Forumwedstrijd 2017/2018

Gestart door Jacques, 17-06-2017 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Inmiddels is de wedstrijd officieel gestart. Zie hier (bericht maakt onderdeel uit van dit topic).



Wie brouwt als beste een bier met Thomas Fawcett mouten?

Onder de beheerders is een nieuw idee geboren voor een forumwedstrijd. Om het brouwen van creatieve bieren te bevorderen hebben we bedacht een wedstrijd te organiseren waaraan leden van dit forum mee kunnen doen. Het is de bedoeling dat speciaal voor deze wedstrijd bier gebrouwen wordt en dat er ook voldoende tijd is voor het rijpen van de bieren. Vandaar dat we nu al een vooraankondiging doen. Om aan deze wedstrijd mee te kunnen doen moet je een bier gebrouwen hebben met ten minste 50% mout van Tomas Fawcett & Sons. Verder is iedereen vrij om te brouwen wat hij wil. Bij de beoordeling zal de originaliteit maar ook de kwaliteit van het bier een grote rol gaan spelen Het bier moet aantrekkelijk zijn en uitnodigen tot drinken. Maar het moet ook een zekere complexiteit hebben. Het moet aangenaam verrassen. Zwaarte en kleur van het bier zijn geen criteria.

Deelnemers zullen in de maand september 2017 hun recepten anoniem moeten verzenden aan een speciaal e-mailadres. Hoe we er voor gaan zorgen dat dit ook echt anoniem gebeurt moeten we nog bekijken.
De recepten moeten als platte tekst aangeleverd worden (dus niet in het forumformaat zoals recepten geplaatst worden op het forum). Ook dit is om de anonimiteit te waarborgen. Zo is niet te zien met welke software het recept gemaakt is.

De beheerders selecteren maximaal 24 recepten uit de inzendingen. Medio oktober worden de geselecteerde recepten bekendgemaakt via het forum. Vervolgens kunnen de bieren gebrouwen worden door de inzenders van de recepten.

Ergens in april 2018 zullen de bieren gekeurd worden. Voorafgaand zenden de deelnemers hun bieren in via een pakketbezorger. De bieren zullen gekeurd worden door de beheerders van het forum aangevuld met een aantal erkende bierkenners. Er zullen geen uitgebreide keuringsformulieren worden ingevuld. Wel zullen smaakafwijkingen worden genoteerd en doorgegeven aan de deelnemer nadat deze bekend is. De bieren zullen in twee sessies van 12 bieren worden gekeurd. De beste 4 bieren van elke sessie worden in een eindronde met elkaar worden vergeleken (8 bieren dus in de finale ronde).

Het is de bedoeling de wedstrijd te houden bij een bevriende brouwerij en er ook een forumtreffen van te maken.
Voor de wedstrijd zal geen inschrijfgeld gevraagd worden. Het is de bedoeling dat alles gefinancierd wordt uit reclame-inkomsten van dit forum en sponsoring.

Nadere bijzonderheden over deze wedstrijd volgen nog. Als beheerders zijn we aan het kijken hoe we het een en ander vorm kunnen geven. Veel moet nog nader worden uitgewerkt. Vooral over de wijze van selecteren van de recepten en het waarborgen van de anonimiteit. Maar jullie alvast aan de slag met het bedenken van leuke recepten. En met wat geluk kun je ook via de opgestarte loterij ook aan mout komen.

Ansius

Vind ik een leuk idee.
Zal als Weyermann man toch maar eens een andere mout moeten gaan kopen.

Brouwers

Leuk idee. Ik ga zeker meedoen. Ik brouw eigenlijk standaard met Thomas Fawcett of Weyerman mout, dus een bier met 50% Thomas Fawcett mout gaat niet zo moeilijk worden.
Wel een vraag over de originaliteit, wordt er voornamelijk gezocht naar vrij klasse bier?
Heb namelijk nog een aantal bieren in mijn planning staan met Thomas Fawcett mout die ik redelijk volgens stijl wil brouwen, dan verwacht ik dat op het punt van originaliteit minpunten gaan scoren.

Jacques

Het idee is dat de bieren zeker niet stijlvast hoeven te zijn. Het bier hoeft niet in een bestaand hokje te passen. Het bier zal vooral goed moeten smaken ongeacht biertype.
Door bierstijlen los te laten willen we de creativiteit van de deelnemers stimuleren. Dat wil niet zeggen dat een perfect uitgevoerde bitter, IPA of stout kansloos is. Er zijn meer criteria dan alleen creativiteit.
Overigens worden er geen punten uitgedeeld en zeker geen minpunten. De bieren zullen gerangschikt worden op de voorkeur van de keurders. Door te proeven met meerdere keurders en ook door het inschakelen van erkende bierkenners buiten de groep beheerders wordt de invloed van een individuele keurder beperkt. Om te zorgen dat de 'status' op het forum geen rol speelt bij de beoordeling moet de anonimiteit van de deelnemers worden gegarandeerd. Daar zit de grootste uitdaging bij de organisatie van deze wedstrijd.

