Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Forumwedstrijd 2017/2018  (gelezen 57803 keer)

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Forumwedstrijd 2017/2018
« Reactie #75 Gepost op: 25-09-2017 21:25 u »
Klinkt als een leuke dag. Wellicht is er de mogelijkheid om je bier los te laten keuren, indien de inzendingen tegenvallen en er toch keurende mensen aanwezig zijn?

Meedoen zie ik nog niet zo zitten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een keurrapport ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 25-09-2017 21:36 u »
Daarnaast begrijp ik de vorm van de wedstrijd nog steeds niet helemaal: waarom een voorselectie van x recepten op basis van een recept op papier?  Voor de meest inspirerende / lekkere / nieuwe bieren lijkt me het moeilijk dat te beoordelen vanaf papier en zou juist de papieren uitvoering niet beperkend moeten zijn.

Nog even een nadere uitleg waarom deze wedstrijd georganiseerd is zoals hij georganiseerd is.

Ten eerste wordt gevraagd om het recept vooraf in te dienen om zo zeker te zijn dat de recepten beschikbaar zijn. De laatste tijd wordt het steeds lastiger om recepten achteraf op te vragen bij prijswinnaars. Het lijkt er op dat veel prijswinnaars dollartekens in hun ogen krijgen als ze een prijs winnnen.

Ten tweede wordt er een voorselectie gedaan van 24 bieren om zo de bieren op één dagdeel te kunnen keuren. Indien het veel meer zijn, zijn er meer keurders nodig. Het idee van deze wedstrijd is dat vooral de beheerders zijn die de jureren.
Bij een veel grotere keuring zijn er veel meer organisatorische aspecten zoals opslag en vervoer van het bier. Ook kunnen dan niet alle bieren in een beperkte tijd gekeurd worden. Gepland is dat deze keuring de avond voorafgaande aan de wedstrijddag plaatsvindt. Vandaar een beperking in het aantal bieren dat daadwerkelijk gekeurd wordt.

De wat omslachtige manier van inzenden van recepten is nodig om de anonimiteit van de deelnemers te garanderen. Dit is ook ter bescherming van de beheerders. Een beschuldiging van vriendjespolitiek is zo gedaan. Door de gekozen opzet kan daar geen sprake zijn.

Tenslotte wil ik benadrukken dat met deze wedstrijd ook de intentie heeft om bekende paden te verlaten. Dat geldt voor de bieren maar ook voor de manier waarop de wedstrijd georganiseerd wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 25-09-2017 21:40 u »
Klinkt als een leuke dag. Wellicht is er de mogelijkheid om je bier los te laten keuren, indien de inzendingen tegenvallen en er toch keurende mensen aanwezig zijn?

Meedoen zie ik nog niet zo zitten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een keurrapport ;)

Dit is één van de mogelijke dingen op deze dag gedaan kunnen worden. Sowieso kun je bier meenemen en vragen of een andere ervaren hobbybrouwer wilt drinken.

Over de verder invulling van de dag wordt nog nagedacht.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #78 Gepost op: 25-09-2017 23:13 u »
Meedoen zie ik nog niet zo zitten

Toch niet omdat je denkt dat je niet genoeg ervaring hebt, hoop ik. Want dan moet je het wellicht juist doen.

Ingo

orangeloo

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 25-09-2017 23:47 u »
Tenslotte wil ik benadrukken dat met deze wedstrijd ook de intentie heeft om bekende paden te verlaten.

Maar wel verplichten om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken.
En laat dat nou net de reden zijn om niet mee te doen. Dat heb ik niet in huis, en om dat nou speciaal aan te schaffen daar had ik geen zin in. En geloof mij mijn voorraad is meer dan genoeg.
Het voelt voor mij trouwens ook een beetje als sluikreclame, en daar hou ik niet van.

Top dat er weer iets georganiseerd wordt, ik ben gek op wedstrijden, maar hier zit een randje aan en heb ik geen goed gevoel bij, sorry.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #80 Gepost op: 26-09-2017 08:21 u »
Maar wel verplichten om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken.
En laat dat nou net de reden zijn om niet mee te doen. Dat heb ik niet in huis, en om dat nou speciaal aan te schaffen daar had ik geen zin in. En geloof mij mijn voorraad is meer dan genoeg.
Het voelt voor mij trouwens ook een beetje als sluikreclame, en daar hou ik niet van.

