Ik vind het heerlijk om andermans ingewikkelde recepten te lezen, echter in de praktijk heb ik er initieel weinig aan.
Het is veel beter om in het begin 'een beetje aan te klooien' en verrast zijn dat het prima bier geworden is.
De smaak die je ervaart, met de kennis van de ingrediënten die je erin gestopt hebt vertellen je veel meer.
Elke keer ga je jezelf verbeteren, en heb je de neiging om te leunen op andermans recepten.
De reden waarom brouwers graag even checken of het in elkaar gedraaide recept wel correct is zal voornamelijk geboren zijn uit Hollandse zuinigheid. Het is immers zonder om drie kratten bier gebrouwen te hebben en tot de conclusie komen dat het niet is geworden wat je er van gehoopt had. Vragen om complete recepten zou je kunnen scharen onder luiheid of onzekerheid, want wellicht 98% van de bieren staat ergens in het forum al beschreven en kun je met wat zoeken terugvinden.
Mijn resultaten zijn ook niet altijd naar wens, maar zodra ik erachter kom wat ik mis, of verkeerd gedaan heb dan is dat een waardevolle les geweest die zijn geld dubbel en dwars waard was. Mijn laatste batch had een te hoog eind SG, resultaat een dubbel die wat 'te zoet' aandoet. Achteraf blijkt dat ik te trots was op mijn hogere rendement, daardoor kon mijn gist niet meer suikers omzetten en had ik blijkbaar mijn maximum SVG% gehaald.

Daar heb ik veel van geleerd: gistkeuze, zorgen dat je het beoogde SG haalt, of corrrigeert, brouwzaalrendement aanpassen. De angst was dat het een slecht bier zou worden, dus ik heb slechts twee kratten gebotteld en de rest zo de gootsteen in laten lopen. Reden hiervoor is dat ik binnenkort nog een ander bier wil brouwen, en daar ook twee tot drie kratten voor nodig heb.
Wat is goed, wat is fout? Dat weet ik pas over een week op 5 tot 8 wanneer mijn bier gerijpt is. Wellicht sla ik mijzelf dan voor de kop.
Had ik vooraf mijn recept kunnen posten, ja en wellicht daar diverse meningen over gelezen en aanpassingen gemaakt. Maar dan is het niet meer 'mijn' bier.
Voor iedereen die zijn eigen bier recept wilt maken zou ik zeggen, begin met een SMaSH, neem daarna een Tripel of een blond bier en proef en leer. Blijf vooral ALLES wat je doet, verandert etc. noteren in je brouwlogboek/software. Leg de lat niet te hoog. Wees niet te bang om fouten te maken, ook al kost het je een batch. Het wordt altijd bier! En als je het zelf niet lekker vind, dan voer je het je vrienden en geniet je ervan als ze liegen dat het lekker is.

Komen ze de volgende keer niet zo snel 'proeven' als je weer eens met je brouwketel in de weer bent geweest.

Kortom, gewoon doen

en verras jezelf!

William