Brouwers

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  21:36 uHet idee is dat de bieren zeker niet stijlvast hoeven te zijn. Het bier hoeft niet in een bestaand hokje te passen. Het bier zal vooral goed moeten smaken ongeacht biertype.
Door bierstijlen los te laten willen we de creativiteit van de deelnemers stimuleren. Dat wil niet zeggen dat een perfect uitgevoerde bitter, IPA of stout kansloos is. Er zijn meer criteria dan alleen creativiteit.
Overigens worden er geen punten uitgedeeld en zeker geen minpunten. De bieren zullen gerangschikt worden op de voorkeur van de keurders. Door te proeven met meerdere keurders en ook door het inschakelen van erkende bierkenners buiten de groep beheerders wordt de invloed van een individuele keurder beperkt. Om te zorgen dat de 'status' op het forum geen rol speelt bij de beoordeling moet de anonimiteit van de deelnemers worden gegarandeerd. Daar zit de grootste uitdaging bij de organisatie van deze wedstrijd.
Maar de beheerders maken al een voor selectie zonder iets te kunnen proeven. Wordt dit willekeurig gedaan of op basis van het recept?
Want als het op basis van het recept wordt gedaan en creativiteit hoog in het vaandel staat acht ik de kans dat je met een stijlvast bier door die keuring komt daarom lager. Als het puur willekeurig gekozen wordt dan is het een ander verhaal en is de kans dat je met een stijlvast bier gaat winnen groter mits het gewoon een goed bier is.

Thinde

Klinkt als een erg leuk, origineel en goed initiatief, ga zeker mee doen

Jacques

Citaat van: Brouwers op 17-06-2017  22:04 uMaar de beheerders maken al een voor selectie zonder iets te kunnen proeven. Wordt dit willekeurig gedaan of op basis van het recept?
Want als het op basis van het recept wordt gedaan en creativiteit hoog in het vaandel staat acht ik de kans dat je met een stijlvast bier door die keuring komt daarom lager. Als het puur willekeurig gekozen wordt dan is het een ander verhaal en is de kans dat je met een stijlvast bier gaat winnen groter mits het gewoon een goed bier is.

Het ligt er een beetje aan het aantal deelnemers. Bij veel deelnemers zal de originaliteit wat meer de voorkeur hebben. Maar als we als beheerders zien dat een recept het perfecte recept is voor een bestaand (Engels) biertype zal het wel doorgaan denk is.
Deze wedstrijd heeft de bedoeling uniek te zijn en anders dan andere wedstrijden. De creativiteit zit hem ook in de organisatie van de wedstrijd en niet alleen in de bieren. Niet voor niets schreef ik dat we als beheerders nog onze weg aan het zoeken zijn.

ir. Auditor

Ik heb eens een "gooi alle restjes in een pan" recept gebrouwen, was best lekker, had ik maar opgeschreven welke restjes het waren :O

Brouwers

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  22:44 uHet ligt er een beetje aan het aantal deelnemers. Bij veel deelnemers zal de originaliteit wat meer de voorkeur hebben. Maar als we als beheerders zien dat een recept het perfecte recept is voor een bestaand (Engels) biertype zal het wel doorgaan denk is.
Deze wedstrijd heeft de bedoeling uniek te zijn en anders dan andere wedstrijden. De creativiteit zit hem ook in de organisatie van de wedstrijd en niet alleen in de bieren. Niet voor niets schreef ik dat we als beheerders nog onze weg aan het zoeken zijn.
Duidelijk, heb een bier in de planning staan welke met een simpele aanpassing hier aan voldoet.

MartijnOMG

Vandaag begonnen met een recept voor de wedstrijd! Leuk initiatief.

Jacques

Citaat van: MartijnOMG op 28-06-2017  14:14 uVandaag begonnen met een recept voor de wedstrijd! Leuk initiatief.

Met de receptontwikkeling kan inderdaad nu al begonnen worden. Wees er wel van bewust dat in eerste instantie een keuze gemaakt wordt puur op basis van het recept. Dit maakt deze wedstrijd geheel anders dan andere wedstrijden.
Overigens wordt achter de schermen verder nagedacht over de wedstrijd.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  17:08 uWie brouwt als beste een bier met Thomas Fawcett mouten?

De beheerders selecteren maximaal 24 recepten uit de inzendingen. Medio oktober worden de geselecteerde recepten bekendgemaakt via het forum. Vervolgens kunnen de bieren gebrouwen worden door de inzenders van de recepten.

Begrijp ik het goed: als er 100 recept-inzendingen zijn worden daar 24 recepten uit gekozen. En kunnen de 100 deelnemers één van de 24 recepten kiezen om te gaan brouwen voor de wedstrijd.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 09-07-2017  20:26 uBegrijp ik het goed: als er 100 recept-inzendingen zijn worden daar 24 recepten uit gekozen. En kunnen de 100 deelnemers één van de 24 recepten kiezen om te gaan brouwen voor de wedstrijd.

Hopbier

Het is de bedoeling dat elk forumlid een recept kan inzenden. 24 recepten worden uitgekozen. De inzenders van die recepten kunnen vervolgens het bier brouwen. Het aantal bieren dat daadwerkelijk gekeurd wordt is dus maximaal 24. Door deze opzet is het mogelijk de wedstrijd op één dag te houden. Dagen vooraf keuren zoals bij het ONK is zo niet nodig.
Uiteraard kunnen de 24 recepten ook door anderen gebrouwen worden. Er wordt een systeem bedacht waarbij de inzenders anoniem het recept kunnen indienen maar waarbij achteraf aangetoond kan worden dat een inzending bij een bepaalde persoon hoort. Dat is nog een uitdaging voor de organisatie.

Tita_NL

Citaat van: Jacques op 09-07-2017  21:23 uEr wordt een systeem bedacht waarbij de inzenders anoniem het recept kunnen indienen maar waarbij achteraf aangetoond kan worden dat een inzending bij een bepaalde persoon hoort. Dat is nog een uitdaging voor de organisatie.

Random generator met uitgebreide code op de website waarbij de inzender de code meestuurt met het bier en zelf een kopie van de code houdt.

Desnoods de forumnaam hashen met Md5, maar dan kan iemand met database toegang wel vooraf achterhalen wie wie is.

Jacques

Citaat van: Tita_NL op 09-07-2017  21:51 uRandom generator met uitgebreide code op de website waarbij de inzender de code meestuurt met het bier en zelf een kopie van de code houdt.

Aan zo iets zat ik ook te denken.
Waar ik aan had zitten denken is dat de inzender een foto maakt en daar een gedeelte uit haalt en dat mee sturen. Maar een gedeelte van een foto kan de identiteit van de inzender verraden. Jouw oplossing is daarom beter.

Adbrouwt

Heb nog wel wat vragen. Een lekker recept hoeft geen lekker bier te worden. Een matig recept kan toch een top bier worden maar die worden er bij de voor selectie al uitgeselecteerd. En hoe kun controleren dat iemand het juiste recept of mout (TF) gebruikt heeft. Ben dol op wedstrijden maar hier zit ook een geknutselde commercieel tintje aan. Maar ik ga leuk meedoen wel zo gezellig.

ir. Auditor

Aantonen je de maker en verzender van het bier bent kan toch eenvoudig met de track and trace code van het pakje dat je verstuurd hebt.
De code staat op het pakje dat jacques ontvangt en staat op je verzendbewijs.
Jacques hoeft dan alleen maar te melden welke afzender gewonnen heeft.

Emanuel

Citaat van: Adbrouwt op 10-07-2017  16:24 uHeb nog wel wat vragen. Een lekker recept hoeft geen lekker bier te worden. Een matig recept kan toch een top bier worden maar die worden er bij de voor selectie al uitgeselecteerd. En hoe kun controleren dat iemand het juiste recept of mout (TF) gebruikt heeft. Ben dol op wedstrijden maar hier zit ook een geknutselde commercieel tintje aan. Maar ik ga leuk meedoen wel zo gezellig.

Ik ga zeker ook mee doen :-).
Maar ik ben het wel met Adbrouwt eens. Een heel mooi recept betekent niet per definitie een lekker bier en andersom een minder goed recept een minder goed bier.... Dit heb ik zelf ook mee mogen maken met mijn RIS recept. Het recept werd hier op het forum met enige twijfel beoordeeld. Echter bij het ONK had in de D categorie een score van 86 punten....dus toch een lekker bier. Dus hoe maken jullie bij het selecteren van de 24 de keus? Is het dan niet ook een optie om meer dan 24 bieren toe te laten. Dus, wel 24 recepten waar iedereen uit kan kiezen, maar meer personen die kunnen insturen. Als 10 mensen een recept volgen kan er 10 verschillende bieren uit komen....Dus een "minder" goed recept kan dan toch een heerlijk bier voort brengen net als bij een goed recept :-).

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 10-07-2017  16:24 uHeb nog wel wat vragen. Een lekker recept hoeft geen lekker bier te worden. Een matig recept kan toch een top bier worden maar die worden er bij de voor selectie al uitgeselecteerd. En hoe kun controleren dat iemand het juiste recept of mout (TF) gebruikt heeft. Ben dol op wedstrijden maar hier zit ook een geknutselde commercieel tintje aan. Maar ik ga leuk meedoen wel zo gezellig.

Het idee achter deze wedstrijd is de dingen anders te doen dan gebruikelijk.
Het gaat dus niet om wie brouwt het lekkerste witbier, ipa of barleywine.
Bij deze wedstrijd gaat om om creativiteit bij receptontwikkeling en pas daarna komt de uitvoering. Het is echt een heel andere benadering.
De winnaar wordt degene die een mooi recept heeft ontwikkeld en daarna een fantastisch bier heeft gebrouwen.

En ja het kan zijn dat een super lekker bier niet door de selectie van de recepten komt en dat een geselecteerd recept zodanig slecht wordt uitgevoerd dat het niet te hachelen is.
Anders dan bij andere wedstrijden zijn de recepten in te zien bij het jureren. Daarin zit ook de uitdaging van de anonimiteit. Het idee van Tita_NL vind ik een mooie. De inzender weet de code als enige en de juryleden hebben geen idee wie achter de code schuil gaat.

MartijnOMG

Nu heb ik naast de Brand wedstrijd nog nooit aan een andere meegedaan, maar ik vind dit wel een leuk idee hoor. Het is toch een leuke uitdaging een origineel/uniek of gewoon sterk recept te maken? En helemaal dat je het daarna ook waar moet maken. Leuk om te zien of er inderdaad het bier uitkomt wat jij en aan de andere kant de jury verwacht. En dat ik misschien op mijn bek ga neem ik op de koop toe.

Maar blijf je tot de 24 bieren gekeurd worden anoniem? Is dat de opzet?

Jacques

Citaat van: MartijnOMG op 12-07-2017  11:00 uNu heb ik naast de Brand wedstrijd nog nooit aan een andere meegedaan, maar ik vind dit wel een leuk idee hoor. Het is toch een leuke uitdaging een origineel/uniek of gewoon sterk recept te maken? En helemaal dat je het daarna ook waar moet maken. Leuk om te zien of er inderdaad het bier uitkomt wat jij en aan de andere kant de jury verwacht. En dat ik misschien op mijn bek ga neem ik op de koop toe.

Maar blijf je tot de 24 bieren gekeurd worden anoniem? Is dat de opzet?

De bedoeling is dat de bieren volledig anoniem zijn tot het moment dat ze gekeurd zijn en bepaald is welk bier de nummers 1, 2 en 3 zijn. De deelnemers zullen dan ook aanwezig moeten zijn en de koppeling tussen de code van het bier en de brouwer dient na de keuring plaats te vinden. Omdat niet uitgesloten is dat de juryleden (beheerders van dit forum) en de deelnemers elkaar op een of andere manier kennen dient de keuring volstrekt "blind" te gebeuren. Dat betekent ook dat er eisen gesteld worden aan de flessen en bierdoppen. Eisen stellen aan flessen is ook handig voor het vervoer van flessen. BNR flessen en longnecks passen in dezelfde soort kratten.

Jules

Leuk initiatief!
Ik ga dit draadje in de gaten houden, laatste keer dat ik aan een wedstrijd deelnam is al veel te lang geleden (2010)

MartijnOMG

Citaat van: Jacques op 12-07-2017  22:00 uDe bedoeling is dat de bieren volledig anoniem zijn tot het moment dat ze gekeurd zijn en bepaald is welk bier de nummers 1, 2 en 3 zijn. De deelnemers zullen dan ook aanwezig moeten zijn en de koppeling tussen de code van het bier en de brouwer dient na de keuring plaats te vinden. Omdat niet uitgesloten is dat de juryleden (beheerders van dit forum) en de deelnemers elkaar op een of andere manier kennen dient de keuring volstrekt "blind" te gebeuren. Dat betekent ook dat er eisen gesteld worden aan de flessen en bierdoppen. Eisen stellen aan flessen is ook handig voor het vervoer van flessen. BNR flessen en longnecks passen in dezelfde soort kratten.

Inderdaad nog beter op deze manier. Ben erg benieuwd naar het verloop en zal zeker een recept insturen.

Ansius


Jacques

Citaat van: Ansius op 05-08-2017  10:25 uNog nieuws?

De mout is besteld.

Na de vakantieperiode volgt meer nieuws.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.