Top dat er weer iets georganiseerd wordt, ik ben gek op wedstrijden, maar hier zit een randje aan en heb ik geen goed gevoel bij, sorry.
Ach, wat maakt t uit? Zodoende heb je juist de kans om eens een nieuwe (misschien voor jou onbekende?) mout te leren kennen? En je hoeft hem pas aan te schaffen als blijkt dat je recept is uitgekozen. Of je nou een emmertje Dingemans of een emmertje TF koopt  :weetniet:

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #81 Gepost op: 26-09-2017 08:55 u »
Thomas Fawcett is wel ietsjes duurder volgens mij. Ik vind sluikreclame niet zo heel erg als dat er voor zorgt dat dit soort initiatieven gehouden kunnen worden

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #82 Gepost op: 26-09-2017 09:06 u »
Sponsoring door webwinkels bij wedstrijden in de vorm van prijzengeld is denk ik een algemeen aanvaardbare praktijk. In dit geval is er echter een aantoonbare financiële band tussen die webwinkel en een aantal prominenten van dit forum, inclusief de eigenaar van het forum zelf, en wordt de indruk gegeven dat de wedstrijd een initiatief is waarbij de webwinkel nauw is betrokken. Mijn beslissing om te participeren zal afhangen van de mate waarin de beheerders in staat zijn dit vermoeden van betrokkenheid te ontkrachten.

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
    • KangarooBrew
« Reactie #83 Gepost op: 26-09-2017 10:02 u »
Sponsoring door webwinkels bij wedstrijden in de vorm van prijzengeld is denk ik een algemeen aanvaardbare praktijk. In dit geval is er echter een aantoonbare financiële band tussen die webwinkel en een aantal prominenten van dit forum, inclusief de eigenaar van het forum zelf, en wordt de indruk gegeven dat de wedstrijd een initiatief is waarbij de webwinkel nauw is betrokken. Mijn beslissing om te participeren zal afhangen van de mate waarin de beheerders in staat zijn dit vermoeden van betrokkenheid te ontkrachten.
En je probleem met deze band is?

Mvg J

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #84 Gepost op: 26-09-2017 11:03 u »
Dat is een terechte vraag waar ik nog niet helemaal uit ben. Het zou in ieder geval helpen om te weten in welke mate er belangenvermenging is. Een simpele disclaimer kan natuurlijk niet omdat een aantal mensen door die webshop betaald worden om blogs te schrijven.

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
    • KangarooBrew
« Reactie #85 Gepost op: 26-09-2017 11:32 u »
Dat is een terechte vraag waar ik nog niet helemaal uit ben. Het zou in ieder geval helpen om te weten in welke mate er belangenvermenging is. Een simpele disclaimer kan natuurlijk niet omdat een aantal mensen door die webshop betaald worden om blogs te schrijven.
Ik zie de belangenverstrengeling niet. Je kunt de mouten kopen waar je wilt, hoeft niet bij die specifieke zaak te zijn, die andere grote heeft ze ook.

ik vind t wel jammer dat ik hier wat achterdocht bespeur. Het is veel werk dit forum te onderhouden, en daarnaast ook nog eens vanalles te organiseren.

Stel nou dat, en ik zeg duidelijk STEL. Dat er wat aan verdient wordt door de organisator, wat is daar zo erg aan? In ruil daarvoor kun je deelnemen aan een evenement, kun je brouwen en krijg je feedback (geen keurformulier) over je originaliteit ed en kun je leuke dingen winnen, waaronder een deel van de opbrengst van de verkoop van je winnende mout en hoppakket.

Het zal mogelijk aan mij liggen, maar ik vind het jammer dat ik redelijk wat achterdocht en wantrouwen bespeur op het forum, en niet alleen in dit topic...

Eindigen met een filmquote: can't we all just get along?

En vergeef me het engels voor een keer

Mvg J

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #86 Gepost op: 26-09-2017 11:47 u »
Stel nou dat, en ik zeg duidelijk STEL. Dat er wat aan verdient wordt door de organisator, wat is daar zo erg aan?

Voor alle duidelijkheid: ik impliceer dit op generlei wijze.

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
    • KangarooBrew
« Reactie #87 Gepost op: 26-09-2017 11:49 u »
Voor alle duidelijkheid: ik impliceer dit op generlei wijze.
Ok. Ik probeer er achter te komen wat je bedoeld met belangenverstrengeling.

Geenszins van plan om je te beledigen of woorden in je mond te leggen

Mvg J

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #88 Gepost op: 26-09-2017 12:13 u »
Je kan het vergelijken met een krant: een goede, betrouwbare krant bezigt een politiek van zeer strikt onderscheid tussen het redactionele deel en het reclamedeel. Indien er interferentie is tussen die twee delen vermindert het gevoel van objectiviteit van de nieuwsvergaring.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #89 Gepost op: 26-09-2017 12:21 u »
Je kan het vergelijken met een krant: een goede, betrouwbare krant bezigt een politiek van zeer strikt onderscheid tussen het redactionele deel en het reclamedeel. Indien er interferentie is tussen die twee delen vermindert het gevoel van objectiviteit van de nieuwsvergaring.
Helaas zijn er mensen die altijd iets te zaniken hebben en er van alles bijhalen om te verantwoorden dat ze zaniken. Wat hebben kranten en politiek hiermee te maken?

We hebben het over een brouwwedstrijd(je)!

Ik hoop voor je collega's dat je een eenmanszaak hebt.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #90 Gepost op: 26-09-2017 13:02 u »

Je hebt nog 4 dagen om een superrecept in te sturen, wat houdt je eigenlijk tegen? Minder zeuren en gewoon brouwen. :nut:

Offline Eelke

• Vol lid
« Reactie #91 Gepost op: 26-09-2017 13:09 u »
Toch niet omdat je denkt dat je niet genoeg ervaring hebt, hoop ik. Want dan moet je het wellicht juist doen.

Ingo

Nee, omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met een recept in elkaar draaien, en dat, zeker als ik ook nog naar die specifieke mout moet kijken (heb ik nog niet mee gebrouwen) best wel ff tijd kost. En die heb ik nu niet.

Ik vul nu steeds van iedere batch bier wel wat in de goede flesjes af, zodat ik ze eventueel eens in kan sturen, want aan een wedstrijd zou ik graag eens mee doen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #92 Gepost op: 26-09-2017 13:40 u »
Nee, omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met een recept in elkaar draaien, en dat, zeker als ik ook nog naar die specifieke mout moet kijken (heb ik nog niet mee gebrouwen) best wel ff tijd kost.

Snap ik, had ik nog niet zo naar gekeken,

Dank je,

Ingo

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
    • KangarooBrew
« Reactie #93 Gepost op: 26-09-2017 14:10 u »
Ik denk dat de beheerders (jaques) heel veel moeite doen om juist die objectiviteit te hebben. Namaak id's, geen afzenders, neutraal receptformulier...

Daarnaast kun je het ook omdraaien: de organisatie heeft maar mooi van te voren nagedacht over anonimiteit, ook uit zelfbescherming.

Uiteraard heb je recht op je eigen gevoel / mening / overtuiging. Ik respecteer die dan ook.

Voor mij geldt: het is een hobbybrouwwedstrijd en dat is leuk! De winnaar komt niet in de krant, zal niet kunnen gaan rentenieren, wordt niet wereldberoemd (ok eeuwige roem hier op t forum) Het is een wedstrijd voor biernerds en een heel mooie kans voor een aantal mensen hier om te laten zien hoe origineel ze zijn in het maken van recepten.

Pak de handschoen op en ga de uitdaging aan. Het zou jammer zijn als alle ingediende recepten doorgaan naar de brouw en keurronde. (Dan zijn het erg weinig inzendingen en gaat zelfs mijn recept door )

Mvg J

Offline davyd

• Super lid
  • foei, foei
« Reactie #94 Gepost op: 26-09-2017 14:23 u »
Ik denk dat de beheerders (jaques) heel veel moeite doen om juist die objectiviteit te hebben. Namaak id's, geen afzenders, neutraal receptformulier...

Daar gaat het ook niet om. Wel om de volgende passage van het reglement:

"Wat er niet mag

Advertenties in berichten zijn ongepast en niet toegestaan."

Maar goed, de aard van sommige reacties op mijn posts (en let wel, ik ben niet met het woord "sluikreclame" afgekomen) is voor mij voldoende motivatie om niet aan deze wedstrijd deel te nemen. Daarmee is deze zaak voor mij afgehandeld.  :degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #95 Gepost op: 26-09-2017 21:31 u »

Hmmm, deze wedstrijd kost veel geld, er wordt niet aan verdiend. Vergeten wordt dat geen inschrijfgeld gevraagd wordt en dat wanneer je het een ander organiseert er altijd kosten worden gemaakt. Het een en ander wordt betaald uit reclame-inkomsten. Daarnaast draag ik persoonlijk een steentje bij door mijn inkomsten voor het schrijven van de blog in te zetten als prijzengeld voor deze wedstrijd. Dat was ook al het geval met de verloterij van Thomas Fawcett mouten als vooraankondiging van deze wedstrijd. Bij de loterij heeft Brouwstore de verzendkosten gesponsord.

