Tripel smaakt zuur

Gestart door Basje42, 16-06-2017 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Basje42

Hallo collega's,

Ik heb een aantal weken geleden een tripel gebrouwen met een brouwpakket van Arsegan.
Ik had zelf de indruk dat dit mijn beste bier tot nu zou worden. goed vergist, SG klopte etc...

Nu moet het na bottelen met suikergift het bier 2 weken warm staan en 4 weken koel.
2 weken zijn nu makkelijk om, en als ik een flesje open valt mij op dat er vrijwel geen koolzuur inzit.
En dat het bier zurig smaakt. Ik meende de befaamde groene appeltjes te proeven.
Het is geen azijnzuur, maar het is m.i. teveel van het zure. En dat voor een tripel.

Stel dat het een infectie betreft, wat ik mij haast niet kan voorstellen...
Kan dat rijmen met het feit dat er ook geen of weinig koolzuur gevormd is?
Of heb ik het brouwen van een tripel onderschat, vanwege het hogere alcoholpercentage.
En daar nog eens suiker bij doen tijdens het bottelen?

Of moet ik meer geduld hebben?

Brouwers

Citaat van: Basje42 op 16-06-2017  19:47 uHallo collega's,

Ik heb een aantal weken geleden een tripel gebrouwen met een brouwpakket van Arsegan.
Ik had zelf de indruk dat dit mijn beste bier tot nu zou worden. goed vergist, SG klopte etc...

Nu moet het na bottelen met suikergift het bier 2 weken warm staan en 4 weken koel.
2 weken zijn nu makkelijk om, en als ik een flesje open valt mij op dat er vrijwel geen koolzuur inzit.
En dat het bier zurig smaakt. Ik meende de befaamde groene appeltjes te proeven.
Het is geen azijnzuur, maar het is m.i. teveel van het zure. En dat voor een tripel.

Stel dat het een infectie betreft, wat ik mij haast niet kan voorstellen...
Kan dat rijmen met het feit dat er ook geen of weinig koolzuur gevormd is?
Of heb ik het brouwen van een tripel onderschat, vanwege het hogere alcoholpercentage.
En daar nog eens suiker bij doen tijdens het bottelen?

Of moet ik meer geduld hebben? :)

Groene appeltjes klinkt sls acetaldehyde, een teken dat he meer geduld moet hebben. Acetaldehyde is de voorloper van alcohol.Feit dat je weinig koolzuur hebt geeft aan dat de hergisting nog bezig is.  Zorg dat je flessen op kamertemperatuur staan voor goede hergisting.

Basje42

Hoelang in tijd uitgedrukt kan zo'n hergisting dan duren ?

Brouwers

Citaat van: Basje42 op 16-06-2017  20:55 uHoelang in tijd uitgedrukt kan zo'n hergisting dan duren ?
1-6 weken, maar in principe moet het in 1-3 weken wel gedaan zijn. Hangt af van de hoeveelheid gist, vitaliteit, alcoholpercentage/tolerantie, stabiliteit van je vergistingstemperatuur etc...

Hoeveel wort heb je vergist met hoeveel en welke gist? En is dit gecontroleerd vergist?

stiaanke

Suiker toevoegen tijdens het bottelen dient om koolzuur in je bier te krijgen. De suiker wordt omgezet in alcohol en CO2.
Hoeveel suiker per liter heb je toegevoegd en hoe warm heb je dit laten hergisten?
Hoe heb je de suiker toegevoegd?

joenedu

Klein beetje schudden, weekje op kamertemperatuur op de kop in het krat zetten. Komt vast nog goed!

Basje42

Citaat van: stiaanke op 16-06-2017  21:30 uSuiker toevoegen tijdens het bottelen dient om koolzuur in je bier te krijgen. De suiker wordt omgezet in alcohol en CO2.
Hoeveel suiker per liter heb je toegevoegd en hoe warm heb je dit laten hergisten?
Hoe heb je de suiker toegevoegd?

