Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop uit Nederland/BelgiŽ, of Amerika  (gelezen 2403 keer)

Offline Fruitbiertje

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hop uit Nederland/BelgiŽ, of Amerika
« Gepost op: 25-07-2017 14:25 u »
Als je gaat zoeken op recepten, kom je na dit forum al snel uit op Amerikaanse sites.
UIteraard worden hier ook Amerikaanse hoppen gebruikt, of tenminste de hoppen die zijn ontwikkeld of veelal groeien in America.
Door de hoeveelheid hop die de amerikanen gebruiken in hun recept, lopen de kosten af en toe wel op.

Voor hop in Nederland kom je dan bij onze leveranciers uit.
Voorbeeldje Cascade hopkorrels 100 gr: (25-07-2017)
Brouwmout: 8,25
Brouwstore: 7,55
Brouwmarkt: 5,95
Van Der Kooy:5,75

In BelgiŽ kan je rechtstreeks bij de teler bestellen:
't Hoppecruyt voor 500 gram 15 euro dus omgerekend 3,00 euro voor 100 gram
plukker.be maar daar staat geen prijs vermeld, maar verwacht een soortgelijke prijs.
Zelf vind ik dit een aanzienlijk prijsverschil van bijna 50% op de goedkoopste aanbieder in Nederland.

Als de Nederlandse leveranciers hun hoppen uit Amerika krijgen, dan valt er nog wat over te zeggen, maar is dit dus ook zo. :weetniet:
Verwacht dat meer zon, ook meer aroma aan de hop gaat geven, dus je zou dan betalen voor meer aroma?? :weetniet:
De vraag is, is dat zo? Halen onze Nederlandse winkels hop uit amerika of uit belgie? :weetniet:
En is het zo dat onze tuinhop minder aroma/smaak heeft door minder zonuren dan gekochte hop van hetzelfde ras? :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
Re: Hop uit Nederland/BelgiŽ, of Amerika
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2017 19:57 u »
Het prijsverschil kan door een aantal zaken komen:

1) versheid: Als de hop van eerder jaren wordt verkocht dan zakt de prijs vaak. Zolang de hop goed opgeslagen is, is dat ook geen probleem.
2) Bulk: Grotere verpakkingen
2) Waar komt de hop vandaan? 't Hoppecruyt kweekt inderdaad zelf. Maar geven deze dezelfde aroma en smaak als de in Amerika groeiende hop? Klimaat en bodemsamenstelling heeft grote invloed op de plant. Zelfs Cascade uit AustraliŽ (krijgt toch genoeg zonuren) is iets anders dan de Cascade uit Amerika. Ik heb ook wel van andere hobbybrouwers gehoord dat hun tuinhop minder uitgesproken is als de commerciŽle variant.

Je betaalt dus met name voor de import en verpakkosten van de winkels. Om van de standaard 5 kg verpakkingen 100 grams verpakkingen te maken, kost uiteraard ook tijd en dus geld.

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Thuisbrouwerij Hordeum Vulgaris
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #2 Gepost op: 25-07-2017 20:20 u »
Ik denk toch dat de gemiddelde hobbybrouwer en bierdrinker niet het verschil proeft tussen een Cascade uit AustraliŽ of uit de USA.
Terroir wordt in dit geval zwaar overdreven in mijn mening. Het is niet zoals wijn of een sigaar.

Een zaak als Hoppecruyt heeft geen "middle man" dus de onkosten blijven lager en dus ook de prijs.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2017 20:22 u »
Er zitten ook grote verschillen in prijs per oogstjaar.

Is de oogst goed, dan is de prijs relatief laag. Bij een slechte oogst gaat de prijs omhoog.

Maar zodra de nieuwe oogst er is, dan wordt de vorige oogst weer goedkoper. Dan moet men immers van oude voorraad af.

Zet in jouw prijsvergelijk het oogstjaar erbij. Je mag 2015 niet vergelijken met 2016. Vergelijk altijd gelijke jaren.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2017 21:05 u »
Terroir word in dit geval zwaar overdreven in mijn mening. Het is niet zoals wijn of een sigaar.

Waarom zou het voor een druivenplant of tabaksplant wel gelden, maar voor een hopplant niet?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2017 22:00 u »
Terroir speelt wel degelijk een grote rol. We hadden eens een lezing bij de bierkeurmeesters over een onderzoek naar hop, interessant hierbij was dat er een groot verschil was tussen Amarillo van de ene vs de andere hopboer. Beide uit de VS, maar geografisch wel net anders gelegen. Hoewel beide wel degelijk Amarillo zijn, waren ze qua geur en smaak compleet anders.

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2017 02:20 u »
Ik denk dat omdat je de hop kookt de (kleine) nuances niet meer proefbaar zijn. Iets wat bij wijn of een sigaar niet het geval is omdat deze  onbewerkt is. Misschien als je droog hopt dat er meer smaakverschil te bemerken is?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2017 07:58 u »
Voor de bittering zullen die verdwijnen, ja. Bij de whirlpoolhop en zeker bij de koudhop, neen.

Ingo

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-07-2017 07:59 u »
Even een tweetal plaatjes uit de studie door de proefbrouwerij:

SHS staat in dit geval voor Single Hop Science. HSI is een Hop Storage Index, deze wordt gebruikt om de versheid van hop te evalueren. HSI neemt toe met tijd, temp en hopschade door verwerking.

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2017 08:16 u »
Ik denk toch dat de gemiddelde hobbybrouwer en bierdrinker niet het verschil proeft tussen een Cascade uit AustraliŽ of uit de USA.
Terroir wordt in dit geval zwaar overdreven in mijn mening. Het is niet zoals wijn of een sigaar.
Zoals anderen ook al beweerden: bovenstaande stelling klopt niet. Er is wel degelijk een significant verschil.

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #10 Gepost op: 26-07-2017 13:01 u »
Ok, ik neem het aan dat het dan toch significant invloed heeft. Wat mooier om dit binnenkort eens in een persoonlijke test te gooien. 1 batch en dan twee vd zelfde soorten hop en jaar maar van een ander continent. Dat dan dryhoppen en de smaak proef zal uitslag geven. Er zijn ergere dingen in het leven niet  :brouwen: :biersmile:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-07-2017 18:50 u »
Dat is een leuke test, maar helaas niet een waar je conclusies (behalve je eigen beeldvorming natuurlijk) aan kunt verbinden.

Tags: