Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Forumwedstrijd 2017/2018  (gelezen 35045 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Forumwedstrijd 2017/2018
« Reactie #125 Gepost op: 29-09-2017 17:00 u »
Ik zeg toch niet wie ik ben?

Ik bedenk net dat we om te voorkomen dat willekeurig iemand naar voren komt het een en ander bedacht hebben. Op de wedstrijddag zal de volledige uitdraai van de valse identiteit ingeleverd worden. Een dergelijke uitdraai moet ook in de doos zitten waarmee de flessen toegezonden worden.
Het is dus geen probleem.

De valse namen zullen op 1 oktober in dit topic vermeld worden. Daarna kan degene die zijn valse naam niet ziet het formulier alsnog inzenden tot uiterlijk 2 oktober om 23:59 uur.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #126 Gepost op: 29-09-2017 18:05 u »
Niet handig om dit mee te delen. Als er 1 inschrijving binnenkomt de komende dagen ben je bekend..  :police:

Misschien dat ik toch wel meedoe ;)

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #127 Gepost op: 29-09-2017 18:33 u »

Daar gaat mijn prijs.

Online Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #128 Gepost op: 29-09-2017 19:57 u »

;Dus :-X;D

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #129 Gepost op: 30-09-2017 16:43 u »
Goed nieuws voor degene die ingeschreven hebben en ook voor zij die dat ook nog niet gedaan hebben.

De inschrijftermijn is verlengd tot en met 2 oktober 2017. Alle bieren die ingeschreven zijn worden gekeurd! Met andere woorden de voorselectie komt te vervallen. Verzin een leuk recept en doe mee!
Begrijpelijk gezien de lage animo.
Wel jammer dat een beetje selectie op originaliteit zo wegvalt. Alleen de eerste 3 weten zo of ze origineel waren. Zo wordt het toch weer een beetje een normale wedstrijd "het beste bier wint" ?

Of gaan jullie toch keuringsformulieren uitreiken met een "originaliteit" ranking? Of op een andere manier voorzien in feedback?

Verder supergoed hoor de organisatie van een wedstrijd, alleen jammer dat het concept een beetje verdwijnt zo: ik vond het concept goed bedacht.

Mvg J

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 30-09-2017 20:11 u »
Begrijpelijk gezien de lage animo.
Wel jammer dat een beetje selectie op originaliteit zo wegvalt. Alleen de eerste 3 weten zo of ze origineel waren. Zo wordt het toch weer een beetje een normale wedstrijd "het beste bier wint" ?

Of gaan jullie toch keuringsformulieren uitreiken met een "originaliteit" ranking? Of op een andere manier voorzien in feedback?

Verder supergoed hoor de organisatie van een wedstrijd, alleen jammer dat het concept een beetje verdwijnt zo: ik vond het concept goed bedacht.

Mvg J

Het zou zo maar kunnen zijn dat we een prijs voor de originaliteit gaan uitreiken naast de keuring op smaak.

Het is inderdaad jammer dat niet meer forumleden mee doen. Misschien moet men nog een beetje wennen aan het idee achter de wedstrijd.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #131 Gepost op: 30-09-2017 23:03 u »
Ik zie het een beetje als een bevestiging dat de hobbybrouwer toch het liefst gewoon binnen de hokjes brouwt, althans voor zover het een inzending voor een wedstrijd betreft.

Online Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #132 Gepost op: 30-09-2017 23:46 u »
Ik zie het een beetje als een bevestiging dat de hobbybrouwer toch het liefst gewoon binnen de hokjes brouwt, althans voor zover het een inzending voor een wedstrijd betreft.

Daar lijkt het wel op ondanks de vele keren dat er mensen toch wel kritiek hadden op de hokjes geest bij wedstrijden en opriepen dat er gewoon op inventiviteit en smaak beoordeeld moest gaan worden.
Valt mij best tegen!!
Binnen de hokjes wordt tegenwoordig ook redelijk inventief gebrouwen volgens mij. Als je de uitslagen van  wedstrijden er op na slaat worden er best vaak leuke bijzonderheden toegepast die er goed uitpakken. Is in mijn ogen ook inventief zijn.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #133 Gepost op: 01-10-2017 00:37 u »
Het was 6 pagina's lang aardig doorspitten maar het lijkt mij een leuke wedstrijd, alle valkuilen zijn zo gaandeweg aardig getackeld en ben erg benieuwd wat het gaat worden volgend jaar april! Ik doe mee! Niet geschoten is altijd mis.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #134 Gepost op: 01-10-2017 11:56 u »

Het is denk ik eerder dat bij deze wedstrijd meer vooruit gedacht moet worden over het recept. Nog voordat deze uitgevoerd is.
Bij veel wedstrijden zie je dat iemand een aardig bier gebrouwen heeft en dan denk: deze kan ik wel eens inzenden.
Deze wedstrijd is wezenlijk anders. Ik sluit niet uit dat veel hobbybrouwers nog moeten wennen aan deze ongebruikelijke opzet.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #135 Gepost op: 01-10-2017 12:04 u »
Het zou zo maar kunnen zijn dat we een prijs voor de originaliteit gaan uitreiken naast de keuring op smaak.
Op basis van recept op papier, zeg maar het idee? Dan zou je zelfs alleen om een motivatie kunnen kunnen vragen (zonder recept)

Het is inderdaad jammer dat niet meer forumleden mee doen. Misschien moet men nog een beetje wennen aan het idee achter de wedstrijd.

