Citaat van: William op 01-04-2018  22:54 uDat wordt dan waarschijnlijk een double check :proost2:

Helaas geveld door medisch malheur dus kan er helaas niet bij zijn wat ik erg jammer vind. Veel plezier.

tdp

Citaat van: William op 15-04-2018  11:23 uHelaas geveld door medisch malheur dus kan er helaas niet bij zijn wat ik erg jammer vind. Veel plezier.

Heb de honneurs waargenomen, ook Eric was er helaas niet!

Eric v B

Citaat van: William op 15-04-2018  11:23 uHelaas geveld door medisch malheur dus kan er helaas niet bij zijn wat ik erg jammer vind. Veel plezier.
Al het hele weekend ziek op de bank. Is er een keer iets leuks te doen, ben ik ziek! Ben benieuwd naar de foto's. En de uitslag van de wedstrijd...

William

Citaat van: tdp op 15-04-2018  19:05 uHeb de honneurs waargenomen, ook Eric was er helaas niet!

We zien de foto's graag voorbij komen.

Henielma

Het was een leuke middag met mooi weer en lekker bier en goed gezelschap.
De middag was heel ontspannen en tussendoor wat activiteiten zoals hop thee ruiken, mout proeven, testbier proeven en vergelijken.

De winnaars van harte gefeliciteerd. Niet mis EUR 200 voor de winnaar!

Hieronder de foto wanneer Jacques de uitslag voorleest.


Thamerdal

Het was een leuke, leerzame middag bij Brouwerij Noordt in Rotterdam. Goede spot! Felicitaties aan Broeder Willem, die de eerste prijs won, mooi man.
Ik wil iedereen bedanken die er energie in heeft gestoken.  :degroeten:









Wolter

Was een gezellige dag. Mooie locatie. Jacques bedankt voor alle tijd en moeite die je er in gestopt hebt. Was absoluut de moeite waard.

Underdike

Was een gezellige dag, Jacques en de andere vrijwilligers allemaal heel erg bedankt !
Leuk om sommigen weer eens terug gezien, en wat nieuwe mensen te leren kennen.

Voor ons als brouwer was er ook nog een leuke prijsuitreiking, want we wonnen een 3e plaats met ons oer-simpele blonde Smash-biertje :proost:
Ik had ook aangeboden om een eventuele prijs voor forumlid MEY voor hem op te halen omdat 'ie zelf verhinderd was... en hij won de 2e prijs, van harte Marijn... de oorkonde, jury-rapporten en prijzen zijn onderweg naar Ede !
En natuurlijk de felicitaties voor Broeder Willem, die de eerste prijs van de wedstrijd veroverde.
Ik zal straks wel even het recept van ons blondje plaatsen 👍

Martijn0172

Gefeliciteerd allemaal! Ik heb er voor gekozen om mijn zondag op een andere wijze in te delen. Zoals ik nu zie niet de juiste keuze geweest :)

Sander van Dijk

Ik kon helaas ook niet. Ik had er graag bij willen zijn. Voor de winnaars, gefeliciteerd!

Jacques

Normaal ben ik altijd druk aan het fotograferen. Vandaag kwam het er niet zo van omdat veel gedaan moet worden door de vrijwilligers.


Toch een aantal foto's.

Snuffelen aan de vele soorten hopthee dankzij Van der Kooy Jubbega.



En proeven van mouten afkomstig van BrouwStore



Brouwersvereniging Rotterdam was ook present



Een kijkje in de brouwerij



Bieren ruilen



De trotse winnaar


Adbrouwt

Willem proficiat met je overwinning. De etikettenwedstrijd had je waarschijnlijk ook gewonnen.

Martijn0172

Leuk allemaal! Worden de recepten gepubliceerd?

meij

Citaat van: Underdike op 15-04-2018  22:28 uWas een gezellige dag, Jacques en de andere vrijwilligers allemaal heel erg bedankt !
Leuk om sommigen weer eens terug gezien, en wat nieuwe mensen te leren kennen.

