Ervaringen met Thomas Fawcett mouten

Gestart door Jacques, 17-06-2017 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Op 17 juni 2017 is er een loterij gestart als voorzet van een forumwedstrijd. Het is de bedoeling dat de bieren die ingezonden worden voor deze wedstrijd gebrouwen zijn met ten minste 50% Thomas Fawcett mouten.
Hier kun je je ervaringen met de mouten van deze mouterij kwijt.

Voor zowel de loterij als voor de wedstrijd zijn aparte topics aangemaakt.

Daarom graag in dit topic alleen ervaringen met Thomas Fawcett mouten delen.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  15:28 uDaarom graag in dit topic alleen ervaringen met Thomas Fawcett mouten delen.

Ik heb alleen wat ervaring met Thomas Fawcett pale oat malt. De eerste keer dat ik die gebruikte, bleek het schroten met het walsmolentje erg moeilijk te gaan. Daardoor werd niet alle zetmeel omgezet en bleef het einds.g. hoog (1.017). Later las ik dat deze mout niet zoveel enzymen bevat en heb ik deze met een koffiemolen vergruisd. Dit voor een tripel met 12 % van de storting de pale oat malt (veel werk). Met de gist Fermentis B 256 kwam het uiteindelijk tot 1008. Aleen wordt het bier maar HEEL langzaam helder. Maakt voor de smaak (wat mij betreft) niets uit.

Hopbier

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Heb een keer of vier/vijf ervaring met Thomas Fawcett mouten en ik vind de smaak gewoon onovertroffen. Het valt me op dat de korrelgrootte bij een aantal mouten groter is dan bij de vergelijkbare mouten die ik gebruik (Dingemans/Castle).
Inderdaad is de Oatmout lastig te schroten als je je molen niet bijstelt. Ikzelf schroot soms drie keer deze mout, dan is het meeste ook geplet, maar anders afstellen van de molen is natuurlijk beter.
Het lastige van veel Thomas Fawcett mouten (weer niet bij de Oat) is de moeizame of zelfs het gebrek aan klaring na de gisting.
Als lambiekbrouwer heb ik geen gebrek aan geduld, maar soms is het bier na een jaar nog niet helder, dus dat werkt niet.
Vorige week had ik een Roggebier met 40% Thomas Fawcett ryemalt gemaakt en die heb ik voor het eerst geklaard met gelatine: het bleef 4,5 week na brouwen 'koffie met melk'
Dat werkte prima, maar 't is wel weer extra gedoe. Overigens is het gebruikelijk in Engeland om klaringsmiddelen te gebruiken heb ik begrepen.
Voor de volledigheid: het zijn alleen kleine (proef)brouwsels waarin ik deze mouten gebruikt heb, behalve voor mijn Groninger Haverbier (Cluyn).

Samenvattend: goede en soms ook unieke mouten maar ze vereisen soms een andere aanpak, waarbij je je vaste routine los moet laten.

Groetjes, Toon


seed7

Maris Otter: 3 EBC, mooie mout voor lichte ondergisters, smaakvol. Ook een leuke voor iets Duvel-achtigs met een bak suiker en toch nog smaak hebben.

Maris Otter Pale mout: klassieker. Ik denk de mooiste MO op de markt met een relatief laag aandeel van andere gerst cultivars (MO is eigenlijk altijd een mengsel, bij Muntons zelfs 50/50).

Golden Promis: Mijn favoriete Pale mout. Smaakvol zonder de typisch Maris Otter smaak.

Mild: Voller van smaak dan pale, meer nootachtig en iets zoeter, moutiger. Vergeleken met een aantal ander Milds is die van TF aan de vlakke kant. Die van Muntons is vrijwel het tegenovergestelde, zeer zoet en vol, maar dat is dan weer met wat pale te balanceren.

Amber: Mooie mout maar niet mijn favoriete Amber, het is denk ik de Amber met de meest gebrande smaak op de markt. Mijn voorkeur gaat uit naar die van Warminster. Mooie mout om de zoetheid van andere mouten mee te balanceren, denk aan Aroma of Muenchner (II). Natuurlijk ook ideaal voor Brown Ales en Porters

Brown: diep en vol van smaak, redelijk gebrand. Geeft koffie/bittere chocolade smaken. Samen met die van Warminster de mooiste.

Pale Chocolate: Een van de lichtsten op de markt en zeer smaakvol. Niet te zuinig mee zijn, 15-20% naast een pale, mild of zelfs muencher geeft een zeer smaakvol bier.

Black: Niet ontbitterd dus geen raar poederig bijsmaakje. Ook hier, niet te zuinig mee zijn. Oude lederen schooltassen en krakende schoenen, mooi moutbitter.

Rogge: Hier gaat mijn voorkeur toch echt uit naar de Duitse roggemouten die m.i. een vollere smaak hebben. TF heeft een kleinere en grijzere korrel.

Rogge crystal: Hele mooie mout, bijzonder smaak die als je te veel gebruikt om kan kiepen naar het droppige. Smaak is bij ~5% best wel subtiel, dus drink je bier niet te koud.

T.a.v. klaring, Toon, om rogge helder te krijgen moet je heel wat meer geduld hebben dan een lambiekbrouwer ;) Maar met name Maris Otter, maar ook de andere pale mouten geven altijd een dikke laag schuim tijdens het maischen en als het wort net tegen de kook aan zit dikke slierten eiwit. Meer dan bij de continentale mouten.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.