Ik denk dat nóg een wedstrijd er net één teveel is. Misschien dat het woord wedstrijd ook een beetje afschrikt. Misschien dat een forumtreffen waarbij de mogelijkheid is om bieren te laten keuren meer aanspreekt. Je kunt dan gewoon kijken wat je hebt liggen en hoef je niet de brouwagenda er op aan te passen. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om mensen bij elkaar te krijgen, het wordt allemaal wat lokaler omdat er zoveel te doen is. Wel jammer.

Het is denk ik eerder dat bij deze wedstrijd meer vooruit gedacht moet worden over het recept. Nog voordat deze uitgevoerd is.

Daarom loopt het denk ik niet storm

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #136 Gepost op: 01-10-2017 12:07 u »
Hierbij plaats ik de lijst met de valse namen van de deelnemers in alfabetische volgorde (voornaam). Op deze manier kunnen degenen die de afgelopen weken hebben ingeschreven zien dat alles goed gegaan is. Het zijn er toevallig precies 24.

Voor alle duidelijkheid: de inschrijving is nog open tot morgenavond 23:59 uur. De (valse) namen van de deelnemers die vandaag  inzenden worden morgen bekend gemaakt. De inschrijvingen van morgen na 12:00 uur worden niet meer bekend gemaakt. Dit om de inschrijvingtermijn niet verder te verlengen.

Abram Duindam
Anouar van Stigt
Edanur Voorbij
Elmo van ’t Oever
Eppo Top
Ewan Wendt
Flor van Kooten
Gordon Roenhorst
Herjan Haanstra
Idris Scheper
Ireen Pasveer
Jarl Hulzebosch
Jeffrey Garcia
Karmen van Kampen
Kilian van Veldhoven
Matthew Klopper
Menna van den Oever
Necip Hellings
Olaf van der Holst
Sedat de Brouwer
Sivar Schoutens
Stefan van der Luit
Summer Takens
Valentino Hollemans

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #137 Gepost op: 01-10-2017 12:13 u »
Bij veel wedstrijden zie je dat iemand een aardig bier gebrouwen heeft en dan denk: deze kan ik wel eens inzenden.
Deze wedstrijd is wezenlijk anders. Ik sluit niet uit dat veel hobbybrouwers nog moeten wennen aan deze ongebruikelijke opzet.

Denk ook zo.
Als er tijdens het brouwen wat mis gaat kan dat een heel mooi resultaat geven.
Vaak ga je dan buiten de hokjes.
Reproduceren is dan toch wat lastiger.

Uitvoeren wat je bedacht hebt is moeilijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #138 Gepost op: 01-10-2017 12:17 u »
Op basis van recept op papier, zeg maar het idee? Dan zou je zelfs alleen om een motivatie kunnen kunnen vragen (zonder recept)

Het idee van de wedstrijd is te stimuleren dat hobbybrouwers eens wat anders brouwen dan anders. Dat werkt niet als alleen volstaan kan worden met een recept. Juist door een recept ook daadwerkelijk te brouwen leer je veel. De selectie tot 24 bieren was bedoeld om de creativiteit te prikkelen. Daarnaast is er ook een praktische achtergrond. Door het aantal bieren te beperken kunnen alle bieren in één dagdeel gekeurd worden. Dat scheelt in de kosten. Vergeet niet dat deze wedstrijd kostenloos is voor de deelnemer op de verzendkosten van de bieren na. Brand doet dat ook zo, maar die hebben toch wel meer kapitaal tot hun beschikking om het een en ander te betalen.

Voor het forumtreffen hebben wij allerlei ideeën. Het is de bedoeling dat er veel te proeven en te leren valt. Waarschijnlijk gaan we daarvoor jullie medewerking vragen in de vorm van het brouwen van bijzondere bieren tegen een kleine vergoeding.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #139 Gepost op: 01-10-2017 22:40 u »
Er is vandaag een onbruikbaar bestand geupload. Het bestand heeft een extensie .numbers gekregen en kan niet worden ingelezen. Ook niet na wijziging van de extensie.
Het bestand is afkomstig van "Mehmed Rosema". Graag opnieuw uploaden met een Excel extensie.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #140 Gepost op: 02-10-2017 10:26 u »
Er zijn hier ook veel nieuwe forumleden gekomen die enkel wat kant en klare moutpakketten hebben vergist, en nog geen ervaring hebben wat het verschil in mouten, hop, gist, kruiden en andere toevoegingen aan de smaak doet. Laat staan dat ze zelf een recept kunnen maken.
Ikzelf mis ook nog deze ervaringen. Deze wedstrijd is dus meer gericht op brouwers die het al jaren doen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #141 Gepost op: 02-10-2017 10:28 u »
Er zijn hier ook veel nieuwe forumleden gekomen die enkel wat kant en klare moutpakketten hebben vergist, en nog geen ervaring hebben wat het verschil in mouten, hop, gist, kruiden en andere toevoegingen aan de smaak doet. Laat staan dat ze zelf een recept kunnen maken.
Ikzelf mis ook nog deze ervaringen. Deze wedstrijd is dus meer gericht op brouwers die het al jaren doen.