Voor ons als brouwer was er ook nog een leuke prijsuitreiking, want we wonnen een 3e plaats met ons oer-simpele blonde Smash-biertje :proost:
Ik had ook aangeboden om een eventuele prijs voor forumlid MEY voor hem op te halen omdat 'ie zelf verhinderd was... en hij won de 2e prijs, van harte Marijn... de oorkonde, jury-rapporten en prijzen zijn onderweg naar Ede !
En natuurlijk de felicitaties voor Broeder Willem, die de eerste prijs van de wedstrijd veroverde.
Ik zal straks wel even het recept van ons blondje plaatsen 👍

Bedankt voor het in ontvangst nemen van de prijs, Paul! Ik had zelf helaas familieverplichtingen, maar ik ben blij dat mijn rogge-rook-tijmsaison in de smaak viel. Zodra ik de juryrapporten binnen heb, zal ik deze samen met het recept op het forum zetten.


broeder

Ikke?    Donders, wat een verrassing...
 
Tja, zo stond ik daar met gekrulde tenen de uitslag van de forumwedstrijd aan te horen. Een mooie derde plaats voor Underdike en een tweede plek voor Marijn Mey, gefeliciteerd jongens. En toen mocht ik op het "podium" komen. Verrassend omdat ik dat zelf totaal niet verwacht had, ik had zelf toch nog wat kritiekpuntjes op mijn bier.
Wat voor bier is het geworden... een Porter Robust op whiskey-hout gerijpt.
Waarom heb ik voor een Porter Robust gekozen? Een klein beetje de schuld van Barack Obama. In 2013 kwam ik een filmpje tegen van Obama die zijn eigen recept liet brouwen in de keuken van het Witte huis:

Daar word je nieuwsgierig van... Porter Robust kende ik niet. Dus laat ik van dat recept maar eens een proefbrouwseltje maken, maar eerst die gekke mout-extracten omturnen naar hier verkrijgbare mouten en dan brouwen... Nondeju, da's pas lekker, ik ben verkocht. Porter Robust vind ik toch wel een heel mooi smakenpallet hebben.




En dan komt Jacques/Hobbybrouwen.nl met een forumwedstrijd gebaseerd op Engelse mouten, ja dan kies je toch voor een bier met een Engelse achtergrond (niet Obama maar de Porters uit Londen). In de loop der tijd had ik het recept al meer veranderd en aangepast naar mijn smaak. En dan nu opnieuw, maar dan met de mouten van Thomas Fawcett & Sons. Bovendien was ik wel nieuwsgierig naar het effect van lageren op eiken met Whiskey (toch nog een Amerikaans accentje). Had ik nog nooit gedaan, dus zie wel waar het schip strandt. Toen het bier eenmaal gebotteld was maar eens snel proeven. Ai... toch wel behoorlijk wrang door de tannines van het hout. Gelukkig werd dit na enige tijd minder.

En dan nu de: de HOOFDPRIJS. Top toch?

En wat voor prijs; waardebonnen beschikbaar gesteld door Jacques en Brouwmarkt, Brouwstore gaat mijn recept in pakket verkopen en minstens zo belangrijk Eeuwige Roem. En vergeet niet de handen die geschud zijn en de proficiats op het forum, bedankt allemaal. Ook brouwerij Noordt bedankt voor het mee-jureren en de openstelling van jullie mooie brouwerij voor het leuke forumtreffen.
Voor de liefhebbers zal ik straks nog even het recept plaatsen.
O ja, nu ik met pensioen ben kan ik niet altijd blijven aankloppen om mijn  etiketten te drukken, dus ik ben overgestapt op de Labelprinter. Maar voor dit prijswinnende biertje ga ik toch maar weer eens een mooie etiket ontwerpen.



groet,

broeder


Hoi,
hierbij het recept van de Porter-Robust.
Te vermelden is onder andere uit de notities van de jury:
* iets te wrange smaak (voor de volgende brouw iets minder snippers gebruiken)
* iets te hoge/harde bitterheid, gebruik volgende brouw alleen Challenger voor een zachtere smaak


BrouwHulp Recept uitdraai




Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2017_11
Naam receptporter robust-forum
Brouwdatum27-01-2018
BierstijlPorter (Robust)
Volume32,0
Begin SG1,070 SG
Eind SG1,017 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,7%
Alcoholgehalte6,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)80 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU
Brouwzaalrendement76,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
29,60 lWater uit hilversum
21,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
54 mg/l4 mg/l27 mg/l18 mg/l31 mg/l16 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,30 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC56,5 %
1,31 kgPale Crystal moutThomas Fawcett and Sons60 EBC14,0 %
0,94 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC10,0 %
0,38 kgchoclate MaltThomas Fawcett and Sons1000 EBC4,0 %
0,14 kgRoasted Barley MaltBrouwmarkt1200 EBC1,5 %
1,31 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC14,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
beta-amylase63,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg
alpha-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,4 gChinookpellets13,0%60 min.26,8 IBU
13,1 gChinookpellets13,0%30 min.11,1 IBU
17,5 gChallengerbellen6,0%15 min.4,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
60,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gNottingham (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad70,0%
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering24-02-2018
Temp. lagering18,0 °C

De snippers heb ik 14 dagen in de Whiskey gedrenkt, daarna de Whiskey afgegoten en aan het eind van de vergisting toegevoegd.


groet, broeder Willem

[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

Eric v B

Ik begreep dat er totaal 9 inzendingen overgebleven waren van de 30 aanmeldingen.
@ Jacques, is het mogelijk om de nummers 4 t/m 9 ook te vermelden? Dan kan ik (en de rest van de niet finalisten) het recept ook delen als bewezen recept  ;D

Jacques

Citaat van: Eric v B op 16-04-2018  22:40 uIk begreep dat er totaal 9 inzendingen overgebleven waren van de 30 aanmeldingen.
@ Jacques, is het mogelijk om de nummers 4 t/m 9 ook te vermelden? Dan kan ik (en de rest van de niet finalisten) het recept ook delen als bewezen recept  ;D

Het zijn er 12 geworden.

De recepten van de drie winnaars worden wel op het forum vermeld maar niet in het board Bewezen recepten omdat er te weinig deelnemers waren.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 16-04-2018  22:48 uHet zijn er 12 geworden.
Okee, maar komt er dan nog een lijstje van de nummers 4 t/m 12?

meij

Hier is het recept van mijn rogge-rook-tijmsaison. De jury vond het een complex, maar doordrinkbaar bier, met een verrassend subtiele aanwezigheid van de rookmout. Er werd door een enkele wat off-flavours geconstateerd (DMS, acetaldehyde, diacetyl). Verder kreeg ik de tip wat haver te gebruiken voor een voller mondgevoel.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkG3
Naam receptThymide - hobbybrouwen wedstrijd
Brouwdatum27-01-2018
BiertypeSaison
Volume15.0
Begin SG1.050 SG
Eind SG1.002 SG
Schijnbare vergistingsgraad96.0%
Alcoholgehalte6.2 vol.%
Berekende kleur (Mosher)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement83.7 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18.00 lBennekoms water
8.23 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.000 kgPale mout. HalcyonThomas Fawcett and Sons5 EBC57.1 %
1.000 kgRye (rogge) Pale Ale MaltThomas Fawcett and Sons6 EBC28.6 %
0.500 kgTarwemout eik gerooktWeyermann6 EBC14.3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Glucanaserust45.0 °C1 min.20 min.5.1 l/kg
Amylaserust68.0 °C10 min.90 min.5.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35.0 gSaazbellen3.1%60 min.18.1 IBU
35.0 gSaazbellen3.1%15 min.4.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.60 gyeast nutrition beer blendgistvoedingkoken
15.00 gtijmkruidbottelen

Gist
HoeveelheidNaamType
11.0 gBelle Saisonbovengist

De tijm was afkomstig uit eigen tuin. Ik heb 15 gram tijmtakjes en -blaadjes vijf minuten gekookt in 0.5 liter water. Daarna heeft dit nog een half uur staan trekken. Op smaak heb ik 23 ml tijmthee per liter bier toegevoegd tijdens het bottelen.
 

Jacques

Citaat van: Eric v B op 17-04-2018  11:15 uOkee, maar komt er dan nog een lijstje van de nummers 4 t/m 12?

Nee. Door de manier van keuren (afvalrace) in twee groepen kan een dergelijk lijst niet worden gemaakt.
De juryformulieren zijn uitgereikt aan aan de deelnemers. De optelling van de formulieren is door mij niet bewaard.

tdp

Ik zal ze nog naar je mailen, weer vergeten vanavond :-(

Eric v B

Citaat van: Jacques op 18-04-2018  22:25 uNee. Door de manier van keuren (afvalrace) in twee groepen kan een dergelijk lijst niet worden gemaakt.
De juryformulieren zijn uitgereikt aan aan de deelnemers. De optelling van de formulieren is door mij niet bewaard.
Da's op zich jammer. Maar goed dan kan ik mezelf wijsmaken dat ik de 4de prijs had... ;)   

Eric v B

Citaat van: tdp op 18-04-2018  22:27 uIk zal ze nog naar je mailen, weer vergeten vanavond :-(
Shame on you!  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.