7 gram per liter, opgelost in water etc op kamertemperatuur

Basje42

Citaat van: Brouwers op 16-06-2017  21:12 u1-6 weken, maar in principe moet het in 1-3 weken wel gedaan zijn. Hangt af van de hoeveelheid gist, vitaliteit, alcoholpercentage/tolerantie, stabiliteit van je vergistingstemperatuur etc...

Hoeveel wort heb je vergist met hoeveel en welke gist? En is dit gecontroleerd vergist?
Was 20 liter wort met 11 gram gist. Dat is allemaal wel goed gegaan. Bier smaakte nadat het was uitgegist 1010 niet zuur maar lekker.

brouwerwaldonk

Als het direct na de vergisting niet zuur smaakte en nu wel, duid volgens mij op een infectie. Ik denk dat uw bier steeds zuurder zal smaken.
Zeker weten doe ik het niet, want ik kan niet spreken uit ervaring omdat ik dat nog niet heb voorgehad.

Sander van Dijk

Ik weet niet wat je start SG was, maar je hebt weinig gist gebruikt. Als ik uitga van een start SG van 1,080 zou je volgens Mr. Malty 16 gram gist nodig hebben gehad. Dan ga ik uit van een hele verse korrelgist. Als de productiedatum bijvoorbeeld 1 februari was dan raadt Mr. Malty al 18 gram gist aan.

De vergisting zelf is schijnbaar dan nog aardig verlopen, maar door (te) weinig gist toe te voegen is de kans op een slechte hergisting veel groter, omdat de gist al meer uitgeput is. Als je weinig gist gebruikt duurt het vaak ook langer voor de vergisting goed op gang komt wat meer kans geeft op een infectie en het kan ook veroorzaken dat het langer duurt voordat de gist de Acetaldehyde opgegeruimd heeft, wat dus kan resulteren in een groene appeltjes smaak. Maar ik zou inderdaad afwachten. De flesjes inderdaad even schudden en op z'n kop in het krat zetten en een langere tijd goed warm laten staan. Zo'n 22 ºC of zelfs nog iets warmer zou mooi zijn. Pas koud zetten als er voldoende koolzuur in zit! En dan is het afwachten, als het wel een infectie is zal het alleen maar zuurder worden en als het toch de Acetaldehyde is dan zal die smaak minder worden.

stiaanke

Wat is het nut van de flesjes op hun kop in het krat te zetten?

Sander van Dijk

Citaat van: stiaanke op 17-06-2017  10:40 uWat is het nut van de flesjes op hun kop in het krat te zetten?


Het is nog niet helemaal duidelijk waarom dit helpt, maar bij verschillende mensen hier op het forum, die een hergisting hadden die maar niet op gang wilde komen bleek dit uiteindelijk de oplossing.

Basje42

Citaat van: Sander van Dijk op 17-06-2017  09:27 uIk weet niet wat je start SG was, maar je hebt weinig gist gebruikt. Als ik uitga van een start SG van 1,080 zou je volgens Mr. Malty 16 gram gist nodig hebben gehad. Dan ga ik uit van een hele verse korrelgist. Als de productiedatum bijvoorbeeld 1 februari was dan raadt Mr. Malty al 18 gram gist aan.

De vergisting zelf is schijnbaar dan nog aardig verlopen, maar door (te) weinig gist toe te voegen is de kans op een slechte hergisting veel groter, omdat de gist al meer uitgeput is. Als je weinig gist gebruikt duurt het vaak ook langer voor de vergisting goed op gang komt wat meer kans geeft op een infectie en het kan ook veroorzaken dat het langer duurt voordat de gist de Acetaldehyde opgegeruimd heeft, wat dus kan resulteren in een groene appeltjes smaak. Maar ik zou inderdaad afwachten. De flesjes inderdaad even schudden en op z'n kop in het krat zetten en een langere tijd goed warm laten staan. Zo'n 22 ºC of zelfs nog iets warmer zou mooi zijn. Pas koud zetten als er voldoende koolzuur in zit! En dan is het afwachten, als het wel een infectie is zal het alleen maar zuurder worden en als het toch de Acetaldehyde is dan zal die smaak minder worden.

Ik heb de gist (US-05 dacht ik). op een magneetroerder vermeerderd.
Die SG punten zijn allemaal goed verlopen, zonder er verder op in te gaan.

Het enige dat ik anders heb gedaan is de flesjes met Starsan ontsmetten i.p.v. met Oxi.
Maar daar kan het toch niet aan liggen lijkt mij.

Sander van Dijk

Citaat van: Basje42 op 17-06-2017  12:27 uIk heb de gist (US-05 dacht ik). op een magneetroerder vermeerderd.
Die SG punten zijn allemaal goed verlopen, zonder er verder op in te gaan.

Het enige dat ik anders heb gedaan is de flesjes met Starsan ontsmetten i.p.v. met Oxi.
Maar daar kan het toch niet aan liggen lijkt mij.
Zoek maar eens op een starter maken van korrelgist. Als je het hele zakje in een starter kiepert doet dit vaak meer kwaad dan goed.

Het kan dan wel zijn dat de hoofdgisting goed genoeg is verlopen, maar juist het gebruik van minder vitale gist zal je problemen kunnen geven met de hergisting.

JanEric

Je schrijft: 7 gram per liter, opgelost in water etc op kamertemperatuur. Wat heb je precies gedaan? Het water wel gekookt en af laten koelen? Omdat de zure smaak pas bij of na het bottelen is ontstaan.

Basje42

Citaat van: JanEric op 17-06-2017  13:36 uJe schrijft: 7 gram per liter, opgelost in water etc op kamertemperatuur. Wat heb je precies gedaan? Het water wel gekookt en af laten koelen? Omdat de zure smaak pas bij of na het bottelen is ontstaan.

Koken en afkoelen naar kamertemperatuur
Ik brouw al een aardig tijdje, dus dat is allemaal volgens het boekje (van Adri)  :D

stiaanke

Hoeveel flesjes heb je al geproefd?
Soms kan één flesje anders zijn dan de rest en heb je toevallig dat ene flesje geproefd.

Basje42

Ik denk dat ik weet hoe de infectie veroorzaakt is.

Ik heb een rvs gistvat met deksel (brewbucket)met een waterslot dat verlengd is d.m.v. een siliconenslang naar buiten de gistkast.
Tijdens het nemen van een monster om het SG tegenvallen via de aftapkraan, heb ik de slang van het waterslot niet losgehaald.
Waardoor er dus "vuil water" naar binnen is geglipt.

Dat is de enige "domme fout" die ik kan beredeneren...

Jacques

Waarom zou dat water "vuil" zijn. In leidingwater zit weinig tot geen voedingstoffen. Als er een dekseltje op je waterslot zit kan er niets invallen. Verder heeft vergistend bier een lage pH, alcohol en koolzuur. Hierdoor is de kans op infecties aanzienlijk kleiner dan bij wort.

Veel waarschijnlijker is het dat bij het opkweken van de gist iets mis gegaan is. De meeste infecties komen via de gist in je bier. Als je toch met een korrelgist vergist kun je beter geen starter maken en meer korrelgist enten. De kans op infecties wordt hierdoor aanzienlijk kleiner.

Basje42

Ok dank je.
Dat is weer stof tot nadenken...

E van Dijk

Citaat van: stiaanke op 17-06-2017  10:40 uWat is het nut van de flesjes op hun kop in het krat te zetten?

Het schijnt te helpen omdat je daarmee het oppervlakte van het bier dat in aanraking komt met de zuurstof die na het bottelen in je flesje zit vergroot (dat dus goed is voor de hergisting) In de hals heb je maar een klein oppervlakte aan bier dat in contact staat en op de bodem een veel groter oppervlakte.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sander van Dijk op 17-06-2017  09:27 uDe vergisting zelf is schijnbaar dan nog aardig verlopen, maar door (te) weinig gist toe te voegen is de kans op een slechte hergisting veel groter, omdat de gist al meer uitgeput is. Als je weinig gist gebruikt duurt het vaak ook langer voor de vergisting goed op gang komt wat meer kans geeft op een infectie en het kan ook veroorzaken dat het langer duurt voordat de gist de Acetaldehyde opgegeruimd heeft, wat dus kan resulteren in een groene appeltjes smaak. Maar ik zou inderdaad afwachten. De flesjes inderdaad even schudden en op z'n kop in het krat zetten en een langere tijd goed warm laten staan.
De flesjes op hun kop zetten houdt ook een infectierisico in want je kan niet weten wat er allemaal aan de binnenkant van de kroonkurk zit. Ik zou het niemand aanraden. Ik denk dat verse bottelgist de acetaldehyde veel beter en sneller zal opkuisen.