Of het is juist een mooie gelegenheid om een keer wat te proberen, met feedback van ervaren brouwers! Ervaring doe je vooral op door te doen!

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #142 Gepost op: 02-10-2017 10:39 u »
Of het is juist een mooie gelegenheid om een keer wat te proberen, met feedback van ervaren brouwers! Ervaring doe je vooral op door te doen!
Dat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #143 Gepost op: 02-10-2017 11:10 u »
Dat is ook zo, maar er gaat veel tijd overheen tussen brouwen en het eindresultaat proeven. Het kan jaren duren voor ik een biertje heb die anderen ook lekker vinden. :biersmile:

Op zich hoeft het niet zo lastig te zijn, je kunt ook een eigen ((/)bestaand) recept ombouwen naar een recept met ingrediënten van Thomas Fawcett. Op die manier zou je dan al mee kunnen doen, of het nu wel of niet stijlvast is.

Online Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 02-10-2017 11:11 u »

Het zal je verbazen hoe snel je een mooi resultaat hebt als je met een goede voorbereiding een volmout bier recept gaat maken en brouwen. Het is alleen heel belangrijk om je goed in de materie (proces, ingrediënten en eigen (on)mogelijkheden) te verdiepen. Hierbij is het forum en mooi medium maar er zoonook goeie boeken verkrijgbaar. Je moet alleen wel bereid zijn om je te ontwikkelen.

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #145 Gepost op: 02-10-2017 12:26 u »

Tip: een zo eenvoudig mogelijk recept, en gecontroleerde vergisting: dan duurt het echt geen jaren voor jij een bier brouwt waar anderen voor terugkomen! :proost:

Online Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #146 Gepost op: 02-10-2017 13:14 u »

Ik heb één blikbrouwsel vergist en daarna ben ik begonnen met echt brouwen met een eigen recept en mout. Mijn 10e brouwsel, ongeveer 7 maanden na mijn eerste brouwsel heb ik ingeleverd op het ONK en daar kreeg ik 79 punten voor. Dat is geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht. Dus binnen een jaar moet het makkelijk lukken om een lekker en goed biertje te brouwen.

Het is wel belangrijk om jezelf een beetje te verdiepen in de materie en om gecontroleerd te vergisten. Dan kun je prima met behulp van brouwsoftware een eigen receptje maken en een goed en drinkbaar bier brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #147 Gepost op: 02-10-2017 13:17 u »
Hierbij geef ik nog de fictieve namen van de deelnemers die zich gisteren en vandaag aangemeld hebben.

Lindomar van Meerveld
Lode Engelberts
Mehmed Rosema  -> toegezonden bestand niet in te lezen - zie eerder bericht.
Paddy Berghorst
Thijmen Hubers

Inzenden kan nog tot 23:59 uur.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 02-10-2017 14:23 u »

Ik heb één blikbrouwsel vergist en daarna ben ik begonnen met echt brouwen met een eigen recept en mout. Mijn 10e brouwsel, ongeveer 7 maanden na mijn eerste brouwsel heb ik ingeleverd op het ONK en daar kreeg ik 79 punten voor. Dat is geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht. Dus binnen een jaar moet het makkelijk lukken om een lekker en goed biertje te brouwen.

Het is wel belangrijk om jezelf een beetje te verdiepen in de materie en om gecontroleerd te vergisten. Dan kun je prima met behulp van brouwsoftware een eigen receptje maken en een goed en drinkbaar bier brouwen.
Het is voor mij nog te kort dag om zelf een recept te maken. Pas in november (als mijn Easybrew 30 binnen is) kan ik gaan brouwen. Ik heb me de afgelopen maanden wel verdiept in de materie en neem maatregelen om gecontroleerd te vergisten. Ik heb van een forumlid een aantal biertjes gehad die heel goed smaakten en heb hiervan ook een recept gekregen. Mijn streven is om dat na te brouwen en te proeven of dat qua smaak in de buurt komt. Ik wil best meedoen als er recepten zijn geselecteerd waar je uit kan kiezen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #149 Gepost op: 02-10-2017 20:17 u »
Ik wil even laten weten dat het recept van Mehmed Rosema nu wel in goede orde is ontvangen.

De teller staat nu op 29.

Tags: