Korrelgist voorbereiden voor vergisting

Gestart door Enos, 13-06-2017 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik vroeg mij af is het een idee om korrelgist een dag of wat van te voren als vast op te lossen in wort.
En dan wort die bewaard is uit vorig brouwsel.
Dit te samen in een Erlenmeyer en dat op een magneetroerder te zetten.

Heeft dit effect op een betere vergisting of heeft dit geen enkel nut.

Zie veel berichten over starters , maak ik op deze manier een soort van starter.

Of sla ik hier de plank totaal mis


Hay

Ja dat is een starter maken en niet nodig bij korrelgist.
En als je de gist oplost in water dan is het hydrateren en of dat wel of niet nodig is moet je ff voor jezelf uitproberen.
Daar zijn hier hele discussies over.

Sander van Dijk

Dit kan nuttig zijn als je erg oude gist hebt of als je te weinig gist hebt aan één zakje en je wilt geen extra zakje bijbestellen. Maar je moet het dan wel goed doen, want als je het niet goed doet is de kans groot dat het juist alleen maar slechter wordt. Dus in eerste instantie is het advies om geen starter te maken. Je kunt beter gewoon genoeg korrelgist gebruiken en dan is een starter nergens voor nodig.


Recent heb ik zelf een topic gestart over het maken van een starter bij korrelgist. Zie deze link


Als je het hele zakje korrelgist in een starter van bijvoorbeeld 1 liter gooit zit er extreem veel gist in die ene liter wort. Dit resulteert in 2 dingen:
  • Je hebt hierdoor maar weinig vermenigvuldiging van de gist, terwijl je juist veel nieuwe groei wilt hebben om nieuwe generaties fitte en vitale gist te krijgen.
  • En de voedingstoffen uit het starterswort worden heel snel verbruikt. Dit kan in enkele uren al gebeurd zijn, maar als je dit vervolgens een dag op de roerder laat staan gaat de gist interen op z'n reserve en daardoor krijg je minder vitale en fitte gist. Hierdoor is de kans op gestokte vergistingen e.d. groter.
Het is dan beter om maar 1 of 2 gram aan een starter toe te voegen. Het volume kun je bijvoorbeeld berekenen met de calculator van Brewersfriend. Op deze manier krijg je veel meer vermenigvuldiging waardoor je heel veel nieuwe gist krijgt die fit en vitaal is. Ook hierbij moet je proberen om de vergisting in de gaten te houden en de starter tijdig in de koeling te zetten of direct te gebruiken. Als de starter een echte 'koffie verkeerd' kleur krijgt is een goed moment om de starter in de koeling te zetten.

Rich

Ik ben dit voorjaar ook bezig geweest met (eigenwijs) allerlei experimenten met starters van korrelgist, voornamelijk 'vitality starters', kort voor het enten in wat wort een paar uur op de magneetroerder. Dit heeft mij punten gekost bij de Brandwedstrijd en ik denk ook bij het ONK. Het beste advies lijkt me inderdaad 'geen starter' in combinatie met genoeg gist enten.

hansHalberstadt

Citaat van: Rich op 14-06-2017  09:48 uIk ben dit voorjaar ook bezig geweest met (eigenwijs) allerlei experimenten met starters van korrelgist, voornamelijk 'vitality starters', kort voor het enten in wat wort een paar uur op de magneetroerder. Dit heeft mij punten gekost bij de Brandwedstrijd en ik denk ook bij het ONK. Het beste advies lijkt me inderdaad 'geen starter' in combinatie met genoeg gist enten.
Wat is er dan misgegaan?

Rich

Citaat van: hansHalberstadt op 14-06-2017  11:10 uWat is er dan misgegaan?

In de eerste ronde gestrand op brouwfout acetaldehyde, ondanks acceptabele tijd in het gistvat en zeer zorgvuldig bottelen om oxidatie te vermijden (tegendruk onder CO2). Ik heb voor dit bier de bovengenoemde methode gebruikt, hoewel ik zeer snel activiteit in het waterslot zag is er toch iets fout gegaan wat wellicht hierop te herleiden valt. ONK weet ik nog niet maar had een teleurstellende 63 punten. Ook bij dit bier een dergelijke starter gemaakt. Deze methode ga ik maar afzweren :)

RoodeLeeuwVenlo

Ik sprak laatst een professionele brouwer, die vergist 1000 L wort met een zakje korrelgist van 10 gram. Hij neemt 20 L wort en kiept daar (de gehydrateerd) korrelgist een dag van te voren in. Dag later heeft hij zeer actieve gist die hij dan in de 1000 L wort ent. Dit scheelt veel geld daar een pak van 500 g gist makkelijk € 60,00 kost. 

hansHalberstadt

Zolang je maar voldoende opschaalt is dat denk ik een prima methode. Zelf doe ik dat op kleine schaal ook wel eens zo: klein beetje korrelgist in een reageerbuisje en als dat gist dan verder opkweken op de roerder tot giststarter voor 40 liter bier.     

Enos

Ok bedankt voor de reacties allemaal

Ik denk dat ik het maar niet ga doen , maak per slot van rekening maar 20 ltr per keer.
Maar ik dacht als het beter is waarom niet.

Bedankt  :brouwen: :brouwen: :brouwen:

hans_nwk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 14-06-2017  15:06 uIk sprak laatst een professionele brouwer, die vergist 1000 L wort met een zakje korrelgist van 10 gram. Hij neemt 20 L wort en kiept daar (de gehydrateerd) korrelgist een dag van te voren in. Dag later heeft hij zeer actieve gist die hij dan in de 1000 L wort ent. Dit scheelt veel geld daar een pak van 500 g gist makkelijk € 60,00 kost. 
Dan zal hij die 20 l wort waarschijnlijk overhouden van een ander brouwsel of met moutextract werken. 20 l vanuit mout brouwen weegt qua tijd waarschijnlijk niet op tegen de kosten van een pak gist.

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 14-06-2017  15:06 uIk sprak laatst een professionele brouwer, die vergist 1000 L wort met een zakje korrelgist van 10 gram. Hij neemt 20 L wort en kiept daar (de gehydrateerd) korrelgist een dag van te voren in. Dag later heeft hij zeer actieve gist die hij dan in de 1000 L wort ent. Dit scheelt veel geld daar een pak van 500 g gist makkelijk € 60,00 kost.

Dan maakt hij een starter met gedroogde gist.
Overigens is 20 liter starter op 1000 liter wort wel weinig. Deze brouwerij zal waarschijnlijk fruitige bieren brouwen met veel esters...

Serge VL

Citaat van: Jacques op 15-06-2017  22:00 uDan maakt hij een starter met gedroogde gist.
Overigens is 20 liter starter op 1000 liter wort wel weinig. Deze brouwerij zal waarschijnlijk fruitige bieren brouwen met veel esters...
En dan de vraag hoe belucht die zijn wort en hoe lang, ik heb net hetzelfde verhaal al gehoord van een industriële brouwer op de VAW bierbrouwdag.
Maar na zijn uiteenzetting dan toch nog een prive op doorgevraagd, komt het verhaal dat hij zijn wort nog overnacht nacht gepulseerd met pure O2 belucht (hij gebruikte ook een dissolved zuurstof meter) dus is die eigenlijk zijn gist gewoon in zijn brouwketel verder aan het opkeken natuurlijk.
Soms wordt er een verhaal verteld maar als je dan het volledig verhaal hoort, Tja...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 15-06-2017  22:00 uDan maakt hij een starter met gedroogde gist.
Overigens is 20 liter starter op 1000 liter wort wel weinig. Deze brouwerij zal waarschijnlijk fruitige bieren brouwen met veel esters...
Pak me even niet op het precieze aantal liters. Maar dit was zijn methode. Hij had het verder over een Carlsbergkolf als medium waarin dit plaatsvond.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 15-06-2017  23:52 uEn dan de vraag hoe belucht die zijn wort en hoe lang, ik heb net hetzelfde verhaal al gehoord van een industriële brouwer op de VAW bierbrouwdag.
Maar na zijn uiteenzetting dan toch nog een prive op doorgevraagd, komt het verhaal dat hij zijn wort nog overnacht nacht gepulseerd met pure O2 belucht (hij gebruikte ook een dissolved zuurstof meter) dus is die eigenlijk zijn gist gewoon in zijn brouwketel verder aan het opkeken natuurlijk.
Soms wordt er een verhaal verteld maar als je dan het volledig verhaal hoort, Tja...
Volledige verhaal is dus dat je (natuurlijk) ook bij korrelgist de gist verder kunt laten doorgroeien in starter of hoofdbrouwsel, dus meerdere wegen naar Rome. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-06-2017  17:25 uVolledige verhaal is dus dat je (natuurlijk) ook bij korrelgist de gist verder kunt laten doorgroeien in starter of hoofdbrouwsel, dus meerdere wegen naar Rome.

Korrelgist is genetisch niet anders dan vloeibare gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.