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-06-2017  07:24 uDe flesjes op hun kop zetten houdt ook een infectierisico in want je kan niet weten wat er allemaal aan de binnenkant van de kroonkurk zit. Ik zou het niemand aanraden. Ik denk dat verse bottelgist de acetaldehyde veel beter en sneller zal opkuisen.
Ik denk dat de kans erg klein is dat er vervelende bacteriën en of schimmels groeien op droog bewaarde kroonkurken.

Achteraf bottelgist toevoegen is ook een optie, maar dan moeten de flesjes allemaal weer open en dat is ook niet ideaal. Vandaar mijn advies om het eerst te proberen met een wat verhoogde temperatuur en even schudden en op z'n kop in de krat zetten. Bij verschillende mensen heeft dit alsnog geholpen, terwijl ze alle hoop (op een voltooide hergisting) op hadden gegeven.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sander van Dijk op 22-06-2017  07:45 uIk denk dat de kans erg klein is dat er vervelende bacteriën en of schimmels groeien op droog bewaarde kroonkurken.

Achteraf bottelgist toevoegen is ook een optie, maar dan moeten de flesjes allemaal weer open en dat is ook niet ideaal.
Ik besef goed dat de kans op bacteriën op kroonkurken klein is, maar een kleine kans is nog altijd een kans.
Bottelgist toevoegen moet je doen vóór je bottelt.

Anderzijds een gisting valt niet zomaar volledig stil, zeker niet als er nog vergistbaar materiaal aanwezig is.
Door het feit dat ik enkel in de koude wintermaanden brouw (al meer dan 25 jaar), heb ik al meermaals heb kunnen vaststellen, dat op de koude keldervloer zelfs bij temperaturen tussen 5 en 8 tijdens de koude lagering, het SG nog daalde met 1 of 2 eenheden.   

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-06-2017  08:09 uBottelgist toevoegen moet je doen vóór je bottelt.

Dat begrijp ik. In dit geval was het handiger geweest om voor het bottelen bottelgist toe te voegen, maar dat is op z'n Hollands gezegd een koe in z'n kont kijken :) (daar kun je nu dus niets meer aan doen), want dat heeft hij in dit geval niet gedaan. Dus in dit geval lijkt mij de temperatuur wat verhogen even schudden en de flesjes op z'n kop zetten een goede optie. Als dat na 2 weken geen resultaat geeft kun je altijd nog bottelgist toevoegen, maar ik vermoed dat de gist uitgeput is en gewoon een opkikkertje nodig heeft, maar uiteindelijk wel zijn werk zal doen.

Als je niet te lang wacht met bottelen en je voldoende fitte en vitale gist gebruikt is bottelgist naar mijn ervaring nergens voor nodig. Bij mij is de hergisting vaak zelfs al met 3 dagen helemaal klaar. Bij mijn eerste brouwsels was ik wel eens zo ongeduldig (niet goed, weet ik :-[ ) dat ik na 1 dag (24 uur) hergisting al een flesje in de koelkast had gezet en dat er toen al behoorlijk koolzuur in zat.

Maar in het geval dat je lang (koud) lagert of met erg weinig of minder vitale gist bent begonnen is het zeker verstandig om bottelgist te gebruiken. Vooral bij bieren met meer alcohol kun je in deze gevallen eerder problemen krijgen met de hergisting. De gist kan dan veel minder hebben. (edit: In dit geval zal de gist ook eerder stoppen bij temperatuur schommelingen, terwijl  als de gist wel fit is, zal die gewoon nog even door kunnen gaan.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.