Verder merk ik op dat de Thomas Fawcett mouten bij meerdere leveranciers gekocht kunnen worden.

Het een en ander maakt dat ik de reacties geheel niet begrijp. Als forumbeheerders doen we wat voor de leden, steken geld in een wedstrijd en vervolgens wordt met een beschuldigend vingertje gewezen. Als deze wedstrijd gesponsord zou worden door Brouwland, zoals dat gebeurt bij het ONK, was er waarschijnlijk geen ophef geweest. Maar ja, die voeren zo'n beetje als enige leverancier geen Thomas Fawcett mouten. En één van de doelen van deze wedstrijd is om eens een andere mout te ontdekken... Die mout hoeft dus niet geleverd te worden door Brouwstore. Dat kan, maar het staat je vrij om de mout te kopen bij een andere leverancier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 26-09-2017 21:39 u »
Nee, omdat ik nog niet genoeg ervaring heb met een recept in elkaar draaien, en dat, zeker als ik ook nog naar die specifieke mout moet kijken (heb ik nog niet mee gebrouwen) best wel ff tijd kost. En die heb ik nu niet.

Het helpt natuurlijk als de mouten kent, maar het idee van deze wedstrijd is om hobbybrouwers over te halen een keer wat anders te doen. Door onbekende dingen uit te proberen leer je snel. En als je altijd bekende grondstoffen gebruikt is het arsenaal aan bieren dat je brouwt relatief gering. Werp je in het diepe en durf te experimenteren. Je bent op zijn minst een ervaring rijker.

Offline Eelke

• Vol lid
« Reactie #97 Gepost op: 26-09-2017 21:41 u »
Het helpt natuurlijk als de mouten kent, maar het idee van deze wedstrijd is om hobbybrouwers over te halen een keer wat anders te doen. Door onbekende dingen uit te proberen leer je snel. En als je altijd bekende grondstoffen gebruikt is het arsenaal aan bieren dat je brouwt relatief gering. Werp je in het diepe en durf te experimenteren. Je bent op zijn minst een ervaring rijker.

Ja, volgend jaar, oké? Mijn volmout brouwsels zijn nog steeds op 1 hand te tellen ;) ik kijk eerst de kat uit de boom, en als het een leuke dag lijkt te worden, en ik heb tijd, kom ik zeker langs!

orangeloo

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 26-09-2017 22:07 u »
Het een en ander maakt dat ik de reacties geheel niet begrijp. Als forumbeheerders doen we wat voor de leden, steken geld in een wedstrijd en vervolgens wordt met een beschuldigend vingertje gewezen.

Jacques, sorry dat mijn reactie zoveel negatieve reacties oplevert. Het was zeker niet mijn bedoeling deze wedstrijd in een slecht daglicht te zetten. Ik weet hoeveel tijd en geld het organiseren van een evenement kost, en dat mag alleen maar geprezen worden.

Ik had alleen willen reageren op de opmerking waarom er nog zo weinig inschrijvingen waren, en willen aangeven wat MIJN reden was om niet mee te doen. En dat is vanwege de verplichting om 50 % mout van een bepaalde mouterij te gebruiken. En dat ik deze niet in huis heb en niet van plan was om dat nou speciaal aan te schaffen.

Als ik vervolgens schrijf dat het voor MIJ voelt als sluikreclame en dat IK daar niet van hou zegt dat iets over mijzelf en NIET over een ander. Jammer dat dit vervolgens anders wordt opgepakt. Vroeger heette dat begrijpend lezen op de lagere school, maar blijkbaar wordt dat nu niet meer gegeven op school.

Nogmaals mijn excuses, en als jij de behoefte hebt deze topic "op te schonen" mijn zegen heb je.

Als deze wedstrijd gesponsord zou worden door Brouwland, zoals dat gebeurt bij het ONK, was er waarschijnlijk geen ophef geweest.

Ik heb persoonlijk ook niks tegen sponsoring, juist omdat ik weet dat iets organiseren vlug veel geld kost.
Het is zeker geen schande dat een evenement wordt gesponsord. Als het dan ook maar gewoon duidelijk is.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #99 Gepost op: 26-09-2017 22:17 u »
Ik vind dit een héél leuk initiatief. Ik probeer nog een recept in te zenden voor de sluitingsdatum en ik wil zeker proberen om naar de dag te gaan waarop de prijsuitreiking gehouden wordt.

Tags: