Tripel smaakt zuur

Gestart door Basje42, 16-06-2017 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rich

Ik stem ook op slechte gistconditie tijdens hergisting. Ik heb onlangs als test een gefilterd bier gebotteld met wat bottelsuiker. Er was nog genoeg gist om de hergisting te starten maar dit is een aceetaldehydebom (mods: 'aceetaldehyde ' is correcte Nederlandse spelling) geworden.

Aceetaldehyde is een probleem waar ik met mijn bieren vaker tegenaan loop. Ik heb me door tijdsgebrek nooit aan starters en vloeibare gist gewaagd maar ga dit toch maar eens uitproberen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sander van Dijk op 22-06-2017  08:35 uAls je niet te lang wacht met bottelen en je voldoende fitte en vitale gist gebruikt is bottelgist naar mijn ervaring nergens voor nodig. Bij mij is de hergisting vaak zelfs al met 3 dagen helemaal klaar. Bij mijn eerste brouwsels was ik wel eens zo ongeduldig (niet goed, weet ik :-[ ) dat ik na 1 dag (24 uur) hergisting al een flesje in de koelkast had gezet en dat er toen al behoorlijk koolzuur in zat.

Maar in het geval dat je lang (koud) lagert of met erg weinig of minder vitale gist bent begonnen is het zeker verstandig om bottelgist te gebruiken. Vooral bij bieren met meer alcohol kun je in deze gevallen eerder problemen krijgen met de hergisting. De gist kan dan veel minder hebben. (edit: In dit geval zal de gist ook eerder stoppen bij temperatuur schommelingen, terwijl  als de gist wel fit is, zal die gewoon nog even door kunnen gaan.)

Zoals ik al eerder zei, ik brouw enkel in de koude wintermaanden. Ik werk altijd met gist opkweek uit eigen gistbank met authentieke brouwerijgisten. Vergisten duurt bij mij meestal 7 dagen. Koud lageren doe ik altijd op de koude keldervloer gedurende 2 weken om helder bier te hebben bij het bottelen.

Mijn bescheiden oordeel is, er is waarschijnlijk;
1- een bijna verlopen zakje gist gebruikt.
2- het is ooit veel te warm gestockeerd. 
3- te weinig gist gebruikt voor sterk wort.
4- onvoldoende belucht bij begin vergisting.
5- ergens zonder het te beseffen toch een infectie opgelopen. (Ik heb in 1985 eens een infectie opgelopen door een onzuivere hevelslang bij het bottelen. Na 16L bottelen was de infectie weggespoeld uit de plastiek slang en de volgende 24L bier had geen infectie meer)
   

Basje42

Ok,

Als ik het aan de gist zou moeten wijten, dan moet ik bekennen dat ik 11 g gist op liter starterwort (magneetroerder etc..) heb gebruikt.
Inmiddels weet ik , dat als je dat zal zou willen doen je dat beter met 2 gram gist kan opkweken.
Dus wellicht ergens een gistfout is opgetreden tijdens de hergisting.

brouwerwaldonk

Een volledig zakje gist op 1 L wort om een starter te maken, daar is niets mis mee.
Goed beluchten is veel belangrijker, zowel de starter als het wort in het gistvat? 

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-06-2017  10:02 uEen volledig zakje gist op 1 L wort om een starter te maken, daar is niets mis mee.
Goed beluchten is veel belangrijker, zowel de starter als het wort in het gistvat?

In principe hoef je als je korrelgist gebruikt het hoofdwort niet per se te beluchten. De korrelgist wordt normaal gesproken in een zeer goede conditie aangeleverd vol met reservestoffen, waardoor je niet hoeft te beluchten als je met voldoende gist begint. Als je 11 gram gist in een starter van 1 liter gooit begin je met heel veel gist op een kleine hoeveelheid wort, waardoor je minder groei krijgt door de hoge cel dichtheid en de gist in no-time alle voeding heeft verbruikt. Als je de starter dan vervolgens een dag laat staan gaat de gist interen op z'n voorraad glycogeen reserve, waardoor de gist minder vitaal wordt.

Dit probleem kun je inderdaad opheffen door het hoofdwort goed te beluchten, maar als je dit dan niet doet of het wort alleen gewoon een beetje laat kletteren is de kans groter op een stokkende vergisting of dat je problemen krijgt met de hergisting als je geen bottelgist gebruikt.

Wat je wel kunt doen is de starter met 11 gram korrelgist maar maximaal 4 uur laten staan, voordat alle voeding is verbruikt en dan gelijk enten in het hoofdwort of in de koelkast zetten. Of de starter beginnen met maar heel weinig gist, waardoor je veel groei krijgt en dus veel nieuwe gistcellen.

Zie anders ook even dit topic over starters van korrelgist.

stiaanke

Ondertussen al een tweede flesje geproefd?

Basje42

Citaat van: stiaanke op 22-06-2017  20:29 uOndertussen al een tweede flesje geproefd?

Ja zeker meerdere flesjes, helaas allen hetzelfde...

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-06-2017  07:24 uDe flesjes op hun kop zetten houdt ook een infectierisico in want je kan niet weten wat er allemaal aan de binnenkant van de kroonkurk zit. Ik zou het niemand aanraden. Ik denk dat verse bottelgist de acetaldehyde veel beter en sneller zal opkuisen.

De vitaliteit van de gist die de hergisting moet doen speelt zeker een rol.
Echter door geduld te hebben komt met de afbraak van acetaldehyde goed. Overigens is de smaak van acethaldehyde niet echt zuur. Het geeft een wat zurige indruk.

Citaat van: Rich op 22-06-2017  08:41 umaar dit is een aceetaldehydebom (mods: 'aceetaldehyde ' is correcte Nederlandse spelling) geworden.

Net even in de Woordenlijst der Nederlandse taal gekeken maar daar kom ik het woord niet tegen. In Nederlandse teksten kom je beide schrijfwijzen tegen.

DinBo

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-06-2017  07:24 uDe flesjes op hun kop zetten houdt ook een infectierisico in want je kan niet weten wat er allemaal aan de binnenkant van de kroonkurk zit. Ik zou het niemand aanraden. Ik denk dat verse bottelgist de acetaldehyde veel beter en sneller zal opkuisen.

ik doe de kroonkurken altijd in Star San oplossing en haal ze er een voor een uit bij het bottelen.

Jacques

Citaat van: DinBo op 16-05-2018  21:11 uik doe de kroonkurken altijd in Star San oplossing en haal ze er een voor een uit bij het bottelen.

Kroonkurken desinfecteren is iets wat ik al heel wat jaren niet meer doet. Heel veel anderen doen dat ook niet. De kans op een infectie via een kroonkurk is nagenoeg nihil.

DinBo

Citaat van: Jacques op 16-05-2018  23:17 uKroonkurken desinfecteren is iets wat ik al heel wat jaren niet meer doet. Heel veel anderen doen dat ook niet. De kans op een infectie via een kroonkurk is nagenoeg nihil.

Ok bedankt Jacques. Ik ben maar een beginnend brouwer zonder die ervaring dus ik ontsmet alles wat met wort of bier in aanraking komt.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 16-05-2018  23:17 uKroonkurken desinfecteren is iets wat ik al heel wat jaren niet meer doet. Heel veel anderen doen dat ook niet. De kans op een infectie via een kroonkurk is nagenoeg nihil.

Ik wist ook niet beter Jacques. Ik heb ze ook altijd in een schaaltje met Starsan oplossing liggen als ik ga bottelen. Toch weer een handeling minder dus. En wat minder geklieder ook.

Voor ik brouw of bottel liggen er schone handdoeken voor het grijpen. Mijn handen en onder mijn vingernagels wordt geborsteld (werk vaak in een stoffige/olie-achtige omgeving) en grondig gewassen. Voordat ik ook maar iets aanraak (ook ligt alles van te voren klaar) spray ik mijn handen ook nog eens in met Starsan. Misschien ook allemaal overdreven maar zo werk ik het liefste. Ook met het bereiden van eten trouwens. Ben ik dan een control freak? Zelf vind ik van niet. Kwaad kan het zeker niet. Overdreven misschien wel een beetje...  :nut: :nut: :nut: :brouwen: :brouwen: :brouwen:

tdp

Citaat van: Heisenberg op 16-05-2018  23:57 uIk wist ook niet beter Jacques. Ik heb ze ook altijd in een schaaltje met Starsan oplossing liggen als ik ga bottelen. Toch weer een handeling minder dus. En wat minder geklieder ook.

Voor ik brouw of bottel liggen er schone handdoeken voor het grijpen. Mijn handen en onder mijn vingernagels wordt geborsteld (werk vaak in een stoffige/olie-achtige omgeving) en grondig gewassen. Voordat ik ook maar iets aanraak (ook ligt alles van te voren klaar) spray ik mijn handen ook nog eens in met Starsan. Misschien ook allemaal overdreven maar zo werk ik het liefste. Ook met het bereiden van eten trouwens. Ben ik dan een control freak? Zelf vind ik van niet. Kwaad kan het zeker niet. Overdreven misschien wel een beetje...  :nut: :nut: :nut: :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Iedereen zijn manier van werken, maar je handen insprayen met Star San? ;) Controle en navolging van goede hygiëne is belangrijk, maar je kunt ook overdrijven  :o. Maar als het voor jou werkt en prettig is, lekker zo laten en vooral niet veranderen!

Mark GA

Ik heb zo'n flessenreiniger (twee keer fles op z'n kop pompen) waar een desinfecterende vloeistof in zit, in dat bakje waar dat watermengsel in zit leg ik mijn kroonkurken. Kost me niets extra, geeft me wel meer gemoedsrust om ook die even mee te pakken in het reinigingsproces.

DinBo

Citaat van: tdp op 17-05-2018  11:24 uIedereen zijn manier van werken, maar je handen insprayen met StarSan? ;) Controle en navolging van goede hygiene is belangrijk, maar je kunt ook overdrijven  :o. Maar als het voor jou werkt en prettig is, lekker zo laten en vooral niet veranderen!

Tja als beginner lees je: zo hygienisch mogelijk werken. Tot hoever dat gaat lees je ook niet altijd precies.
Ik heb een bak met Star San oplossing waar al mijn onderdelen slangen/waterslot/doppen/dobber/maatglas etc in zitten en ook ik doop af en toe mijn handen erin voor de zekerheid.
Ik ben kweker en ik weet dat kwekers die van moederplanten stek snijden bij sommige teelten ook na elke stek die gesneden wordt hun mesje dopen in ontsmettingsmiddel. (In dit geval ter voorkoming van verspreiding van virus uit de plantensappen)
Dus hygiëne kan ver gaan en hoe hobbybrouwers daar mee omgaan leren we nu hier op dit forum.

Mijn idee was liever een keer extra ontsmetten als met een geïnfecteerd biertje te eindigen.


Easywoods

Citaat van: DinBo op 17-05-2018  12:47 uIk heb een bak met Star San oplossing waar al mijn onderdelen slangen/waterslot/doppen/dobber/maatglas etc in zitten en ook ik doop af en toe mijn handen erin voor de zekerheid.

Precies zo doe ik het ook altijd  :biersmile: :brouwen:

Jacques

Citaat van: DinBo op 17-05-2018  12:47 uTja als beginner lees je: zo hygienisch mogelijk werken. Tot hoever dat gaat lees je ook niet altijd precies.
Ik heb een bak met Star San oplossing waar al mijn onderdelen slangen/waterslot/doppen/dobber/maatglas etc in zitten en ook ik doop af en toe mijn handen erin voor de zekerheid.
Ik ben kweker en ik weet dat kwekers die van moederplanten stek snijden bij sommige teelten ook na elke stek die gesneden wordt hun mesje dopen in ontsmettingsmiddel. (In dit geval ter voorkoming van verspreiding van virus uit de plantensappen)
Dus hygiëne kan ver gaan en hoe hobbybrouwers daar mee omgaan leren we nu hier op dit forum.

Mijn idee was liever een keer extra ontsmetten als met een geïnfecteerd biertje te eindigen.

Als het gaat om hygiëne is er een verschil voor en na de vergisting. Voor de vergisting is wort super gevoelig voor allerlei infecties. Dan moet je echt alles doen om infecties te voorkomen. Na de vergisting is de pH gedaald, alcohol gevormd, zit er koolzuur in het bier en zijn heel veel aminozuren verbruikt. Door deze omstandigheden is bier veel minder gevoelig voor infecties dan wort. Mijn handen sprayen met Star San oplossing is iets wat ik ook doe als ik afgekoeld wort overbreng van mijn Braumeister naar mijn CCT.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.