Als je niet te lang wacht met bottelen en je voldoende fitte en vitale gist gebruikt is bottelgist naar mijn ervaring nergens voor nodig. Bij mij is de hergisting vaak zelfs al met 3 dagen helemaal klaar. Bij mijn eerste brouwsels was ik wel eens zo ongeduldig (niet goed, weet ik
) dat ik na 1 dag (24 uur) hergisting al een flesje in de koelkast had gezet en dat er toen al behoorlijk koolzuur in zat.
Maar in het geval dat je lang (koud) lagert of met erg weinig of minder vitale gist bent begonnen is het zeker verstandig om bottelgist te gebruiken. Vooral bij bieren met meer alcohol kun je in deze gevallen eerder problemen krijgen met de hergisting. De gist kan dan veel minder hebben. (edit: In dit geval zal de gist ook eerder stoppen bij temperatuur schommelingen, terwijl als de gist wel fit is, zal die gewoon nog even door kunnen gaan.)
Zoals ik al eerder zei, ik brouw enkel in de koude wintermaanden. Ik werk altijd met gist opkweek uit eigen gistbank met authentieke brouwerijgisten. Vergisten duurt bij mij meestal 7 dagen. Koud lageren doe ik altijd op de koude keldervloer gedurende 2 weken om helder bier te hebben bij het bottelen.
Mijn bescheiden oordeel is, er is waarschijnlijk;
1- een bijna verlopen zakje gist gebruikt.
2- het is ooit veel te warm gestockeerd.
3- te weinig gist gebruikt voor sterk wort.
4- onvoldoende belucht bij begin vergisting.
5- ergens zonder het te beseffen toch een infectie opgelopen. (Ik heb in 1985 eens een infectie opgelopen door een onzuivere hevelslang bij het bottelen. Na 16L bottelen was de infectie weggespoeld uit de
plastiek slang en de volgende 24L bier had geen infectie meer)